Tisztelet az utakon, avagy lehet gyorsan és udvariasan is közlekedni
Szöveges ítélet
Idén a lejáró műszakis 1992-s Honda Civicemet szerettem volna felváltani egy újabb megbízható autóval, hosszú távra előre gondolkodva. Mivel a magyarországi használtautó-piac nem megbízható, illetve ismerősön nem akadt, akinek eladó autója lett volna, így német oldalakat vizsgáltam meg, hogy milyen a felhozatal. A vételi ár teteje 5000 euro volt, és ezen az áron sikerült is megtalálni ezt a bordó színű Mercedest, melyet onnan hoztam be lábon. Tény, hogy rizikós volt, de messze van annyi német és angol nyelvtudásom, hogy merjem vállalni a kockázatot, és eddig jól tettem, hogy vállaltam. Az is igaz, bármi előjöhet a következő években, de igyekszem rendszeresen karbantartani az autót és megadni mindent az autónak. Az igazsághoz tartozik, hogy mind az autószerelőm, mind annak kipufogó szerelő ismerőse a vizsgára felkészítése során nagyon jó állapotú autónak ítélte meg, amivel nem fürdök be.
Vásárláskor 1000 km hiányzott az olajcseréhez, így a hazafelé vezető úton nem hajtottam meg. A megtett távon így is éreztem a kényelemet és az erőt. Itthon természetesen regisztrációs adó és a kötelező vizsga után forgalomba helyeztem, a teljes költség nem érte el a bűvös kétmilliós határt. Az eredeti állapothoz képest annyit változtattam, hogy a már említett kipufogós egy egyedi sportdobot tett fel az autóra (szeretem a sportosabb hangzást), minden mást eredeti állapotában hagytam és nem is áll szándékomban változtatni.
Igaz, hogy csak fél éve van nálam az autó, de minden perce maga a földi mennyország. Nekem a 9.1 másodperces gyorsulás elég, a váltó nagyon precíz, a kormány és a futómű pontos és kellemes, bár kevesebb élményt közvetít a vezető felé, mint a Honda tette annak idején. Az autó belseje gyönyörű, látszott, hogy az eddigi egyetlen tulajdonos vigyázott rá (ez igaz a motor- és csomagtérre is). Mind a vezető, a mitfahrer és az utasok lábtere bőven elegendő, öt ember tele csomagtartóval is nagyon kényelmesen utazik akár hosszútávon is. Aki eddig beleült, csak pozitívan nyilatkozott az autóról, bár a fenntartási költség többekben felmerült. Erre még nem tudok válaszolni számokkal, de szeretném up-to-date tartani a bejegyzést, ezzel is segítve az(oka)t, akik ilyen típusban gondolkodnak.
Látszik, hogy autópályás szakaszokra tervezték ezt a típust, bár városban is megfelelő, azonban a városi fogyasztás akár 13 liter körül is alakulhat, míg autópályán 140-150 km/h-s tempónál 7.5-8 liter körül kell számolni (a többszöri gyorsítás értelemszerűen alaposan megnövelheti a fogyasztást). A hatsebességes váltó 6. fokozata pályán iszonyatosan remek, fel és leváltás nélkül 120-200 km/óra között nyugodtan használható, ilyenkor lehet megérteni a kompresszor értelmét. Városban a nagyobb méret hátrányos lehet, főleg parkolásnál, s mivel nincs tolatóradar, ezért ismerni kell az autót. A másik ok a városi használat ellen a már említett magasabb fogyasztás. Vezetése alatt érdemes szem előtt tartani, hogy kényelmes, nagy, erős autó van alattunk, amit kordában is kell tartani. Ebben segít fékrendszere, mely elöl-hátul tárcsaféket jelent (ezt érdemes2013-ban teljesen cserélni), emellett ABS és ESP a rendszer része. Az elektromos ablakok elől és hátul alapfelszerelés. Mercedes sajátosság a kormány jobb oldalán hiányzó ablaktörlő kapcsoló, ez a bal oldali indexkaron található. Kézifék a vezető oldalán a kuplungtól balra fentebb található, megszokása időt igényel! A teljesség igénye nélkül említem meg a gyári CD-rádiót, mely a gyári hangszórókkal kellemesen szólnak, aki esetleg vájtfülűbb, érdemes lehet cseréltetnie, nekem egyelőre pont megfelelő.
Sem városban, sem városon kívül nem éreztem annak hátrányát, hogy egy némi rossz szájízt tartalmazó prémiumkategóriás autót vezetek, inkább gyakrabb volt a tisztelet irántam (megjegyzem, én nem szeretek ezzel visszaélni, inkább a kölcsönösség jegyében igyekszem eljárni). Célszerű szem előtt tartani, hogy a lüktető városban nem biztos, hogy egy ekkora autó a legjobb partner a hétköznapi - esetenként dugóval terhelt - forgalomban, de városon kívül mindent bepótol.
Akinek hosszabb távra egy családi autónak is beillő, sportosabb limuzin a célja, esetleg vezetett már a gyártótól más típust, vagy csak kipróbálta, érdemes lehet elgondolkodni ezen a C200 Kompressor-n. Több cikk is született az autóról (akár C180, akár C230 Kompressor), érdemes átböngészni azokat is, illetve a fórumokon is kérdezősködni. Nekem eddig teljes mértékben sikeres volt az autó, bátran merem ajánlani, feltéve, hogy a tulajdonos rendszeresen karbantartja. Számomra a verdikt eleddig egyértelműen pozitív, ennél nagyobb és jobb autót momentán nem tudnék kihasználni.
UPDATE 1: 2012-11 hó vége Varta Silver Dynamic 12V 74Ah típusú akkumulátor és Hankook 15" új téli gumi szett került beszerzésre, tovább növelve a használhatóságot.
UPDATE 2: 2012-12 hó Budapest-Bécs-Budapest egy napos túra (Bp-M1-A4-Bécs-A4-M1-Bp) és hibamentes utazás, remélem, így is marad.
Hibalista
- 2002. júliusa óta használom, s az akkor történt vizsgára felkészítés óta semmi nem romlott el.
Ide hordtam szervizbe
Palkó Péter és fia, Érd, Lapály utca
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2002 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 154000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Civic Lsi 1.5 | Következő autója? | C vagy E Klasse |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.1/10) |
