Fürge Ürge
Szöveges ítélet
9 éves Fiestámat cseréltem le egy modernebb autóra. Alapvetően nem volt semmi gondom a Forddal, de már szép lassan egy valag pénzt költhettem volna az alkatrészekre (100e km), ezért inkább eladtuk.
Ford után Ford lett volna a második autó is. De szerencsére közbeszólt a sors, és nem mivel nem volt kedvem 3 hónapot várni a Fusion-ra, más szállítóalkalmatosság után néztünk.
Így utólag nem is bántam meg.
Olvastam előre pár cikket a Colt-ról, de konkrét elképzelésem nem volt róla, annyi volt a cél, hogy a kocsi ára ne lépje nagyon túl a 3 M-t, és legyen benne klíma, meg CD, mert az nagyon hiányzott a Fiestából.
Gyorsan le akartam tudni a vásárlást, ezért beugrottunk egy Mitsu szalonba, és megvettük a szalonautóként kiállított zöld példányt. Erre nem kell várni, míg legyártják, meg hasonló hülyeségek. Köszönhetően türelmetlenségemnek, 1 hét alatt sikerült a papírokat elíntézni, úgyhogy hamar birtokunkba vehettük az autót.
Említésre méltó tulajdonságai: változószelepvezérlésű, 16 szelepes motor, ABS-EBD, sebességfüggő szervokormány, immobilizer, magasságában emelhető vezetőülés (hasznos!), félautomata klíma, fűthető visszapillantótükrök, 4 lufi, 6 hangszórós (picit gyenge hangszórókkal szerelt) CD-s rádió, hűtött kesztyűtartó, 15" alufelnik Bridgestone gumikkal, színrefújt lökhárító és ajtóvédő csíkok. Ja, és 970 kg súly!
Eddig minden tökéletesen szuperál rajta, nagyon meg vagyunk elégedve a választással 11000 km után.
Ami tetszik:
Robbanékony, gyors, sokszor csábít a kötelező (?) sebességhatár túllépésére mindenhol. Kifejezetten tetszik a motor hangja. Nálam 180 volt a vége. (Mondjuk ennyit a Fiestám is ment). Van olyan vezetési élményben részem, mint a Fiestában volt, a futóműve azonban feszesebb, megérzi az út egyenetlenségeit, pl. egy nagyobb kátyúban, durva.
Design - nekem minden tetszik benne, különösen a zöld háttérvilágítás a kijelzőkön. Egyszerű, egyszínű, és ami a legfontosabb: kíméli a szemet sötétben. Más autónak szinte hányadék (pl. piros) a kijelzője. Mutat mindent amire szükségem van, a vízhőmérsékletet azonban nem. De ez nem is nagyon érdekel.
Váltója egy sokat szidott váltó (valami getrag), sokan a hátramenet reccsenést emlegetik. Aztán miután itt olvastam erről a típushibáról, véletlenül kipróbáltam, hogy mielőtt rükibe teszem, 1-esbe kapcsolok. Mindig. Így soha nem reccsen. Valszleg így nem is kell majd cserélni. Remélem. Kezelése picit nehezebb mint a Fordé volt, de könnyen megszoktam, határozottabb mozdulatot igényel.
A műszerfal ergonómiáját is megfelelőnek tartom, én tudom rendesen az összes kapcsolót kezelni.
Nem tetszik: a fénykürt szarul van megtervezve, ha villantani akarok, hót ziher hogy reflektoron marad. Előretolva kéne működnie a refinek, és magam felé a kürtnek (ahogy a Fiestában is működött jól), egyébként a reflektor nagyon jól bevilágítja az utat, és jó a fényereje is.
A hátsó ablaktörlő szintén gány módszerrel készült, a vizet barom i szarul spricceli, vezetés közben igen leköti az embert, hogy úgy nyomja rá a vizet, hogy a törlőlapát használja is azt, ne csak lefojjon az ajtóra. Ilyen locspocs időben a hátsó ablak pedig hamar koszos lesz, talán köszönhető annak, hogy nincs hátsó sárvédő. De miért is? (spóroltak). Az szelvédőtörlőnek viszont van egy jó tulajdonsága: 100km/h felett a szakaszos törlés gyorsabbá válik automatikusan. Nagyon hasznos tud lenni, szakadó esőben előzéskor.
Nincs pótkerék, csak javítókészlet. Miután vettem téligumikat, be kellett szerezni még emelőt, meg kerékanyakulcsot.
Ülések: alapvetően kényelmesek, de elég puha tömésűek, a szervízben jelezték, hogy valami az ülésben alulról el fogja nyírni a tömést, majd vihetem cserélni. Kösz. Remélem, még gariba...
Hátul: egyelőre gyerkőc ül, nem panaszkodik. A csomagok meg...
Jól pakolható, kiszedhető az üléssor, 72cm-s TV-t hoztam egyszer vele, izgultam hogy befér-e a hátsó ajtón, de nem hagyott cserben. Heti bevásárláshoz is partner.
5 személlyel + csomagokkal már húzósabb, de ilyen alig fordul elő, max. 3-an használjuk.
Fogyasztás: nos, ez épp attól függ, milyen a kedvem, meg hányan vagyunk.
A pozitív rekordom, rövid távon (20 km) 4.9l/100, betartva a sebességhatárokat. Ezt 1x tudtam produkálni eddig. :-) Normál tempóban az átlag 6 - 6.5 között van, némi sportossággal.
Negatív rekord: 4 felnőtt+gyerek, csomagokkal, 8.6l (autópálya, 140km/h, enyhén szólva leterhelten), viszont egy 400km-es szintén autópálya, 140km/h, DE 2 felnőtt+gyerek: 7liter. Ez már tetszett.
Nem tetszett az, amit 1x 98-as benyával (csak próbaképpen) művelt, ti. a normál vezetési tempónál 1 literrel többet evett meg belőle. Többet nem is kap(ott) ilyen, marad a 95.
5000 km-nél lecseréltem az olajat benne. Változást nem vettem utána észre, csakúgy mint az olaj szintjén, nem eszi az olajat.
Összességében ez egy szerethető, jó kisautó, nem bántuk meg a választást.
Időközben az 1 éves szervízen vagyok túl, a fent már említett helyen történt meg.
Olajszűrő és desztillált víz anyagát, valamint az átvizsgálás díját (9500 Ft!) véve 12.5 e ft volt a végszámla.
Ez jó.
Ami nem jó, hogy azért volt ilyen olcsó mert: nem cserélték ki a levegő és pollenszűrőt, a távirányító elemét, fékbetéteket sem ellenőrizték, bár sokat motorfékezek és 1 éves autón jónak kell lennie,igaz, nem ártott volna.
Más nem volt, összességében "elégedett" vagyok, mert most nem lett volna kedvem tízezreket a szervízben hagyni.
Más azóta nem változott, talán koszosabb lett az autó, mert nem puceválom hetente. A belseje hajlamos a koszolódásra főleg, a műanyagok igénytelenek és ahogy haladunk az időben, egyre csúnyábbak lesznek.
Gondolkodom egy Kia Ceed-en komolyan. Több pénz ugyan, de minőség is...
Update: 2009 május: 63000 km, még nincs 3 éves a verda. Továbbra is megbízhatóan működik, nemrég esett át a 60,000-res szervízen. Szükséges alkatrészek cseréje, 5W30-as Castrol TXT Softec Plus olaj - 40,000 Ft-ból megvolt minden. Áldoztam pár ezret még a kipufogó cinkspray festésére, mert ette már nagyon a rozsda - hogy ezt milyen szar anyagból csinálták??? Talán 1-2 évig bírja még...
Motor: nincs változás, bár mintha 3600-3700 körül furcsa sípoló hangja lenne, ami később megszűnik - nemtom mi ez, de mivel ritkán járok arra mostmár, nem zavar...
Beltér: amortizálódik, bizony, már kedvem sincs állandóan puceválni - meghát gyerkőc is felnőtt már, értelme sincsen.
Kültér - egyre több apróbb karcolás, parkolóban másik autónak ajtó odavágása, gyerek biciklivel nyomothagyása - dehát úgyis csökken az értéke, most már 2 milliót se ér - szarok rá...
Fogyasztás: mivel már ritkán sietek, és gyakran városban járok, és főleg napi 2x20 km-t, 5,0 - 5,5-ből megúszom. Ha országút, akkor 6, autópálya pedig 6,5-7. Érdekes módon a klíma hatását (max. 2-es fokozat) nem veszem észre a fogyasztásban, ezért azon nem "spórolok" (mint a Kollégám ;-) Szerintem ez elfogadható, annak ellenére, hogy nem nagypapásan vezetek, szeretem a kigyorsításokat, viszont sokat motorfékezek (eddig nem mentem bele senkibe).
Ennyi, 100,000-nél szeretnék még írni, de akkorra már valszleg valami más, nagy családi autóm lesz: augusztusban már 5en leszünk!!! :-)
Hibalista
- hátsó ülés zárszerkezetét rontottam el, gariban kicserélték. :-)
- Ékszíjat kellett húzni, visított indításkor
- Első tompított izzók gyakran kiégnek.
Ide hordtam szervizbe
Géringer Komárom: 1x voltam a fenti zár miatt, a bregyó, egyébként kedves, szerelő sokat izzadt a zárszerkezet cseréjével, az első lehetett neki, (de tényleg baromi bonyolultan van megcsinálva, hadd menjen a rezsióradíj-számláló) mert én mutattam meg pár -egyébként logikus- dolgot. Aztán 3 óra alatt sikerült összeraknia.
Meg 1x olajcsere is volt 5000 km-nél, simán ment (még szép).
Értékelése: 2
Másik szerelő értékelése
Virágh Feri - Tata, Környei út - haver, megbízható :-)
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 63000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Fiesta 1.2 16V 75LE | Következő autója? | Kia Ceed combi v. Focus C-Max vagy más családi 1terű |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.4/10) |
