Hullámvasutat szereted?
Szöveges ítélet
Szóval az van, hogy én egy szőrös férfi ember vagyok, aki a sokhengeres benzinmotoros öreg autókat szereti.
Öreg BMW-k voltak nálam sokan, pár angol, pár japán. De hogy Minit soha nem akartam, az fix. Tetszettek a klasszik Minik mindig, de sosem tudtam elképzelni hogy egyszer nemhogy lesz ilyenem, de szeretni is fogom.
Aztán páromnak kellett autó, ő pedig perverzül beleesett a Minikbe. Próbáltam lebeszélni, néztünk Swiftet, Fiestát és pár egyebet, úgy is volt hogy egy Swift Sport lesz a befutó.
Csakhogy felbukkant a Mini.
Pont ott nyaraltunk éppen ahol meghirdették, szimpatikus leírás, korrekt ár, ránézésre tiptop állapot. Megnéztük, elvittük egy tesztkörre - és onnan nem volt visszaút, két autóval mentünk haza.
Az ugyanis a helyzet, hogy én ültem már tényleg sportos hot hatchekben, de ezt a gokart feelinget én máshol még nem éreztem. Lent ülsz a földön, feszes az egész, merev a kasztni, kerekek a sarkokban amennyire csak lehet. Ez nem a Cooper S, csak a szívó 1.6-os Cooper. Még nem a Prince, ezekben még a Chrysler-BMW Tritec motor van. 116 lóerő, nem szaggatja le a fejedet, de úgy megindul a kicsi könnyű feszes kocsi, hogy többnek hinnéd. A hangja is lelkes, pörögni is tud, a kuplung és a fék jó érzetű, a kormányzás egészen nehéz, de nagyon precíz és pontos, ad visszajelzéseket. Tényleg az van, hogy beülsz ebbe az aranyosan kinéző kis bevásárlókocsiba, kicsit lendülettel vezetsz, és komolyan mondom egy élményautó. Akkor is, ha erősebb, gyorsabb, drágább kocsiból ülsz bele. Van benne klíma, ülésfűtés, nyitható panorámatető, mi kell még?
Szóval szerelem lett, na. Barátnőm szerelme volt, enyém is lett. De élményből nem csak jót tud adni - nem véletlen azért a rossz híre sem ezeknek. Ugyan ez még nem a Prince motoros változat - azok 2007-től jöttek, a miénk egy nagyon korai 2001-es R50 -, de itt is bőven van mire figyelni. Én öreg autókhoz vagyok szokva, azokat szeretem, szóval nálam egy autóvásárlás - de már csak egy típus nézegetése is - azzal indul, hogy minden fórumot feltúrok, minden gyengeséget felkutatok, és már mire megvan az autó, tudom mit kellene megelőzőleg cserélni vagy javítani.
Na, hát ezeknél van mit. Sorolom ami jellemző.
1) A szervópumpa. Volt visszahívás, nem mind ment el rá. Az a helyzet, hogy ki tud gyulladni, ha zárlatos lesz. Akár parkolva álló helyben is. Az ELSŐ DOLOG kell legyen, hogy ezt elviszed felújíttatni, Mini specialistához. Akkor is fog sípolni meg sírni a szervó, ezek ilyenek. De ezt a bajt feltétlen meg kell előzni.
2) Váltó. 2004-ig egy Rover-féle Midlands váltó volt ezekben, ami nem egy tartós dolog, amúgy cserébe jó érzés vele váltani. Pozitívum, hogy Peugeot belsős, olcsón felújítható. Mi megtettük. 2004 után 5 fokozatú ZF lett a Cooperben, a Cooper S végig 6 fokozatú ZF váltóval volt szerelve, kettőstömegűvel.
3) Rozsda. Ajtók alatt a gumikédereket fel kell szedni, ott szeret kezdődni, nekünk is meg kellett fogni, de sehol máshol nem volt rajta még, azóta sincs, alvázvédelem megvolt és kell is. Hátsó lámpák alatt is szeret megindulni.
4) Ablakemelők. Szeretnek bedögleni, a baj az, hogy vagy veszel bontottat ami szintén nem lesz sokáig jó nagy eséllyel, vagy veszel szar utángyártottat, vagy veszed a jót, ami viszont csak szerkezettel együtt kapható. Nem olcsó mutatvány, a jobbos nálunk is megmakkant, a balos is kezd lassulni már.
5) Kipufogó. Valamiért baromira rohadnak. Az utángyártott pedig meglepően rohadt drága hozzá. Ezzel számolni kell.
Amúgy meg - kicsi autóban sok minden van bezsúfolva. Többlengőkaros futómű elöl-hátul, apró minden, nem könnyű szerelni, szóval specialistához érdemes vinni, az meg nyilván megkéri az árát. Nem lesz olcsó fenntartású autó a méretéhez képest, az szinte biztos, hacsak nem magad szereled. De mivel sok tekintetben egy kicsi BMW, ezért az alkatrészárakkal akkor is tudsz szívni.
A szervizigényen kívül is van azért pár kinkje. Feszes, amit imádsz ha jó úton mész, de az átlag magyar utakon kirázza a beledet, az fix, és mivel nincs pótkerék, érdemes keményebb defekttűrő gumikat venni. Amikkel még keményebb lesz.
A belteret már újkorukban is szidták, mert bár divatos és mutatós, de műanyagtenger ami már pár évesen is tudott zörögni. Ennyi idősen meg mindegyik zörög. Ha egy zörgést megszüntetsz, lesz másik. Nem úszod meg. Vagy azt csinálod amit én, és beleraksz félmillióért olyan hifit, hogy a gondolataidat sem hallod ha feltekered. Akkor nem hallod.
Pozitívum, hogy ha mint mi is, úgy te is ráköltöd ezt a sok pénzt amint megveszed, kijavítod a gyengeségeit, megelőzöd a bajokat, akkor amúgy egy nagyon élménydús, szép és megbízható kis divatgokart. Nagyon lehet szeretni, nagyon lehet utálni, szélsőségek jellemzik. Pont ettől érdekes. Nálunk már biztosan marad.
Hibalista
- Elektrohidraulikus szervómotor - felújítás szereléssel 100000.- - Kormányösszekötők külső-belső csere szereléssel 65000.- - Jobb oldali ablakemelő motor (csere mechanikával együtt) 50000.- - Kipufogó csere (közép + hátsó) szereléssel 160000.- - Váltófelújítás - 160000.-
Ide hordtam szervizbe
Saját magam
Értékelése: 5
Másik szerelő értékelése
Q/S Hunters
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 142000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 34000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.4/10) |
