Japán, tehát jó
Szöveges ítélet
Egy szép tavaszi madárcsicsergéses reggelen gőzölgő teáscsészével a kezemben léptem ki erkélyünkre, és midőn letekintettem az alattunk elfekvő tájra és a parkoló autók végtelen sorára, hirtelen hasított belém az érzés: Nehogymá Szuzukival járjak. Na ezen felbuzdulva fel is került az enyhén rozsdálló Swift szedán ablakára az Eladó felirat, és nekiálltam a netet túrni, hogy mi legyen a következő jármű. Az biztos hogy japán kell, semmi kedvem a fél életemet szervizekben tölteni, vagy az út szélén megfagyni a trélerre várva. Persze hiába kezdtem el Mazda6/Accord/Avensis vonalon fantáziálni, a bankszámlakivonatom vigyorogva jelentette ki hogy max 400 darab pisztolyorrú Mátyás királyt szánhatok erre átíratással, szervizzel mindennel együtt. Vagyis mindenképpen a kisebb-szarabb-régebbi szentháromságból kell legalább kettőt szabadon választani. Corolla? Ennyiért csak klímanélküli fapad, amiből még a fordulatszámmérőt is kisprólták hogy itt nálunk Majdnem-Balkánon el lehessen adni. Civic? Már az összesbe belelátta Schumachert valami 17 éves pattanásos boyracer, ennek megfelelően felkipufogózta, összetörte háromszor (kizárólag elöl), és kitaposta a belét. Almera? Majd ha nyugdíjas leszek. Lancer? Hoppá, igen, az jó lesz, a 96-2000 közötti széria. Nem fapad, nincsenek széthajtva, tágasak, és megbízhatónak tűnnek. Kár hogy 10-nél több eladó példány nincs a ha.hu-n. Hetekig néztem, de vagy nem fértek bele a keretbe, vagy éppen az utolsókat hörögték.
Viszont egyszercsak feltűnt egy fehér csoda Kecskeméten 400-ért. Ez még mindig sok. Viszont van benne klíma. Meg ABS. Meg elektromos ablak. Elöl is. Hátul is. Néhány átvirrasztott éjszaka után lebeszéltem róla magamat, mert a 400-as határ az szent. 3 hét elteltével 370-re levitte a tulaj, merthogy csúnya a lökháírtó fényezése. A rohadék! Megint nem fogok aludni egy hétig... De nem, bár kínok között visszatérítettem magam a realitások talajára, nem alkudtam meg!. Újabb 3 hét eltelt, és közben vissza-visszanéztem erre, mert sose lehet tudni ugye. Szombaton este Lancer keresés közben ránéztem a fehérre, hogy elvitték e már, de nem, még ott van. 350-ért. Másnap 9-kor értem Kecskemétre.
A kecskeméti madarasteszkó parkolójában találkoztunk a tulajjal, aki nem akarta hogy házhoz menjek. Gondolom a legújabb F35 vadászbombázó prototípusa még csak félig összeszerelve állt az udvaron nála, és nem akarta hogy dokumentációt készítsek róla a kínaik részére. Mindegy is, az úriember 20 perc késéssel megérkezett, sajnos nem az F35-el, hanem valami szürke izével, de állítása alapján a dzsuva alatt egy Mitsubishi van. Arcomra vagyott kicsit a vigyor, a képek alapján nem egészen erre számítottam. A bal hátsó sárvédőt szétette a rozsda, a kipufogó üvöltött mivel több lyuk volt rajta mint egy furulyán, a középkonzolból pedig gyanús kábelek nyúltak ki. "Elsőtulajos, magánszemélytől jó állapotban eladó" szólt a hirdetés, amit most a tulaj meg is erősített hogy igaz, annyi pontosítással, hogy nem első tulaj hanem ötödik, nem magánszemélytől hanem kereskedésből (és nem jó állapotban hanem szarban, de ezt csak én tettem hozzá magamban). Körbejártuk barátommal, hátha valami jót is felfedezünk rajta, de nem sikerült. Gusztustalan fényezés megfolyt festékkel, repedt lökhárítók, ajtón kéttenyérnyi horpadás és nem nyitható csomagtartó került még a hibalistára, a szemem elé pedig rémálomként kúsztak a felújításra költhető tízezrek. Beülve sem lett jobb a helyzet, ABS lámpa világít, a rádió helyén csak egy lyuk és mindent beborít a kétcenti vastag porréteg amibe ha paprikamagokat raknék és néha öntözném pár hét múlva a piroslámpánál megállva elrácsálhatnék egy-egy bogyiszlóit. De a próbakör meggyőző volt, azonnal indult nem rángatott, nem ingadozott a fordulat, jól gyorsult, és a fékek is rendben voltak. Azért ez mégiscsak egy Mitsubishi, hiába próbálta ridegtartással tönkreverni a betyárembör, nem sikerült neki. Némi hümmögés után megalkudtunk, nem engedett a 350-ből a tag, de végülis talán még így is rendben van. Barátom vigyorral az arcán hazindult a szuzukival, és mondta hogy hívjam bármikor, van kötél nála ha húzni kell. Én meg ott maradtam az alföldi rónaságban egy rozsdás fostartállyal, mint Rózsa Sándor amikor rásóznak egy vak gebét.
Asszonypajtással begurultunk egy benzinkútra, és két vödör víz meg rongydarab segítségével nekiálltunk lesikálni a gépet, hátha mégis az F35-öt kaptuk meg. Szerencsére nem (úgyse fért volna be a parkolóba a ház előtt), és egész embresen nézett ki az autó így tisztán. Hazafelé egészen eseménytelen volt az út, motorikusan és elektronikusan minden rendben lévőnek tűnt. Ez mi? - kérdezte nejem az úton egy hópihe-ábrás gombra mutatva. - Klíma, de úgyse működik- válaszoltam tulbuzgó optimizmussal. Bekapcsolta, és 10 másodperc múlva lefagytak az ujjaim a szellőzőrostélyokból előtörő jeges levegőtől. Nocsak...
Otthon másnap kapott egy alpos generált a jármű, és közben kiderült hogy mégsem olyan rossz a helyzet mint azt első látásra gondoltam. Persze a rozsdával nem tudtam mit kezdeni, sem a lyukas kipufogóval és az ABS se javult meg, viszont kiderült, hogy a beltér por nélkül nagyon kulturáltan néz ki. Az ülések feszesek, a kárpitokon sehol egy szakadás, a műanyagok nem karcosak és nem is mattultak, minden visszajelzőlámpa működik, csakúgy mint az elektromos ablakok és tükrök. Az is megdöbbentő volt, hogy a 14 éves autó hátsó ablakán mindössze egy fűtőszál volt szakadt a 12-ből. A középkonzolból lógó kábelek a rádióhoz tartoztak, kapott is egy fejégységet, valami gagyit, ami miatt legalább nem törik fel.
Az első projekt a csomagtartó zár megjavítása volt, hogy lehessen egyáltalán nyitni. Szerencsére egy tisztítás megoldotta. Izzócsere után most minden lámpa világít, beleértve a rendszámtábla fölöttit és a csomagtartóban lévőt is. Következő projekt az ABS javítás, márkaszervíz Veszprémben simán megoldotta, a jeladó kábele volt szakadt, fél órás munka volt a javítás. A lyukas kupufógó is cserére került, vadiúj Unix-os beszerzésűt kapott, nem bontottat, így pár évre ez is le van tudva. Egyedül a rozsdátlanítás, lakatolás van még hátra, ez majd nyárra csúszik. Ezen felül minden tökéletes, és úgy működik ahogyan azt 1999-ben Mizushimában megtervezték.
És hogy hogyan szolgál? Fél év alatt 14000 km-t raktam bele, soha semmi baj nem jelentkezett, olajat nem eszi, és 6 liter alatt megáll a fogyasztás nyáron, 6 és fél télen. Kényelmes, megbízható, tágas csomagterű, olcsón fenntartható, egyszerű mint a faék így javítani se nehéz... mi kell még? Most hogy rendberaktam tökéletesen szolgál, csak röhögök a például a kollégán aki a céges Scenicet az elmúlt 3 hónap alatt négyszer szervizeltette és még mindig nem tudják miért vannak az elektromos problémák. Nemhiába mondják hogy a 90-es évek japán autói a világ legtartósabb gépei, ez most én is megerősítem.
Hibalista
- semmi
Ide hordtam szervizbe
Auto Anteus Kft, Veszprém: Mitsubishi márkaszerviz, csak jót tudok mondani róluk, gyorsak, profik,és nem is vészesen drágák
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Motor Mechanic, Székesfehérvár: Igazi kóklerek, senkinek sem ajánlom. 5 napig volt náluk az autó, szétszedték atomjaira, majd elküldtek máshoz, hogy nem tudnak segíteni. Végül kiderült (a másik szerelő rá se nézett az autóra, és igaza lett), hogy a kulcsban lévő immobiliser csip szállt el, az autónak semmi baja. Kulcs-csere után ment egyből
Értékelése: 1
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 237000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 14000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Swift | Következő autója? | Lancer, az egyel újabb |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.6/10) |
