Rakoncátlan, de szerettük.
Szöveges ítélet
Szóval, nekem már el?tte is volt Mitsubishim, kett? is. Az egyik a Galant, (lánykori neve, nálunk Maris) életem eddigi legjobb autója volt. A másik a Lancer, (neve a Misi, bár minden autó n?nem?) irtó fürge, ügyes, harcias, kis jószágként, háromszázötvenezer kilométer megtéve, kifogástalanul, gyári állapotban, nagyjavítás nélkül, még ma is megy. Tudom, mert találkoztam vele.
Több évi márkah?tlenkedés után, szuper lehet?ségem adódott, Bencust igen kedvez?en megvenni, mivel bemutató autó volt a lelkem, Amúgy igen szerettem és szeretem a dízel autókat, így abszolút hepi voltam, hogy életemben el?ször, - eddig kb. 14 autót, nyúztam, - kivételesen nem fizetek rá egy autóra, mármint a vételre és az eladásra.
Megvolt a rózsaszín köd, a bimbózó szerelem, mert bizony a Bencus igen helyeske. Nem igazán lehet megmondani, hogy miféle kategória, nem egyter?, de nem is a klasszikus kombiforma, meg aztán elég jól eleresztett mindenféle extrával, ahogy ez japánéknál alapként járatos. Teljesítménye nyomatéka is igen, igen kellemes. Tehát, a maga módján egy egyéniség, kedvemre való, meg amúgy sincs sok bel?le errefelé. El?legként, a bele helyezett bizalom jeléül, kapott is t?lem azonnal, egy készlet alufelnit, mely ugyan maradjon köztünk, akciós volt, igaz a márka szervizben, merthogy a garancia.
Csakhogy…
Bence, japán létére, életében soha sem járt a távolkeleten, Hollandiában készült a Volvo-40 közös során, Renault közös nyomócsöves dízelmotorral, Volvo váltóval. Hogy mi az ördög volt benne japán, ki tudja.
No, a kocsi átvéve, biztosítások megkötve, biztos azért, ami biztos, gyorsan leszervízeltetve, mégsem nulla kilométeres. Ami csak felt?nt, ugyan miért van mindig az a kis tócsa a kocsi alatt, de okos mérnökként megmagyarázom magamnak, ez csak a klímából jöhet, hiszen nyár van. Valamint, miért ír a komputer majd hét literes fogyasztást, mikor az el?z? Passatomat, azonos méret, közel azonos teljesítmény, soha sem tudtam hat fölé kergetni. Hiába, ez más technika.
Egy hét közel elégedett használat után, irány a szabadság, Bajorországba. Jó kis német autópálya Deggendorf és München között, vasárnap, forgalom semmi, adj neki, had szóljon, nézzük, mit tud az új kedvenc. Szépen megy is 180 felett, de mi lehet a hátsó szélvéd?n a ragyogó napsütésben ez az izé, ami miatt egyre többször kell az ablaktörl?t használnom. Egy darabig nem foglalkoztatott a dolog, de a cél el?tt 30 kilométerre, csak megálltam egy parkolóban. Ott éppen magyarok voltak egy öreg Jettával, még le se állok, mikor szaladnak hozzám, kiabálnak, „Uram, füstöl az autója”. Valóban, ahogy megálltunk, helyre kis füstpamacsok ereget?dtek a motorházból. Motorháztet? kinyit, füst jön, igaz nem túl lelkesen. Látni sokat nem lehet, mert a mai motorházak belül is beburkolóznak, de az öreg autóhoz van szerszám, - én ugyan minek tartanék, utoljára a Ladámban volt, - burkolat le, most látom el?ször, milyen is a modern dízeltechnika, mely a gázolajban tocsog. Próbálgatjuk, vajh mi történt. Kiderül, magas fordulatszámon, a közös nyomócs? hollanderein spriccel ki az üzemanyag. Ez bizony laza. Vajon ki csinálta ezt a motort? Szerszám van, hollander kicsit meghúzva, persze csak lájgtosan, utána a maradék pár kilométer 80, 90-es sebességgel poroszkálva. Hétf?n, a nyaralás els? napján, látogatás a márkaszervizben, csavar meghúzás most már szakszer?en, motortér takarítás, költségek kb. 100 márka, igaz ezt utólag a márkaképviselet korrektül kifizette.
Nincs vége…
A szabadságnak se…
Ugyanezen az autópályán csak a fordított irányban, Münchent?l elfele, a repül?tér magasságában, kigyullad egy lámpa a m?szerfalon és akadozik a motor. Leállás a leálló sávba, vészvillogó bekapcsol, szervizkönyv el?, tanulmányozás, egyszer úgyis el kell olvasni. Még jó hogy tudok németül, azt írja valami gond van, legalábbis a komputer szerint, alkalmasint keressem fel a márkaszervizt. Még jó, hogy már tudom, hol van. Újraindítok, minden ragyogóan ketyeg, márkaszerviz Magyarországra halasztva.
Most jön a java…
Szabadság szépen telik, kicsit ugyan hideg van, a nyár leghidegebb hete, a sör Bajorországban viszont igen jó. Bence se helytelenkedik.
Második hét kezd?dik, áttesszük székhelyünket Vorarlbergbe, Újabb vasárnapi ráér?s autózás. Ausztriában nem is megyek fel az autópályára, nem sietünk, csak kocogunk az országocskában. Feleségem egyszer csak büszkén mutatja, nézd, itt van aktuális Mitsubishi szerviz. Jót kuncogunk rajta.
Hétf?n kirándulás, Van egy, osztrák mértékkel nem túl jelent?s, de nekem valahogy nem szívderít?, - minden rendes magyar, akit csak ismerek, utálja az ilyen lyukakat, kivéve a lánchídit -. Feldkirchet elkerül? 3,7 km hosszú kétsávos alagút. Ennek a kell?s közepén, az én Bencusom, illetve a komputere, bejelez, és félt? gondossággal leállítja a motort. Manapság, ezeknél az autóknál, motor nélkül se, kép se hang, se, fék se kormány, csak a becsinálás. Szerencsére Ausztria kultúrország, az alagútban van vészhely-leálló, vészhívóval. Lendületb?l, valahogy begurulok, még meg is tudtam állni, ami már maga a boldogság. A telefonon el?adom bánatomat, tíz perc se telik, ott van az ÖAMTC mentés. Az a tízperc viszont maga a horror. Nadrágbarnító ott állni, várni, miközben a nagy marha kamionok, szelükkel bennünket a falhoz préselve, száguldanak mellettünk. Az autóment?s els? kérdése, ugyan mit tankoltam egy dízelbe. Felháborodottan mutatom a német számlát. Mire vigasztalva elmondja, a mentéseinek majd felét a téves tankolás okozza. Na ja, mire jó Németországban és Ausztriában az önkiszolgáló tankolás.
Csodák csodája, a motor újra indul. De a ment?s azért kötélre vesz, így szépen kikocogunk kettecskén az alagútból. Odakinn, már kötél nélkül elvezet, a tegnap felfedezett szervizbe. Bevizsgálás, ahogy azt a komputerek megbeszélik egymás között, az üzemanyag-szivattyú a b?nös. Semmi gond, igaz a szivattyú 2.700 Schilling plusz a munkadíj, másnapra minden kész lesz, mert most éppen nekik nincs raktáron, de az éjszakai szolgálat reggelre elhozza Bécsb?l, kb. 700 km. Kérdésemre, hogy ez típushiba-e, á, dehogy a válasz. Fizetnem semmit sem kell a mentésen kívül (3.000 Schilling), itthon ezt is kifizették, mert ekkor még Ausztriában és Magyarországon is a DENZEL az illetékes, Mitsubishi ügyekben.
Kocsi kész, öröm nagy, osztrákok esküsznek, most már semmi baj se lehet, mert ez egy jó autó. Biztonságként azért átugrottam Németországban, ahol a rövid kis autópályán Bencust jól megzavartam, de tényleg minden OK.
De még mindig nincs vége…
Szépen haza is jövünk, s?t még Romániába is elmegyünk gond nélkül, igaz ott azért tankolni nem mertem.
Szabadság letelt, Bencus a garázsban piheg.
Én részben óbudai vagyok, nem messze lakom a Zay utcai szervizt?l. A hosszú utak után els?ször, mikor el akartunk ugrani a közeli (kb. 1 km) bevásárló központba, az én szép Bencém félúton, persze szombaton, mikor máskor, megint eljátssza az alagutast. Komputer be, motor ki, stb. Bevásárlás törölve, újraindítás, irány a szerviz, innen akár még be is lehet tolni. Következ? teljes hét vizsgálgatás javítás, végén a már Ausztriában megismert eskü.
Na ez még további kétszer megtörtént. Igaz Bence, igazán jól nevelten, mindig egyre közelebb a szervizhez, szart be. Utoljára az volt a szerencsém, hogy a Zay utca a szerviz felé lejt.
Végül, a magyar szerel?k csak rájöttek a turpiságra. A hibasorozatot egy helytelenül beállított visszacsapó-szelep rugó karakterisztika okozta, mely által a motor leveg?t kaphatott, a dízelek, pedig, majd száz éve már, ezt leállással díjazzák.
Hurrá, vége a kínoknak, s?t a javítások alatt további Mitsubishiket próbálhattam, mert mindig kaptam cserekocsit.
Most már rövidre fogom…
Én kétlaki vagyok, a másik székhelyem Budapestt?l több mint háromszáz kilométerre találtatik, ezért is járok dízellel. Meg aztán szeretem is. Na, a Bencus kuplungja, ugyan hol ájul ki, persze, hogy ott. Ennek ellenére szinte sebességváltás nélkül haza tudtam jönni, kb. 130 km autópályát is beleértve.
Másik kedvencem az ablakemel?k, már amikor, mindig a legrosszabbkor, szétestek. Igaz az egyiket a feleségem húzta le, tehát nem én vagyok a b?nös.
Eljárás a szokásos, szerviz, cserekocsi, alkatrészre várás, javítás, eskü.
Id?közben az alkatrészre várás felgyorsult, mert a DENZEL Magyarországra is kiterjesztette az éjszakai szállítást.
Én meg a történések alapján megkaptam az osztrák és az akkor még létez? magyar DENZEL-t?l a Mitsubishi legtürelmesebb vev?je kitüntetést.
Hab volt a tortán, mikor az M1-en Mosonmagyaróvárnál sikerült összetalálkoznom egy rókával. Hogy mit keresett egy róka az autópályán? Jó, jó, neki a tyúkketrec se akadály. Ö szegény kimúlt, de azért Bencus elejét még ügyesen lebontotta. El?ször a rókát sajnáltam, de mikor ott álltam a sötétben, és Bencéb?l folyt a lé, - mint utólag kiderült nem a h?t?víz, csak az ablakmosó folyadék, - már magamért szipogtam. Éjszakai trélerezés Pestig, biztosító nem fizette, mondván tudni kell mi a különbség lé és lé között, különben is leszakadt lökhárítóval, még lehet éjszaka autópályán autózni. Vadásztársaság, vagy valaki, a rókát is beleértve a CASCO önrészt sem fizette, mert minek voltam ott.
Szóval ez az én Bencém története. Két év elmúltával, garancia lejártához közeledvén, megijedve a Mitsuéknál horrorisztikus összegbe kerül? kilencven ezres szervizt?l, fájó szívvel, de megváltunk Bencét?l.
Hogy mi lett az utód, ezek után? Természetesen egy Mitsubishi SPACE STAR 1,9 D-ID HP, igaz Vilmos/Vilmának 15-el több lova van. Ja és, lekopogom, de eddig 45.000 felé járván, semmi, de semmi se történt.
Hibalista
- Nyomócs? hollanderek nem volta meghúzva. Orrán száján folyt a gázolaj.
- A komputer bejelzett, leállította a motort és se kép se hang, ezt négyszer összesen.
- Kuplung nem emelt ki, Háromszáz kilométer sebváltás nélkül.
- Jobb és baloldali els? elektromos ablakemel?k, szétestek, természetesen lehúzott állapotban.
-
-
Ide hordtam szervizbe
Duna Interszervíz
Értékelése: 7
Másik szerelő értékelése
Autó Anteus Veszprém
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 10 |
Megbízhatóság | (3) | Vezetett km | 75 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Passat TDI | Következő autója? | MITSUBISHI SPACE STAR 1,9 D-ID HP |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.1/10) |
