Logikus döntés
Szöveges ítélet
Vásárlás oka:
Egy Lada Samara 1.5-ös volt az előző autóm, amit szintén nagyrészt én szereltem. Olyan autót kerestem, amire az alábbiak igazak:
- megbízható, de ha javítani kell, azért az alapvető dolgokat meg tudjam csinálni (gondolok itt arra például, hogy egy izzócseréhez ne kelljen levenni a lökhárítót)
- erősebbet szerettem volna, mint a szamár 75 lóereje :)
- viszonylag kevés elektronika legyen az autóban (nem szeretnék állandóan ampervadászni)
- legyen benne szervó, klíma, abs
- szedán legyen mindenképpen
- fogyasztása se növekedjen a Szamárhoz képest (kb. 5000km-t vezettem a fogyasztásomat a Samaránál, az alatt 6.75l/100km volt az átlag)
- találjam meg a parkolóban!!!
- férjen bele kb. 1.5 millióba átírással
A fentiek figyelembe vételével az alábbi típusok jutottak át a rostán:
- Chevrolet Lacetti
- Honda Accord (rokonom ajánlotta nekem, de a keretbe nem fért bele)
- Hyundai Accent
- Hyundai Coupe
- Kia Rio
A fenti listában láthatóan nem is volt benne az autó. Egy szombati napon felkerekedtünk ugyanis párommal és megnéztünk párat a fentiek közül. Az egyik Lacettis helyszínen találtuk meg a Lancert, ami egyből megtetszett nekünk, hétfőn szereztem időpontot és átvizsgáltattuk, ekkor ültem benne először útközben. Az első döbbenet számomra az volt, hogy alapjáraton azt hittem, hogy leállt az autó (még a próbaút során)... nem ehhez voltam szokva na... Párom is viccelt azzal, hogy fel kellene vennünk a szamár hangját, hogy kicsit otthonosabban érezzük magunkat benne :)
Átvizsgáláskor végigmértük a festékvastagságot, törve nem volt, 1-2 horpadás keletkezett rajta mindössze a 6 év alatt, valamint az egyik hátsó stabilizátor volt törött. Ezt követően lefoglalóztam, utána átutaltam a maradékot és elhoztam pénteken átíratva.
Kereskedésből hazafelé tartva azért megviccelt a kicsike. Kb. 30 km-t követően check engine lámpa kigyulladt és úgy is maradt. Ennek a kiolvasásához vettem egy Bluetooth-os OBD2-es ELM327-es chippel szerelt kiolvasót, majd felraktam az androidra ingyenesen elérhető Carista szoftvert és kiolvastam a hibakódot:
P0421 volt, amire meg a típusra ráguglizva megtaláltam ezt a videót:
https://www.youtube.com/watch?v=oLO6LxP5LFU
Kicseréltem a gyertyákat, nem javult meg, majd a lambda szondát azzal szerencsére igen. Fogyasztásom nem volt magas a hibás szenzorral sem (6.5 - 7 liter között alakult vegyes használatban Bp és vidék), de utána még lejjebb ment kb. 0.5 literrel. És nem utolsó sorban sikerült eltüntetni tartósan a check engine-t.
Motor:
4G18-as motorkódú 1.6 literes, 16 szelepes erőforrás található az autóban, mely 98 LE teljesítmény leadására képes. Alul is nyomatékos, méretét bőven meghazudtolja, mindezt visszafogott fogyasztás mellett (mostani átlagom 6.4 liter, amiben etanolos használat is volt). Nyugodtan lehet használni 1500-as fordulat könyékétől kezdve, akár egy dieselt, de szeret pörögni is (6500-nál szabályoz le) - szemben a diesellel.
Futómű:
Elöl és hátul is független kerékfelfüggesztés van, a futóműve elég kemény, számomra az elején szokatlan volt. Ennek köszönhetően viszont nagyon jól viselkedik kanyarokban, nem jön zavarba nagyobb sebesség esetén sem
Fék:
4 tárcsafék van az autón, súlyánál (1220kg) nagyobb autókat is bőven meg tudna állítani. Finoman adagolható, ezt az is bizonyítja, hogy párom is könnyen tudja kezelni.
A utastérben elférek magam mögött a 185cm-emmel kényelmesen, a borítások, kárpitok kellemesek, puhák, a bal első ajtóban van minimális nyöszörgés, amikor nekinyomom a lábam menet közben, de nem zavaró. A gyári hangszórók nagyon jól teljesítenek, mindenki meglepődött rajta, aki hallotta.
Összességében tehát az autóval nagyon elégedett vagyok, tökéletesen megfelel az elvárásoknak. Az eddigi 6000 km alatt a fenti P0421-et leszámítva semmi váratlant nem produkált, ami dicséretes. Ahogy növekszik a km-ek száma, úgy igyekszem majd frissíteni a leírást.
Hibalista
- Folyamatosan vezetem a cserélt alkatrészeket és a hozzájuk tartozó kilométereket: - - 87600km: - 4db gyertya (Denso K20PR-U11) 4x660Ft - levegőszűrő (Nipparts J1325035) 2850Ft - - 89000km: Motorolaj - Castrol Magnatec 5W40 (API SN, ACEA A3) 4l 8000Ft - Olajszűrő (Japanparts JFO316) - 940Ft - Katalizátor utáni lambdaszonda (Denso DOX-0104) - 15700Ft - - 90300km: - Hátsó stabilizátorok (törött volt az egyik, amikor vettem), kaptam két új cseredarabot a kereskedésből 4000Ft szerelési költség - - 91500km: - Első két stabilizátor cseréje (FL a gyártó) 2x3905Ft (jobb első törött volt, lehet már a vásárláskor, de nem vettem észre, csak a kerékcserekor) - - Ez az eddigi teljes szervizköltség.
Ide hordtam szervizbe
Magam szerelem, elég egyszerű szerkezet és feleslegesen nem áll szándékomban felesleges tízezreket rászánni erre.
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Vidéki szerelő a hátsó stabilizátorok cseréjéhez vettem igénybe, ugyanis nagyon be voltak rohadva és gömbfejkinyomóm nem volt a beszakadt stabilizátordarabhoz.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 86220 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 6000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Samara 1.5 21093 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.4/10) |
