A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Mitsubishi » Colt (1992-1995)

Colt 1.3 ELI 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Foltos, az első

Szöveges ítélet

Bevezető:

2014 januárjában eljött a nagy nap: Tulajdonosa lettem első autómnak. Több éve porosodó jogosítványom, -valamint a régi vágy, hogy autót birtokoljak,- vezetett utamon, amikor a használtautó-piac párszázas ajánlatait böngésztem. Swift, Punto, Twingo triumvirátus állt a kinyomtatott, kávéfoltos papírtömb élén, melyet azon a bizonyos januári napon magammal vittem segítség gyanánt. Legnagyobb segítséggel viszont kísérőim szolgáltak Id. és Ifj. Takaró János, valamint Orosházi Misi, akik sikeresen lebeszéltek a haldokló, felpolírozott 1.0-ás Swiftről, melyet a nap ajánlatának hittem. Szerencsére az óta sok dolog változott.

A kereskedés:

Elérkeztünk a sokadik laphoz. Lássuk csak: piros Mitsubishi Colt ELI, egyhármas, hohó itt van nem messze. Autószalon csupa millió környéki autóval, közepén a Mitsubishi, amit már nem küldenének ki egy Nemzeti Dohányboltból sem, hisz betöltötte a tizennyolcat. Beszámított autó, és az előző tulaj hozzájárult, hogy akinek eladják, az megkapja a telefonszámát. Körbejárjuk, motorház fel, indítás, ellenőrzés. A fényezés jó pár helyen javítva, ha klisés szóviccel akarnék élni: a piros ötven árnyalata. Sebaj, az autó neve legalább már megvan: Foltos. A tetőn pár pörsenés, és a jobb oldali küszöb sarkán is látszik egy pötty, de semmi komoly.
Beindítva nem fogadnak elrettentő zajok, a motortér porszáraz, enyhe kattogással jelzi azért, hogy szeretne egy szelephézag-állítást a jövőben. Féktárcsák viszonylag újak voltak, és a glicerinezett téli gumi mintázata, és puhasága is az üzlet megkötése felé billentette a mérleg nyelvét. A beltér kulturált, a váltó eszméletlenül pontosan klattyan a helyére, és Jani is biccent a fejével: "Szerintem ezt megveheted". 250 ezer áll a hirdetésben, és mivel Magyarországon vagyunk, irányárként kezeljük azt, és végül 230-ban állapítjuk meg a végleges összeget. Autótulajdonos lettem.
Itt jegyezném meg, hogy aki első autó vásárlására szánja magát, véletlenül se menjen egyedül, mert az izgalom elveszi az ember eszét. Én például annyira izgultam, hogy a ház előtt vettem észre a tetején a szolid légterelőt, de a fehér Suzukis rész is erről árulkodik.

Használata, tapasztalatok:

Ami legelőször feltűnik az embernek, az a mély üléspozíció. Nem vagyok biztos a következő összefüggésben, de azért leírom: olyan alacsonyan ülünk benne, hogy esténként a szembejövő tompított fényre is azt hisszük, hogy refi. Személyes tapasztalat, magasabb autóknál nem volt ilyen gondom.
Az ELI felszereltség lényegében fapad: manuális ablakemelő, kenyérszervo, de nem is bánom, annál kevesebb baj történhet.
A kormány viszonylag nagy, és vékony, de gyári gumi és felnimérettel a parkolás is könnyű. Ismétlem a gyárival. 7 coll széles 14 coll átmérőjű felnivel, és 185/60-as gumikkal kevésbé könnyű. 2010-es Honda Accordon szocializálódott barátom megjegyzése, amikor először parkolt ki a Foltossal: "Baszki!".
Kanyarokat szépen fekszi, a kormányzás direkt. A váltó a kedvencem: kézre áll, és nagyon pontos, nagyobb hidegekben reggelente kicsit akad az 1-2, de egyáltalán nem vészes. Ülések vannak, oldaltartás az nincs, cserébe legalább nyikorognak. Tempósabb kanyarodásnál rá kell feszíteni a felsőtestre, vagy erősen kell kapaszkodni a kormányba, különben kicsúszunk az ülésből.
Kis termete ellenére viszonylag elég hely van benne: 3 fős családommal, és mozgássérült öcsém tolókocsijával simán elférünk benne. A rekord 4 fő tolókocsival, és csomagokkal, ami a cirkuszokban fellépő bohócos kisautós mutatványra emlékeztetett leginkább.
Az autó tiszta tömege 908 Kg, amihez egy 1.3-as 75 lovas benzinmotor társul, és ha az ember egyedül utazik, bőven elég is. 3-4 fővel viszont csak városban mondható elfogadhatónak, mert azon kívül már kevés az erő, kamionelőzésbe csak nagyobb nekifutással vágok bele. Alacsonyabb fordulaton nem túl fickós, de nem is versenyautó ez, magasabb fordulaton kellemesebb, de minél gyorsabban haladunk, annál zajosabb lesz. 2-300 kilométeres úton eléggé fárasztó tud lenni, de nem erre használom elsősorban, hanem munkába járásra, és Pécs környékén élő rokonok látogatására.
Havi 5-600 Km átlagosan, mely körülbelül 50-50% városi, és városon kívüli utat foglal magába. Ilyen körülmények között átlagosan 7-7,5 Liter benzinnel járok, de csak a hónap végén helyezek tojást a gáz, és fékpedál alá, mivel alapvetően szeretek élvezetesen vezetni. A Foltossal pedig lehet, mert a vacak ülés ellenére is élvezettel veszek be minden kanyart, miközben a megengedett sebességhatárt sem lépem át. Bár olyat amúgy sem teszünk. Sosem.

Szerviz:

A vásárlás óta eltelt egy év, és jelentem működik (majdnem minden). Idős autóról beszélünk, tehát sűrűbben kell szerelni, javítgatni, viszont örömömet lelem benne. A kesztyűtartóban volt egy kis füzet, melyben a karbantartást vezették dátummal és kilométerállással, így nem volt szükséges azonnal az olaj-, és vezérléscsere. Kezdetnek az első lengéscsillapítók cseréjét akartam megoldani, mert a szegény gyári olajos KYB, az autó elejének lenyomása után simán álomba ringatott az anyósülésen egy csecsemőt. Szerelőm tanácsára új, gázos gólyalábak kerültek a helyére, melyek beszereléssel, borravalóval együtt 35 ezer Ft-ba kerültek. Közeledett a jó idő, nyári gumit kellett nézzek, és végül találtam is alufelnire szerelve 30-ért, Krisztus korabeli, de mélyen bordázott gumikkal. Vétel előtt kipróbáltam őket, és meglepően használhatóak voltak, egy szezont le is vezettem velük minden dráma nélkül.
Ami kicsit zavaró volt, hogy a termosztát nem volt ereje teljében, mert nagyon nehezen melegedett be a motor, és emiatt a rövid utakon a fogyasztása versenyautósan sok volt, az utolsó héten már épphogy csak kimozdult a mutató, mire a munkahelyemre értem.
Egyszer csak furcsa hangot hallottam a vízpumpa tárcsája környékén, és némi víz is távozott a rendszerből. Hát akkor legyen: termosztát és vízpumpa csere, de ha már ott matatnak, legyen új vezérműszíj, görgő és hűtőfolyadék csere is. 30 ezerből jött ki ez a mutatvány közepes árfekvésű utángyártott alkatrészekkel, szereléssel együtt, ami szerintem nem sok, és szerencsére azóta nem is volt szerelőnél a Foltos.

No de ez nem azt jelenti, hogy nem romlott el semmi azóta, szimplán csak kevesebb szakértelmet és eszközt igénylő hibákat kellett kijavítani. Kerékcserénél látszott, hogy a stabilizátorok, és a külső kormányösszekötő gömbfejek cserére szorulnak. A jobb minőségű utángyártott alkatrészek összesen 10 ezer Ft-ba kerültek, és pár óra szentségtelen káromkodást követően be is tettem őket a tizenéves berohadt elődjeik helyére. A szerszámhiány a legnagyobb ellensége az átlag paneltöltelékeknek, mint amilyen én vagyok, és a 15 perces munkák órákba nyúlhatnak miatta.
A szűrő, gyertya és olajcsere ideje is eljött nyáron, és bár nagyon jókat hallottam a Floriolról, végül Fuchs olajt választottam. Különbséget nem véltem felfedezni a korábbi Total-hoz képest, a lényeg, hogy időben cserélve legyen.
Legutóbbi problémámat az alapjárati szenzor, és a gázpedál potméter együttes okozta, melyek miatt bizonyos fordulatszámnál egy aprót rántott az autó, és tetszőleges időközönként elkezdett ingadozni az alapjárat. Előbbi a ritkasága miatt nem volt zavaró, de az utóbbi miatt többször néztek meg a zebrán átkelők. Gondolták a suttyó túráztatja nekik a kocsit. Egy szabadkai út során, a határátkelőn is rájött az öt perc, na annak nem örültem. Ezt a problémát végül egy becsületes márkatárs segítségével tudtam megoldani, aki a komplett fojtószelepházat potméterrel 5000 Birodalmi Váltóért adta. Csatlakozók, csövek le, 4 csavar ki, csere, és azonnal rendbejött, szerencsére azóta nem volt még hasonló sem.
Apróbb, jelenleg még megoldatlan problémáim is akadnak, ugyanis a legnagyobb hidegek kezdetével egy időben eltört a bal oldali ablak emelőszerkezetében egy rúd, ami miatt lehetetlen egyedül feltekerni az ablakot. A probléma az, hogy munkahelyemnek mélygarázsa van, és a kártya kezelése ajtónyitogatással eléggé bután fest. Apró, de annál idegesítőbb hiba a kontaktos érzékelő az ajtóban, ami nyitásra figyelmezteti a hülyegyerek gazdáját arra, hogy ne hagyja égve a lámpát másfél órára…kétszer. Ez a két hiba könnyen megoldható, csak szét kell bombázni a belteret, és ahhoz még hideg van.

Összegzés:

Nem bántam meg a vételt, mert a leírt problémák, és hibák ellenére úgy gondolom, hogy egy középkategóriás televízió árából vásárolt autó esetében más mércét kell alkalmazni. Nem hasonlíthatjuk egy 7 éves autóhoz, hisz lassan háromszor annyi lesz. Minden szerelésre, bütykölésre, polírozásra szánt óra megérte, és utóbbi (sajnos csak átmeneti) hatása az egyik feltöltött képen is látszik. Az árához képest élvezetes vezetési élményt biztosít, és a megbízhatóságra sem lehet panaszom, ugyanis akkora baja sosincs, hogy ne tudjak vele elmenni dolgozni. Máig is minden nap végén megpaskolom az oldalát, ha leteszem, és sokszor még vissza is kukkantok rá a parkoló sarkához érve. Ideális első autónak, de válságautóként is megállja a helyét. Remélem, az utóbbi okból vásárolt példányok sem végzik hamar a zúzdában.

Hibalista

- Első gátlók (szereléssel, jattal 35k) - Vízpumpa, termosztát, vezérlés, görgő, hűtőfolyadék ( szereléssel, jattal 30k) - Stabilizátor, kormányösszekötő gömbfej (kb 10k) - Fojtószelepház+potméter (bontva, nagylelkűségből 5k) - Közeljövőben: ablakemelő szerkezet ( manuális, párezer) szelephézag állítás

Ide hordtam szervizbe

Ismerős vidékenJól felkészült, sokat látott, becsületes, és gyors is. Egyetlen hátrány, hogy nem Pécsen van.

Értékelése: 10

Másik szerelő értékelése

JómagamEgy kontár, de lelkes, és szívből csinálja. Sajnos nincs felszerelése, és kevés a szabadideje. :)

Értékelése: 5

Képek az autómról

Fenntartási költség (7) Évjárat 1996
Kényelem (5) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (5) Km vásárláskor 150000
Megbízhatóság (7) Vezetett km 11000
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? Következő autója? Lennék én márkahű, de kipróbálnék egy hátsókerekest
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (7.7/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Mitsubishi Colt 1992

További ítéletek (63 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)