Folyt. köv!
Szöveges ítélet
Üdvözlet kedves Olvasó!
Naplószerűséget szeretnék írni második autómról.
Miután eladtam első autómat (2002 évj., 1.3GS Suzuki Swift), rá kis idővel megvettem ezt a ’93-as japót. :)
A Suska 1 évig volt a tulajdonomban. A "rövid váltóval" (1.0L Swift váltója volt felrakva) feledhetetlen élmények okozója volt. Azonban a 25000km-el vásárolt autóval sok apró, ill. kideríthetetlen probléma volt, ígyhát eladtam. Úgy hozta az élet, hogy majd 1 évvel rá csak egy olcsóbb autóra (570eFt) futotta.
Az gk. vezetett szervízkönyves (szervízben lecsekkolva) és kereskedésből vettem.
Friss még az élmény és van pár apróság (ld. hibalista) ami miatt igazi énjét még nem ismerem, Azonban a modell nem ismeretlen számomra. Korábban a családban két Colt is volt: egyik ugyanezzel a karosszériával, csak 1.3-as motorral; a későbbi pedig a köv. generáció (´96 évj, szintén a kisebbik 75Le mocival) tagja volt. Apám hajtotta a kocsikat nagy megelégedéssel, ugyan nem sokat: 30-30e kilómétert tett meg velük 4-4 éve alatt. Csak megjegyzés képp a második számomra tetszetősebb műszerfalú autó, , „szegletes” lényegesen lomhább volt, a fokozott passzív biztonság következtében. ( Lássunk tisztán! A mai szemmel nézve ezen csak mosolyogni lehet… de legalább volt benne légzsák : ) )
No de vissza a kályhához.
Az autóról míg az alábbi alkatrészek cserélve nem lesznek, nem tudok szuperlatívuszokba beszélni. Látszólag sok baj van vele . Azonban több szerelő egybehangzó állítása szerint a hibáktól eltekintve nagyon egybe van a vas.
Lássuk:
Hibák, amik miatt nehéz egyenlőre „jó” népítéletet írni.
A kuplung 1/3 gáz fölött minden fokozatban csúszik. Fékhatás ugyan van, de pedál szivacsos; messze a tökéletestől. Váltó jó állapotban van, de passzentosan, keményen (bár bemelegedés után már sokkal könnyebben) jár. Első futómű úthibáknál kopog (szillentcsere szükséges).Szelepfedél mellett olajsár. Alapjárat kicsit egyenletlen (Valszin. a koszos szívócső, valamint a rossz gyertyák következtében). Kormány nincs egyenesben, egyenesfutás nem tökéletes.
Érem másik oldala: Nem elhanyagolandó, hogy a végére elhanyagolt, 1. tulajtól vásárolt (forg. en. szerint) autó korábban törve volt, de főbb szerkezeti elemek nem sérültek szerencsére.
Tapasztalatok:
Motor:
Az 1.6-os 113 Le-s motor az alsóbb fordulatszámokon gyenge. Az autó mindössze 935 kg. Kis számolás után mindenki eldöntheti magában, hogy ez mennyire jó vagy rossz arány. Mindenesetre engem egy kicsit mellbevágott az a kedvtelenség amivel előrelendítik a testet a paripák. Nem pörgetem nagyon, mert a szíjcsere, kuplungcsere igencsak esedékes. De érezni már így is énjét. 2000 alatt egy Skoda Felicia 1.3-as (igaz jóval rövidebb váltóáttétellel) kényelmesebben használható. 1500 körül ill. alatti fordulatszámokat kifejezetten nem szereti, melyre morgással hívja föl a figyelmet. Fölötte fokozatosan egyre jobban gyorsul - legalábbis a nyomatékcsúcsig (5000 ford./perc)… 4500 fölött tán egyszer járt a fent leírtak miatt. (Akkor is csak max 1/3 gázzal).
Szerviz után kicsit bátrabb leszek :).
Futómű:
A futóműve a relatíve puha ülések miatt elviselhető. Érezni, hogy feszes, de van rugóút; talán túlcsillapított kissé: a kerek rossz úton mintha el-el szeretnék mozdulni az útfelülettől. Fordulási képességei vélhetőleg átlagosnál jobbak. Ezt egyenlőre csak a korábbi tapasztalatok (apám autói) alapján merem kijelenteni... hisz betegként kezelem még.
Belső:
A belső az akkori japán divatot tükrözi. Ma autókhoz viszonyítva igénytelennek hat, a felhasznált anyagok minősége tán csak kicsivel jobb 2002-es évjáratú csúcsfelszereltségű Szúnál. Jellegzetes Colt szaga van :) … aki vezetett már ilyet tudja miről van szó. Aki még nem, de volt Swift-je az szintén tudja, mert hasonló, csak mérföldekkel kellemesebb műanyag illata van :P
Zörgés viszont nincs - na jó egy-egy apró… nagyon rossz úton.
Hely elég nagy. Átlagos testmagasságú ember mögött kényelmesen elférni (hosszabb távokon is élhető). Csomagtartó feldolgozható méretű. (Atyámmal gömbölydedjével anno voltunk sátorral Görögországban 3-an 3 hétre… és befértünk :) )
Kapcsolók szépen járnak. A beltér, mint általában minden ilyen korú japánnál amit kíméltek, újszerű.
Ablakemelő, napfénytető, motoros fűthető tükör, ABS (hátul így tárcsafék), állítható kormány, "föl-le ülés". Légzsák nuku.
Ergonómia:
Az ember mélyen ül, az üléshelyzetet az én méretemre (átlagos: 175, 75-80kg) nem lehet normálisan beállítani, vagy legalábbis nekem még nem sikerült. A fékpedál túlságosan fent van (bár én szeretek hajlított lábbal kuplungolni, azaz az ülés túl közel van valszin. a kormányhoz). Mindenesetre egy biztos: a fék/gáz magasság különbség túl nagy. Hosszú távon még „teszteljük” :)
Hang és zaj:
A gyári hangszórók a Blaupunkt rádióval nem valami fényesek: hosszú távon fárasztó a dobozhang és az élettelen magashang - a nagy hangerőt amúgy is felejtsük el a kis hangszórók miatt.
Az autót meglepően csendes: ugyan a futómű felöl érkező gördülési zaj már kis sebességnél (szinte kuplungpedál felengedéstől előtt már hallható :) ) jelentősnek mondható (más modern autóhoz képest) , de érdekes módon a sebességet fokozva KRESZ-t betartva,( a zaj tovább jelentős mértékben nem nő. Pontosítok: vélhetőleg nő, csak épp mindezt olyan frekvenciákon teszi, hogy az emberi fül számára ez nem bántó. Ugyanez mondható el a motor hangjáról. Enyhén sportos hangja (A 16 szelepes 85 pacis Suzuki ehhez képest hangra versenyautó volt) 2500 fölött jön elő, ekkor kissé ércesre vált (mondhatnánk enyhén nyersnek is), de feljebb pörgetve inkább muzsikává avanzsál.
Kaszni:
Az autó alulról makulátlan. Rozsda nincs. Kerékívek azonban rohadnak. (szerelő felkészített rá, hogy minden bizonnyal 2 évente javításra lesz szükség, mivel tapasztalata szerint a kasznizás tökéletesen nem kivitelezhető, ha a gyári megsérült egyszer( pl. törve volt korábban) újra és újra elő fog jönni a dolog. Ha ez igaz. Kár.
A pontokat ne tessék egyenlőre komolyan venni. Hamarosan, szervíz után, újra jelentkezem.
További szép, balesetmentes napot!
2007.09.11:
Szervíz után eltelt majd 1 hét. ígértem írok. Hát íme a tapasztalatok:
165.000 Ft-ot hagytam a szerelőnél. Nem kevés! Alább frissítettem a költségeket és van már "pontos" fogyasztásra vonatkozó adatom is. / 1 tankolás; lényegében városi autókázás eredménye (90% átlagos városi forgalom - 10%:országút) /
Kezdem a rossz dolgokkal: a kocsi sajnos a fent leírtakkal ellentétben néha kicsit nyikorog, perceg, valami(k) berezonál(nak). Az egyik forrást megtaláltam. Orvosolni könnyű lesz, a rádió szélét takaró műanyag elem szólal meg alapjárati fordulatszám közelében. Egyszerűen bosszant, bár tudom ez legyen a legnagyobb problémám egy 14 éves autónál. :)
Jöjjenek a fontosabb dolgok: A kocsi 5 személlyel meglehetősen leül - nagyobb fekvőrendőr "bejelez" a hátsó sárvédőgumi révén. Nem jó. Szerelőt megkérdem majd mennyire "normális" ez. Teljesítménye még ilyen esetben is megfelelő, bár továbbra sem szereti az alacsony fordulatszámokat. 1500 alatt kész katasztrófa. Dugóban odafigyelést igényel. (Megkockáztatom, hogy alapjárat közelében az egyik leggyengébb autó saját kategórájában). Szeretném hangsúlyozni mindez csak a nagyon alacsony fordulatszámokra értendő - utcasarkon, kereszteződésnél illik visszaváltani. Most már kezdem érteni, hogy következő modellváltáskor (´96) vélhetőleg miért áldozták föl a teljesítmény egy részét. Igy tették nyomatékosabbá ezt az erőforrást.
Húzni igazán 4000 fölött kezd; 5000 körül még rátesz egy lapáttal. A gyorsulással nincs probléma. 1-es kipörgetve 2-esbe váltva is keményen elpörgeti (nem csak megnyikkantja) a nem gyári szerelésű (185-ös R14-es) gumikat. De sajnos, az igazat megvalva, az autó tömegéhez képest, nem érezni a 113 lovat. Most tankoltam bele 100-as benzint. Kicsit meghajtom majd az országúton, mivel vélhetőleg a korábbi tulaj miatt lehet kicsit lomhácska.
Városban nyugisan, forgalom ritmusát tartva elegendő a 2500-3000 közötti fordulatszám.
Az elektromos dolgok - a bal első ablakemelő kivételével, ami a minap félúton megállt (szerencsére azért 4x-re sikerült felhúzni :P ) - még 14 év után is korrekten működnek. Az autó érzésre egyben van. "Újszerű". A 2006-ban vásárolt, akkor 4 éves kb. 30000 km-t futott Suzukim kis túlzással hasonló állapotban volt. Ez azért elég sokat mond. :)
Pár hét és jelentkezem ismét.
2007.09.26:
Üdv ismét kedves Olvasó!
Megvolt a 3. tankolás valamint, a fékcsere. A fogyira 7.33L jött ki. Ez kb. 60% város, 40% országút esetében lett ennyi.Mivel a város fogyasztás már nagyjából ismert, gyors kalkuláció után országútra (90-110 km/h) egy 6.0-ás átlag jött ki.
A fék csocsi lett. Tartós-intenzív használtra, friss darab révén még, nem ítéltetett; de érezhetően harapósabb, mint a régi tárcsával és betéttel.
Tegnap a szerelőnél szóbakerült az alacsony fordulati gyengeség. Mivel jól ismeri ezt a típust, számára is feltűnt ez a jelenség. Megbeszéltük, hogy valamikor a jöv.hét elején kiautózom hozzá, ráköti a számítógépet és teszünk egy kört. Remélem utána okosabbak leszünk. Hamarosan jelentkezem...
2007.10.09: Üdv ismét kedves Olvasó!
Úgy döntöttem ismét írok, mert van pár dolog amit korábban elfelejtettem megírni, valamint vannak új "fejlemények" is.
Kezdjük a negatívumokkal:
1. A külső visszapillantó tükrök igen nagy holtérrel rendelkeznek. (Ez az ami már korábban is feltűnt, csak elfelejtettem megírni.)
2. Mivel mélyen ül az ember elég nehezen lehet parkolászni. Lehet, hogy csak én vagyok az ügyetlen... (Szó mi szó: Parkolásból biztos nem kapnék jelest, :) )
... és a pozitívumok:
Mivel szerelőnél eleddig még nem volt az autó - jöv.héten megy - és kíváncsi voltam, hogy motorikusan (tudják, alacsony fordulati gyengeség) mi a helyzet a kocsival, próbálgattam viszonyítgani más autókhoz a tudását. Persze ezekből a végén többnyire kiforgatás lett. Kicsit megnyugodtam (bár szerel
őm állítása tovább él bennem, miszerint azért jobban kéne kicsit mennie az autónak.)
Példák:
VW Polo 1.9 PDTDI 0-120 kigyorsírtás országúton egy kereszteződésből enyhe emelkedőn. Eredmény: 0-40 fej-fej mellett - 40-50 km/h között enyhe távolodás (vélhetőleg a korai váltásom miatt... előny amott kb 1-1,5 méter), 50-90 között azonos gyorsulás, majd 90 km/h fölött lassan sikerült elmenni mellette.
0-90-es összehasonlítások (Igyekszem a jogsit megtartani):
1.Mercedes új E osztály valószínűleg a legkisebb benzines (1.8 Kompr kb. 160-170 Le) motorral. (A 220 CDI alap dízel 0-100: 10.5 s körül) vélhetőleg gyengébb lett volna): Azonos gyorsulás. (Nálam + 1 fő-vel)
2. Fiat Panda 100 HP (gyári: 0-100: 9.5 s) Nálam +2 fővel, szintén fej-fej mellett.
3. Audi 100 2.6 (nála +2 fő) 2-estől sima ügy.
...és volt egy mérésem is, ami nem tekinthető igazán hitelesnek 0-110: 10.45 sec. (így vélhetőleg a 100 megvolt.) A dolog szépséghibája, hogy:
- egyedül voltam a kocsiban
- gyenge volt a rajt (kuplung kímélés végett).
- a gyári 175/70 R13 helyett 185/60 R14 van az autón.
... szóval ez utóbbi nem igazán mérvadó...
Ellenben a gyorsulásokra amikre viszont minden esetben a nem kerékelpörgetős rajt volt a jellemező - azaz a tipikus nyugis rajt utáni mutassuk meg a másiknak, hogy ki az erősebb.
Ha megtörtént a vizit a szerelőnél ismét jelentkezem.
További szép balesetmentes napot!
Hibalista
- Cserélendő természetesen:
- Légszűrő: 2000 Ft (Japán)
- Olaj:3000 (gyári)
- Vezérlés: 1.szíj: szigorúan csak Gyári vagy beszállítótól. Nálam 9000 Ft (DAIKIN) (gyári: 22000 Ft)
- 2. fesz. görgő: 10000 Ft (Japán) (gyári: 24000 Ft)
- Stabilizátor gumi: 1900 Ft /2db (gyári)
- Kuplung tárcsa: 17000 Ft (NKK) (gyári: 40000 Ft)
- Kuplung szerkezet : 24000 Ft (NKK) (gyári: 50000 Ft)
- Kinyomócsapágy: 7500 Ft (Japán) (gyári: 16000 Ft)
- (Kuplungszettből mindenképp japánt érdemes venni)
- Szervo szíj: 3000 Ft (gyári: 10000 Ft)
- generátorszíj: 2300 Ft (gyári: 6500 Ft)
- Motorolaj: 10W40 (Castrol) 6000 Ft/ 4L) Szerelő ajánlása: BP Visco 3000
- Váltóolaj: 75W-85 ( Castrol SMX - szerelő ajánlása) 5000 Ft /2L
-
- Szelepfedéltömítés: 4400 Ft (német) Gyári: 5500 Ft.
- Motortartóbak (jobb oldalon) 18000 Ft (gyári)
-
-
- Cserélendő még sajnálatos módon:
-
- Fék: gyárilag kissé alulméretezett fékek... amúgy is kopott... utángyártott elég gagyi, valami japán sportbetét ill. tárcsa lett: Fékbetét 12e Ft/garn., Tárcsa 11000/db
- (Gyári egyébként: féktárcsa 28e Ft/db, betét: 23e Ft/garn.)
-
-
-
- Munkadíj: vezérlés csere: 11000 Ft.
- Kuplung csere: 15000 Ft
- stab. gumi csere: 6600 Ft
- Féktárcsa + betét csere: kb 4400 Ft
- Futóműbeállítás: 5500 Ft
-
- Volt még: Gázpedál bowden zsírzás. Szelephézag-állítás. (Ezek kvázi benne voltak az árban)
-
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1993 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 105000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 2000 |
Szerviztapasztalat | (1) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Korábban vezetett autók:Primera 1.6 1999, Almera 1.5, Jazz 1.3, Z3 1.8, X3 3.0d aut., Golf IV 1.8T, | Következő autója? | Valószínűleg ismét JAPÁN |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.4/10) |
