Nyomokban luxust tartalmaz
Szöveges ítélet
A dolog úgy kezdődött, hogy a Passat-ot kilőtte alólam egy figyelmetlen női hölgy (GTK). Mivel a munkámhoz feltétlenül szükséges az autó, nem volt kérdés, hogy kell valami helyette!
Az irányelvek már régóta változatlanok, csak az változó, hogy mennyit sikerül teljesíteni a feltételekből:
- szedán...esetleg kupé/kabrió, kombi kizárt!
- szívó benzin
- min. 2000ccm, nem baj ha több mint négy hengeres
- automata
- klíma legyen, a többi extra ha van, akkor van, ha nincs, akkor nincs!
- ne fődarab cserével induljon a vétel utáni első szerviz
- kék, zöld, ezüst, arany, szürke jöhet...piros, lila, rózsaszín, barna, fekete, fehér kizárt!
A többi paraméter képlékeny. Azt az iskolát követem, ami szerint állapotot kell venni, nem pedig km-t.
Mivel a költségvetés korlátozott volt (a Passat nem volt még egy éve sem nálam, nem terveztem cserélni, csak döntöttem bele a lét), 10-15 éves közép vagy felső-közép kategóriás autók jöhettek számba. E46, E39 BMW-ket, W203/CL203, C208, W211, R170 Mercedeseket vizslattam, hogy ne megint Passat legyen! :)
A BMW-k rozsdásak és/vagy leharcoltak voltak, az R170-ben az egyetlen szívó moci a két literes, amivel lomha, a W211 a legtöbb szemszögből otromba, a C208/A208 drága volt...maradt hát a W203. V6-os benzines (M112), hogy legyen egy kis ereje, no meg mert vannak benne műszaki érdekességek (3 szelep, dupla gyertya) és én azt szeretem! :)
Erősen leszűkült hát a választék, így lett egy C240 belőle. Békéscsabán hirdették, a fővárostól messze esik, de kívánatosnak tűnt. Az első szériából való (garantált elektromos problémák!), magyarországi üzembehelyezés, harmadik tulajtól. Az utolsó évében össz-vissz 4000km-t ment, kihasználatlanság miatt került eladósorba...meg a sok apró hiba miatt, mint utóbb kiderült. A szokásos ajtóél és sárvédő rohadást a tulaj kilakatoltatta, volt rajta húzós ESP javítás, garázsban tartották...és a "jaspis blau" fényezéshez bézs bőr belső tartozott, ami a gyengém...legalábbis a fényképeken! :)
Mert élőben bizony szürke volt a belső! A hirdetésben "homok" volt megadva, én nem voltam tisztában a terminológiával, a tulaj pedig a színhőmérséklet, fehéregyensúly és hasonló fogalmakkal.
Tiszta volt, kényelmes, csendes, nem rohadt, futómű érzésre rendben.
Menni nem úgy ment, ahogy vártam, de ezt betudtam annak, hogy még a lábamban van a Passat, ami erősebb és nyomatékosabb is volt.
A helyi Mercedes kereskedésben intézett átvizsgálás után kis alkuval megvettem!
Hazafelé észrevettem, hogy a váltó téli ("W") fokozatban van!
Hoppácska...hát ezért lomha!
Átkapcsoltam gyorsan Standard módba, de igazából nem lett sokkal jobb. Persze jobban megindult álló helyzetből, de aztán hamar elfogyott a lendület.
(Megjegyzés: "okosok" szerint az "S" az a sport fokozat...persze nem az! :) )
Aztán kezdődtek a vidám pillanatok!
Úgy 40-50 km után rám reccsent jobb oldalról valami eszméletlen zaj...gyorsan kiderült, hogy a hangszóró(k)ból jön, ami azért érdekes, mert kikapcsolt rádióval autóztam, direkt azért, hogy megszokjam az autó mechanikus zajait, vagy meghalljam ha valami nyűg van, és visszafordulhassak hamar!
Ez a probléma egy év után is megvan, a legváratlanabb pillanatokban törnek elő statikus zörejek szinte bármelyik hangszóróból. Az autótelefon kihangosítására gyanakszom, de eddig nem vállalta be szerelő a javítást, márkaszervizbe pedig csak ezzel nem viszem...még!
Valahol félúton aztán rám hozta a frászt a fedélzeti számítógép: szépen pirosra váltott az amúgy narancs színű kijelző, és közölte, hogy TÚL SOK AZ OLAJ!!!
Püff!
A tulaj említette a friss olajcserét, ezek szerint túltöltötték?
Igen!
Vagy az olajszint mérése nem tökéletes!
Mert annyi luxus azért már van ebben a Merciben, hogy nem kell taknyos zsebkendőbe törölgetni a nívópálcát, ha olajszintet ellenőrizni támad kedve a tulajnak! Gombnyomkodásra a vezetőülésből lehet megsaccoltatni a szintet, 0,5 literes pontossággal...már ha sikerül!
Az azóta eltelt időszakban nekem is volt olyan olajcserém, ami után egyszer-kétszer feljött a hibaüzenet, aztán elmúlt. :(
A nevemre vétellel egy időben elvégeztettem rajta az általam alapnak tekintett átvizsgálást és csere-berét.
Persze megint belefutottam abba, hogy ami nekem egyértelmű, az a szerelőknek nem...de erről később.
Valamint az is bebizonyosodott azóta, hogy egy Merci a halálában is Merci marad...a végsőkig teszi a dolgát, nem érezteti a tulajjal a közelgő nagy halált! :)
Mivel tavasszal még hűvösek a reggelek, hamar kiderült, hogy Mercike nem hajlandó fűteni! Szerencsére az ülésfűtés megóvott valamennyire. Kísérletezés közben rájöttem, hogy a külső hőmérséklet a kompi szerint általában 55-63 fok (Celsius!!), ami elképzelhető, hogy megzavarja a kis fejecskéjét!
Közben a nyár is megérkezett.
Ekkor meg a hűtés hiányzott, ami azért a klíma megléte miatt elvárható lett volna tőle!
Mivel türelmes ember vagyok, úgy terveztem, a közelgő olajcsere (10.000km-enként szoktam megejteni) alkalmával orvosoljuk ezt is...amúgyis szeretek nyáron leeresztett ablakokkal közlekedni...talán ezért is vágyom úgy egy kabrióra.
Egy igen meleg nyári napon aztán lehúztam az ablakokat, hazajöttem a délvidékről, felhúztam az ablakokat...és a jobb hátsó nem jött fel! :)
Hosszas vesződés és kézi rásegítés után aztán sikerült valahogy feltornázni zárt állapotba.
Eddigre már egyértelművé vált, hogy a jobb első futómű gyengélkedik, így hát ez is felkerült a listára.
A szervizben aztán lengőkarcsere lett belőle, mindkét oldalon, mert legyen egyforma...szerintem. A klíma tisztítás és feltöltés után príma lett...a fűtés meg nem. A ventik fújnak, a lamellák arra mozognak amerre a tekerentyűkkel utasítják őket, de meleg az nincs! Illetve van...ha a maximálisan beállítható +31 fok feletti legmagasabb fokozatra állítják be.
Okot nem tudni...pingvinezés.
Külső hőmérséklet még mindig extrém értékeket mutat...elfelejtődött! :(
Sebaj...majd legközelebb!
Pár ezer km-rel később fura kezdett lenni az automata váltó működése. Gyanús volt a hangja is, volt hogy indokolatlanul kihúzta a fokozatot, stb.
Rögtön bevillant: nem cseréltettem benne az olajat az első átvizsgálásnál!
Illetve szerettem volna, de ezt én beleértettem a "Tudjátok! A szokásos! Cseréljetek ki benne mindent amit kell, az összes lötyit, szűrőt, ilyesmi" instrukcióba. Mivel már a harmadik autómat hordom oda, feltételeztem, hogy ismerik már a hozzáállásomat, a szokásaimat!
Tévedtem!
Szerintük jó volt a váltó, minek nyúljanak hozzá?
"Szerencsére" a tipródásom (rögtön vigyem? Vagy kibírja a következő esedékes olajcseréig?) közben egyszer csak rám szólt a kompi, hogy a változatosság kedvéért most nem sok az olaj, ellenben kevés!
Mi van???
Ellenőrzés: tényleg kevés! Másfél liter mínusz!
Első adandó helyen vettem egy liternyit, felnyitottam a motorházat...és majdnem letérdeltem! A motortér egy merő trutyi! A generátor úszik az olajban, a bordásszíj dettó!
Olaj betöltve, szervizzel azonnal időpont egyeztetve!
Miután letisztáztuk, hogy bizony elmaradt az olajcsere a váltóban, kértem őket, hogy a difiben is nézzenek körül, mert egyre gyanúsabb nekem, hogy az előző tulajok nem igazán foglalkoztak a karbantartással.
Jól tettem! Mikor mentem átvenni az autót, meglepett képpel közölték velem, hogy a difiben (is) olajpuding volt, akárcsak a váltóban.
No meg ezt: "nem is emlékszem, mikor cseréltem difiben utoljára olajat!"
Én pedig nem tudtam eldönteni: ez most a szervizre vagy a magyar autótulajdonosokra nézve kellemetlen?
Az olajfolyás pedig?
"Hát a szelepfedél...meg az olajszűrő!"
"Micsoda?"
"Az olajszűrő...az alól engedett!"
"De hát azt ti tettétek bele a saját úri kezetekkel! Ezek szerint nem jól?"
"Hmm...hát lehet...de inkább hibás lehetett a tömítése!"
Békés ember vagyok, nem firtattam...de ez egy új bordásszíjba került nekem.
Meg egy automata szíjfeszítőbe...de az cserés lehetett egyébként is. Nem firtattam!
Folyt. köv.
Hibalista
- 170.000 Első rendbetétel: vízpumpa, olajcsere, olaj és légszűrők, hosszbordásszíj - 180.000 Klíma tisztítás/töltés, fűtés javítási kísérlet, jobb hátsó ablak, első-alsó lengőkarok, olajcsere, olaj és légszűrők - 187.000 Automata váltó olaj+szűrő+tömítés, szelepfedél tömítés, hosszbordásszíj (megint), automata szíjfeszítő, olajszűrő!!, differenciálmű olajcsere - 188.000 főtengely holtponti jeladó - 189.000 Gyertyák (12), olajcsere, olaj és légszűrők, hűtővíz kiegyenlítő tartály csere
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (3) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 170000 |
Megbízhatóság | (4) | Vezetett km | 19000 |
Szerviztapasztalat | (4) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | Passat B5.5 2.8V6 | Következő autója? | Valami kupé/kabrió |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (6.0/10) |
