Tóbiás, az els? szerelem...
Szöveges ítélet
Emlékm? 1964-b?l. Ezt a típust alkalmazta (403: oldalán fehér csíkkal, ami nem el?dje, hanem utódja volt a 407-nek!) el?szeretettel a rend?rség, s?t, az els? Traffipaxot is ezek az autók viselték: a jobb els? sárvéd?n a tükör helyére tachográfot szereltek, és ezt fényképezték - a gyorshajtóval közös fotóra.
Els? autónk volt ez a (tulajdonképpen édesapám vette, de mindketten ezen tanultuk az autót-autózást) cégt?l levetett gyönyör? középkék Moszkvics 1968-ban!
Mai szemmel teljesen másképp néznénk rá. Akkor egy csoda jó kis autó volt! Motorja OHV, 1360 ccm, 45LE, hosszában, kardán, hátsókerék hajtás. Ennek a motornak az osztófején volt vákuumos, és röpsúlyos el?gyújtás szabályzó gyárilag!!!! Meg az olajtükrös légsz?r?, és a fés?s olajsz?r?+finomsz?r? ma már csak m?remek. Nem volt igazán pörg?s, inkább nyomatékos, és imádta az olajat is. Volt olyan kopott fázisban szegény egy felujítás el?tt, hogy 100km-en fél liter olajat evett!! Teljes felújítás, Goetze gy?r?k (emlékszik még erre valaki?) csodát tettek vele.
F?tését a motortérben, egy szelep kinyitásával (puszta kézzel nagyon nehéz volt) lehetett ki-bekapcsolni. Volt neki viszont az utastérb?l nyitható-csukható red?ny (több fokozatban állítható) a h?t? el?tt, ha esetleg a thermosztát nem tudta eléggé gyorsan melegíteni a vizet télen. Ennek az volt a hátránya, hogy ha zárva felejtettük a zsalut, simán felforrt a víz.
Felfüggesztés: elöl csavarrugós, független, hátul hosszanti laprugók. Ennek ellenére - gondolom a jelent?s önsúly miatt - kellemesen lágy, kiegyenlített rugózása volt. Mivel az autó magasépítés? (200 mm szabadmagassága egy mai SUV-al vetekszik), így kissé billegett a kanyarban. Elöl - hátul dobfékek, nagyon jól m?köd? automata hézagállítóval (egy hasított csúszógy?r? a fékhengerben, amiben a dugattyú mozgását szabályzó horony volt), csak akkor volt vele gond, amikor a gumikarmantyúk átengedték az olajat.
Kormányváltós (ez most nem politika) volt! Négy fokozatban. Az els? két ülés párnája egyben volt, a háttámlákat lehetett külön állítani három fokozatban: kicsit d?l, jobban d?l, lefekszik.
Volt benne csöves KH-HH autórádió, fütyül?s inverterrel. Ablaktörl?jét egy bowdennel kellett bekapcsolni, ami valahonnan a f?tengelyr?l (vagy az osztófej tengelyr?l?) kapta a meghajtást egy spirállal. Nagy es?ben azért kellett 3-ba visszakapcsolni, hogy gyorsabban töröljön! Ablakmosó nem volt. A tompított/fényszóró váltást bal lábbal, a kuplung alatt egy taposókapcsolóval kellett intézni.
Kasznija sajnos eléggé gyorsan rozsdásodott, a végén már nem lehetett megemelni, csak a futóm?nél támasztva. Viszont: olyan lökhárítói voltak (kb. 2 mm sajtolt acél), hogy amikor egy Zsiguli hátulról belénk jött, annak kiment a jobb fényszótója, indexe, benyomódott a jobb els? sárvéd?, és a lökhárítója, míg a Moszkvicson keletkezett kisujj körömnyi karcolás. Alig találtuk meg... Egyszer lendületesen nekitolattam egy szilvafának: az össze szilva leesett a fáról, míg a lökhárítón szinte semmi nem látszott meg. Érdekesség volt a kombin, hogy a hátsó ajtaja oldalra nyílt, és a normál kilincsre jellemz? módon m?ködött.
Kérem, senki se csodálkozzon, hogy mindezek ellenére nagyon szerettük, nevet is kapott: Tóbiás (arra már nem emlékszem, miért pont ezt...:-)
Hibalista
- Hengerfej-pakolás átégett a 3-4 között többször is, dugattyú-gy?r?k gyorsan koptak, kaszni rohadások.
- A kuplung nyomólap párhuzamossága gyakran elállítódott.
Ide hordtam szervizbe
Otthoni javítás
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1964 |
Kényelem | (3) | Használati időtartam | 7 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 35000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 70000 |
Szerviztapasztalat | (3) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Lada 1200 1975-b?l |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.2/10) |
