Mitsubishi Lancer - Galaxisokon átívelő szerelmi történet
Szöveges ítélet
Az új remény
Réges-régen a messzi-messzi galaxisban ugyanúgy imádtam és vágytam a nagy német erős luxuskocsikra, és az egzotikus szuperautókra, mint a legtöbb fiatal, de a főiskola után öntudatra ébredtem, és rájöttem hogy nekem olyan nem lesz. Mikor nagy nehezen, 25 évesen saját munkám lett, saját keresetem, (és saját családi apai-anyai támogatásom :) ) autóvásárlásra adtam a fejem. Olyan autó kellett, ami megbízható, kevés km-t futott, viszonylag tágas, könnyen fenntartható, és persze olcsó. Az autóvásárlási keret 2millió Ft volt, plusz-mínusz maximum 200000. Drága szüleim erősen orientáltak olyan autók felé mint a kevésbé használt Dacia Logan, Renault Clio, Chevrolet Aveo, Spark... Ilyeneket lehet venni használtan 1.5 - 2 milláért. Én annyira nem értettem evvel egyet, és egy népszerű használtautós internetes honlap segítségével elkezdtem felfedezni a használt Mitsubishi Lancerek világát. Ekkor gyúlt fel szívemben a remény, hogy hátralévő életemet nem egy francia vagy koreai konzervdobozban fogom tölteni.
A Sith-ek bosszúja
A japán autók iránti érdeklődésem megbosszulta magát, hiszen a Halálos Iramban filmek hatására a lakótelepi vagányok is lecserélték a véeftéess spoilerekkel teleaggatott ezerötös Ladáikat valamilyen japán modellre. A Lancer gyakori áldozata eme fajnak. Az első néhány darab amit találtam ki volt dekorálva Teszkós Racing matricákkal, halálfejes szelepsapkákkal és szivargyújtóval, hiszen köztudott hogy ilyenektől az autó gyorsabban megy. A jobb láb legalábbis nehezebb lesz tőle. Sajnos sok lezúzott darabra bukkantam, és mivel nem egy gyakori típus, rémálmaimban már elkezdett kísérteni Daewoo bocsánat Chevrolet Aveo, Spark, Kalos trió szelleme, vagy ha úgy tetszik a jó a rossz és a csúf.
De az Erő végre mellém állt, és találtam egy 2006-os, megkímélt darabot. Szívem választottja 1,6-os, Invite felszereltségű modell, türkizkék metál, és alufelni is volt rajta. 27000 km-t futott, és 2.100.000 Ft-ért lehetett elvinni. Mondanom sem kell, hogy azonnal magamévá tettem.
A jedi visszatér
Reményeim egy jó autóra újra éltek, pár héttel az interneten történő nagy felfedezés után már az udvarban állt átírással, rendezett papírokkal együtt és csordultig töltve benzinnel.
A nagy autóvásárlási kálvária viszont megért minden álmatlan éjszakát.
Én még fiatal tejfölösszájú srác vagyok, de szeretném cáfolni azt, hogy a Lancer nagypapás, unalmas autó. A formája tényleg nem izgalmas, de a "szép", ahogy anno a Bevezetés a filozófiába kötelezően választható specializáción belém verték, relatív. Nekem nagyon is tetszik a klasszikus autó forma, mert szépek az arányai. A részletek nem fantáziadúsak, de így legalább nem is mennek ki a divatból mint a francia konkurencia autói. A kocsi nem túl nagy, de nem is zsebcirkáló. Majdnem 4 és fél méter. Vígan elfér benne 4 kifejlett, és egy nyeszlettebb ember. A csomagtartó is családbarát, de ha egy maffiaklán tagjai vagyunk is, (és azért kell Lancer hogy elvesszünk a forgalomban) akkor is elégedettek leszünk a 3 hullás csomagtartóval. Sőt alattuk még egy teljes pótkeréknek is van hely.
A beltér szépen fogalmazva harmóniában van a külsővel. Nem szépen fogalmazva pedig ugyan olyan ódivatú, fantáziátlan mint kívül. Az viszont kétségbevonhatatlan, hogy a japán autókra jellemző precíz összeszerelés a Lancernek is jellemzője. (Idővel minőségi útjainkon bizonyára zörögni fognak majd.) Az illesztések kívül és belül egyaránt példa értékűek, ahogy az anyagválasztás is kellemes. Persze műanyag, és nem is csúcsminőség, de azért nem olyan igénytelen mint mondjuk a pár éves kis koreai vagy francia autókban. Sőt, a fémhatású műanyag műszerfalbetét kimondottam vagány. Pakolórekeszekkel viszonylag szűkmarkúak voltak a derék japánok, mert a könyöklő felhajtásával nyert kis tér igen csak szegényes. A pohártartót is a váltó konzoljának meghosszabbított műanyag részén helyezték el (ami a pohártartók kivagyiságának legalja), az aprópénztartó mellett. Vannak emberek akik szeretik a házuk összes berendezési tárgyát magukkal vinni, na a Lancer nem kimondottan az Ő autójuk. De mindez csak szőrszálhasogatás, két dolog van csak ami igazán nem tetszik. Az egyik az ajtókat borító plüss szövet, mert izgága utasok könnyen kidörzsölik a térdükkel, és kifigyel alóla a műanyag. A másik, hogy a hátsó ülések fejtámlái közül a középső nem lyukas, ezért tolatáskor zavaró. (Én kivettem.)
A beltér mellett szól, hogy a 10milliós Lancer EVO utcai raliváltozat beltere is tökéletesen ugyan így néz ki. Ez nem egy fontos adat, de azért lehet vele csajozni. (Aki evvel fel tud szedni nőt, vendégem egy sörre.)
Az 1,6-os 16 szelepes Lancer motorja 98 lóerős és 150Nm a nyomaték. Nem sok, de a kocsi kb. 1100 kiló. Persze nem egy sportkocsi, de azért ha elfogadjuk azt, hogy a KRESZ nem irányelv, hanem mindenki által betartandó szabály, akkor gyakorlatilag nincs olyan közlekedési szituáció amit a Lancerrel nem lehet megoldani. A végsebessége olyan 186 km/h körül lehet, persze jó pár blogon és rajongói klubban vannak akik égre-földre esküdöznek hogy 205 km/h is megy neki. Én ezt nem szeretném kipróbálni, fiatal vagyok a halálhoz. Az viszont tény, hogy az elöl McPherson, hátul multilink felfüggesztés miatt a Lancer igen jó kanyarokban, és az úttartása is zseniális. A váltó japánosan precíz, kemény, pontos, már-már sportos érzést nyújt. A megállásról elöl és hátul egyaránt tárcsafék gondoskodik, ami azért ma sem annyira triviális. Sok francián hátul még dobfék feszedezik.
Ha elfajulnának a dolgok, ABS és 2 légzsák őrködik éberen a begazult sofőr felett. A Lancert én imádom vezetni, de az igazsághoz hozzá tartozik, hogy az autó a családunk 1000 köbcentis Swiftjéhez képest űrkorszak. A kocsi étvágya méreteihez képest elfogadható. A kiskönyve szerint 6,5 - 7 liter. Mivel fedélzeti számítógép nincs, kimatekoztam hogy a 7 liter vegyes használat esetén reális. (Csak ne guruljon el a gyógyszerünk vezetés közben, és ne akarjunk 5-ös BMW-t alázni.)
Ami a kényelmet illeti, én nagyon meg voltam elégedve. Igaz hogy kicsit spártai a belső, de jó dolog benne ücsörögni. Az ülések kényelmesek, az ülőlap hossza megfelelő hosszú út esetén is, az oldaltartásuk is elégséges. Állíthatók előre-hátra-fel-le. A kormányoszlop viszont csak fel és le.
Az Invite felszereltség az én 2006-os modellem esetében 2 légzsákot, ABS-t, egy mp3-as cd-s JVC autórádiót, elektromosan állítható és fűthető visszapillantó tükröket és manuális klímát takart. Emellett 4 villanyablakot, csomagtér világítást, és acélfelnire szerelt teljes pótkereket is kaptam. A 15-ös felniket az előző tulaj vette hozzá, viszont a téli gumi garnitúrát ajándékba adta.
Mindezek alapján szerintem elmondható, hogy a Lancer egy nagyszerű autó. Mióta megvan, többször is megkérdezték hogy milyen autó is ez. Ritkasága miatt sokan nem nagyon ismerik, és 4 milliós autónak nézik. Ez nagyon hízelgő, és szerintem minden sofőr szereti ha dicsérik a kocsiját. Műszakilag megbízható, nincs "agyonelektronikázva", és a fenntartása-üzemeltetése sem horror. (Persze ne számítson senki arra, hogy megáll annyiból mint egy Magyarországon gyártott Suzuki, hiszen nem egy súlycsoportban versenyeznek.)
2010-ben, ha jól tudom véget ér ennek a Lancer generációnak az élete. Ám néhány kereskedőnél kallódik még pár darab. 3 millióért lehet megvenni, de ez az összeg tartalmazza az invite plusz felszereltséget. Ehhez a fentebb említett tételek mellett már 4 vagy 6 lufi, digitális klíma és gyári alufelni is jár. Én csak ajánlani tudom.
Azt értem hogy sokan lifestyle, meg presztízs meg hasonló indíttatásból megvesznek olyan autókat, mint az 1.2-es Corsa, vagy Ford Fiesta, stb. amik 3 millió Ft körül járnak. De ezek nyomába sem érhetnek a Lancernek, ami bár egyszerű mint a faék, kicsit ódivatú is, de igazi keményvonalas, szerethető japán autó ami ár-érték arányban szerintem verhetetlen.
És ha jobban belegondolunk, a szépségkirálynőkből is ritkán lesz jó feleség. Ahogy a nagy költő is mondotta volt: Az igazi értékek a lemezek alatt lapulnak. Ez a bölcsesség pedig a Lancerre tökéletesen igaz.
Hibalista
- Csak a felhasználóban lehet hiba, a kocsiban nem.
Ide hordtam szervizbe
Mitsubishi Győr
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Magyar Autóklub Sopron
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 27000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 4000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Swift | Következő autója? | Lancer |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.1/10) |
