Szupermini v2.0
Szöveges ítélet
A járgány nullkilométeres, 2006-os modell. Mivel még durván tart a szerelem és eddig egy tank benzint füstöltem csak el vele, ezért csak azt írnám le, ami különbség így elsőre van a Colt és az ex 1-es Toyota Yaris-om között. Ha később úgy adódik, írok még nyúzópróbás tapasztalatokat.
---
2006 08 28 - 10.000 km és minden rendben, remek autó, egyre jobban szeretem. Annak ajánlanám, aki költséghatékony rosszalkodásra hajlamos és szereti a kanyargós utakat. Ja, azóta vezettem egy 1.5-ös Coltot. Háát, a rossebb tudja, de szerintem az 1.3-as valamivel (igaz, csak picivel) jobban ugrik, mint az 1.5-ös, de lehet, hogy csak a motorhang miatt. Nem tudom, az 1.3-as valahogyan szebben hörög mint az 1.5-ös. Oké. Szubjektív.
Észrevettem azonban egy olyan dolgot, ami esetenként balesetveszélyes lehet. Az amúgy gyönyörű design-os oldalsó index-"háromszög" a ráeső ordító napsütésben nem annyira feltűnő, tehát ha fáradt/rövidlátó vezető nézi oldalról a járgányt verőfényben, az nem biztos, hogy kiböki a kanyarodási szándékunkat. Van egy, a 7-es főútról a velencei felüljáróra balra kanyarodó pont, ahol többször is kihajtottak elém balról mostanában, pedig villogott az index. Jobbra kanyarodáskor semmi gond, mert akkor a felűnő front-indexet jól látják, viszont van egy "vak" szög ahonnan a front-index egyáltalán nem látszik, csak az oldalsó háromszög, és ilyenkor a tőlünk balra állók bemehetnek az erdőbe. Tehát: nyár + Nap balról + balra kanyarodás + szemüveges öreglány a volánnál balról = ÓVATOSSÁG!!! HA kijönnek elénk, lehet hogy nem azért teszik mert hülyék és tojnak az elsőbbségmegadásra, hanem csak nem vették észre az indexet. Még nem tettem semmit azon kívül, hogy figyelem a többiek reakcióit, de szerintem egy erősebb fényű izzó segíthet a problémán. Hamarosan utánajárok.
---
2006 07 18 - Szánsályn & Hepinessz. A lelazult tartócsavartól eltekintve (na ennél nagyobb bajod ne legyen autóval) könnyű az élet a Colttal. Egyre jobban élvezem, nagyszerűen megy. A számba vehető, amúgy szintén remek vetélytársaknál amiket kipróbáltam (csiki-csuki Jazz, mókás Micra, pofás Swift, hiperűr Yaris, elegáns Mazda2 - és igazából itt a vége. Az én tapasztalatom az pár latin meg német hm... "szerető" után, hogy nekem soha többet olyan autót, amit nem japánok terveztek és nem japán minőségbiztosítással gyártanak) szóval a vetélytársaknál a Colt a menetteljseítményekben jobb: a 95 lovas motor zseniális, a még ésszerűen feszes futóművel rendesen jó sebességekkel lehet belopni a kanyarokba az autó orrát, a 4 db tárcsafék pedig olyan fölényesen fogja meg a 950 kilós tömeget, mintha egy pár kategóriával feljebbről érkeztek volna, valami maffia-bálnáról. Igazából a futómű feszes viselkedése, az úttartás és a határhelyzetekben való kezelhetőség az, ami nagyon tetszik mert ezek alapján kimondottan sportos és feszes a Colt, de ha menni kell, akkor azt is tud, jól. A motort 3500 fölé pörgetve nem sok gond akad az előzésekkel és húz jól úgy 140-ig. Az én autóból 180 körül megy el érezhetően az erő, és picivel 200 alatt van a vége. 70-110 országút üzemmódban hármasba vissza, fordulat 3500 fölé - és már a visszapillantóban is van a lealázandó munkadarab. És ez "csak" egy 1.3-as kisautó. A fogyasztás maradt 6 liter körül (atombiztos teletankolás-kilométeróraállás-számológép módszer), pedig ahol lehet, ott azért szoktam menni. A havi össz-fentartási költség mindent beleszámítva pedig valamivel kisebb, mint a régi 1L-es Yarisomé volt. Ha a Colt tartja az első 7000 kilométer remek megbízhatóságát, akkor a Mitsu szerzett egy rajongót...
Imádom a dögöt :)
---
PRO:
- jobb minőségű anyagok. Oké, bent minden műanyag mert ez mégiscsak egy B szegmenses járgány, de az igényesebb, masszív fajtából.
- Motor. Az 1.3-as még a bejáratós 3500-as fordulat alatt is úgy húzza az 1000 kilós kasztnit, hogy az folyton vigyorgásra késztet. Ha látsz egy piros CZ3-ast XXL kipufogóval, két fehér egész autón átmenő hosszanti csíkkal meg egy tejbetökként vigyorgó pofával, akkor az én vagyok. Még a régi nagy dög 2 literes Peugeot-omhoz képest is labdába rúg. Hiába, van valami ebben a pici kasztni-pici motor dologban.
- Fogyasztás. Abszolúte következetes a motor: ha nyomod, akkor fogyaszt. Ha viszont olyan 70-90 körül gurulsz ötösben, akkor nagyjából 4.5-5 literrel beéri, 100-110 körül kb fél-egy literrel szomjasabb, mint az VVT-i 1.0 Yaris volt a maga öt liter/100km fogyasztásával, viszont tartós 130+-nál szerintem símán legurít 7-7.5 vagy talán 8 litert. Én teljesen ezt vártam egy combos 1.3-as motortól.
- Fékek. Ez egy 2006-os modell, 4 tárcsafékkel. Brutális. A Yarison nem volt ABS, de volt már ABS-es járgányom és ahhoz képest is brutális. Nem arra kell majd figyelnem, hogy én ne menjek bele hátulról valakibe, hanem hogy ne csattanjanak belém vészfékezéskor.
- Úttartás. Az 1-es Yarishoz képest irdatlan feszes, stabil a futómű. Az egy kicsit "puha" volt a kanyarokban. A Coltban jóval később jelentkezik az a határ ahol kanyarban elkezd bizonytalankodni. Lehet, hogy a kiváló Bridgestone papucsok miatt, de precízen be lehet tenni bármilyen vad kanyarba.
- Váltó. Sokan szidják, viszont nekem kimondottan bejön, hogy kicsit keményebben dolgozik, mert attól még teljesen precízen kapcsolható.
- Kényelem. Az Inform AC a legparasztabbtól 1-gyel jobb kivitelű Colt, pont úgy mint a Yaris Terra. Ehhez képest alapból jár hozzá elektronyos ablakemelő, könyöktámasz, központi zár, meg mindenféle finomság. Nagyon jól eltalálták a "kényelmes, de feszes dög" életérzést.
- Design. Ez persze messzemenően szubjektív, de: Kúva jól néz ki kívül-belül. Szerintem messze a legpofásabb szupermini a halpiacon.
- Menetzaj. Lehet, hogy az utóbbi évek egyre komolyabb-egyre nagyobb mini trendje csak (lásd: új Punto, Clio stb), de az 1-es Yarishoz képest a CZ3 jelentősen csendesebb és mokányabb, ami a menetzajt és tömörség-érzetet illeti.
- Pakolás. A Yarisban szélesebb volt a csomagtér, a Colt ellenben sokkal jobban variálható. Néha tele kell raknom a járgányt mindenféle nagy dög cuccal. Kipróbáltuk, a Coltba símán bele tudom tetriszezni az egész full stack gitárcuccomat. Sok hely nem marad, mondjuk.
- Hely hátul. Ha hátra van tolva a hátsó üléssor, akkor elég tekintélyes méretű lábtér bukkan elő, ami messze a legnagyobb amit háromajtós minik között eddig láttam. Persze erre is jellemző, mint ami a kategóriára általában. Ez egy nagyon tágas négyszemélyes járgány. Öten inkább ne.
KONTRA:
- vastag A oszlop. Sokan írták már, hogy zavaró mert vaskos és sokat kitakar. Nekem gyorsan sikerült megszokni mert a furgonunkban sem sokkal jobb a helyzet, de megfogadom a tanácsot: óvatosan fogok kis ívben balra kanyarodni.
- Tolatás. Hát, az ici-pici bár formás hátsó ablak még a legendásan pici Yarisét is alulmúlja tolatásnál. De legalább hatalmasok az oldaltükrök. Ezt megint meg tudom szokni, mert rendszeresen mászkálok a teletömött furgonnal ahol szintén csak gesztus-értékű a belső visszapillantó.
- Fogyasztás. Azért az 1 literes Yaris olyan jó egy-másfél literrel kevesebbel beérte. De hát valamit valamiért: erősebb motor = nagyobb fogyasztás.
AMI MÉG NEM TUDHATÓ:
Megbízhatóság. A Yaris ebből a szempontból toronymagasan a legjobb autóm volt, nehéz lesz überelni a jó értelemben vett Toyotás igénytelenséget, de ez is egy japán (+holland...), ráadásul a jobbik fajtából, tehát bizakodó vagyok.
Hibalista
- Kipufogó-védőlemez lelazult tartócsavar, ebből kifolyólag csörgés. Halálos üzemzavar... :)
-
- Én. Négyszáz kilométer után szétment a térdem. Reumatikus probléma, nem javítható garanciálisan
Ide hordtam szervizbe
Mitsubishi Alba
2006 07 18 - Marad a 10 pont. A márkaszervízben olyan gyorsan helyretették a lelazult lemezt, hogy még megijedni sem nagyon volt időm. A szervízve való beállás és a továbbindulás között nem egész 5 perc telt el, beszélgetéssel. Rendben, nem egy váltócsere vagy nemt´ommi űrkomp-vezérlőegységkábelezés volt a dolog, de a hozzáállás és a szakértelem az eléggé rendben van.
Egyhetes autó, persze még nem volt szerelőnél, viszont a kiváló és zseniális értékesítési / ügyintézési osztály miatt egy nagyon durván kövér 10-est érdemelnek. Beszélgettünk sokat a szervizes arcokkal is amíg intéztük az ügyeket és láttam őket dolgozni más Mitsukon, messzemenően korrektnek tűntek, símán rájuk merem majd bízni a járgányt ha úgy adódik.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Yaris 1 1.0 | Következő autója? | Mitsubishi Lancer Wagon |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.8/10) |
