A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Mitsubishi » 3000gt (1992-1999)

3000gt Twin Turbo AWD 

Az ítélet értékelése
5,0(5 db)

A bika

Szöveges ítélet

Igazából egy Dodge Stealth twin turbó, de olyan nincs a népítéletben, meg aztán a spoilereket leszámítva nincs különbség a két típus között, max annyi, hogy a korai (´91-94) Stealth-ek 20 lóerővel erősebbek voltak a korai Mitsu 3000GT-nél.
Nem ilyen autót akartam, mert régebbről ismertem már és tudtam, hogy nem igazán esik kézre a kormánya, meg nehéz is. (azóta, sok ilyen autó megtekintése után tudom már, hogy sok példányon azért van kissé jobbkéz felé a kormány, mert a nagytestű tulajok balfelől beesve elferdítették a szerencsétlen vezetőülést) De azért becsületből kipróbáltam, mert elég olcsón adták. Mindig így járok: ha egy autó nagyon jól megy, nem bírom otthagyni. Ezzel is így történt. A két turbó iszonyatosan nyomott, bár a váltó nagyon hosszúra van áttételezve, legalábbis egy Impreza GT-hez képest, azért komolyan gyorsult az autó. Később kiderült, hogy még jobban is tud, ha eltávolítjuk a légszűrőházból a döglött egeret és a papírzsebkendőt, kicseréljük a 15 éves légszűrőbetétet egy újra és néhány szakadt vezetéket összeforrasztunk. Szóval, ha tiporja az ember, nagyon tud menni. A legszebb az egészben, hogy nem fogyaszt sokat. Nem egyszer csak lestem, hogy mikor fekszik le már a benzinszintjelző mutatója, de nem és nem! Pedig 1700 kilós - egyszerűen nem találok logikus magyarázatot. Ha nem versenyzésre használjuk, 9L benzinnel eljárkálhatunk vele vidéken és autópályán. Ha úgy megyünk, hogy fele húzós, fele kocogós, még mindig esélyünk van a 12-13L / 100km-re. Nagyvárosba nem ajánlanám, mert elég kemény a rugózás és a kilátás is erősen korlátozott, pláne hátrafelé gyakorlatilag nulla. (ha viszont lecsavarozzuk a hátsó szárnyat, majdnem olyan jó, mint egy Ladából hátrapislantva és ha még az állítható lengéscsillapítás is működik, akkor megbirkózik a budapesti úthibákkal is) Szóval az autó gyorsnak látszik, és az is, ennek megfelelően sokan szeretnék megelőzni, viszont amikor megindul, mindenki tisztelettudóan lehúzódik előle. Érezni, ahogy tépi szét az aszfaltot (meg a saját kardánját:). 3-asban 200, az nem rossz, igaz? Kíméletlenebb kollégák 280-at is mentek már a széria 300LE-vel, én ilyet sose tennék:)
Mivel alapvetően egyedül használom, szórakozásból, a helykínálat teljesen kielégít. Még akár aludni is tudok benne. Mindenesetre a tető elég közel van a fejemhez, pedig nem vagyok egy Michael Jordan. El tudom képzelni, hogy nagyobb emberpéldányoknak ki kell flexelniük a tetőt, ha nem akarnak begunnyasztott fejjel kuporogni. Az elektromos ülés (ha ilyen felszereltséget fogtunk ki) nagyszerűen beállítható. A csomagtartó nem mély, de legalább hosszan elnyúlik. A két hátsó ülés gyerekülésnek kiválóan megfelel, a felnőtt lábak már nem férnének el. Rengeteg erős fényű térképmegvilágító (vagy hogy is nevezik) lámpája van. Ablaktörlő, fűtés, ajtózár, ablakemelő; ezek mind kiválóan teszik a dolgukat 17 évvel a gyártás után is.
Az autó alapvetően férfias jellegű. Keményen fekszik az úton, közepesen kemény a kuplung, a váltó könnyen jár. Minden része erős és strapabíró, van benne anyag, nem nyeklik-nyaklik. Például szinte még mindenkinek az első gyári kipufogó van fent 15-17 év után is, rozsdásodásnak semmi jele.
Hát igen: sokat okosodtam a témában: a rugózás azért volt kemény, mert az állítható lengéscsillapítók elromlottak. Ilyenkor automatikusan a "sport", azaz betonkemény pozícióba állnak és eszerint viselkednek. Hála istennek, azóta ezen a téren visszaállt a gyári állapot, azóta szinte mindig a Tour, azaz "túra" vagyis puha beállítást használom. Nagy sebességnél, hirtelen kanyarodásnál és a 6 különféle érzékelő (pl. g-szenzor) által veszélyesnek ítélt manővereknél úgyis magától felkeményedik. Feltéve, hogy az érzékelők működnek és a megfelelő computer-egység is üzemel.
Az autó gyenge pontja a váltó. Valószínűleg azért, mert ez az a darab, amelynek semmi köze nincs a japánokhoz: (németautó-kedvelők ugorjanak néhány sort) német gyártmány az utolsó csavarig! Bár nem ZF massive, mint egy kolléga írta egy korábbi ítéletben, hanem Getrag, dehát ugyanolyan sz... mind. Ez a csodadarab max. 100E km-t bír ki, utána felújításra szorul. Elkopnak bene a szinkrongyűrűk, elvetemedik a tengely, elkopnak a csapágyak. A váltó alul van méretezve a motorerőhöz képest. További finomság, hogy a ravasz németek sokáig nem adtak ki alkatrészeket a váltó javításához: ha elromlott valami, egyben cserélték a váltót. Szóval, ha valakinél kifekszik a váltó, érdemes alaposan, erősített alkatrészekkel felújítani, hátha úgy tovább bírja. Az összerakása sem szokott elsőre klappolni, nekem a harmadikra lett jó. Az osztómű, ami a váltó után következik, sokanál eltörik, nálam még nem volt ilyen gond. Előny lehet még a '94-től alkalmazott hatsebességes váltó, amely már erősebb és az osztóműve is vasból készült, szemben a korábbi aluöntvénnyel.
Ha már a váltó jó, kiválóan lehet autózni, különösen a kanyarokban, ahol az autó orrtolás nélkül, szinte raliautósan (rövid a tengelytáv) tud fordulni. Szerintem ez az egyik legnagyobb erőssége. Az összkerekes autóknál - különösen az ilyen régebbieknél - a nyomaték nagyobb részét általában az első tengelyre irányították a mérnökök, emiatt meg az orrmotor miatt az autók alulkormányzottak lettek. A Stealth / 3000GT-nél viszont több nyomaték jut hátra, mint előre. Ráadásul hátul is van sperrdifi, ami külön öröm kanyarodáskor, üröm a szervíznél. A futómű egy komoly darab. Ha benézünk a kocsi alá, csak álmélkodunk azon, micsoda méretes vasak figyelnek mindenfelé. Valószínű, hogy az 1700kg-os tömeg jelentős része a futóműben foglal helyet.
Egy kolléga írta itt, hogy az autóval nem lehet driftelni - én úgy tapasztaltam, hogy pont úgy lehet, mint mondjuk egy Imprezával, persze csak nedves vagy poros úton fog sikerülni. Egyébként az összkerékhajtása kiváló, egy jeges-havas hegyi túrát még nyári gumival is le lehet nyomni, csak a fékezéssel kell vigyázni.
A motorja, az valami csoda! Ekkora nagy böhönye és mégis pörög mint valami agyament elektron. Pikkpakk ott van a mutató a 7000-ren 1-2-ben, pedig nem rövidek a fokozatok. Egyébként is a Mitsubishi 3L-es motorjairól csak jót tudok mondani, mindig ez az utolsó, ami elromlik az autókban. Az olajcserével óvatosnak kell lenni, mert a hidraulikus szelephézagkiegyenlítés miatt nem lehet 10W-60 racing olajokat beletölteni. Ha mégis így teszünk, hangos csattogás, később szelepcsere lehet a jutalmunk. Alternatív megoldásként vásárolhatunk olyan hidrotőkéket bele, amelyekben kétszer akkora az olajfurat (a kései modellekben már gyárilag ilyenek vannak), hogy a sűrű olajnak is legyen ideje befolyni a járatokba. 25 dollár darabja, az szorozva 24-el...igen ez már 600 dollár...és csak a vacak hidrotőkéket cseréltük. Ebből is látszik, hogy ide bizony tőke kell, nem is kicsi, ha megfelelően üzemben akarjuk tartani az autót. Az egyszerűbb kopó alkatrészeket itthon is beszerezhetjük, de sok mindent olcsóbb az USA-ból. Ebben az esetben 1-2 hónapot könnyen igénybe vehet a beszerzési akció, ezért érdemes előre rákészülni, hogy ne csak fényképeken láthassuk az autónkat. Még egy szó a motorolajról: hosszas kísérletezés után arra jutottam, hogy a legjobb választás az 5w-40. Ezzel hidegen nincs szelephang és a kenés is gyorsabban felépül, melegen meg ugyanúgy megfelelő, mint a gyárilag ajánlott 10w-40.
A javítás persze bonyolult egy Ladához képest, de azért ez is csak egy autó, a benne levő alkatrészek száma is véges. Ha valakinek van sok szabadideje és néhány szerszáma, érdemes saját kezűleg odatennie magát, sok kellemetlenséget előzhetünk meg ezzel (hozzánemértő, lehúzós szerelők, szervízek, téves alkatrészrendelések, stb.). Amikor javításra kerül a sor, mindig elátkozom a napot, amikor megvettem ezt a brutális dögöt, de aztán amikor ideiglenesen elkészül (teljesen valószínűleg sosem fog) és odalépek neki a szerpentinen, a többi autó meg síkítva spriccel szanaszét előlem...az azért remek érzés. Ilyenkor én vagyok a matador, aki a bikát irányítja, merthogy bika ez, egy vadállat, nem nőies macska, mint egy Mazda RX8, nem is robotszerű hideg gépezet, mint egy Subaru Impreza, nem egy szökdécselő MX5.
Még nem szóltam a hátsókerék-kormányzásról, ejnye-bejnye! Ha jól emlékszem, 40-50kmh fölött aktiválódik és a hátsó kerekeket az elsőkkel azonos irányba fordítja, így azt éri el, hogy az autó kanyarodás közben kicsit "oldalra gurul". Ebből a vezető annyit érez, hogy kevésbé kell elfordítania a kormányt, illetve hogy az autó nagy sebességű irányváltásnál rettentő stabilan viselkedik.
Mire jó egy ilyen jármű? Ez a jó kérdés! Több válasz is van. Pl. élmény vele az autózás. Ahogyan áll, ahogyan mozog, ahogyan szétterül az úton (egyszer véletlenül sikerült vele nagy sebességgel megpördülni egy szűk hegyi úton, de a felborulásnak még csak a gondolata sem merült fel), a motor hangja, a gyorsulás, a stabilitás, az alacsony üléshelyzet, ezek mind kellemes dolgok. Itt van még a pénisznövelő effekt. Aki azt mondja, hogy ilyen nincs, az csak nő lehet. Plusz 5 centiméter minimum! Nem is szükséges használni ehhez az autót, elég azt tudni, hogy van valahol egy ilyenünk, talán 300km-re tőlünk, de mégis a miénk, annak a szerencsétlennek meg nincs ilyenje, tehát egyértelműen alsóbbrendű lény...és már egyáltalán nem is zavarja az embert, ha századszor is megelőzi ugyanaz a Suzuki, hiszen vezetője nem tekinthető riválisnak:) Lenne még az a kérdés, hogy "csajozós" vagy "nem csajozós"? Fogalmam sincs, nekem mindig csak a gyerekek integetnek. Ők legalább őszinték.
Amióta megvan az autó, sok emberrel találkoztam, akinek ugyanez lett a hobbija (vagy keresztje). Itt meg kell említeni - mert szégyenszemre eddig egy kukkot sem szóltam róla - hogy az autó formája gyönyörű. Minél többet nézem, annál inkább. Azok az ívek az oldalán, az a hosszú, hajlított orr... Érdekes, hogy szinte mindenkinek a látvány az elsődleges, milliókat lehet elkölteni szebbnél szebb spoilerekre, krómozásra, exkluzív bőrözésre, karbon karosszériaelemekre. Akinek még ezután is marad pénze, vásárolhat nagy turbókat, kovácsolt dugattyúkat, nagy injektorokat, nagy intercoolereket, 36 fokozatban állítható futóműveket, karbon-kerámia fékeket, meg amit akar. Amerikában vannak 1200LE-s példányok és Japánban meg...ki tudja?
Ha valaki többet is megtudna, vásárolna ilyen autót, vagy eladna, látogasson el a fórumunkra itt a totalcaron: Stealth - 3000GT - GTO.

Hibalista

- Váltó recsegett vételkor: 1M Ft-ból felújítva; már majdnem jó. - Állítható lengéscsillapító nem állított: két hátsó defektes volt, cserélve, most szépen működik. - Kupplug elkopott, teljes csere. - Lendkerék elkopott, csere. - Hátsó difi ropogott, csere. - Kardán lötyögött, felfüggesztés, szilentek, gumik cserélődnek éppen mostanában. - A gyári fékek jól fogtak, de egy Pásztó-Galyatető "ralli" elég volt ahhoz, hogy szép hullámosak legyenek a tárcsák, így aztán betétestől, fékcsövestől mind le lettek cserélve, most viszont kicsit levegős a fék, de legalább bírja a gyűrődést (vagyis nem gyűrődik:). - ABS: egyszer csak elkezdett össze-vissza működni (szerelői beavatkozás után, ejnye), ezt a Mitsu-guru úgy oldotta meg, hogy lehúzta róla a vezetéket és elmagyarázta, mennyivel jobb így. Egyébként nem fog rosszul, nem is lehet annyira megfékezni száraz úton, hogy megcsússzon. Egyszerűen megáll, azt kész.

Ide hordtam szervizbe

helyi erők: lelkes amatőrök, akik ladán és wartburgon nőttek fel, de már számítógéppel diagnosztizálnak és néha el is találják - mindenesetre az árba ez is belefér.Aztán később kiderült, hogy mégis jobb az olyan, aki már látott néhányszor ilyen autót...ő viszont nem szeret dolgozni.Az ember csak magára számíthat.

Értékelése: 4

Képek az autómról

Fenntartási költség (5) Évjárat 1991
Kényelem (7) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (9) Km vásárláskor 190000
Megbízhatóság (8) Vezetett km 7000
Szerviztapasztalat (2) Átlagfogyasztás 11 l
Előző autója? Integrale Következő autója? európai
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (6.1/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Mitsubishi 3000gt 1992

További ítéletek (7 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)