Ha látsz egy ilyet, vedd meg! Tök jó! (Mitsubishi Colt 1.3 GL, 1997)
Szöveges ítélet
Semmilyen nemzet autóinak elkötelezettje nem vagyok, így több típus is szóba került, amikor elhatároztam, hogy autót veszek. Így volt szó vw polo-ról, de még alfa romeo 147-ről is. Ez utóbbi tetszett igazán egyébként. Tisztában vagyok az alfa – mint márka - és a típus rossz hírével, érdekes módon annak, aki ilyen autót szeretne pont ez játszik a kezére. 1 millió forint környékén rengeteg példány van, amelyek telis-tele vannak extrákkal. Kiváló forma, a beltér pedig kategóriájában egyedülálló. Biztos vagyok benne, hogy a rossz hír ellenére a gondozott autót hozzáértő szemek segítségével ki lehet fogni. Én végül anyagi okok miatt vetettem el az alfát, de remélem a soron következő az lesz.
Régi iskola szerint papírra vetettem mi az amit elvárok attól, amiért fél millió forintot adok. A forma első helyre került. 25 évesen ide vonatkozólag azt szerettem volna, ha látszik az autón, hogy nem apu vette karácsonyra, illetve látszik rajta, hogy fiatalos. Második helyen biztonsági kérdések szerepeltek. Tudom, hogy nem kell túlmisztifikálni a jelentőségét, de szerettem volna, ha az autóban van légzsák. Harmadrészt kényelmi szempontjaim voltak, így szerettem volna légkondit. Csupán negyedrészt szerepelt az, hogy milyen motorikus tulajdonsága van az autónak, így például milyen erős. Mindezt a négy szempontot szerettem volna besűríteni fél millió forintba.
Az első szempont szubjektivitása eléggé leszűkítette a kört, így került szóba a Mitsubishi Colt, annak a „tojás” colt utáni, szögletesebb verziója. Úgy gondolom, hogy mind a 4 szempont szerencsésen rám talált ebben az esetben.
Hónapokig nézegettem a blogokat, hirdetési portálokat, teszteket és természetesen a népítéletet. Mivel szakértő nem vagyok, így kénytelen voltam ezekkel az információkkal felvérteződni. Próbáltam mindezt úgy, hogy minden információ morzsának több helyen kerestem megerősítését, hogy valódi képet tudjak kapni.
Idén jött el az a nap, amikor ráböktem egy hirdetésre, amiről sütött, hogy jó vétel lehetne. Persze izgul is az ember ilyenkor, mert fél, hogy túl szép a történet. Végül egy nagyon rendes férfitól tudtam megvenni az autót, aki mindenben segítségemre volt. Félelmeim ellenére maga a vásárlás nagyon kellemes csalódást okozott, mai napig életem egyik legjobb élménye. Végtelenül korrekt emberek szerepeltek benne, végtelenül korrekt magatartással.
Az autó tehát egy 1300 ccm-es, 1997-es évjáratú Colt, 200e km-el, légzsákokkal, légkondival, alufelnivel, új nyári és új – acél felnire szerelt téli gumikkal.
Az autó külsejéről sokat nem akarok írni, nekem tetszik. Ritkán látok ilyen típust az utakon. Szerintem a maga nemében szép darab.
A beltere tipikus 90’ évek végi japán munka. Sok – egyébként a műszerfalon puha – műanyag, plüss kárpit. Elöl óriási hely van, 2 méteres emberek is gond nélkül utazhatnak. Magam mögött – 180 cm – már nem igazán lehet elférni. Ergonómiailag minden a helyén, ahol az ember keresi a dolgokat ott meg is találja. Az ülések viszont semennyit sem tartanak kanyarban.
Műszaki értelemben általában elmondható, hogy az autó tökéletesen átlagos. A 75 lóerő pontosan annyi amennyinek leírva látszik. Alul nem sok ereje van, felül lenne, de az az igazság, hogy féltem és így ok nélkül nem szoktam kinyomni a szemét. Inkább dinamikus vezetőknek állhat jól, hiszen óvatoskodva hajlamos - a lenti erő hiánya miatt – bólogatni. Országúton a szükséges visszaváltásokkal, ésszerű körülmények között teljesen használható. Az ilyen utazást csak a zaj teszi picit kellemetlenné-mert az van. 100 km/h fölött nem elviselhetetlen, de erős. Autópályán természetesen még inkább. A fogyasztás vegyes használatban nekem 6.5 liter. Városban és csak autópályán egy literrel több. A klíma használata érezhetően visszaveti a „dinamikát”. A gyorsulás ilyen esetben szerintem értelmezhetetlen.
Különösen dugóban rossz ez, mert a kettes fokozat még sok lenne neki és dadogna, de az egyes már zavaróan sok. Cserébe nagyon jó hűvös tud lenni az autóban, mert a kis utastér hamar le tud hűlni. A csomagtér mérete számomra elég. A nagybevásárlás simán befér, de mivel a hátsó ülések dönthetőek, így akár IKEA-zni is elindulnék vele.
A futóműve elég jó. A korábban vezetett céges, ugyanannyi idős honda civicnek sokkal-sokkal biztosabb futóműve volt, de szerintem ebben is megvan az. A hibát a rugózás megöregedésének tudom be inkább, hiszen a műszerek 70% körüli eredményt mértek. Szóval most éppen nem egy kanyarvadász, de cserébe meglepetést sem okoz egy két városi hirtelenkedés után. Ide kapcsolódik az is, hogy a hátsó üléseken ülve jól érezhető, hogy az autó elpattog kicsit, biztos vagyok benne, hogy ez cserével orvosolható lesz.
A váltó nagyon szuper. Életemben eddig 17 féle autót vezettem, és ez a legjobbak között van. Könnyen jár, szinte magától esik be a fokozatba. A manőverezés gyerekjáték. A szervo nagyon könnyűvé teszi a tekergetést, a méret és a jó kilátás pedig garancia arra, hogy gyakorlatlanabbak is könnyen betalálnak a szűk, hipermarketes parkolókba is. A fékek nem túl combosak. Az én autómon nincsenek elkopva, de érezhető, hogy hamar fáradnak. Nem biztos, hogy autópályán szeretnék kemény fékezést igénylő helyzetbe keveredni - ABS pedig nincs.
Összegezve nagyon jó véleménnyel vagyok. Fél millió forintért úgy gondolom, hogy autót vettem, ami a jelek – és reményeim szerint - szerint még jó darabig az is marad. Inkább városban mászkálós, kicsit országutazós fiatalnak, fiataloknak ajánlom, akik nem akarnak tucat autót venni, de egy vagyont sem akarnak első autónak beáldozni.
Hibalista
- eddig semmi. Szervíztapasztalatom nincs, minden működik hibátlanul. Kop-kop-kop. Egy tető-díszléc darabot akartam keríteni, de sehol sem találtam. A gyárból 35.000 Ft a komplett jobb oldali tető-díszléc...brrrr
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1997 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 200000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 2000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | civic | Következő autója? | Alfa Romeo 147 (nagyon tetszik) |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.7/10) |
