Kisfiam; nem tudsz számolni?
Szöveges ítélet
-2006. decembere. Sokadik látogatásom a szakszervízben "Bódém" ( SEAT Alhamra 1,9 PDTDI Sport ) kapcsán. Azon a héten éppen a második. Barátságosan mosolygó köpenyesek bólintanak felém, régi barátként üdvözölnek. A munkafelvevők vezetője érdeklődik gyermekeim hogyléte felöl, majd kedélyesen megjegyzi: "ha talán többször behoznád a kocsit,...........".Huhhhh, váltanom kell!
-2007. februárban már új autóban ültem. Mitsubishi GRANDIS 2,4i xp. A családnak nagyon tetszik ívelt, áramvonalas formája, diszkrét domborulatai a sárvédőknél, a felhúzott első fényszórók, a ledes hátsó lámpák mintázata, és, és, és, -de elég. Szerintem egy autónál nem ez a lényeg hanem a beltartalom, bár sajnos az utóbbi évtizedekben, köszönhetően a "hozzáértő" vásárlóknak, és profithajszoló gépjárműipari marketingeseknek, egyre inkább a külsőségek "fényezése" felé tolódik el a hangsúly, és így persze az adott modelre költhető összegek nyagyobb része a formába lényegül át, a technika helyett.
-A Grandis más! Már a próbavezetés első méterein, -és valóban az első méterein- feltünt a fütómű kiforrottsága, a csillapítás és az uttartás remek összehangolása, a kormánymű könnyedsége, és a pontosan adagolható és hatékony fék.A helykinálat bőséges, semmi nem zörög, nem nyöszörög, a kasztni roppant szilárd.
-Az uttartása kiváló. Az ESP nélkül is rendíthetetlen futómű egy átlagos vezető képességeinél jóval többet tud. Nagyobb sebességnél kanyarokban is könnyedén vezethető az 1700 Kg-os önsúly dacára. Lehet rángatni, fékezni, gyorsítani, mindig megbízhatóan viselkedik, nem emeli el egyik kerekét sem, és ezt még rosszabb utszakaszokon is tudja. A futómű a Grandis legjobb része.
-A kormány tekergetése egy élmény. Jó a visszajelzése,hajtási befolyásoktól mentes, nem kell kapaszkodni bele, én irányítom az autót, és nem fordítva.A kormánykerék talán lehetne vastagabb,....talán,... de a tengelyirányú állítási lehetőség hiánya számomra érthetettlen.
-A fék nem fárad, 200-ról lassítva is hatékony, és szerintem olyan jól adagolható, hogy a jégen is meg lehet állni vele anélkül, hogy az ABS közbeszólna. Apropó ABS. Eddigi autóimhoz képest kicsit furcsán viselkedik, mintha korán kezdene dolgozni. Én még nem is érzem ,hogy csúszna a kerék, de már kattog is az eleje. Túl agilis?
- a 2,4i Mivek változó szívószelep-vezérlésű motor csendes 4000 fordulattól jól húz, bár 160 lóerejét nem érzem, igaz még elég nyers a megtett 6500 Km után. Valóban nyomatékos az alsóbb fordulatszámokban is, (pl.:50 Km/h; 1500-as fordulat rángatásmentesen) de előzésnél érdemes akár harmadikba visszakapcsolni. Teljes terhelésnél (három gyerek, feleség, csomagok én és a Grandis = kb. 2200 Kg. ) a Bakony kisebb emelkedőit is megérzi. A fogyasztás akkor a legjobb, ha nem erőltetjük alacsony fordulaton, vagy pörgetjük maximumon. A közepes fordulatot kedveli ekkor 6-8 liter a fogyasztása országúton. Városban kizárólag rövid szakaszokat megyünk, itt 12 liter alá még nem ment. Ezt persze tudtam amikor megvettük, hisz a gyári adat városban 12.5 liter, de mégis hangosan nyelek minden tankolás után.
-a beltér nem tetszett, "franciásnak" tünt de a logikusan elhelyezett és finoman működő kapcsolók segítettek megszokni, majd megszeretni. Itt-ott 1-1 centi segített volna az üléspozicíó pozitívabb megitélésében. 185 cm magas vagyok, és bizony vannak napok amikor a jobb térdemet nyomja a műszerfal. A vicc az ,hogy nem 1, de legalább 5 centit lehetett volna nyerni a váltókonzol átrajzolásával.
-a fűtés és a klíma brutális. Pár száz méter megtétele után tökéletesen hűt vagy fűt az automatika szabályozása szerint.
-ami konkrétan nem tettszett: a vezetőülés. Nem tart rendesen, nem állítható az ülőlap dőlésszöge, nincs gerinctámasz (felszereltség függő), és már most kiültnek tűnik. Az egésznek olyan megviselt képe van, igaz 115 Kg-os vagyok, de talán ez nem egyedi eset. A második autónak használt 14 éves Galant hibátlan küllemű és ergonómiájú ülését elnézve én pirulok el a gyártó helyett.
-ami konkrétan nem tetszett: a doblemezek belső műanyag bélelése olyan vékony ,hogy egy-egy felverődő kavics az amúgy nagyon csendes autóban oly hangos kopogásokat kelt ami már zavaró.
-Összegezve: minden nagyobb családnak ajánlani tudom a Grandist, volt már pár Mitsubishim, nagyon jó és megbizható autók.
-Most másról: Sajnos autórajongó vagyok. Sajnos, mert ez egy költséges szórakozás. Volt már jó néhány verdám és szerencsémre egyre újabbak és "jobbak". De visszatekintve egykor birtokolt gépeimre, melankólikus érzések kerítenek hatalmukba. Látom... a gépjárműipar hanyatlását.Hiszen itt is , mint az élet más területén az ördög a részletekben rejlik! És nem a karosszéria részleteiben.
Pl. futómű, fék, kormánymű, motor felépítése, ezek anyagminősége, sokkal inkább lényegesebb elemek a tartosság, vagy használhatósság szempontjából, mint a dizájn, vagy akár a Tajvanból importált filléres "mutatványos elektronicska".
Ha kritikusan megnézem napjaink autóinak esssszerű tecnikai megoldásait, silány anyagválasztását világosan rajzolódik ki a gyártók stratégiája: Rengeteg marketing, sok dizájn, kevés "vas" = olcsó autók. S hogy én drágán veszem?
(én 5.850.000- Ft-ért, ADÓZÓTT Forintért jutottam hozzá,erősen akciósan, ez a model japánban 2.205.000- japán yen,és még adnak hozzá egy invecs II. autómata váltót. árfolyam: 100-jpn=149.33 HUF) Szóval ,hogy én drágán veszem? Hol marad a tetemes különbözet? Most ki profitál? És ki cumizik? Hát ezen még agyalni kell!
De nem nekem! Én tudom! :((((
Apukám szokta mondani: kisfiam; nem tudsz számolni?
Hibalista
- semmi
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 6500 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 12 l |
Előző autója? | Alhambra 1.9PDTDI | Következő autója? | még nem tudom |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.5/10) |
