Utazó autó
Szöveges ítélet
Motor: dízel + kicsi akkus öntöltő hibrid. Ez gyakorlatban biztosít némi power boost-ot és fékenergia visszanyerést, amivel a városi fogyasztás elég jól csökken. A tiszta elektromos hatósugár kb 1km (azaz egy). Ez pont elég parkolóházban, otthon csendben és kipufogó mentesen ki/beállni a garázsba/ból, de semmiképpen nem megy messzebb. Emellett, amire tervezték, azt hozza: az indulásnál besegít (, simán megindítja az autót és csak utána indul a dízel motor), gázelvételnél (ún vitorlázás), és araszolva egyáltalán nincs motorhang, ami ad egy kis luxus feelinget. Mindezzel, a komfort mellett, kb 5-15% spórolható a fogyasztásból (jó esetben kb 3-7 deci országúton és talán 1-1.5 liter városban). Ez a teljes költséghez képest igazából nem jelentős, szóval inkább a tudat érdekes, hogy hybrid. Másrészt a helyes szines energia grafikonok valóban motiválnak spórolós vezetésre. A fogyasztás a fentiek miatt 8 liter alatt van városban, simán 6 alatt országúton és kb 6.5 autópályán (130-145 km/h) között.
Szerencsére a hybridségnek itt nincs nagy ára. A vételárban 10% körüli a felár (ez az adóból visszajön), a helykinálat pedig szerencsére nem változott. Az extra akku a motortérben van, a 12V-os akku pedig csak a pótkerék helyének a felét eszi meg. Így (bár pótkerék az nincs) nincs bántó kompromisszum a csomagtérben. Ez a kombinál hatalmas és igen jól pakolható.
Hogy megy: elég dinamikus. A 200 le-s dízel + 35 le villany elég jól gyorsít, a futómű pedig elég pontos, stabil. Autópályán 210-ig elég fürge.
A dízel alapjáraton kicsit kerreg, de 1200 felett nagyon sima. Az E klasse 2.2-es dízele sajnos nem kapta meg a gyártól a németországi perben kikényszerített szoftver frissítést: maradt EURO5. (Ugyanezt a motort - 300h - egy sima frissitéssel EURO6-ra vitték fel a C és az S klasse-ben.)
Komfort (XC90, és a sok évvel ezelőtti E klasse után) hát ez már nem az a luxus. Korrekt minden, de nincsnek extra minőségű bőrök vagy krómok. A fókusz itt már nem az anyagokon, hanem az elektronikus trükkökön van. Azok közül, ami be van szerelve, az tényleg jól működik és hasznos: parkoló automata, sávtartó, álló fűtés, vészfék assist, stb. Az alap lámpa is LED-es (facelift után) és nem tud sokkal kevesebbet, mint a LED mátrix. (Csak sokkal olcsóbb, ha egy kavics miatt cserélni kell az egészet.)
Ezzel szemben pl. az első ülés derék (nem) támasza eleg kényelmetlen (deréktámasz csak a memóriás üléshez jár. Az egy szükséges extra annak, aki hosszan utazik vele.) A hátsó utasok tere inkabb átlagos, mint nagy. 3 felnőttnek már nem elég a hely. Az üléspozíció hátul eleg alacsony, emiatt hosszú úton nem legkényelmesebb. (Nem kérdés, hogy ebben a Volvo vagy egy bármilyen SUV jobb.)
A klíma kiváló, a zene teljesen jó hangú (már alapszinten is). Zajkomfort nagyon jó. A fedélzeti szórakoztató egység (Command 4.7) kezelése elég kusza, nagyon sokáig tart a megszokása (ha ugyan meg lehet szokni).
A rendszeres szervizelése eleg olcsó (pl a fékeket alig eszi a hybrid energia visszanyerés miatt), a gyári szűrők és Mercedes olaj is filléres tétel, laposszíjat még nem kellett cserélni, de ha elromlik valami, akkor a javítása, na az tényeg prémium áron történik. Eddig egy valódi hiba volt: az egyik hátsó légrugó kilyukadt. Ez lassanként jelent meg így az autó mozgásképes maradt hetekig. A cseréhez nem találtam OEM szintű utángyártottat: csak gyári volt, extrémen árazva, vagy ismeretlen minőségű utángyártott. A motor eddig (még) nem követelte a lánc cserét. Ha erre szükség lesz (valamikor 300ezer előtt), akkor az egy cirka 1000 EUR lesz ha rendesen megcsinálják: lánc, minden fogaskerék, vezetősínek csak motor kiemeléssel cserélhetők korrektül.
Összefoglalva: a praktikum faktor igen magas, keveset fogyaszt, adója igen alacsony, (valós) 250 ezer km alatt nemigen romlik el. Szóval annak, aki alacsony költségű utazó autót keres, bátran ajánlanám a típust és a 300h modellt.
Hibalista
- Egyik hátsó légrugó - cca 1100 EUR (gyári szerviz)
- Első lámpa vezérlő egység (beázás repedt lámpa búra miatt) - 350 EUR
Ide hordtam szervizbe
Gyári szerviz (több is ugyanazt a szintet hozza): drága és ahhoz képest nem jó a szolgáltatás tartalma. Van csere autó és udvariasak, de a javításra nagyon hosszú az előjegyzés, illetve
a normál szerviz során az autó teljeskörű átvizsgálása nincs benne a protokollban. (van olajcsere, avagy diagnosztika - külön áron - mely kb csak egy computer check, avagy javítás - ha tulaj meg tudja mondani, hogy valami rossz)
Különösen drága az olaj es egyéb folyadékok. Rezsioradij kb 120 EUR.
Értékelése: 3
Másik szerelő értékelése
Független Mercedes specialista
1 Ürömi Mercedes szerviz: lassú, nem tiszta, esetleges a határidő és a tartalom. Az ára magasabb mint egy hasonló profilú - de sokkal rendezettebb es pontosabb - műhelyé Nyugat Europában. Osztályzás 2,5
2 Független MB spec szerviz Ny Európa - gyors, olcsóbb mint a gyártó, minden alkatrész Mercedes. Normál km szerviz kb a fele, rezsióra kb 70 EUR, de elég feszesen számolják. Alkatrész ár a gyári szerviz mínusz 20-30%. (Igy mind a munka mind az alkatrész soron olcsóbb mint a hazai független) - értékelés 7.5
Értékelése: 3
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2013 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 120000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 60000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | XC90 | Következő autója? | Valami prémium hibrid |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.1/10) |
