A fapados luxustraktor
Szöveges ítélet
Ausztriában élünk,itt vettem az autót.Pont a "haláltól" mentettem meg,az előző tulaj hanyagsága miatt.A "még megmenthető" kategóriába tartozott.Elsősorban VW T3 vagy T4-et szerettem volna,de ezek nem fértek bele az anyagi keretbe(főleg egy jó állapotú T3!),meg gyengébbek is,mint a Mitsu.2,5 Turbodiesel Intercooler,100 LE.277000 km volt az órában(itt nem szokás tekergetni) és az autó állapotából kiindulva ez hihető is volt.Elég sok az extra az autóban:szervokormány,központi zár,ABS(nem működik),klíma(nem működik),elöl elektromos ablakok,elektromos tükrök,utastér fűtés,vonóhorog.Kora ősszel vettem az autót,pár hét múlva már reggelente nehezen indult,ezért kicseréltem mind a négy izzítógyertyát(NGK).Ezután ez a gond megszűnt,még télen a -20 fokban is pöccre indult.Ezután a szokásos olaj-,összes szűrő-,vezérlés cseréje következett.Kevés rozsda(pár helyen rohadás) volt az autón,ezeket kijavítottuk.Ausztriában a korrózió megszokott dolog,itt általában ez az autók legnagyobb hibája.Mivel főleg utánfutót húzni vettem az autót,feltettem rá egy vonóhorgot.Nehezen találtam hozzá és 300 euro volt.Ezt magam felszereltem,itt ilyen esetben nem kell az autót ismét leműszakiztatni,mert a vontatási adatok már alapban benne vannak a forgalmiban!Aztán mivel az autóban sokszor alszunk,állófűtést is szereltem bele.A fűtésmotor nem ment,ki kellett cserélnem a relét,majd ezután csak maximumon működött,ezért szétszedtem a kapcsolót aztán újból összeraktam.Nem volt egyszerű műtét,nem találtam semmi hibát,de összeszerelés után minden hibátlanul működött!A futómű elöl kopogott,ezért az alsó tartógömbfejeket és a külső kormányösszekötő gömbfejeket cserélnem kellett.Az első fékek teljesen elkoptak,új tárcsák-új betétek kellettek.Ami Magyarországon volt olcsóbb azt ott vettem,ami itt azt pedig itt Ausztriában vettem meg.Alkatrészekből sosem a legolcsóbbat vettem,mindig törekedtem a jó minőségre.Egyébként az autó alkatrészellátása nem mindig egyszerű,nehéz hozzá utángyártott alkatrészt találni és nem is mindig olcsóbb,mint a gyári alkatrészek.Mivel volt már több Mitsubishim korábban ezzel a motorral(Pajero-k,L 400),éreztem hogy ez az autó nem megy úgy ahogy kéne.Az előző tulaj sokalhatta a fogyasztást ezért visszavetetett az üzemanyagon.Hiba!Tévhit ha vissza van véve az anyag,akkor csökken a fogyasztás,mivel ebben az esetben mindig nagy gázzal kell menni,hogy normálisan haladjon az autó.Én jobban szeretem,ha már kis gázadásra az autó mindjárt ugrik és már kisebb fordulaton fel lehet váltani.Ezért állítottam az adagolón,persze érzéssel,nem egyszerű művelet hozzáférni az állítócsavarhoz és sokat kell vele játszani-próbálgatni,mire jól eltaláljuk a beállítást.Ezután az autót már 1500-as fordulatnál fel lehet váltani,ha nagyon sietek akkor is elég max 2500-ig kihúzatni,ha húzom a nagy utánfutómat alig veszi észre és így is elég max 3000-ig forgatni még hegymenetnél is.Én olajat 8000 km-nél cserélek szűrővel együtt,15W-40 de jó minőségű olajjal.A gázolajszűrőt évente egyszer cserélem,itt jó minőségű a gázolaj,de az autó egyébként mindennel elmegy(pl étolaj).Nincs benne semmi elektronika,ez hagyományos "traktor" motor.Vigyázok rá,hidegen óvatosan nyomom a gázt,mindig gondosan bemelegítem a motort(ezek a motorok szeretnek hengerfejesek lenni).Nagyobb terhelés után nem állítom le rögtön,mindig "kijáratom a turbót".Ha valaki ezeket betartja,akkor kap egy nagyon megbízható,dinamikus autót.Most van benne 311.000 km,de az autó hibátlanul teszi a dolgát,nagy hidegben is pöccre indul,olajat egyáltalán nem eszik,vizet nem forralja.De ehhez cserébe viszonylag nagy fogyasztás párosul:normál tempóban 10 l,autópályán 11 l,nagy utánfutóval 12 l(pedig az áttételek elég hosszúak).Előnye még a jól variálható utastér,az ülések külön-külön becsukhatók-kinyithatók,pillanatok alatt ággyá is alakítható.Mindenhol tároló rekeszek.
A hátsó hajtás ellenére elég jól megy hóban,Matador téli gumik vannak hozzá.További hátránya már 120 km/ó-nál a nagy menetzaj(pedig mindenhol szigetelve van) és a rugózás nagyon kemény-pattogós.Már állítottam vissza az első torziós rugókon(ilyenkor az autó eleje lejjebb ereszkedik),kicsit jobb lett a rugózás de még mindig elég kemény.Hátul tekercsrugók vannak-ezek már kissé el vannak gyengülve ezért itt nem olyan rossz a helyzet.Hosszabb utazásoknál elég kényelmetlen.Ki kellett cserélnem a kipufogó hátsó részét(dob+cső),még az eredeti volt rajta,a csövet ennyi idő alatt megette a rozsda.Csak gyárit találtam 180 euróért.A cseréje nem egyszerű,le kell hozzá venni alul a pótkerék tartót,a komplett kardánt és a hátsó stabilizátor rudat.Amióta megvettem néha nehezen veszi a hátramenetet és az egyest és a kettest a váltó.Egyszer vaj puha a váltó,egyszer meg beton kemény és alig lehet vele váltani.A váltóolajat már lecseréltem,de ugyan olyan maradt.Valószínű az alsó kuplung munkahenger lesz a bűnös.
Az autót még meg szeretném tartani,csak akkor szeretnék megválni tőle ha megette a rozsda vagy esetleg még nagyobbra kell cserélni.
2012.nov.14. Folyt.köv....
Hibalista
- első féktárcsák+fékbetétek:270 euro - 4 db izzítógyertya:18.000 Ft(NGK) - fűtésmotor relé:23 euro(gyári) - alsó tartógömbfejek:180 euro/2db(gyári) - külső kormányösszekötők:8.000 Ft/2db - kipufogó hátsó rész:185 euro(gyári)
Ide hordtam szervizbe
Auto Legat Austria:80 euro/óra.Ész nélkül dolgoznak(mint Ausztriában a legtöbb szervíz!),nem javítanak hanem alkatrészt cserélnek-sokszor feleslegesen!
Értékelése: 5
Másik szerelő értékelése
Saját magam
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (4) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 277000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 32000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | Mercedes-Benz 300 TD W 124 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.8/10) |
