Micu a Cápa Galant, avagy Kincs ami mégis van! :)
Szöveges ítélet
Figyelem! Durván hosszú történet következik, csak erős idegzetűeknek ajánlott, vagy akik ráérnek és van idejük olvasni egy kicsit. :)
Micu megvásárlásának előzményei:
Autós előéletem nagyjából úgy nézett ki időrendi sorrendben, hogy: Wartburg 353, Lada 2107, Mazda 323F BA 1.5i (1994), Honda Accord CB3 2.0 EXi (1991). 2011-et írtunk, amikor is eladtam az öreg Accordot, és úgy határoztam hogy valami dízel és kombi legyen a következő autó. Mégpedig: amiben 4 tűzoltó kényelmesen elfér teljes felszereléssel, max 1 millió a vételár, ne legyen 1998-asnál régebbi az autó évjárata, valamint az autó fenntartása se kerüljön vagyonokba, azaz legyen megbízható a technika és ne túl drága alkatrészekkel és szervizköltséggel kelljen számolni. VW Passat B4 1.9TDi amire fájt a fogam elsősorban, szög egyszerű technika, strapabíró és marha tágas autó, igaz a beltere kicsit puritán volt, de ez annyira nem számított. Audi A4 Avant, VW Golf 3 Variant, Skoda Octavia, Toyota Avensis Wagon jöhetett még szóba. Nos, én elég magasra teszem a mércét ha autó vagy motor vásárlásáról van szó, így elég nehéz volt megtalálni amit kerestem. :) Koszos motortér vagy beltér, lógó tetőkárpit, agyonra lekopott váltógomb, hiányzó kapcsoló, leszakadt napellenző, és még sorolhatnám, nálam azonnali kizáró ok. Természetesen nem makulátlan autóra vágytam, hiszen nem szalonból akartam új autót vásárolni, viszont olyan autó kellett amivel foglalkoztak és nem csak hajtották, mivel jómagam is rendszeres karbantartás és ápolás híve vagyok. A "nem én vagyok az autóért, hanem az autó van értem" jellegű tulajokat nem igazán szeretem, általában ezeknek az embereknek szokott a végletekig lelakott autóik lenni (és persze ők anyáznak a legjobban ha az autójukkal valami gikszer van)... Nem csak műszakilag hanem esztétikailag is, ki nem állhatom az olyan autókat amik évekre visszamenőleg nem voltak kitakarítva, dohányoztak benne, térdig áll a szemét mindenütt, az ülések olyan koszosak hogy csak melós ruhában szállnék be a legszívesebben... Úgy gondolom a civilizált ember igényli a tisztaságot, én legalábbis akkor érzem jól magamat ha nem a szemétdomb közepén ülök.
Nagyon sok utánajárás után rájöttem hogy kombi dízelt -főleg a VW csoportból- a fenti kritériumok alapján szinte lehetetlen találni, csak bizonyos bolygó együttállások esetén bukkan fel 1-1 példány, amire kb 1 napon belül le is csapnak. :) Igazából meg is értettem, mivel hülye lett volna bárki lecserélni a jól működő 1.9TDi-jét, ami gombokból szervizelhető, kisebb garzonlakás méretű a belseje, jól fogyaszt, stb. A piacon gyakorlatilag a már kivénhedt, széttiport, vagy több darabból összehegesztett darabok voltak, amik futásteljesítménye a Nap-Föld oda-vissza távolságával vetekedett, természetesen javarészt alaposan kipofozva, leszilikonozva, mert a nyájas vevőnek az tetszik hogyha fénylik az autó mindenütt. :) Apropó, szilikon. Egyúttal azt is megtanultam hogy a kereskedők 90%-a aljas gazember, rezzenéstelen arccal átvágják az embert, már aki hagyja magát és fingot sem ért az autókhoz. :) Becsületesnepper nagyon jól megírta hogy a magyar autóvásárló hülye, sajnos javarészt ők maguk tehetnek a kialakult helyzetről. Mert a legtöbb embernek tényleg olyan autó kell amiben alig van km, legyen fiatal, sérülésmentes (vagy akár karcmentes) és mondjuk a római pápa használta, természetesen csak hétvégén és csak napsütésben, kímélő üzemmódban, és miután hazaért egyből lemosta és kiporszívózta az autót, és még olajat is cserélt rajta. És mindezt olcsóért, naná. :D Nos, én úgy voltam vele hogy a futásteljesítmény az másodlagos, simán beleülök egy 300 ezret futott Passatba is, ha az megfelelően szervizelve volt, kisebb sérülések sem érdekeltek volna ha azok szakszerűen javítva vannak. De azt nem viseltem el amikor belehazudtak a pofámba hogy "Áááá, ez gyári fényezés!", miközben a vak is látta 200 méterről hogy a kocsit telibe fújták... a gumikédereken halványan lehetett látni ahogy oda is jutott a festékből, na meg a hátsó ajtók belső felén a műanyag alkatrészek le voltak pattintva a helyükről. Még egy nepperes sztori: a kombi-dízel kombinációról amikor nagyjából lemondtam, elkezdtem benzines kocsikat is nézegetni. Úgy gondolom hogy benzinmotorok terén jobbak a japánok, főleg ebben az árkategóriában, így a német autókat ezután ki is lőttem (francia, olasz és egyéb kocsik fel sem merültek egyébként). Óbudára el is mentem megnézni egy hatchback Avensist, egy kereskedésbe. Nézegetem az autót, nem volt valami szimpatikus, mert tiszta ganyé volt a belseje, a motortere, stb, látszott hogy nem volt gazdája. Viszont ami megütötte a figyelmemet, hogy a hátsó lökhárítón volt egy nagy furat, amire a hirdetésből viszont nem emlékeztem. Aztán ahogy átnéztem a kocsit, kiderült hogy ez az autó korábban LPG üzemben is működött, így rájöttem hogy az a nagy furat a lökhárítón a feltöltő csonk helye volt anno. Talán akkoriban indult be kb a HaHu-n a HD képnézegető szolgáltatás, nos amikor kinagyítottam a képet idehaza a gépen, akkor lehetett látni hogy retusálták azt a részt photoshoppal vagy valami képszerkesztő progival, hogy ne lehessen látni a hatalmas lyukat a lökhárítón! Oké, fasza, hülyének nézik az embert. Kb idáig süllyedtünk, és azóta kb 2-3 olyan hirdetéssel is találkoztam ahol manipulálták a képet, ott a sárvédőívek korrózióját próbálták eltüntetni pipetta+festékszóró módszerrel, ami kinagyítás nélkül is már szemet szúrt, olyan primitívre sikeredett. :D Szóval ennyit a kereskedőkről, messzire elkerülöm őket azóta. Persze a magánszemélyek is megérik a pénzüket... sajnos sokszor lyukra futottam amikor elmentem autót nézni, a "Jöjjön csak nyugodtan, nem fog csalódni!" mondat elhangzása ellenére is füstölgő motor, nem működő klíma és elektromos ablakok, és egyéb hibák vártak, amik persze a telefonban nem hangzottak el. Olyan hirdetéseket egyből ki is kapcsoltam ahol valami tyúkszaros udvaron lett lefotózva az autó a trágya közepén, ilyen helyre totál fölösleges elmenni. Már a hirdetés stílusa, az elkészített képek is sokat elárulnak a hirdetőről, csak olyan hirdetésre reagáltam amiben volt igényesség, persze mint később kiderült, ez sem volt garancia a sikerhez. Hiába kérdeztem ki a legaprólékosabban az eladót, amikor ott voltunk mégsem azt láttuk amire a telefonbeszélgetés alapján számítottunk. 4 hónapnyi utánajárás és legalább 2000 km elkocsikázása után rájöttem hogy szép lehetek, de okos nem, az autóvásárláshoz csakis és kizárólag szerencse kell, meg hogy jó helyen legyél jó időben, és ennyi. És akkor mégiscsak rám mosolygott a szerencse! :)
A Micu megvételének története:
2011. december 30-án estefelé értünk haza, aznap voltam megnézni pár autót itt a közelben, de nem jártam sikerrel. A kedvenc könyvjelzők között ott volt a Mitsubishi Galant is, ahogy hazajöttem, beindítottam a számítógépet és végignéztem az előre beállított autótípusokat, hátha van valami új verda a piacon. :) Sehol semmi, uccsónak néztem a Galantokat. Előzőleg ahol dolgoztam cégnél, a '90-es években sok Mitsubishit vásároltak céges autónak: a melósoknak L200/L300, az osztályvezetőknek Carisma, az üzemvezetőknek Galant. Jók voltak a tapasztalataink a márkával, bírták a strapát, igaz becsületesen szervizelve is voltak, komoly javítóműhelye volt a cégnek, illetve a Zay utcába voltak hordva a kocsik szervizre. Konkrétan a Galantok 400.000 km környékén is hibátlanul működtek, na jó, a kettes fokozatot a manuális váltósok már recsegősebben vették. :)
Szóval rákerestem a Galantokra, és akkor került fel frissen egy hirdetés, láttam ahogy a képek töltődnek fel, jelennek meg egymás után a hirdetésben. Jók voltak a képek, a képek alapján egyben volt az autó, és jó volt a leírás is. Este 7 környékén jártunk, úgy vagyok vele hogy max 8-ig zaklatok másokat telefonon, így gyorsan fel is hívtam a hirdetőt, aki meg is lepődött, "Hiszen csak 10 perce tettem fel a hirdetést." Mondom tudom, láttam ahogy a képek feltöltődtek. :D Teljesen szimpatikus volt a vonal túlsó végén az úriember, aztán meg is egyeztünk hogy másnap reggel 9-re ott vagyunk Debrecenben, a megadott címen. No, úgy is lett, mi már kb fél órával előtte ott voltunk a címtől nem messze, és megvártuk a 9 órát ahogy megegyeztünk. Amikor felnyitotta a tulaj a garázs ajtaját, akkor már tudtam hogy ez a kocsi az enyém lesz! :) Egyszerűen gyönyörű volt az autó kívül-belül, a sok fostalicska után amit láttam, el sem akartam hinni hogy ilyen létezik! :) Első tulajdonos, végig vezetett szervizkönyvvel, becsületesen szervizelve, műszakilag, esztétikailag teljesen rendben. 1998-ban a hirdető édesapja vásárolta meg az autót, a saját vállalkozásához, a cége nevére. Az első 4 évben amíg garanciális volt a kocsi, Debrecenből a Zay utcába, Óbudára kellett hordani a kocsit kötelező szervizre, amit végig be is tartottak becsületesen. Ezután a debreceni Mobilcar-nál volt szervizelve az autó. Számlák, jótállási jegyek, stb évekre visszamenőleg megvoltak egy mappában gyűjtve, hihetetlen precizitással. Gyári tartozékok, távirányítós kulcsok, használati utasítás, minden amit adtak az autóhoz 1998-ban, az megvolt. A tulaj mindent elmondott, megmutatott, sőt, saját festékvastagság mérővel mutatta végig az autót! Na ilyet sem pipáltam, végig mérte a kasztnit, mutatta hogy hol volt javítva (sárvédőívek), illetve elmondta hogy 1999-ben egy Trabi beleszállt a bal oldalába (még a baleseti bejelentőt is prezentálta), komplett ajtócsere, valamint a B oszlop lett javítva gyári technológiával, amiről szintén volt számla. Nem is gyenge összegbe került, közel 600ezer Ft (!) volt a javítása a kocsinak, a Trabantosnak biztos megemelkedett a kötelezője ezután, már ha egyáltalán volt neki a baleset után autója. :) A történet szomorú része hogy az eladó édesapja 3 évvel azelőtt meghalt, a kocsit pedig a papa emlékére őrizgették, illetve a kocsi a család megbecsült autója volt és sajnálták eladni. De aztán úgy döntöttek hogy mivel nagyon keveset van használva (évi 2000 km kb), emlékek ide vagy oda, az autót fájó szívvel, de eladják. A kevés használat ellenére természetesen ugyanúgy volt szervizbe hordva az autó, a szokásos olajcsere, átvizsgálás, stb, illetve az eladás előtt lettek pl a hidrotőkék is cserélve.
Természetesen a próbakör alatt semmilyen hibát nem fedeztem fel az autón, nem volt vitás hogy visszük az autót, visszatérve pedig mindkettőnk számára előnyös, és korrekt alkut ajánlottam fel, amit az eladó el is fogadott. Az alku tárgya az volt hogy mivel január 1-én (azaz másnap) már én leszek az autó tulajdonosa, az éves adót is nekem kell fizetni, ezt az összeget lealkudtam a kocsi árából. Valamint az eladó felajánlott egy garnitúra nyári kereket is plusz pénzért, amiből szintén alkudtam egy picit, lévén hogy nem volt szezonja a nyári kerekeknek, arra pedig hónapokat várhatott volna mire el tudja adni. Ismerve a magyar piaci helyzetet, a fizetőképes vásárlók nagyon kevesen vannak, mindenki csak szaré'-húgyé' akar vásárolni. Példaként: téli szezonban hónapokig hirdetve nem tudtam eladni a CB3-as Accord gyári alufelnijeit szinte zsír új, középkategóriás téli gumikkal, szaros 40ezer ft-ért... A végén az lett hogy egy húszasért odaadtam faternak a 4 gumit, amit évekig használt boldogan a III-as Golfján, meg talán 10 ezerért sikerült eladni a felniket.
Szóval az üzlet megköttetett, kifizettem a kialkudott összeget. Az eladó édesanyjának volt még egy kérése, hogy még egyszer, utoljára hadd üljön be a kocsiba, szeretne elbúcsúzni tőle. :) Azt hiszem elég megható pillanat volt, mi addig még beszélgettünk egy pár percig az eladóval amíg mama az anyósülésben ülve, az ajtót becsukva elbúcsúzott a kocsitól, az emlékektől, meg talán egy picit papa szellemétől is. Aztán könnyes szemmel búcsút vettek tőlünk, egy picit mi is meg voltunk hatódva azért. :) Jó egészséget kívántunk egymásnak és megígértem hogy az autó jó kezekben lesz, folytatom azt a precizitást és törődést amit az autó ezidáig kapott.
Hazaértünk, az autó nagyon tetszett mindenkinek, és örültünk hogy végre sikerült egy igazán jó autót vásárolni, és vége a szabadidőt felemésztő országjárásnak és hirdetés böngészésnek, ami már kezdett az agyamra menni. :) Én azt mondanám hogy egy kincset találtam, ilyen autó ilyen előélettel nagyon kevés van. Megérte a felárat az utolsó fillérig amit az állapotáért fizettem, ugyanis voltak jóval olcsóbbak is a piacon (na meg bőségesen túlárazottak is), de ahogy tartja is a mondás, az olcsó a drága, inkább kifizetek többet valamiért, amiről tudom hogy jó.
És akkor jöjjenek a szerviztapasztalatok:
***** Motor, váltó: ******
-A megvétel után első nagyobb szerviz az a vezérlés cseréje volt, ami a megvétel után 3 hónappal el is lett végezve. Az eladó felhívta a figyelmemet rá, hogy érdemes lesz lecserélni, ugyan km nem sok volt a vezérlésben (kb 30 ezer km), viszont az 5 éves intervallum már elérkezett. Mindenképpen olyan szakit kerestem aki már csukott szemmel is végrehajtja a feladatot, így jutottam el a Nihon Autószervizbe Budakalászra. Kerékgyártó Úr 1987 óta javít Mitsubishiket, a szerviz falára kihelyezett típusonkénti (Galant, Lancer, Carisma, stb) vizsga tanúsítványok (német nyelvűek) meggyőztek arról hogy a mester érti a dolgát. Az elvégzett munkával elégedett voltam, a munkadíj is elég korrekt volt. Ugyan nem volt olcsó a komplett vezérlés és szíjak cseréje, 120 ezerbe fájt a művelet munkadíjjal együtt (egész napos meló egy ilyen beavatkozás), de maga az alkatrészek sem a legolcsóbbak az autóhoz, ez a balansztengelyes megoldás ilyen, amúgy a hidraulikus szíjfeszítő a drága komponense a rendszernek.
Korábban ide a faluba hordtam szerelőhöz az autót, de azok nem igazán konyítottak a japán autókhoz. A 323-as Mazdám vezérlését is ők csinálták, de faszok voltak, mert vízpumpát nem cserélték a vezérléssel együtt, aztán 2 hónap múlva vihettem vissza a csöpögő vízpumpa miatt. Panaszkodtak is hogy szopós meló, de mindegy is, ők jobban jártak mert még egy munkadíjat kifizettem nekik, igaz nem dolgoztak drágán így nem volt vészes.
Amúgy a vezérlésen kívül a kuplung cseréjét is Kerékgyártó Úr végezte el, ezek be is lettek jegyezve a szervizkönyvbe, a többi munkát az autón magam csináltam. Illetve még a klímakompresszor javítását kellett másra bízzam, ezt Gödöllőn a Berger udvarban javították meg. Még gyorsan hozzáteszem hogy a Galant vízpumpája nem a vezérlés szíjhajtásáról megy, így egyszerűbb a csere ha van vele valami gond (az enyémmel még nem volt).
-Motorikusan megbízható szerkezet a 4G63-as kódjelű erőforrás, nem tapasztaltam semmi problémát vele. 160ezer km környékén járt a futásteljesítménye az autónak amikor hozzám került, most 212ezernél járunk (2015 december 1-i állapot).
-Olajat évente 2x cserélek (13-15 ezer km-t megyek évente), a téli és a nyári szezon előtt, hogy a nagyobb igénybevételű időszak előtt mindig friss olaj legyen benne (gyári előírás: olajcsere 15k km-enként). Az olajcserék alkalmával levegőszűrőt is cserélek, ez is kb a gyári előírás fele. Kizárólag jó minőségű olajat vásárlok, Castrol nálam kilőve, az új olajnak is füstös szaga van, köszi nem kell ilyen regenerált olaj, meg túl sok a hamisítvány, szűrd ki hogy melyik az. Mobil1-et használtam az elején, a Mazda is nagyon szerette, de most már évek óta Eneos Premium Hyper olajat töltök bele, ez bőven túlteljesíti a gyár által előírt követelményeket. Gyárilag erre az éghajlatra 10W-40 vagy 5W-40-es olajat írnak, azt tapasztaltam hogy az 5W-s olajjal hamarabb felépül az olajnyomás, gyakorlatilag kettőt ciccennek a hidrotőkék indítás után (természetesen csak akkor ha napokig áll az autó és lefolyik minden olaj belőlük) és már el is hallgatnak.
-Kuplung az idén lett cserélve, Exedy kuplungszettet vettem bele NTN kinyomócsapággyal, Made In Japan, így teljes a nyugalmam. :)
-Ami elkopik a motorban az még a gyújtógyertya, NGK Iridium IX ment bele amikor megvettem, most cseréltem le nemrég azt is, viszont most kipróbálom milyen ez a Denso Iridium Tough. Motorkerékpárban évek óta iridium elektródás gyertyákat használok ott is ahol nem előírás, és idáig csak pozitív tapasztalataim vannak. Többszöröse a csereintervalluma a hagyományos gyertyákhoz képest, ugyanis az iridium ötvözet sokkal jobban korrózióálló, ergo kevesebbszer kell cserélni. Igaz cserébe az áruk is többszöröse, viszont kevesebbszer kell szétszedni, valamint a gyertya anyaga és kialakítása miatt kisebb energia kell a szikra előállításához így a trafók is kímélve vannak. :)
-A motor kímélése érdekében 3 évvel ezelőtt vásároltam bele egy Calix motor előmelegítőt, amit a fagydugó helyére kell beépíteni. Igaz garázsban áll az autó, de nincs fűtés bent, így jó szolgálatot teljesít télen. Hálás szerkezet, télen amikor tombolnak a mínuszok, nagy királyság langyos motorral indulni, mert elég gyorsan van fűtés, és a motornak sem kell agyonra dúsított keverékkel indulni. A működése egyszerű: egy 550W-os teljesítményű, 230V-os hálózatról működő fűtőszál az egész, profin kivitelezve, fröccsenő víz ellen védő kábelezéssel, tokozással, kivezetéssel. A kinti hőmérséklettől függően beállítom egy programozható dugaljon hogy mikor kapcsolja rá a feszkót a fűtőszálra, és mikor reggel kimegyek a garázsba, az autó motorja már kellemes hőmérsékletű. A motor is hamarabb eléri az üzemi hőfokot, és van fűtés is egyből. :)
Az előmelegítő beépítésével együtt fagyállót is cseréltem, a leengedése egy kicsit trükkös volt. Van egy csap a hűtő alján, és van egy a blokk hátulján, amit elég nehezen találtam meg, mivel a kipufogó takarásában van. Tapogattam, tapogattam, de nem akart meglenni, így egy endoszkópos kamerával másztam vissza az aknába, és voilá, meglett a keresett leeresztő. :) A hűtőrendszere kifogástalan állapotban volt az autónak, sem a hűtőben, sem a kiegyenlítő tartályban nem volt lerakódás, látszik hogy mindig időben cserélve volt a fagyálló.
-Szelepfedél tömítést cseréltem 2x is, mivel pici olajszivárgást tapasztaltam. Legutóbb a csavarok húzása segített a problémán, most rendben van. Sajnos az utángyártott tömítések nem mindig jók, nem teljesen méretpontosak, illetve nem bírják annyira a strapát, hamar összezsugorodnak. A biztonság kedvéért már megvettem a gyári tömítést, a legközelebb csere ha elkezdene szivárogni.
-Minden légszűrő cseréjekor az airboxot kitörölgetem, illetve a szívótorok környékén a pillangószelep környezetét féktisztítós ruhával lepucolom, pici lerakódás szokott rajta lenni.
2 olajcsere között (6-8 ezer km) az olajfogyasztás 3dl környékén van, ami teljesen elfogadható, mivel rendeltetés szerűen használom, azaz nem hagyom ellustulni a motort. :) Így 212 ezer km-nél a motor köszöni szépen jól van, egyetlen füstpamacs sem hagyja el a kipufogót. Egy komplett injektor tisztításon gondolkodom ha megmarad az autó, illetve egy fékpadi beállításon, ahol szépen finomhangolva lesz a befecskendezés.
-Váltóolajat is cseréltem a megvétel után, és mivel én forszírozottabb tempóval haladok, a gyári 90e km-es intervallumot lerövidítettem 45 ezerre. Igaz gyönyörű tiszta olaj jött le a váltóból a múltkor is, de biztos ami biztos. Nagyon fontos hogy kizárólag API-GL4 specifikációjú olaj kerüljön a váltóba, a GL5-ös ugyan nagyobb nyíróerőket elvisel, viszont olyan adalékokat tartalmaz ami a bronz ötvözetű szinkrongyűrűket károsíthatja!
Nagyjából ennyit a motor-váltó karbantartásáról, ha időben megkapja a karbantartást ez az egység, nincsen gond vele.
***** Futómű, fékek: *****
- A megvétel után kb 1 évvel féktárcsa csere következett, az első tárcsák enyhe pulzálással jelezték hogy már eljött az idejük a cserére. Tárcsa szabályzással nem cigánykodom, új tárcsák (Brembo) kerültek fel és kész. Első körben az első tárcsák lettek cserélve, aztán később a hátsók is. A hátsó fék egy kombinált szerkezet, az üzemi fék tárcsafék, a rögzítő fék pedig dobfék, ami a tárcsa belsejében lett kialakítva. Egyszerűbb lett volna a kéziféket úgy megcsinálni, hogy mechanikusan mozgassa a fékbetéteket a tárcsaféken, mint ahogy a korabeli Volvokon is volt. Nincs vele különösebb probléma amúgy. A hátsó tárcsák cseréjekor a bal oldali kézifék kötél is cseréve lett.
-A futóművel alapvetően nem volt gond, semmi kopogás, semmi lötyögés de egyszer sikerült jól megszívnom. Egy iszonyat pocsék útszakaszon haladtunk kb 10km/h-val, amikor is a jobb első kerék páff, kidőlt a helyéről. Az alsó lengőkar volt a hibás, a már összegyógyult, összerozsdált gömbfej a rázós útszakaszon megkapta a kegyelemdöfést, és szétugrott. Minden próbálkozásunk ellenére nem sikerült megheftelni a helyszínen, így maradt az autómentő. Még a gyári lengőkar volt benne, így nem csoda hogy durván 170k km és 13 év után megadta magát. A röhej, az viszont az ára, amit itt Magyarországon elkérnek érte. Utánanéztem a neten, Japánban ezt a GYÁRI MITSUBISHI lengőkart 14ezer Ft-nak megfelelő japán Jenért lehetett megvásárolni, mire ideért hozzánk, 60ezer Ft-ot kértek érte! Gyorsan fel eBay-re, Németországból megvolt 30ezerért darabja, postával együtt, mindjárt vettem kettőt, mert ugye az ilyesmit párban illik cserélni. Lengőkar kipipálva, hosszú évekig nem lesz vele probléma. :)
-A következő nagyobb javítás a lengéscsillapítók cseréje volt. Na ez is egy érdekes sztori, eleinte az Unixban vásároltam alkatrészeket, mivel ismerős útján jelentős kedvezményünk volt ott. A Kayaba lengéscsillapítókat sikerült jóárasítva megvenni máshonnan, viszont az egyéb dolgokat az Unixból vettem. Nos, mondtam a kollégáknak hogy kellene nekem a lengéscsillapítókhoz porvédő, illetve az elejébe toronycsapágy. Adtak is, nem is volt gond vele, csak amikor szétszedtem derült ki, hogy a Galantban nincs is toronycsapágy! :D A kormányzás és a rugózás itt el van különítve, nincs a futóműben toronycsapágy, így visszaballagtam a boltba és mondtam nekik hogy köszönöm szépen de erre nem lesz szükség, mert ilyen alkatrész nincs az autóban. :) Viszont a gátlók tetejére kellettek gumipogácsák, amiknek a cikkszámát előre kikerestem a Kayaba katalógusból, és úgy rendeltem meg.
-A hátsó kerékcsapágyak is 170k km környékén lettek cserélve, csak a bal hátsó zúgott, de ugye párban cseréljük. Sajnos a kerékagyon a porvédőt megette az idő vasfoga, így danamidból esztergáltattam bele, ez már örökké jó lesz. :)
***** Karosszéria: *****
-Ezeknek a régi japán autóknak a nagy ellenségük a rozsda. Szerencsére az előző tulaj is garázsban tartotta, így jó állapotban maradt meg a kasztni. A hátsó sárvédő íveket már cserélni kellett neki is, ezek 10 év magasságában kíméletlenül elkezdenek csipásodni. Aki kitalálta hogy ilyen peremezett lemezt tesz oda, azt kiheréltetném. :) Az a baj ezzel a megoldással hogy megáll benne a felcsapódott sár, és csak szépen lassan szárad ki, ami ugye igencsak kedvez a rozsdának. Szóval fel lett hegesztve, ki lett javítva, de halványan megjelent megint a rozsda tavaly nyáron. Úgyhogy fel lett csiszolva, le lett alapozva, és le lett fújva, pár évig megint nem lesz vele gond.
Kezdeti korrózió megjelent a küszöb hátsó részén és a tornyokon, ezeket még csírájában kijavíttattam lakatossal, a felületkezelést és a fényezést magam csináltam meg rajta. Egyben alváz- és üregvédelemmel is elláttam az autót, amit szintén magam csináltam. Aprólékos munka, de ha biztosra akarsz menni, magadnak csinálod.
A bal első és hátsó ajtó alján is megjelent a rozsda, ezt is felcsiszoltam, lekezeltem, lefújtam. Most elég jó állapotban van a kasztni, de figyelni kell rá és azonnal akcióba lépni. Még hosszú évekig fel lehet venni a küzdelmet a rozsda ellen, csak odafigyelés kérdése. Mivel az autó napi használatban van, télen-nyáron közlekedve van vele, így nem olyan mint egy hobbiautó ami csak jó időben van kitolva a garázsból.
***** Elektromosság, egyebek: *****
-Azt kell mondjam hogy az elektromossággal semmi komolyabb gond nincs, minden működik rajta. Ami apróságok előjöttek:
-A szent kvarcóra elkezdett bizonytalanul működni, elhalványodni. Az évek során a NYÁK lapon a forrasztás(ok) szemmel nem láthatóan elengedtek. Szétszedtem, újraforrasztottam az alkatrészeket és azóta is hibátlanul működik.
-Egyik nap a kúton tankolok, hallom hogy valaki dudál egyet, erre egy másik valaki visszadudál, de folyamatosan nyomja neki mint az ökör. 1-2 másodperc után jöttem rá hogy ez az én autóm, annak megy a dudája folyamatosan! :) Páff, gyújtáskulcs elfordít teljesen, akkor abbahagyta, aztán kiszedtem a biztosítékot. Pár napig kürt nélkül közlekedtem, aztán visszatettem a biztosítékot. Akkor nem produkálta, és sokáig jó volt. Aztán egyszer csak megint elkezdte csinálni. Kiszedtem a légzsákot, megnéztem a nyomólapot ami zárja az áramkört, működött. Összeszereltem, minden oké volt. Aztán megint előjött a probléma, és úgy éreztem hogy van összefüggés a kormány elfordítása és a kürt megszólalása között. Vettem egy bontott légzsák- és kürt átvezető gyűrűt, meg voltam győződve hogy az lesz a hibás. Szétszedtem, kicseréltem, jó volt. Aztán megint elkezdett dudálni, mégpedig szolgálatban voltam, a kocsi a tűzoltóság udvarán állt és esett az eső. Akkor jöttem rá hogy köze van a nedvességnek a dologhoz, mert visszaemlékezve mindig vagy ködös, vagy nyirkos, vagy esős idő volt amikor megszólalt a duda. Ajjjajj, akkor itt valami zárlat lesz valahol... kicsit fostam hogy valahol a kábelezésben lesz a bibi, de mondom arra kicsi az esély, a kábelezés mindenhol jó állapotú, azt nem babrálta senki. Kezdjük hát a túlsó végéről, a kürtök felől, mert hogy kettő is van belőle. Az egyik a hűtőrács mögött, a másik a bal oldali ködlámpa mellett a lökhárító alatt. Lehuzigáltam róluk a vezetéket, és megvizsgáltam őket egyenként. A ködlámpa melletti hibátlan volt, viszont a másik elég gyengén muzsikált. Volt itthon több vadi új kürt is, de egyiknek sem volt olyan csatija mint a Galanté, úgyhogy vettem bele egy bontottat, mert nem akartam a gyári kábeleket szétfaragni. Láss csodát, a kürt maga volt a hiba forrása, ha vizet kapott akkor záródott az áramkör, a csere óta hibátlanul működik. :)
-A nagy kormányszétszedős manőverem közben (amikor a légzsák átvezető gyűrűt cseréltem), ha már szét volt bombázva az egész mindenség, gondoltam kiveszem a műszerfalat, mert zavart hogy a napi számláló nullázója mellett bement a por a műszerekhez, és egy vékony csíkban ott volt a por. De ha már kiszedtem a műszerfalat, levettem az elejéről a plexit, kifújtam belőle a port, gondoltam felpolírozom a plexit, mert az meg picit karcos volt, és az is zavart. :D Mikor már szinte végeztem a polírozással, a gép kikapta a kezemből a plexit és leesett a földre, azon nyomban le is tört róla 2db rögzítő fül. Kicseréltem a plexit gyári újra, azóta hibátlanul néz ki a műszerfal is. :D
-Az ajtókban lévő hangszórók felett is eljárt az idő, a középsugárzók nagyobb hangerőnél recsegtek, az egyik csipogó pedig teljesen meghalt, így vettem bele egy készlet Alpine hangszórót, amit szintén magam építettem be. Forrasztva, zsugorcsővel, igényesen kivitelezve lett beszerelve úgy ahogy azt kell. :) Egyben az ajtók nylon fóliája is ki lett cserélve, mivel azok is elöregedtek, és nem élték túl a hangszórók kiszerelését.
-A megvásárlás után a gyári kazettás Pioneer rádiót lecseréltem egy korszerűbbre. Maradtam a márkánál, és egy CD-s, USB-s, MP3-as, Bluetooth-os telefonkihangosítós rádió lett beszerelve. Maximális a megelégedettség, okostelefonról zenét hallgatok, rádión keresztül telefonálok, és a navigáció is a kocsi hangszórójából közli velem hogy: "I need your clothes, your boots and your motorcycle. Just kidding" - Schwarzi, WAZE :D :D :D
-A ködlámpa kapcsolójának a háttérvilágítása kiégett. Szétszedtem a kapcsolót, és a két pici izzó ki volt égve. Gondoltam ilyen izzót égen-földön nem találok, műanyag foglalatos a NYÁK lapba betekerhető izzók voltak, a felületükre pedig kék színű gumi borítást kapott. Kísérleteztem LED-es megoldásokkal, de azok ugye nem dimmelhetők tökéletesen, így rizsszem izzók lettek beforrasztva. :)
-Tavaly előtt az első téli hideg is megadta az akksinak a kegyelemdöfést, szintén szolgálatban voltam, a kocsi az udvaron állt, aztán reggelre a -4 fokban végleg elgyengült, bikázni kellett. Tavasszal már éreztem hogy a hidegebb reggeleken kicsit erőlködik az akksi, de aztán hirtelen jó idő lett és minden gond nélkül indította a kocsit. Kimondottan japán spec Banner akksit vettem bele, ami gyakorlatilag egy nagy téglatest két pólussal a tetején, mivel a japó autóknál volt szokás hogy az akksit a tetejénél fogva szorítják le, ezért lett ilyen a kialakítása, így hajszál pontosan passzol a helyére.
-Klíma. Amikor a tornyok javítva lettek, a klíma csövei ki lettek szerelve, mivel azok a jobb oldalt a torony mellett haladnak el, így az a maradék kis gáz is kiment a rendszerből ami volt benne. Előző évben töltettem fel a klímát, de egy év alatt elengedte a gázt, valahol tömítetlenség lépett fel. Úgy voltam vele ha már így szét lett szedve az egész kóceráj, kiszedem a párologtatót ami az utastérben van a műszerfal alatt jobb oldalon. 2 napi munkám volt benne, baszott nehéz meló, és a fél autót szét kell szedni hozzá. Na meg mivel ugye elsőre csináltam, magamnak kellett rájönnöm hogy miként legózzam szét- és össze az egész hóbelevancot. Nagyon nehezen lehet hozzáférni, volt hogy 2db anyával egy órát legalább elkúrtam, mivel útban volt a szellőző csöve, és gyakorlatilag manó méretűre kellett volna összezsugorodjak hogy normálisan ki tudjam szerelni. Sokat szoptam vele, de megérte. Hiába volt rendszeresen spray-vel fertőtlenítve a rendszer, illetve hiába porszívóztam ki a párologtató házát (csak korlátozottan fért be a cső) pár hónap múlva csak-csak lehetett érezni hogy olyan dohos szaga van a levegőnek. Nos, 17 évnyi dzsuvát takarítottam ki a lamellák közül, a vegyszeres mosás után mintha egy új hőcserélő lett volna a kezemben. :) Természetesen vettem a fáradtságot és a befúvó ventilátort és környékét is portalanítottam, annak a lapátjáról is jelentős mennyiségű kosz jött le (ugye ez még a filter előtt van, így közvetlenül érintkezik a dzsuvás levegővel). Összeraktam, elvittem klímáshoz, kiderült a tömítetlenség oka a kompresszorban volt. 2 napig áztatták a kompresszort, az is össze volt gyógyulva kicsit, aztán megjavították, összeszerelték, lenyomáspróbázták, minden ok, újra működik.
-Ablakspricni eldugult, próbáltam tűvel piszkálni, na az meg beletört. Csere bontottra, OK.
-Egyszer szolgálatba menet egy szemből jövő autó felbaszarintott egy kavicsot a szélvédőre, egyből ott is volt a nyoma. Gondoltam másnap elviszem megcsináltatni, a kőfelverődést szépen cellux-szal leragasztottam. Aztán megsütötte a nap, és megrepedt az egész keresztben. Csere.
***** Szervizköltségek, alkatrészárak: *****
-Abszolút vállalhatók az alkatrészárak, természetesen a gyári alkatrészek itt is néha horror összegekbe kerülnek, lásd lengőkar. De mindig van alternatív beszerzési forrás, ahol gyári alkatrészek is normális áron megvásárolhatók, csak utána kell menni (pl eBay, Mitsu fórum, apróhirdetések). Vannak jó minőségű utángyártott alkatrészek is, akár egyenesen japánból, azokkal sosem volt gond. Alapvetően a kopó-fogyó alkatrészek annyiba kerülnek mint egy bármely másik hasonló kategóriájú autóba. Hogy hol érdemes vásárolni? Unix, Bárdi és hasonlóknál csak megfelelő körültekintéssel, hiszen ők nem értenek kimondottan az adott autótípushoz, csak beütik a gépbe ami kell és amit kidob, azt adnak. Sokszor pedig tévesen, már a Mazdámmal is megjártam amikor olyan pollenszűrőt adtak aminek köze nem volt a kocsihoz. :) Én a Jap-Ker-nél szoktam vásárolni, igaz nem a legolcsóbb beszerzési forrás, de egy helyen megkapok mindent és értenek is az autókhoz, sosem adnak téves alkatrészt. Ha kérek az autóhoz egy vezérlés garnitúrát, már kérdezik is hogy főtengely szimmeringet adhatnak-e, mivel ha már meg van bontva a motor azon az oldalon, érdemes kicserélni, nehogy később az elöregedett szimmering miatt kelljen megbontani újból a vezérlés környékét egy apró olajszivárgás miatt.
Egyébként a szervizelését hasonló módon dokumentáltam a kocsinak mint az előző tulaj, számlák elrakva (sajnos a hőpapírra nyomtatott blokkoknak kuka lett), az itthoni szervizeléseket fotókkal dokumentáltam, ezeket pendrive-re ki is másoltam.
***** Karbantartás, ápolás, tisztítás: *****
-A részemről alap dolog a tisztaság, nem szeretem a koszt, így szinte mindig tiszta autóba ülök be. Kivétel a hosszan tartó esős, őszi ködös, vagy a téli latyakos időszak, amikor minden használat után lehetne az autót mosni. Ilyenkor csak egy bizonyos szint után mosom le/takarítom ki a kocsit, amikor már tényleg durván koszos. Nálam az autóban nincs dohányzás, evés, földre szemetelés és hasonlók. Egy kicsit idegbajos szoktam lenni magamban amikor az emberek összetapicskolják a plüss szőnyegemet a sáros cipőjükkel, mert nem képesek a lábukat azon a kurva gumiszőnyegen tartani. :D Az is érdekes hogy van aki 2db ki-és beszállással több koszt visz be az autóba, mint én legalább 2 hét alatt. :) Nem vagyunk egyformák, én ha beszállok más kocsijába, előtte nagyjából azért leverem a cipőmről a dzsuvát. :) A takarítást komolyan veszem, még a szellőzőrostélyokat is egyenként szoktam megtörölgetni, vagy a gumiszőnyeget gyökérkefével kisúrolni, hátsó ülés alatti részt törlőkendővel áttörölni, stb. :) A motortérben sem szeretem a koszt, több okból:
1: a felcsapódó sáros lé, sós latyak nem a barátunk. Évente többször is kimosom a motorteret, nincs is elrozsdálva a szelepfedél mint sok más Galantban, nincsenek szétrohadt csavarok és bilincsek, leoxidálódott klímacsövek és motorblokk.
2: egy koszos motorhoz ha hozzá kell nyúlni, legyen az olaj- légszűrő- vagy gyertyacsere, akkor könnyen koszt vihetünk be a motor belsejébe (mondjuk a szellőzőrácson összegyűlt falevelek közül egyet befúj a huzat az olajbetöltőn), ami szintén nem a barátunk. Illetve mennyivel kényelmesebb tiszta alkatrészekkel dolgozni, mint a dzsuvába turkálni. Így van vagy így van? :D
-Karbantartás tekintetében is hasonló a helyzet, nem odázom el sohasem a szükséges teendőket, és amennyire csak lehet igényesen és szakszerűen végzem el a munkákat. Nem sajnálom megvenni a célszerszámokat (nyomatékkulcs, torx készlet, stb) hogy amit csak lehet meg tudjak csinálni az autón gányolás nélkül. Az alkatrészekkel is úgy vagyok hogy az olcsó a drága, inkább a minőségi de drágább dolgok híve vagyok. Hosszú távon mindenképp megtérül. Mivel az autóval nem tötymörögni szoktam, fontos hogy mindig jó állapotban legyen, így pl a kenőanyagokat is a gyárilag előírt intervallum felénél cserélem.
***** Vezetési élmény, kényelem, fogyasztás, használhatóság: *****
-Az első tulaj javarészt városban használta az autót, ezt éreztem is rajta az első kilómétereken, illetve az első tankolásnál is. Kicsit le volt kokszolódva a kipuff oldal, ami miatt nem vette a lapot ahogy illett volna hozzá, és a fogyasztása is magas volt. Az első tankolásnál 9.5 literes fogyasztást mértem. Ez elég pontos adat, mert mindig teli tankolom az autót. Akkor jártam a tűzoltó technikusira, ez minden nap kb 100 km-t jelentett, ebből autópálya kb 80 km volt. Az autópálya tempó szépen kipucolta az eldugult kipuffantót, mindjárt szebben duruzsolt a motor, és a fogyi is visszaesett 8.5 literre. Amúgy normál vezetési stílusban, nyáron simán hozható a gyár által megadott 8.2 literes vegyes fogyasztás, dinamikusabban közlekedve is megelégszik 8.5 körül. Egyébként ez a fogyasztás nagyon lábfüggő, ahogy én vezetek mostanság inkább a 9 literhez közelít, vagy ha elgurul a gyógyszer akkor még több is. Azt hiszem sportosan vezetek, ezt az utasaim is alá tudják támasztani, a hátul ülők már többször is panaszkodtak hányingerre. :) Felfelé kapcsoláskor dupla kuplung, visszafelé gázfröccs, a kanyarokban nincs tötymörgés, lehet hogy túl sokat néztem azt a kisfilmet, amikor Senna makkos cipő/fehér zokni kombóban az NSX-et tesztelte Suzukában. :) Télen ha rövid távokat megyek (20-30km), a gyári 8.2-es fogyira simán rá kell számolni plusz 1 litert, ha nincsen lehetőség a motor előmelegítőt használni. Ezért jó a motor előmelegítő, villannyal olcsóbb felfűteni a motort mint benzinnel, és máris csak fél lityi a plusz télen. :) Jelentős fogyasztásnövelő tényező ha városban kell araszolgatva pöfögni, szerencsére dugóban nagyon ritkán ülök, mivel nem járok olyan helyen. Javarészt autópálya és országút, kisvárosi átutazó útvonalakkal (pl Gödöllő, Kistarcsa, Gyöngyös, Hatvan), ahol folyamatosan lehet haladni. Egyszer végeztem egy kísérletet, mennyire lehet levinni a fogyasztását az autónak. Megpróbáltam felvenni a forgalom ritmusát, egy kicsit beálltam én is tötymörögni, ami végülis majdnem sikerült, azért az országúton 60-nal vagy a városban 40-nel döcögőket nem kezdtem el követni, hanem azért megelőztem őket. :) Elhatároztam hogy 3000-nél tovább nem forgatom a motort, és 100-nál gyorsabban nem megyek, csak vészhelyzet esetén. Nos, egészen 7.9 literes fogyasztásig sikerült lemenni, ha nagyon tötymörgök talán még pár decivel lehetett volna lejjebb is menni, de ahhoz kötél idegek kellenek. :) Egyébként rájöttem hogy sokszor azért fogyaszt sokat az autóm, mert a sok buzeráns tötymörgőt kell kerülgetnem. Gáz-fék, gáz-fék, gáz-fék. A sok ökör azt hiszi minél lassabban megy, ha elváltja 1500-nál a benzines szarját és 40-nel ötödik fokozatban halad, annál kevesebbet eszik az autója. Egyszer sikerült eljutnom Kistarcsára (30km) úgy, hogy 2 autót kellett csak megelőznöm. Lakott területen belül óra szerint 60, országúton óra szerint 100-as tempóval haladtam. A szokásosnál 10 perccel hamarabb értem oda, mint amikor a sok f*asz tötymörgőt kellett kerülgetni. Gyorsan kiszámolható hogy -az egyszerűség kedvéért- 600km-en számolva ha ebben a tempóban így tudnék haladni, az 200 perc fórt jelentene a számomra, azaz ennyivel kevesebb időt kéne az utakon töltenem baszakodással, a tötymörgők kerülgetésével, és közben gazdaságosan és biztonságosan tudnék eljutni A-ból B-be. Na de ez egy idealizált világ, ami sosem lesz. :) És még egy fontos megállapítás: a nagy tötymörgés közepette azt vettem észre magamon hogy bambulok. Az extrém lassú tempó elaltatja az embert, illetve arra készteti hogy nézelődjön, a táj szépségében gyönyörködjön. Az előttem hirtelen fékező autót nem is vettem észre olyan hamar mintha odafigyeltem volna rendesen. Szóval a saját bőrömön éreztem hogy a tötymörgés egyenesen balesetveszélyes, aki bambulni akar az menjen haza és bambuljon a TV előtt vagy ha nem, akkor a kocsiját be kell zúzatni, jogosítványát elégetni. :D
-Ehhez a kasztnihoz kell a 2 literes motor, és a 136 lóerős teljesítmény. Igazából nem bánnám ha 30-40 lóerővel több lenne benne, de így sem rossz. Országútra, autópályára kiváló autó, lehet vele haladni dinamikusan. Nyilván városba ekkora köbcenti nem gazdaságos, tehát aki városban akar közlekedni ne ilyet vegyen. Itt nincs elektromos gázpedál meg gondolkodó elektronika, a motor azonnal reagál a gézpedál elmozdulására, miközben a légszűrő felől komoly szürcsögő hang tör elő. :) Tapasztalataim szerint érdemes normális benzint adni a lovaknak, az Auchan-os benzintől alacsony fordulaton pici megtorpanást képes produkálni. Általában OMV-nél tankolok, most hogy így lent vannak a benzinárak szinte mindig prémium 95-öst locsolok bele. A Maxx Motion 100 annyival nem ér többet egyszerűen amennyivel többet kérnek el érte, bár 1x-1x azzal öntöm fel a tankot. :)
Hatodikban 60-nal kényelmesen el lehet poroszkálni, de ha gyorsítani kell vissza kell gangolni, ez a motor is igazából 3000 RPM felett kezd el megindulni. Ha jelentősebb gyorsulást kívánunk elérni, akkor magasabb fordulaton kell tartani a motort, 140-nél simán vissza kell szúrni negyedikbe ha meg akarunk indulni becsülettel. :) A lekokszosodást megelőzendő, nálam azért sűrűn le van forgatva a motor. :) Természetesen csakis üzem meleg állapotban, erre kényesen odafigyelek. Egy hatodik sebesség simán elfért volna, így gazdaságosabb lenne a kényelmes haladás, ötödikben 110-es tempónál már 3000-et forog. Persze ilyen úri muri mint a 6-os váltó, a '90-es években a magasabb géposztályokra volt jellemző.
-A futómű és a fékek teljesen jók akár sportosabb közlekedéshez is. Némi átalakítással a V6-os Galant nagyobb fékjeit át lehet operálni akinek arra van igénye, hétköznapi használatra teljesen jó a gyári is. A Mazdának úgy éreztem stabilabb a futóműve, a Galanté kanyarban képes elpattogni ha úthibára hajtok vele. Az első tulaj vett bele egy VR4-es Galantból származó toronymerevítőt, szép masszív darab, viszont nincs viszonyítási alapom hogy mennyit merevít a kasztnin, enélkül nem használtam soha.
Télen ballonosabb gumikat használok: Uniroyal MS Plus6 185/70 R14, a rossz utakra teljesen kíváló. Kicsit gyorsan kopik (asszem ez lesz az utolsó téli szezonja és kuka, kb 30k km alatt elkopott), de jól tapad.
A nyáriak sem azok a brutál sportgumik: Toyo Proxes CF2 195/60 R15, utcai használatra bőven megfelel, és nem kerül vagyonokba egy garnitúra belőle. Ezt a szettet most vettem nyáron, meg vagyok vele elégedve, tudja azt amit kell.
Ennél nagyobb felnik nem is kellenek rá, felesleges. Jobban igénybe veszik a futóművet, sérülékenyebbek a gumik, és hülyén néz ki a baszom 16 vagy 17 colos felnik közepében az apró féktárcsa. :)
-Amit szeretek az autóban hogy kényelmes, tágas, a jobb 1-ben ülővel nem ér össze a könyökünk, mind a ketten kényelmesen tudunk ülni. Hátul magam mögött simán elférek (180cm), a tető vonala nem csapódik úgy lefelé mint a mai autókban, így van bőven fejtér is. Egy kicsit szűkös viszont a beszállás, valahogy a nyílás kicsi lett. A csomagtér idáig mindenre elég volt, nem szűk a nyílása, így nagyobb tárgyak is beférnek. A hátsó ülések szinte síkba dönthetőek, így ha kell nagyobb tárgyat is (pl bicikli) el lehet fuvarozni vele. Az autóban normális méretű osztott könyöklő van, illetve van több rekesz is a kütyüknek: a váltó mögött, a rádió alatt, van kis pénzérme tartó is a bal térd mellett. A könyöklőt kihajtva kapunk pohártartót a hátul ülőknek, illetve a váltó mögötti rekesz is tud pohártató üzzemmódot egy kis pöcök kihajtásával. :) Az ajtókba gyakorlatilag nem sok minden fér, max 1db láthatósági mellény meg egy jégkaparó, vagy pár darab térkép. Amúgy maga a beltér kultúrált, nem azok a kopgós műanyagok vesznek körbe minket, viszont olyan japánosan '90-es évekbeli minden, túl nagy ingerek nem érik az embert. A digitklíma viszont tök jó, ritka volt az ilyesmi abban az időben, jól néz ki és könnyen kezelhető, van teljesen automata és kézi üzemmódja is. Valamint ha a külső hőmérséklet 3 Celsius fok vagy az alatt van, diszkrét csipogással és a külső hőmérséklet kijelzésével adja tudtunkra hogy odakint hideg van, és számolhatunk az úttest lefagyásával.
-A kormánykereket '90-es évekbeli japánosan csak függőlegesen állíthatjuk, a sofőr oldalon pedig ilyen kezdetleges ülésmagasság állításra van lehetőség 2db tekerővel, viszont az ülésben van deréktámasz is. Ami nem tetszik az ülésekben, hogy elég gyenge az oldaltartásuk, tempós, szűk kanyarban majdnem kiesik belőle az ember. A kormánykerék pedig akkora mint egy Ikarus buszé, persze hozzá lehet szokni, de nem a sportos kormányzást segíti elő. Lehet hogy lecserélem a Lancer gyári, légzsákos Momo kormányára, ami igaz ugyan akkora, de bőrből van és ergonomikusabb a kialakítása.
-Az előző tulaj tett rá vonóhorgot is a kocsira, hasznos dolog. Ritkán kell, de amikor kell akkor jól jön, évente 1-2 alkalommal beugrik olyan fuvar (motorszállítás) hogy kell az utánfutó. Sajnos az utánfutó használatával elő is jönnek a benzinmotor hátrányai a dízelekhez képest. A fogyasztás durván megnő (13 litert mértem legutóbb, igaz az üres utánfutó csak úgy lobogott utánam :), és mivel kisebb a nyomaték, forgatni kell rendesen a motort a haladáshoz.
Nagyjából ezek jutottak eszembe.
A mai napon 2015. december 1-ét írunk. A kocsi nagyon a szívemhez nőtt, sok munkám fekszik benne, pár nap híján 4 éve van a tulajdonomban. Továbbra sem makulátlan az autó, hiszen már 17 éves, de azt hiszem sikerült az előző tulaj szellemiségét továbbvinni és jó gazdája voltam a kocsinak, így a korához képest kitűnő állapotát megőriztem. Jól esik amikor a gödöllői KPM azaz most már NKH vizsgabiztosa is megdicséri, hogy ritkán lát ilyen állapotú "öreg" autót. Élvezet vezetni, de egyszerűen jó ránézni is amikor kinyitom a garázs ajtaját, hihetetlen jól eltalálták a széles és lapos sziluettjét, a cápa kialakítással. Fájni fog a szívem amikor úgy döntök hogy eladom az autót, az biztos. Ez év októberében gondoltam egyet, és meghirdettem a kocsit, ha sikerül eladni akkor lecserélem egy fiatalabbra az autót. Accord, Accord Type-S, Mazda6, Lancer, esetleg Avensis, természetesen benzines. Az állapotára tekintettel a felsőbb árkategória aljába lőttem be az árat. Voltak drágább Galantok is jó árban (4 évvel fiatalabb, automata váltós), voltak irreálisan drága példányok, és voltak olcsóbbak is, de azok mind gyengébb kondícióban voltak (nem működő klíma, elektromos ablak, nincs követhető előélet, stb), így úgy éreztem jól lőttem be az árát. A hirdetés előtt szervizeltem le, készítettem fel a téli üzemre, gyakorlatilag egy költségmentes autót kínáltam eladásra, amibe csak tényleg be kell ülni és menni vele. Természetesen az autó folyamatos törődést igényel, ezt azért bele kell kalkulálni. Azért a fenti listából látszik hogy mennyi mindent cseréltem már rajta, ezeknek pont akkor jött el az idejük, a 170-180 ezer km környéke tényleg kritikus, sok minden elfárad akkorra. Szó ami szó, nagyobb érdeklődésre számítottam, összesen 3 érdeklődő jött el megnézni, mindenkinek tetszett, de különböző okokból egyikőjük sem vitte el az autót. Volt pár telefonos érdeklődő is, akik komolytalanok voltak. A hirdetésbe a lényeget leírtam, így javarészt az első kérdése mindenkinek a fogyasztás volt. Szinte hallottam ahogy kiesik a telefon a kezükből amikor azt mondtam hogy dinamikus vezetés mellett 8.5 litert fogyaszt az autó, de lábfüggően ez lehet kevesebb illetve több is. :) Az ilyen buzeránsok vegyenek maguknak valami fapados, 3 hengeres, 50 lóerős 800ccm-es hugyot, az való nekik. :)
Ahogy teltek a napok és nem volt érdeklődő, éreztem hogy az árképzéssel volt a baj. A magyar nagyon árérzékeny, a vételár a legkényesebb pontja az adásvételnek. Az emberek inkább megveszik az olcsóbb autót, amik általában rosszabb állapotúak, aztán ráköltik annak az árkülönbözetnek akár a többszörösét is, amit egy jó állapotú de drágább autóért kellett volna kifizetni. Oké, legyen, ha nektek ez kell, így hát lejjebb vittem az árat egészen 800ezerig, de kivettem a hirdetésből a szinte zsír új gumis nyári garnitúrát. A végén lejárt a hirdetés, én pedig nem hosszabbítottam meg. Az autó egyelőre marad, az árak is felfelé indultak meg valamiért, illetve a kínálat is elég szűkös. Magánkézből egyre kevesebb autó van eladó, a HaHu hirdetések 80%-a kereskedő. Az igényeimnek megfelelő autók 2 milla környékén járnak most, nagyon kitartják az árakat, és legtöbbször a magasabb ár nem jelenti a jó minőséget, drágán szart meg nem fogok venni. Néha beugrik 1-1 jó vétel amire azonnal lecsapnak, de havonta csak 1-2 db ilyen autó van, ha van. Úgyhogy Micu marad, aztán faljuk tovább a km-eket. :)
*** Update 2016 október: ***
Az autó idén komolyabb felújításokon esett át.
Januárban a váltó szétszerelésre került, a csapágyak ki lettek cserélve, a javítást a Nihon Autószerviz végezte. Szinkrongyűrűk, fogaskerekek jó állapotban voltak.
Márciusban teljes fékfelújítás történt, 4db új TRW tárcsa, új flexi csövek (HÉFAL kft Dunakeszi, kb 15 perc alatt legyártották, darabja kb 1500 Ft volt), féknyergek felújítva. Az első féknyergekben a dugattyúkat újra cseréltem, igaz elég lett volna egy polírozás is, de ha már megvettem előre a cuccot, akkor hadd szóljon. A hátsó fékeknél masszív cumi volt, a flexi csövek leszerelésekor elpattant az elkorrodálódott fékcső. Fejvakarás, tank leszedése, húbazmeg. Szerencsére csak a tank környéki részeken ette meg az idő vasfoga a csöveket (ott kapja a vizet ezerrel), így nem kellett az ABS elosztótól a féknyergekig lehajtogatni az egész fékcsövet, az ultracumi lett volna (128ezer db kanyar van benne, és a tűzfal környékén hozzáférhetetlen). A kasztni vízszintes részénél a csövek el lettek vágva, meg lettek peremezve, majd egy toldóidom segítségével csatlakoztak a vadi új réz fékcsövek a régi acél helyére. El voltam vele egy darabig, mire szépen behajtogattam mind a két oldalra. A féknyergeket gyári fékfelújító készlettel javítottam, nem olcsó, de az utángyártottakban nem bízom.
Ha már így totál szét lett borítva az egész miskulancia, hátsó csapágyakat is cseréltem. Nem volt lógásuk, de csúnya hangjuk volt. Előzőleg Flennor csapágyakat szereltem bele, ennyit bírtak. 3 év és kb 40k km. Ezúttal oridzsi japán Koyo csapágyak mentek bele...
Pár apróság amit még meg kellett csinálni:
-szelepfedél tömítés mellett könnyezett, ennyit bírt az Elring típusú gumi (talán 1 éve cseréltem). Csere gyárira, azóta meg sem nyikkan. Ha már lekerült a szelepfedél, a gyertyák körüli gumi tömítés is cserélve lett, ki voltak már keményedve. Ebből is gyári ment bele, darabja 4ezer Ft volt, ami szintén nem olcsó, de a gumi alkatrészekből a gyári a legjobb minőségű.
-kipufógó flexi cső kipukkadt, csere. Hátsó kipufogó dob újrapalástolva, még menthető volt, amúgy a gyári kb 80ezer HUF lett volna. A beavatkozást a Dinamit Kipufogó Szerviz végezte.
-hosszabb lejtmenetben a motor hőfoka elkezdett lefelé kúszni. Termosztát kiszed, bevizsgál, hoppá, már 76 foknál nyit. Csere gyári alkatrészre, 10ezer HUF. Azóta hibátlan.
-Kesztyűtartó és középső tároló rekesz világítása megszűnt, izzócsere.
Az idénre ennyi. A klímaszerelő srácoknak a gödöllői Berger udvarban egy nagy piros pont, a tavaly ősszel megjavított klíma hibátlanul működik azóta is, a nyáron jó szolgálatot tett.
Közben megint elkapott az autóvásárlási láz, a kocsit újból meghirdettem. Folyt köv. :)
Hibalista
- Igazából szinte csak a kopó-fogyó alkatrészeket kellett cserélni, jelentős meghibásodás nem történt. - Lásd a részletes leírást. :)
Ide hordtam szervizbe
Saját magam szervizelem az autót, viszont komolyabb munkák alkalmával (vezérlés, ill. kuplung cseréje) -ahová spéci szerszámok és komolyabb szaktudás illetve tapasztalat is kell- a NIHON autószervizbe vittem. Kerékgyártó Úr 1987 óta javít Mitsubishiket, a munkájával elégedett vagyok, és elég korrekt áron dolgozik.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 160000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 55000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Accord 2.0 EXi - 1991 | Következő autója? | elsősorban Accord Type-S |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.1/10) |
