A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Mitsubishi » Colt (2004)

Colt 1.3 Inform A/C 

Az ítélet értékelése
5,0(2 db)

Space Krumpli

Szöveges ítélet

Az új Z30 sorozatú Colt nem a régi, sportos, alacsonyan ülôs kiskocsi utódja, hanem egy más alapkoncepció. Egyrészt. Másrészt a CA0/CJ0 sorozat szellemi örököse – ugyanolyan kopogós mûanyagok, egyszerû felszereltség, egyszerû mûszerek, mûanyagburkolatú ajtók, vastag filctollal tervezett kapcsolók, dizájn helyett dizájn-próbálkozás, szóval némi fapad-feeling fogad. Sajnos az a benyomásom, hogy a tervezés eléggé rohammunka volt. Nem annyira kreatív és konstruktív, inkább az elôzô sorozatok rutinmegoldásait adaptálta új kaszniba; a részletek kidolgozására láthatóan nem fordítottak se elegendô idôt, se szellemi energiát. Tizen-húsz évre lehet minôségi anyagokkal, precíz kidolgozással meg lehet olcsó anyagokkal, egyszerû megoldásokkal tervezni. A Mitsu az utóbbit választotta az európai Coltnál. Szomorú, mert a japán kivitelben egy finom (engem némileg Lexus-jellegre emlékeztetô) középkonzol és Grandis-féle mûszerfal fogad, tehát a képesség megvan az igényes tervezésre.

Kaszni: Nagyon eltalált. Jól be tudok ülni bárhová, simán elférek magam mögött is. A bal egybe ülve még sosem vertem térdet a kormányoszlopba. Az én 100+ kilómnak kissé keskeny az ülôfelület és egyértelmûen rövid, nem támasztja alá végig a combomat. Nem zavaró ugyan, meg tudom, fogyjak le, de azért +5 centi ülôfelület sokat jelentene. Féltem az ülésmagasság-állítás hiányától, de végül anélkül is jól be lehet lôni a munkahelyet, már nem hiányzik. Beülve nem egy 3.8 méteres kiskocsi térérzete fogad, a nagy és mélyen elôrenyúló szélvédô miatt mintha két kategóriával feljebb levô autóban utazna az ember. Az A-oszlop mellé, a szélvédôre tapadókorongozott GPS-t is csak jól elôrehajolva érem el. Nagyon klassz, ahogyan a hátsó üléseket külön-külön tologatni lehet, a támlájuk dôlésszögét állítani, hülye mindenki, aki nem így tervezi a hátsó traktust, ebben példaértékû a Mitsu. Tényleg pillanatok alatt és kényelmesen ki lehet kapni ôket, így 1.5m hosszú csomagteret kap az ember. Felhajtott állapotban rögzíteni egy rikító piros gumipókkal kell ôket, mégpedig az elsô ülés fejtámlájához – kissé ööö…. egyszerû, mondhatni primitív megoldás, bár kétségtelenül praktikus és hatásos. Könnyû a fejtámlák állítása és nem kell rángatni ôket, finoman kijönnek a helyükrôl. A jobb elsô ülés támláját is le lehet hajtani elôre vízszintesig, így a centi szerint kb. 2.3 méter hosszú cucc is befér a kocsiba. Nem fogom agyilag, hogy mi értelme annak, hogy a vezetôülés támlája ugyanígy lehajtható elôre, talán csak egyszerûen gyártástechnikai oka van, nyilván ugyanolyan ülés kerül jobb és bal oldalra.

Az elsô ülések külsô oldalán, lent van némi rakodóhely, egy hosszú keskeny rés, amiben egész jól elfér szivacs meg jégkaparó meg bajonett ;-) meg mifene és van egy kis, pár centi átmérôjû lyuk egy nemtomminek. Hosszas hezitálás után arra jutottam, hogy az csak a gázspré helye lehet. :-) Elsô ajtókban klasszak a zsebek, nagy térkép is belefér meg pohárnak is van külön hely benne. Ajtókon kárpitozásnak nyoma sincs, még jelzésként se – ez megint csak garasoskodás, pedig nagyon sokat dobna hangulatban. Elöl középen lent két pohárnak van stabil és mély hely. A rádió alatt 1 DIN méretû pakolóhely (lyuk), ez is praktikus, bár fedél nélkül (Inform kivitel) kicsit csúnya. A kézifékkar alatt kis tálca, de oda nem raknék semmit, mert alacsony a pereme, félô, hogy kicsúszik belôle minden. A középkonzolon a szellôzéskapcsolók alatt két függôleges, befele szûkülô rakodóhely. Fogalmam sincs, ezek mire jók, szerintem minden kiesik belôlük, talán csak a belegyömöszölt törlôszivacs nem. Hátsó ülésekhez semmi rakodóhely nem jár, csak középen, gyakorlatilag a padlón kerek lyuk egy félliteres üdítôspalacknak. Aki be van kötve, az tuti nem éri el. A kesztyûtartó nem rossz, lehetne nagyobb, de elegendô pár CD-nek meg apróságoknak, plusz a hûtött felébe belefér egy nagyobbacska üdítôs üveg. 4 pénzérmének van hely kiképezve a felsô szélén: a.) kevés b.) rossz helyen van, mert pont amikor gyorsan kell, nyitogatnom kell a kesztyûtartót c.) sötétben uccsetalálommeg, mert kesztyûtartó-világítás sincs. Ja meg középen van a nyitója a kesztyûtartónak, nem a vezetôhöz közel. Úgyhogy nálunk 2 nap használat után spontán kialakult, hogy a középsô pohártartóban landolnak az aprópénzek. Van egy kivehetô kerekfedelû hamutartó is, amit már rég kihajítottam volna, ha a feleségem valami atavisztikus okból nem ragaszkodna hozzá, valamint ez szolgál az aprópénzek álcázásául nyilvános parkolókban. (Mármint ráteszem a pénzérmékre, hogy ne látsszanak.) Nagyon hiányzik a mûszerfalról valami kis becsukható zseb a behajtási engedélynek, autópálymatricának, parkolókártyának – a napellenzôbôl kihullanak.

Az ajtók szigetelése kicsit spórolós. Körbe van ugyan gumitömítés, de csak szimplán, az ajtókivágáson. Az ajtón magán néhol van, fôleg felül; néhol nincs. Ez okozta, hogy valamelyik nap sûrû esôben a víz úgy vágódott fel, hogy a szigetelés hiánya miatt a B-oszlopnál az elsô és hátsó ajtó között valahol bejutott és hallhatóan csepegett valahová. 120-nál tisztán hallottam, meg kellett állnom megnézni, azt hittem, nyitva maradt valami. Ez azért nem annyira háváj.

A hosszú és egyenes A-oszlopnak jótékony hatása lehet a töréstesztek eredményeire, ellenben nem lehet jól kilátni tôle. Nem vastag, viszont olyan a dôlése, hogy pont a kritikus helyeken takar ki sokat a a látómezôbôl. Ezen nem változtat az alábiggyesztett kis háromszög-ablakocska se, az akár ott se lenne. Szûkebb balos kanyarban vagy utcasarkon muszáj kicsit elôrehajolni, ha látni akarom, hova megyek.

Nyikorog a mûszerfal, valahol elöl a szélvédô aljában. Hát mint mondjak erre: a tököm tele van vele, egy zsírúj kocsi ne nyikorogjon. Nekem speciel nem tetszik az anyaga, a külsô rész kopogós, rideg fröccsöntött mûanyag; a belsô rész egy árnyalattal kellemeseb, puhább és mintázott gumiszerû mûanyag. Lehet, hogy csak el vagyok kényeztetve, de az ugyanennyibe (3+ M) kerülô Stilon nagyságrenddel jobb és kellemesebb tapintású anyagokból volt a mûszerfal meg a kapcsolók is – nade hogy még a megboldogult ’86-os Galantom (Zsigulihoz közel álló jellegû) mûbôr mûszerfalburkolata is jobb volt, az azért gáz. Szerintem. Szubjektíve. Na jó, gondolom a Colté meg tartós lesz, meg könnyû takarítani.

A motor, az okés, az ott van a szeren. A változó szelepvezérlésû 1.3 95 LE-s pont elegendôen megmozgatja a 970 kilós kasznit. Kívülrôl meglepôen halk, belülrôl hallhatóbb. Terhelésre, fôleg padlógázra azonnal hallatja a hangját, de nem kellemetlenül, hanem nagyobb motorra utaló hangon, erôt mutatóan morog. 4000 felett még jobban megjön a hangja, de akkor sem erôlködve, hanem jelzi, hogy ott van, dolgozik, még tolhatod neki, haddszójjon. Egy jól hangolt hátsó dobbal kimondottan kellemes lehet. Persze nem túl hangossal, mert hangszigetelés hátul sincs sok, tehát minden zaj, ha nem is tolakodóan, de behallatszik. Amúgy városi közlekedésben nem hangos belül, pláne mert kicsivel 1000 fordulat felettrôl már használható a városi bogarászásban. Autópályán meg már annyi minden szól: megjön a szélzaj, a gumi hangja, esôben a víz csapódása-susogása, úgyhogy pont nem a motor lesz a hangos. Lehetne javítani pedig, pl. a dízeleken a motorháztetô belsô felén is van szigetelés, ez a benzineseken is elférne, vagy ha benéz az ember a motor mögé, ott látszik, hogy a tûzfalnak csak a felsô felén van egy vékony hang- és hôszigetelô réteg, alul kispórolták: a csupasz lemez látszik. Meg az is, hogy a tûzfal alatti rész meredeken lejt hátrafele, ami úgy tûnik, hogy jól elviszi ütközéskor az erôket lefele, valamint az esetleg benyomódott motort+váltót sem az elsô ülések térdéhez, hanem a kaszni alá igyekszik letolni. Ráadásul a blokk nem simul a tûzfalhoz, biztonságosan, jó messze van tôle. Ez (bár csak spekuláció részemrôl) nagy pluszpont.

Zabál. Ez a legnagyobb bajom vele… 3000 km alatt 7.83 liter lett az átlagfogyasztásom. Záptojásként rettegve a gázpedált se tudtam belôle 6.5 alatti átlagot kihozni a napi, nem túl forgalmas 22 km városi út alatt. Ha már van benne autópálya, max. 120 km/h, akkor rögtön 6.9-7.1 a fogyi. Ha autópályán 150 és utána közúton is nyomom neki vagy a városban torlódós a forgalom, akkor simán 8,5. Ez SOK. Nemtom, a Népítéletben hogy a bánatban jön ki a Z30 Coltos embereknek 5.5 átlag meg városban a 6.2-6.5, egyszerûen ez hihetetlen. Az igazán gáz, hogy a kisebb motoros, 15 LE-vel gyengébb és 250 kilóval nehezebb Stilo ugyanígy, vagy néha jobban fogyasztott, mint a kis Colt. (Azóta már volt hosszabb úton 5.7 átlag: ideális körülmények között és nagyon finoman haladva - úgy tûnik, talán bejáródik idôvel, ez már közelít az elvárásaimhoz.)

A futómû japcsisan feszes, nem pattogós. Igazából a gyári 175/65R14 gumikkal nem lehet érezni a futómû korlátait, annál kevesebbet bírnak a gumik. Mivel ugyanez a futómû van a 150 LE-s CZT alatt is feszesebbre hangolva, a torziós hátsó híd ellenére is lehet benne tartalék a 195/50R15 vagy a 205/45R16 gumikkal. Szubjektíve a futómû inkább olyan jellegtelenül semmilyen. Egyenesfutás nem igazán jó, folyton aprókat mozgatva korrigálni kell, ha pedig van egy kis oldalszél, akkor nagyokat. Nagy esôben megpróbálkoztam a stabil 140-et tartani, de egész egyszerûen annyira bizonytalan érzés volt, hogy vissza kellett lassítanom. Nem is mertem 110-120-nál többet menni, a dízel C3-ak meg vígan mentek el mellettem. Kanyarban (húzósabban haladva) nem tartja szépen az ívet, végén kellemetlenül tolja kifelé az orrát, de legalább gázadással-elvétellel kontrollálható. Oké, alulkormányzott, de attól állandó sebességgel még maradhatna az íven. Végülis hozza azt, amit egy kisautótól nagyjából elvár a célközönség – normál körülmények között semmi különös, húzósabb menetben alulkormányzott viszont nem precíz. Hangsúlyozom, mindezt vékony és ballonos gumikkal! Fékek határozottan jók annak ellenére, hogy hátul csak dobok vannak. Kormánykerék áttételezése, elektromos szervórásegítés pont kellemes – jó méret, jó vastagság, megfelelô mértékû rásegítéssel. A pedálokkal nem sok bajom van, talán kissé közel van a fék meg a kuplung és nincsenek egy szintben, recés talpú bakancsban néha kissé beleakad a lábam a fékbe.

Nekem problémás a váltó. Kívánom a Getrag tervezôinek és a Mitsu döntéshozóinak, hogy életük végéig ilyen váltóval kelljen közlekedniük, én meg kérek egy 10 évvel ezelôtti, japán gyártmányú váltót. Ez akad, aztán határozatlanul megy a helyére, és még csak nem is rövid úton mozog, a váltókarnak olyan "semmilyen" fogása sincs - egyszerûen nem egy kellmes érzés. Nyilván majd a használatban bekopik valamennyire, de alapjaiban megváltozni nem fog. A mûanyag "váltószoknya" kimondottan gáz, ez egy Citroen C3-ba elmegy, de a Coltba nem, igényesebbet érdemelne. Féltem tôle, hogy túl alacsonyan lesz az üléspozícióhoz képest a kar, de szerencsére ebben tévedtem, kényelmes helyre tették. Áttételezése ugyanaz, mint a régebbi Coltokban megismert – nagyon rövid. Ötödikben 140 km/h-nál 4000-et forog, 160-nál 4500 felett. Ez egész egyszerûen sok. Igaz, a magas fordulatszám miatt még itt is rögtön és érezhetôen reagál a gázadásra. Ráadásul a relatív könnyû kasznival nem erôlködik a 95 LE-s motor, így bôven elférne egy spórolós hatodik fokozat – jótékony hatással lenne a fogyasztásra meg valszeg a motor élettartamára is. Hiába a pörgôs motor; ha az vidáman és könnyen felpörög, szépen elugrana a kocsi, de az akadós tetülassú váltó lerontja a sprintet. Nemcsak másodpercekre meg lendületre értve, hanem jócskán elvesz az élvezetbôl is. Másik gond, hogy hidegindításkor, amikor még magasabb az alapjárati fordulatszám és rükvercbe teszem, mindig reccsen. Normál 850 körüli alapjáratnál már nem. Furi.

Sok apró hülyeség van, ami bosszantó és pár praktikus, ami segít a kocsival élni. Lehet, hogy aki nem látott még másmilyent, annak nem tûnnek fel, de aki használt már huzamosabb ideig egy jobban átgondolt autót, annak igen. Sorban részetek pro és kontra:

- A csomagtartó nem nyitható belülrôl, a tanksapka csak a vezetôülés mellöl, egy nehezen mozgó bovdent megrántó karral nyílik - ide simán elég lett volna egy kulccsal zárható fedél vagy tanksapka. (nem kerülne egy plusz jenbe se) A csomagtartó a központi zárra van kötve, vagyis elektromos reteszelésû, így simán kaphatott volna egy külön gombot a mûszerfalon meg a távirányítón is. Elég sok olyan szitut el tudok képzelni, amikor zárt ajtók mellett kell kinyitni a csomagtartó ajtaját. Jó dolog, hogy a hátsó ajtókon a gyerekzár ki-be kapcsolásához nem kell szerszám, kézzel lehet a mûanyag pöcköt pöckölni. Hülyeség, hogy nem látható a belsô ajtózáron, mikor szabad és mikor zárolt. (nem kerülne egy plusz jenbe se pár piros-zöld matrica) Ha zárolt a központi zár, akkor belülrôl sem lehet nyitni a többi ajtót, ergo ha megállok kitenni valakit, az utasom nem tud kiszállni, amíg ki nem engedem. (Az én távirányítóm egyébként úgy nézne ki, hogy az embléma három gyémántját megnyomva lehetne elérni 3 funkciót: ajtók nyit, ajtók zár, csomagtartó nyit. Ajtónyitó gomb nyomvatartva elektromos ablakok lehúz, záró gomb nyomvatartva felhúz. A vezetôoldali gomb bizgetése helyett pedig a mûszerfal közepére szeretnék egy háromállású központizár-vezérlô gombot: Nyitott, ~20 km/h felett automatán záródó és kézzel zárt állásokkal. Zárt állásnál belülrôl mindegyik ajtó nyitható lenne, vezetôoldali ajtó nyitása az összes ajtó reteszelését oldja.)

- Szellôzés. Hatékonynak bizonyult. Igaz, egyes fokozatban mintha semmi sem történne – nincs hangja, de nem is nagyon szellôztet. Nekem speciel lassan kezd meleget adni (5-6 km után érezhetô csak), még csutkára tekert fûtéssel is, de lehet, hogy ez egyedi baj. A szellôzôventillátor hangja kettes fokozatban már jobban zavar városi forgalomban, mint a motoré, viszont az esetek 95%-ában pontosan elegendô levegôvel szellôzteti át a kocsibelsôt. 3-as fokozatban tényleg zajos, 4-esben pedig már nem lehet mellette beszélgetni. Egyedüli gondom a szellôzéssel az, hogy baromi gyorsan bepárásodik az elsô szélvédô. Sajnos csak elöl az ablak tövében, középen van egy rövid kis szellôzôrés. Annyira keskeny, hogy hiába az erôs ventillátor, szerintem nem tud elegendô levegôt átpréselni rajta. Másrész jóval hatékonyabb lenne, ha inkább két rés lenne, jobb és bal oldalon. Ugyanis ha már egy kis esôs-párás levegô van vagy hideg idôben többen ülünk be, azonnal párás lesz az ablak és középrôl a szellôzô ugyan lefújja a párát, de pont a vezetô elöl csak jóval késöbb. A szabályozógombok rondának, de meglepôen jó fogásúnak és jól kezelhetônek bizonyultak, ellenben a közepükön található klíma, hátsóablakfûtés és belsôlevegô-keringetés síkos és kopogós kapcsolóival. Meglepôdtem, hogy a klímakompresszor egész hidegben (0°C környékén) is bekapcsolt – a szélvédô hirtelen és hatásos párátlanításából volt látható. Ügyes, hogy ablakfûtésre tekerve is bekapcsolja a klímakompresszort is, hogy a száraz levegô gyorsan lerántsa a párát.

- Elsô ablaktörlô: Az elsô ablaktörlô idôzítési ideje és sebességfüggôsége jól eltalált, ez határozott pluszpont. Adott sebességet (~50 km/h) elérve gyorsabb ütemre kapcsol, 100 km/h körül még eggyel szaporábban hadonászik. Ezek a beállítások tényleg pompásan sikerültek. A lapátok mérete kissé génhibás, a jobb oldali kb. az ötöde a gigantikusan hosszú vezetô elöttinek. Nyilvánvalóan a nagy szélvédô miatt lettek ilyenek, ezzel együtt kizárt, hogy valaha is magam cseréljek benne gumit, mert soha nem fogok ennyire hosszút kapni.

- Hátsó ablaktörlô: Határozott mínuszpont. Kis felületen töröl, rossz helyre spriccel és pocsék az idôzítése. Tudom én, hogy a középen kell lennie a Mitsu-emblémának, de ha 10 centivel lejjebb kerül, az még nem olyan nagy presztizsveszteség. Akkor az ablaktörlô tengelye is elfért volna középen, az ablak egyik szélétôl a másikig, szimmetrikusan és nagyobb felüleleten töröl és én nem morgok miatta. Ugyanez vonatkozik a spricnire is: simán mehetett volna a középsô féklámpa testébe vagy magába a mozgó karba, hogy ne csak az ablak szélén csordogáljon az a lé.

- Index- és fényváltó kar: Szokott japán szisztéma, végülis asszem megszokás kérdése. Vége teker: helyzetjelzô majd tompított. Magam felé kicsit húzva fénykürt, nagyon húzva reflektoron marad. Kukacoskodás ugyan, de nekem speciel jobb lenne magam felé húzva csak fénykürt, mert akkor véletlenül sem marad meghúzás után reflektoron; a reflektor meg lehetne elôre tolt állapotban. Engem személy szerint idegesít a bekapcsolva hagyott lámpára figyelmeztetô hang – inkább venné le kocsielhagyáskor sötét nullára és kapnék egy külön gombot a parkolófényekhez.

- Figyelmeztetô jelzések: Agyamra mennek ezek a sivítások. Egyrész ritka randa hangja van, másrészt olyan hirtelen jön, hogy mindig megijeszt. :-) Zavar, hogy ugyanaz az agressziv visítás jelzi a be nem kapcsolt övet, mint a +3°C külsô hômérséklet elérését vagy a benzin kifogyását vagy a rádiónak valami nemtommijét, és ilyenkor rémülten keresem, hogy mi baja má’ megint. Igazán lehetne súlyozni a jelzéseket: külsô hômérsékletre, benzinre, elfogyó ablakmosóra (tényleg, azt nem is tudom, jelzi e) stb. elég lenne egy disztingvált „bimmbamm”, hogy tudja az user, majd alkalomadtán nézzen a mûszerfalra. Súlyos/fontos jelzésre, mint öv, nyitott ajtó, hûtôvíz, fékprobléma, olajnyomás, stb. meg visíthat vagy csipoghat. Ez sem kerülne egy plusz jenbe se.

- Ablaktörlô-kapcsoló: Hülyén van megcsinálva. Az elsô ablaktörlô ütemszabályzója (amit ugye tekerget az user annak függvényében, mennyire lesz koszos az ablak) egy belsô, tapogatózva elérhetô gyûrû. A hátsó ablaktörlôé, amit egyszer bekapcsolok és utána nem nyúlok hozzá egy jó darabig, az a kar végének megtekerésével mûködik. Pont fordítva kéne lennie; az legyen elérhetôbb helyen, amihez gyakrabban nyúl az ember. Hátsó törlô kapcsolója amúgy is túl van bonyolítva. Nullához képest lefele tartva mos+töröl, felfele kattintva csak töröl, még feljebb tekerve és tartva mos+töröl. Praktikusabb lett volna egy szakaszos meg egy folyamatos törlô fokozat, plusz a kar végének megnyomására az ablakra spricc. Mivel az elsô ablaktörlô elektronikus vezérlést kapott, igazán nem lett volna nagy kaland ehhez hangolni a hátsót is. Úgy nem összevissza, egymástól függetlenül kalimpálnának, hanem pl. minden második szélvédôtörlésre a hátsó lapát is libbenne egyet. Apróság ugyan, mégis hiányzik a hátramenet kapcsolására beinduló hátsóablak-törlés, valamint a szoftveresek beleírhattak volna a vezérlésbe még egy sort, amire a spriccelés vége után pár másodperccel a visszacsorgó vizet egy csapással eltüntetik a lapátok. (nem kerülne egy plusz jenbe se egyik feature se)

- Mûszerek: Kispórolták a vízhômérôt, így csak három mûszer van benne összvissz: bal oldalt üzemanyagszint, középen nagyobb méretû sebességmérô, jobb oldalt kis fordulatszámmérô. Ez annál is bosszantóbb, mert a japán/ausztrál Coltokban sokkal gusztusosabb formában, szebb tipográfiával elfért a vízhômérô is. Lehet, hogy csak én vagyok ilyen hülye, szeretnék minél több adatot tudni a kocsi pillanatnyi mûködésérôl és a célcsoportnak számító átlag-user meg nem - de akkor is smucigság kihagyni a vízhômérôt. Kilométeróra egész pontos, mûszer szerinti 100 km/h-nál 95.5 km/h a kocsi sebessége, amikor 120-at mutat, 112-113 megyeke a valóságban. Mûszerfalvilágítás jellegtelen és finkcionális halványzöld, engem végülis nem zavar, csakhát nem egy egsztaztikus élmény. Kár volt kispórolni a fényerôsség állítását is (Inform kivitel). A bilikék mûanyag középkonzol zöld világítása simán komolytalan. (Egyébként az én ideális Colt-mûszerfalam úgy nézne ki, hogy bal oldalon maradna a benzinóra, jobb oldalra költözne a vízhômérô. Középen a nagy mûszer lenne a fordulatszámmérô és a megnagyobbított (esetleg a mûszer alsó felérôl a felsôre költöztetett) pontmátrix LCD-re kerülne a sebesség kijelzése digitálisan, indításkor vagy külön gombnyomásra meg pár másodpercre pl. olajszint. Tudom, szûk réteg vagyok hülye igényekkel :-) és bár ez minimális pluszköltség lenne, szerintem sokat segítene látványban és használhatóságban is.)

- Sajnos a központi kijelzô nekem kissé kusza, túlzsúfolt. Meg lehet szokni, persze, de kis helyen van sok, teljesen eltérô jellegû és tipográfiájú (kisbetûk, nagyszámok, fönt-lent, ...) info. A beállítási lehetôségei nehézkesek, a kicsi és pocsék helyre tett állítógombjai nehez elérhetôk: a fényerejét vagy a trip-computert csak behajolva, kényelmetlenül kitekert kézzel lehet állítani vagy nullázni. Ráadásul a trip-computert elôször kézi nullázásra kell állítani, után nullázhatom. Ha 4 óránál többet állt a kocsi, akkor visszatér automata nullázásra, nem érdekli, hogy én kézi nullázásra állítottam, mert pl. egy teljes hétvégi út átlagfogyijára vagyok kíváncsi.

- Gyári CD-s rádió egy vacak. Szól, illik a belsô dizájnhoz és ennyi, valamint ad 3 plusz infora lehetôséget a fedélzeti számítógépnek. A gyári hangszórókat meglátva valószínûleg elsírnám magamat; ezeket és a kábelezést kicserélve, jó helyre csipogókat szerelve egészségesebb hangot lehetne alakítani. Nagyon vacakok a gombjai, kemény, csúszós, rossz anyagból, a hangerôszabályzó tekerenytû meg annyira keskeny, hogy csak ujjheggyel, kellemetlenül lehet megfogni. Hangerôszabályozásért még mindig a nagyon jó helyen levô és jó fogású hôfokszabályozohóz szoktam nyúlni. :-) A rádióvétel vacak, az érzékenysége és a szelektivitása egyaránt elmarad az elvárhatótól. A szolgáltatásai siralmasak, a rádió alap RDS-tulajdonságokat tud és kész. Azt nem várom el így 2005-ben hogy pölö .mp3-at lejátsszon, de ha egy 20e forintos kínai gagyi képes végigmenni a fogható adókon meg a CD trackjain és 5-5 másodpercet megmutatni belôlük, akkor ez elvárható lenne egy gyári Mitsu rádiótól, még ha Blaupunkt is. Meg tán van még ilyen pár hiányzó dolog, de kapásból nemtom megmondani. :-) Hosszúhullámú vételt beszerelni hóttfelesleges volt, még 20 évvel ezelôtti rádióbuzi koromban se figyeltem LW-t. Dícséretes és követendô példa azonban, hogy bekapcsoláskor a CD az éppen lejátszott számot a kikapcsolási pozícióból folytatja, tehát nem kezdi elölrôl az egészet. Ugyanígy pozitív, hogy bekapcsolni az FM vagy a CD gombbal is lehet, nem csak az ON/OFF-al. Negatív (egyébként az összes általam ismert japónál), hogy csak a slusszkulcs ACC állásában lehet használni a rádiót – ez butaság, gyakran elôfordul, hogy lehúzott ablakkal, kívülrôl hallgatnék zenét, de a kulcsot azért nem merném bennehagyni. Tudom, köttessem át - majd átköttetem, de ha úgyis mindenki így tesz, akkor miért nem úgy van gyárilag? (Nem kerülne egy plusz jenbe se :P )

- Apróság ugyan (ma vettem észre) hogy nincs visszaszellôzô csô az ablakmosó-tartályon, ezért képtelenség teletölteni. Már csurig áll a lé a levezetô csôben, miközben a tartályban magában még mindig van jópár centi szabad hely, csak nem tud onnét kibugyborékolni semerre a bennszorult levegô. Viszont 5+ literes, jó hosszú idôre elegendô lé fér bele, hülye minden autógyártó, aki nem ekkorát ad. Nem létszükséglet, de örülnék egy apró visszajelzô lámpának, ami jelezne, ha kezd kifogyni.

- Belsô világítás: Két erôs és jó fényû, késleltetett kioltású lámpa a középsô tükör felett, az ajtó távirányítója is vezérli. Külön bekapcsolni a lámpatest billentésével lehet ôket. Ez jó, mert nem kell odanézni és keresgetni a kapcsolót, csak odacsapsz a lámpatest szélére és világít. Sajnos semmi nem jelzi nyitott ajtónál, hogy mitôl is világít a belsô lámpa – megtörténhet, hogy becsukom az ajtókat, a lámpa meg folyamatosan bekapcsolva marad mondjuk 1 hétig. Mivel ez is elektronikus vezérlésû, igazán be lehetne iktatni egy programsort (nem kerülne egy plusz jenbe se), hogy mittomén 30 percnél hosszabb idô után mindenképpen kapcsolja le a belsô világítást. Ugyanezek érvényesek a velük párhuzamosan mûködô csomagtartóvilágításra.

- Igazából (most még) nincs jelentôsége, csak feltûnt pár dolog. Pl. ahogy benézek a motortérbe, elsô spontán vélemény, hogy valszeg könnyebb komplett szívósort meg injektorokat cserélni, mint gyújtógyertyát. Nem gáz azokat sem nagyon, de kicsit bonyibb. Másik: Nemtom mennyi idônként kellhet majd elöl komplett gólyalábat vagy toronycsapágyat cserélni (remélem, nekem nem az zörög, hanem tényleg a mûszerfal), de amikor kell, akkor súlyos anyázások után fog megtörténni, mert úgy nézem, hogy még az elsô szélvédôt is le kell bontani hozzá. Persze tudom, szivjon a szerelô, csakhogy az ô szivását nekem kell majd megfizetni.

- Szerintem komoly konstrukciós hiba, hogy az ECU az akksi és a bal oldali sárvédô között van. Valaki nem adja meg a jobbkezet (Pesten elég tipikus szitu asszem) csatt, és az ECU máris kuka, mert gyakorlatilag a lemez után abba érkezik az ellenfél. Ha csak fordítva teszik ôket vagy az ECU az akksi és tûzfal közé kerül, már jobb a helyzet.

- A kerékjárati ívek nincsenek leburkolva, így a gumik surrogása, a felcsapódó esôvíz és egyéb vacakok tompítatlanul érik a kasznit. A zajon kívül baj, hogy kavicsos úton szerintem frankón le fog verôdni a festék, ami állítólag nem annyira jó rozsdásodás szempontjából. A hátsó kerékjárati ív elejének és a küszöb végének csatlakozásánál egy olyan 5x5 centis mélyedés alakult ki, ráadásul vékony lemezbôl, ahol a legkisebb kosz is megáll – ez villámgyorsan el fog kezdeni rohadni.

- Fényszórókban az izzócserétôl már elôre félek, faszán el van rejtve minden. Szerintem párszor le fogom verni a kezemet…

Sz´al kissé nehéz ám így Mitsubishi-buzinak lenni az embernek... :-)

Bármennyire is furi ezek után, jó autónak tartom, sajnos kissé túlárazva és senkit nem beszélnék le róla - de megértem, ha valaki a drágább Honda Jazzt választja.

-----------------

update 2008 márciusában: 43e km felett járunk. Lényegében változatlan minden. A váltó hidegen fos, melegen mostanra bekopott és jobb; gázfröccsel visszakapcsolásért kimondottan hálás. Teljes élettartamra vetített átlagfogyi lement 7.3-ra, ezt tartja olyan 18-20e km kora óta. Ez is rengeteg sok még ehhez kisautóhoz képest. 20e szerviznél látták, hogy mindkét hátsó lengéscsillapító folyik, szó nélkül (3 hét várakozás után) cserélték. Vezetőülés kárpitja kezd kikopni(!). Egyre hangosabb belülről hallgatva...

----------------

update 2020 őszén: 268 ezer kilométer után távozott a családból. Kibírta a feleségemet, a gyerek ezen tanult meg vezetni, kibírt engem is és még mindig ment rendesen. A fiatal korában akadós fos váltó olyan 130-140 ezer kilométer környékén bekopott, bejáródott, onnantól kezdve a 300 ezer kilométerhez közelítve is kifogástalan. Voltak apóbb hisztijei, egy alkalommal állt meg a mittudoménmilyen szelep/érzékelő koszolódása miatt az autópályán, 15 perc pihi után továbbhaladva az érdi Nippon Autó (aki ismeri, tudja, hogy Mitsubishiben ők az ultimate solution) kb. nulla/semmi perc alatt orvosolta. Abszolút stimmelnek a Mitsubishikről szóló sztereotípiák: egyszerű és megbízható. Nem sok mindent nyújt, de amit ad, a masszív és tartós. Nem kell a "J" alvázszámot túlértékelni, a Hollandiában gyártott "X", még ha érzékelhető is a minőségi különbség, meglepően jó minőségű és strapabíró, a most használt Carisma is ezt bizonyítja. Tessék ápolni és rendszeresen szervizelni, meghálálja. A családban mindenki Mitsubishire váltott utána - nem véletlenül.

Hibalista

- - Hátsó telók folytak, garanciában cserélték. - - Nyikorog elöl-hátul valami, majd megnézetem - bár reménytelen.... - - Abnormálisan sokat fogyaszt. - - Rükverc csak reccsenve kapcsolható hidegen. - - Egyest is alig akarja bevenni, ha nem garázsban aludt. - - Rohadt lassan fűti fel az utasteret. - update 15 év után: - - klímakompresszor - - hátsó ajtó gumiszigetelés - - hátsó ajtó zárszerkezet - - kesztyűtartó zárszerkezete konkrétan atomjaira hullatt

Ide hordtam szervizbe

Kötelező szervizek (20e, 40e) az Emil Freynél (XIV. ker.). Drága, sumáknak tűntek: mindenből a legdrágább gyári, sosincs raktáron, be kell rendelni Bécsből - 3 hét. Recsegő váltó javítását effektíve megtagadták. Amúgy fingom sincs, kötelezőn mit csináltak vele konkrétan. Mindenesetre úgy tűnik, a típushoz értenek, de ha lejár a gari, nem nagyon megyek vissza ezekhez.

Értékelése: 7

Másik szerelő értékelése

Norauto Csömörön, fékbetétcsere. Ippen volt raktáron, hozatnak. Másnap reggelre ott volt, felhívtak, pikkpakk ment minden, olcsók, udvariasak, készségesek voltak. Apróságokat (eldugult ablakmosócső, kilazult rendszámtábla) egy szó és pluszköltség nélkül reparáltak.

Értékelése: 9

Képek az autómról

Fenntartási költség (9) Évjárat 2005
Kényelem (6) Használati időtartam 15 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (9) Vezetett km 268000
Szerviztapasztalat (5) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? Stilo 1.2 5a 2003 Következő autója? Lancer
Ennyire szerette (7) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (7.8/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Mitsubishi Colt 2004 (2004)

További ítéletek (101 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)