A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Nissan » 300zx (1990-1995)

300zx Twin Turbo 

Az ítélet értékelése
2,7(6 db)

Öregedő szamuráj

Szöveges ítélet

Akik nincsenek rákattanva a szocialista autók esetlen bájára, azok közül biztos többen szomorúan vették tudomásul, hogy a 90-es évek aranykora csúnyán elhúzott mellettünk. Amíg mi itthon a rendszerváltás kihívásaival küzdöttünk, a hanyatló nyugaton a méregdrága Porschék és Ferrarik mellett a japánok olyan elérhető árú modellekkel jelentek meg, mint a Honda NSX, a Toyota Supra vagy a Nissan 300 ZX (jó, az NSX nem volt olyan olcsó). Itthon még csak nem is árulták ezeket a kocsikat… A japók az akkor elérhető technika legjavát pakolták az autókba. 4 vezérmű tengelyes V6 motor hengerenként 4 szeleppel, injektorokkal, hengerenkénti trafókkal, 280-300 lóerővel mai sportkocsikban is teljesen elfogadható, de ezek a gépek közel 30 évesek! Itt a vezetési élményt nem a gombnyomásra átprogramozott fojtószelep meg az elektronikus menetstabilizáció jelenti, vagy a hangszórókból jövő kipufogóhang (a tudatom nem akarja befogadni hogy ilyen tényleg van), hanem a kifinomult multilink futómű, 4 kerék kormányzás, azonnali gázreakció, hátsó kerék meghajtás. Személy szerint a targa tetők háttérbe szorulását is sajnálom.
A Nissan annak idején álnéven (Datsun) lopakodott be az amerikai piacra, de aztán felbátorodtak és a későbbi modelleket már Nissan név alatt árulták. A Z sorozat kinti sikerén felbuzdulva láthatóan az amerikaiak ízlésvilágát igyekeztek kiszolgálni. A lapos, széles tepsi formákra az első-hátsó lámpák formájával még optikailag is rájátszottak. A targa tető, a hátsó tengely mögött viszonylag magasan trónoló fenék is inkább az amcsi izomautókat idézi, mint az európai társakét. Ami viszont magasan az amerikai autók fölé emeli, az a kifinomult technika, ami néha áldás, néha átok.
Mert ugye lehet csinálni 3-400 lóerőt 7800 köbcentiből amerikai módra, meg lehet 3000-ből is csak akkor kell hozzá egy-két turbó. És a köbcenti nem romlik el, a turbó viszont igen. Itt el is értünk a lényeghez, ami nagyban meghatározza a sorsát és megítélését azoknak a sportkocsiknak, amiket „jó” sorsuk hazánkba sodort: ezek az autók odafigyelést és karbantartást igényelnek. 3,5 liter olajjal keni a 3 literes motort és a két turbót. Sajnos a rendszeres olajcsere sokaknak ma sem triviális, nem beszélve a turbós motorok bemelegítéséről és visszahűtéséről.
A technika nagyon sűrű, a motortér teljesen tele van. Egyszer alulról találtam benne egy akkora helyet ahova befér az öklöm, de biztos vagyok benne hogy ezt szándékosan tartották fenn valami opcionális kütyünek. Minden beavatkozást alaposan meg kell tervezni, mi mindent kell kiszerelni ahhoz, hogy hozzáférjünk egy kérdéses alkatrészhez. A nagy motor és a két turbó iszonyatos hőt termel a pici motortérben, ami bálnamercisedéshez vezet: idővel megkeményednek és eltörnek az elektromos vezetékek. 10-15 évente célszerű megelőző jelleggel komplett kábelköteget cserélni.
Mivel Magyarországon egyáltalán nem forgalmazták (az enyémet a 90-es években Bécsbe hordták szervízbe), a szerelők nem ismerik a típust. Akinek van garázsa/műhelye és affinitása, sok dolgot meg tud csinálni saját maga is. Világszerte nagy rajongótábora van az autónak, a fórumok kimerítően tárgyalják az egyes hibajelenségeket és megoldásukat. A fakezű trehány szerelők rengeteget tudnak ártani egy ilyen bonyolult autónak, és bizony ártanak is.
Mire számíthatunk egy ilyen öregedő rizsrakétától? Saját tapasztalat alapján ha rendesen karban van tartva, az átlagos évi fenntartási költség 100-150 ezer, viszont a kora miatt egyre nehezebb lesz új alkatrészhez jutni (bontott meg itthon nincs). Egy új turbó pl. 160 ezer km-t bír megfelelő használat mellett, utána csere, a rossz hír hogy kettő is van belőle és ki kell venni a motort.
Amit cserébe kapunk: brutál gyorsulás, iszonyat kanyarsebesség és stabilitás, valódi vezetési élmény hátsó kerék meghajtással. Egy eredeti állapotú twin turbo 280-290 lóerős, 5,7 mp-es 0-100 gyorsulással (gyári adat). Ez direktszűrővel, nagyobb kipufogóval, megemelt turbónyomással és az ennek megfelelő chippel 380-400 lóerőre és 4,7-es gyorsulásra javítható (saját adat). Ennél nagyobb teljesítményhez már komolyabb beavatkozás szükséges, de ez a gép valóban jó alap, ha valaki 550-600 lóerős autót szeretne és nem egy új GTR-ben gondolkozik. Drifteléshez nem ajánlanám, ahhoz fölöslegesen erős, nehéz és drága, és a hátsó kerék kormányzást is ki kell irtani belőle. Ez egy nagyon jó, erős, kényelmes túraautó, amivel alkalmanként a versenypályán is lehet csapatni ha épp nem automata váltó van benne. Szép időben ki lehet venni a tetőt amitől majdnem kabriós az élmény, de a kabriókkal ellentétben ez csukott tetővel is szép marad : )
Fogyasztás 10-20 liter között, felhasználástól függően. 200-as tempó fölött már erősen szürcsöl, persze kizárólag Németországban, hiszen pár méterre Németországtól már közveszélyes tömeggyilkosok vagyunk.
Aki nem akar a nyolcvanas évek karburátoros, gyújtáselosztós technikájával bíbelődni, de nem kér a mai szoftverhibás, jeladók tömkelegétől függő, minden alkatrészen spóroló, a technikát műanyag burkolatok alá rejtő tucatautóiból sem, az megtalálhatja a számítását egy ilyen őszinte erőgéppel, ami meghálálja a megfelelő gondoskodást. Már ha talál eladó példányt…

Hibalista

- klímakompresszor - szervopumpa - turbo - kopogásérzékelő kábel - kormánymű felújítás - 200e km-nél motor felújítás erősebb csapágyakkal és dugattyúkkal - - Még mielőtt elromlana: - összes 20+ éves víz- és levegő cső, szervó csövek, elektromos vezetékek cserélve

Ide hordtam szervizbe

Zsolti

Értékelése: 10

Másik szerelő értékelése

Barbár klímaszerelő, tönkretette a szervopumpát, légy átkozott hetedíziglen

Értékelése: 1

Képek az autómról

Fenntartási költség (5) Évjárat 1990
Kényelem (10) Használati időtartam 13 év
Teljesítmény (10) Km vásárláskor 150000
Megbízhatóság (8) Vezetett km 55000
Szerviztapasztalat (5) Átlagfogyasztás 13 l
Előző autója? Accord Következő autója? nem kell más
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.1/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Nissan 300zx 1990

További ítéletek (7 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)