A Ráköltős Fapados
Szöveges ítélet
Életem első saját autója volt, amelyet nyaralásban vettem meg.
2010 nyarán gondolkodtam azon, hogy saját négykerekűvel kezdjek járni.
A családban a szocialista autókat japánok követték, így jártunk Mazdákkal és egy Toyota Hiace-szel is. A Mazda 626 ragadta meg a figyelmemet a kényelme és fürgesége miatt, végül az volt a szerencse, hogy munkahelyi autó volt, ugyanis a 10 évesen felmerülő problémák (szelepcsattogás, kerékállító csavarok összerohadása) miatt nem lett volna gazdaságos megtartanunk.
Aztán láttam konkrétan egy Galantot az utcán parkolni- megtetszett a formája, s megnéztem neten, belefér-e a fél millió Ft-os tervbe.
A takarékosság mellett döntöttem, így kifejezetten az 1.8-okat néztem. Ezek között egy hónapon is 3-4 példányt árultak éppen, ráadásul nem is Budapesten. Nyaralásba menet útba esett egy székesfehérvári eladó, így a bátyámmal együtt megnéztük a mostani autómat, ami a "fapados" Gli példány, azaz nincs benne ABS, tükörállítás és klíma. Úgy gondoltam, hogy emiatt kevesebb dolog romolhat el benne, s avatatlan szemmel rendben is találtam a járgányt. Aludtam rá kettőt, s a vételárból 100000 Ft-ot alkudva megvettem. Hát madarat lehetett velem fogatni egészen az M7-ig, ahol feltűnt, hogy kicsit szitál a kormány, ezért vagy nagyon gyorsan, vagy kissé lassabban érdemes menni :).
Nem sok volt hátra az olajcseréig, így elvittem a Nagykőrösi útra a néhai márkaszervizbe, ahol a 25000 Ft-os csere ára magában foglalta azt is, hogy átvizsgálják az autót. Valahogy furcsa volt, hogy semmi hibát nem találtak, illetve én hamarosan éreztem a motor felől nagy büdösséget... hiányzott az olajsapka, amely helyett végül újat adtak.
2010 augusztusában a hűtőrendszerrel akadt kis dolgom: először a felső cső lyukadt ki a bilincsnél, amelyet hazatéréskor vettem észre, mivel a motorra spriccelő víz sistergett. Szerencsére 1000 Ft-ért találtam csövet, amit a szomszéd segítségével be is szereltünk. A hűtő kilyukadása az M7 bevezetőjén megmutatta, hogy a műszerfalon nincs külön lámpa a hűtővíz forrására. Annyit vettem csak észre, hogy valami zörög a motortérben, a kuplungot kinyomva a motor lefullad... önindítózásra minden elhalványul... kuplungot visszaengedve megint megy a motor. Utána láttam életemben először kiakadt hőmérőt. A leállósávban sikerült a lehető legközelebb gurulnom a következő kúthoz, ahonnan pótoltuk a cseppig elpárolgott hűtővizet, így legalább az kiderült, hogy a motor nem sült be, s egy darabig nem jelentkezett folyás sem. Végül vontatással sikerült a szervizig eljutni.
A vadiúj hűtőt majdnem tönkretettem, amikor egy körforgalomban gyakoroltam a "körhinta" c. mutatványt, s csak bal első lámpával az egyik betonlezáró sarkában tudtam megállni. A kocsi a saját lábán hazament, a kiérkező polgárőr pedig megállapította azt is, hogy köztulajdonban nem esett kár...
Kb. 10000 km-t futott nálam az autó 2011 elejéig, ekkor egy franciaországí sítúra előtt újra átvizsgáltattam az autót a márkaszervizben, "érdekes módon" itt egy garmada problémát megtaláltak, amelyeket hamarabb is kijavíttathattam volna, s a Bridgestone gumik még egy évet futhattak volna. Mivel pénzemet is másfelé költöttem előzőleg, végül lassan haladtam ezek kijavíttatásával.
Vicces, hogy a hátsó szilenteket a márkaszerviznél 200000 Ft-ból pótolhattam volna, a lengőkarokkal együtt cserélve... végül élelmesebb megoldást találtam. Egyébként a márkaszerviz Dél-Pesten meg is szűnt időközben, helyette Land Rovert és Jaguárt nyitottak.
Összességében a 17 éves autó komolyabb felkészítés nélkül két nagy külföldi túrát is megjárt eredményesen. A viszonylag sportos kormány miatt elsősorban pályán kényelmes vezetni... bár a futómű nem volt topon, agilis volt a kormányzás, és kis mozdulatokkal lehetett íven tartani az autót. A kényelemben segít az ülések kagylós volta, meg az állítható magasság+ combtámasz. Annyit kifogásoltam csak, hogy a vezetőülésben 2 óra után megfájdult a fél fenekem, így akrobatikus fészkelődésre, vagy pihenőre volt szükség. Hátul a lábtér egészen tágas, így jól elfértünk, sőt a másik ölében alvás is működik :) .
A kemény futómű ugyan a kátyúk jó barátja, mégis élvezetessé teszi a ralisabbra vett fordulókat is... Egy korabeli Mercedes ehhez képest hajóként ring :)
Mivel a gyorsaságot is szeretem, időnként "megtekertem" az autót (természetesen német autópályán...), csúcsban 190 km/h-t mértem GPS-szel, 195/60/R15 téli gumikkal. Később kicseréltettem a gumikat 65-re, így az óra mindig 3 km/h eltolással mutatja a sebességet, de kis mértékben csökkent a gyorsulási képesség 4 emberrel az autópályaemelkedőkön. Egyébként így is gyorsul 5-ben 130-nál, alatta vissza kell váltani :)
A fogyasztás nyáron 4 emberrel pályán 8 l/100 km volt, 2 emberrel 7,5 l/100 km. 2 emberrel s Michelin Energy Saver gumikkal sikerült a 7 litert megcsinálnom pálya-országút vegyesben, sőt ugyanezt az átlagot értem el 30% város 70% országút üzemmódban Budapest és Gyál között. Télen vegyesen a 8,5 l-t issza meg. Ha elmegyek kézifékeseket farolni, akkor 9,5 l is kitelik tőle :).
Mivel "pénz állt a házhoz", s az autó rendbetétele a korábbi kókányolós javítások miatt 300000 Ft, inkább egy magasabb kategóriájú autó mellett döntöttem. A Mitsubishit beszámíttattam, azonban 1 hónap alatt sem kelt el (és a nevemen volt), így végül visszavettem, s jelenleg csereautónak használom, amíg az új autó megkapja a kezdeti karbantartást.
Nagyjából 600000 Ft ment el két év alatt a karbantartásra és javítgatásokra. Valószínűleg akadt volna jobb felújítási alap, pl. az osztrákoktól hoznak be mostanában néhány százezerért megkímélt Galantokat, klímával, ködlámpával... fele akkora ráfordítással és jó szerelővel gatyába rázhatók. Megrendítő látvány volt, hogy egy bontásra ítélt osztrák Galant összességében jobb állapotban volt az enyémnél...
Hibalista
- Megvásárláskor meglévő hibák (amelyek csak később derültek ki az első átvizsgálás hibájából): - - kormány szitált (kerékaggyal nem kompatíbilis felni), köztidarabok esztergáltatása 5000 Ft - - szívómotornál "turbólyuk" :) 5500 1/min körül. Gyújtáselosztó cseréje bontottra 33000 Ft. Az utángyártott megbízhatatlanabb a bontottnál a tapasztalatok szerint! - - alapjárat 600/min, üzemi hőmérséklet alatt lefullad a kormányszervó működtetésekor; ezt egyik szerelésnél orvosolták az alapjárat emelésével - - jobb kormánybajusz lógott, később a bajuszpár cseréje ca. 10000 Ft - - hűtő kilyukadt az M7 bevezetőjén, csere újra 60000 Ft - - enyhe olajfolyás a motorból; két olajcsere között nem kellett utántölteni, így hagytam. A szelepfedél-tömítést kicseréltettem, 3500 Ft - - szilentek elöl-hátul lötyögtek, a gumit ette az autó, s a kormány gázadásra/fékezésre megmozdult. Elöl a felső szilentek cseréje a vasdarabbal együtt 70000 Ft, első alsó szilentek jobb oldalon 50000 Ft, hátsó felső és néhány alsó szilent 50000 Ft. Az autó hátulja most sincs rendben, rossz úton riszál. - - belső keringetés váltómotorja hiányzik, 10000 Ft-ért vettem egy hibás bontottat, amelynek a fogaskerekeit kijavítottam utána - - - Menet közben felmerült javítások: - - 2000 km után kilyukadt a hűtő felső csöve, csere 1000 Ft-ért; 3000 km után kilyukadt maga a hűtő, csere 60000-ért - - kocsi bal elejét 3000 km után összetörtem, a lakatol(gat)ás és a lámpa pótlása 100000 Ft - - hátsó fékdobok 7000 km után beragadtak lassú haladáskor. Fékdobok tisztítása és a munkahengerek cseréje (a szivárgó olaj összeszedte a koszt) 15000 Ft. Később újra előjött a hiba, hátsó fékbetéteket is cserélni kellett volna... 13000 Ft - - kipufogódob felfelé kifújt, egy Nike táskám megolvadt a csomagtartó bal felén; hegesztés 7000 Ft - - kuplungcsere 15000 km után utángyártottra 70000 Ft - - a kocsit egy lekoppanás miatt megint lakatolni kellett, egyúttal a rohadó bölcsőt újra cseréltettem, a hátsó küszöböket kilakatoltattam - 150000 Ft; sajnos a munka minősége nem tükrözi az árat... - - az autó megállt a Hungária belső sávjában. Gyújtáselosztó megadta magát - - hátramenetet eldobja a váltó, egyelőre marad így - - Az új kuplung kinyomója 20000 km után megadta magát, csere egy nem utángyártottra 100000 Ft.
Ide hordtam szervizbe
Gyál, Somogyi Béla u. 82.Eddig kisebb munkák miatt kerestem meg (olajcsere, gyújtáselosztó). A felmerült feladatokat profin teljesítette s jó áron. Nem hiába hosszú a várólistája :).
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Pestszentimre közelében a prérin, Kókány mester. A balesetem miatti lakatolásnál nem szólt különösebben amiatt, hogy rozsdásan hagyta a fél kocsit. A későbbi alvázcserénél az ígért 1 hétből 1 hónap lett. 150 000 Ft-ért alvázvédelmet se kaptam, így egy év után megint jó a szellőzése az autónak...
Értékelése: 1
Képek az autómról
Fenntartási költség | (3) | Évjárat | 1994 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 178000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 46000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | E220D |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.4/10) |
