Elemes, önjáró, forgalomlassító eszköz
Szöveges ítélet
2014 Nissan Leaf Visia plus 24KWh
Nincs nálam túl régen, de első benyomásnak elég. Hol kezdjek neki? Az autó a ködös Albionban lakik. Az adatokat ahol lehet metrikus mértékegysegben közlöm, az árakat meg mindenki szabja magának magyar egységre. :)
Az autó 65e km futott 2 gazdás. Az akksi valamilyen rejtély folytán a Leaf Spy szerint SOH 98,5% áll. Többszöri otthon töltés után is.
Kérlek ne tarts érte nagyképűnek, de az utóbbi 15 évben valahogy úgy jött ki, h 4.8m kissebb és 150Le gyengébb autó nem jutott. (na jó a veteránok nem játszanak) Ehhez képest bevállalni a Leafet?!? Nos már az azt megelőző Saab 9-5 1.9tid is egy kényszer vezérelt cselekedet volt, de hát az (akkori) napi 120km ingázás az csak majdnem 3000km havonta.
Most már csak napi 55km ingázásra kell az autó. A Saab következő vizsgáztatása várhatóan gazdasági totálkárral érne fel tehát, kellett egy új autó. Adott volt az ötlet, h megint valami 10év körüli olcsó diesel-be üljek bele, amit aztán 1-2 év múlva (a gazdaságtalan javíthatósága miatt) lehet selejtezni. (itt a szigeten sajnos nem kell sok ehhez, most épp két hátsó gumi meg egy kuplung kinyomó csapágy a Saab igénye, mégis az eszetlen munkadij és ha már ott vagyunk akkor kéne egy kuplung szett is /ez +30% dobná meg az árát/ h annyiba kerülne a mutatvány mint az autó)
Osztottam szoroztam és arra jutottam h a Saab eszik 6.5L/100km plusz az adó és a szerviz. A Leaf fogyasztása a fórumok szerint 12-15KWh/100Km. Ha veszek egy Leafet az adó mentes. Ebből és a megtakarított üzemanyaggal, pont kijön a törlesztő 4 évre. Szerviz nem nagyon kell neki. Logikus és hamar megtérülő döntés. Elméletileg... Gyakorlatilag meg: amit a paci himbál... (de erről majd később, akit csak ez érdekel lapozzon a végére)
Szóval vissza lépni a kompakt kategóriába valószínűleg amúgy is sokkolt volna, de próbálok eltekinteni tőle. Szóval h pattog, kacsázik, mert nincs rendes tengelytávja (relatíve persze) nem teszem a negatívumok közé, az utóbbi időben volt nálam bér Focus és Auris is, azokban sem éreztem különbül magam. A felszereltség (klíma, elektromos ablakok, stb...) és a felhasznált anyagok hozzák a kategóriában elvárt szintet, nem tűnnek gagyinak. Kivéve az orrán a Nissan embléma kívülről. Mert ugye annyira zöldek vagyunk h az már kék, viszont ez a kék festék 4 évesen már pereg le a krómozott műanyagról.
Viszont az oldalszél érzékenység (elég egy kamion menetszele és máris úgy kódorog az úton mint a gólyafos a levegőben) már nem biztos hogy kategória sajátosság. :(
Állítólag (a fórumok szerint) ez a dolog kiküszöbölhetö 17" kerékkel. Élménybeszámoló később tuti lesz, mert ez igy nem annyira hűdenemzőszerv...
Pozitív/negatív:
+ pattan mint állat, nem kell fordulatszámra, turbóra, gőznyomásra, ostorral, stb várni, nyomod a pedált és megy ennyi.
- kár hogy ezt nem igazán lehet használni mert azonnali hatótáv megvonással büntet
+ a sötétben is lát
- a legnagyobb sötétben is felismeri a legkisebb emelkedőt is (a meló felé vezető pálya az utolsó 2km-en 20m emelkedik) és eminens tanuló módjára azonnal tudtomra is adja a hatótáv visszaszámláló vad tekerésével.
Hatótávról majd később bővebben
+ a műszerfal pofás és áttekinthető, minden egyértelmű
- a sebességmérő túlzott optimizmusa (+10% 16" gyári gumikkal) viszont elég idegesítő. A kalkulátor szerint a gyari 17"-al már csak annyit csal mint bármely más átlagos autó. Azt mondjuk még magamnak is alig merem bevallani h félek hitelesíteni a Km számlálót...
+ "automataváltó", egyértelműen pozitív CVT jellegű élményt ad az arra jellemző konstans, sebesség független idegesítő motorhang nélkül
- halvány negatívum az irányválasztó fordított műkődése (hátra húzod h előre menjen), de ezt gondolom majd még lehet szokni
+ 185cm/110kg hoz is kényelmesen beállítható ülés pozíció
- az ülőlap nekem kicsit rövid, az ülés tömését már most gyűlölöm, nem tett jót a Renault a Nissannak, Anya Senicjében is ugyanez a tartás nélküli fürdőszivacs puhaságú borzalom van
+ jó poén h csendes
- viszont nagyon hiányzik belőle emiatt a tempomat, (tudom Acentát kellett volna venni) a pályán simán elbóklászik az ember 100kmh-ról +/- 20kmh és nem nagyon veszi észre a hangról úgyhogy folyamatosan skubizni kell az órát
+ kulcs nélküli használat, imádom h azt se tudom hány napja ki se vettem a pénztárcámból
+ Bluetooth, (a Visia-hoz nem jár ebben van, navival és tolató kamerával együtt) próbáltam mostanában párat pedig (Mercedes, Renault, WV, Ford, Toyota) és egyértelműen állítom h ez az első amivel nincsenek kifogásaim: kezelés, hangminőség, mikrofon, újra csatlakozás mind 10/10
+ az alap zene is elég az én botfülemnek
+/- tolatókamera, királyi, viszont kötelezővé kéne tenni mert enélkül, úgy tolatsz mint Steve Wonder...
+ a programozható fűtés priceless télen, de alapból is azzonali a meleg nem kell a motorra várni h kegyeskedjen hulladék hőt termelni
- hatótávból viszont elnyal 10%-ot így télen (kabin fix 18°C és 18-20°C hőmérséklet különbséggel tesztelve eddig)
- ha nem töltőre akasztható a kábel, az egy elég zsduvás mutatvány, tud lenni. Egy egész éjszakás eső után, öltönyben kifejezetten orális örömszerzésre irányuló cselekmény...
- A villám töltővel (CHAdeMO) ugye állítólag 30perc a 20-80% töltési idő. A való életben nekem ez inkább 40-50percnek tűnik
- és akkor most előkerül a hatótáv, a katalógus adat egy vicc. Autóként használva, fűtve, ( fagypont körül a külső hőmérséklet) a forgalom tempójában haladva, elővárosi pályázással (valós 130kmh tempóban) a napi ingázás 70km hatótávot enged. 80% kímélő töltés ről indulva. Teszt üzemben,odafigyelve szigorúan 80kmh, (a kamionok lelkes biztatása mellett "miért nem csinálsz magadnak kistestvér?!?") eco módban a váltó, igaz fűtve és még mindig 0°C elment 110km és még maradt hátra 20km de ez azért nem volt túl életszerű...
És a fenntartási költségek. Én már az ingyenes nyilvános töltő korszak lejáta után kezdtem neki, szóval az ingyenes autózás ígérete nem homályosította el a látásom. A Saab evett 6.5L jelenlegi árakon £1.25*6.5=£8.12/100km
A fórumot alapul véve közép érték 13KWh/100km fogyasztás 13penny/KWh £1.69/100km
Az pont 80% üzemanyag megtakarítás PAPÍRON.
Mert ugye megemlítik itt-ott (már ha megemlítik), h létezik olyan h töltési veszteség. Még ritkábban számszerűsítik is h ez 20-25%
Viszont attól szemérmesen hallgatnak h ezt elfelejtik bele számolni a fogyasztásba... Puff neki, még mindig jó az...
Csak épp ott van az is h ésszel használva, fűtve 90kmh h a kamionok ne túrjanak le 90kmh 17.5KWh/100km plusz a töltési veszteség jó lesz az 20KWh/100km (25-27 ha 130kmh mész) £2.60 tehát az új szám. És akkor tegyük hozzá h a Saab is beéri 5L/100Km alatt ha 90el megyek vele de kerekítek 5re...
Saab £6.25/100km
Leaf £2.60/100km
És máris csak 60% a megtakarítás (vagy ha úgy tetszik egyelőre duplája a Leaf fogyasztása a papíron kiszamolthoz képest)
Persze még mindig kevesebb,
Ott az adó mentesség is, meg a várhatóan alacsonyabb szerviz költség is. De már nem annyira szépséges a képlet h 100%ban feledtetni legyen képes a kompromisszumot amit kötni kellett.
Mindent egybevéve még mindig pozitív a mérleg. De az tuti h a közeli jövőben szét kell néznem a bontóban valami ülés után. (baszki ilyet a Trabant óta nem csináltam annak pedig már 20+ éve :( )
Hibalista
- Ilyen még nincs egyelőre, viszont az évenkénti szerviz kimerül a pollen szűrő cseréjébe minden második évben pedig fék folyadék is. Mindezt olyan áron adja a márkaszerviz mintha egy normál autót csinálna, jó vicc...
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2014 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 65000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 4000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 3 l |
Előző autója? | 9-5 Vector sport 1.9tid 150Le | Következő autója? | 3 |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.2/10) |
