Dumbo
Szöveges ítélet
Idén nyáron vettem a kocsit, miután a Mercedesnél megcsináltam a diplomamunkámat, hazaköltözés előtt.
Nyilván nem voltam a márkával kapcsolatban elfogulatlan, de még nulla mercis preferenciával is beszippantja az embert, ha az ember feneke alatt fél évig csak A-B-C osztályok vannak.
Fiatal vagyok, és szeretem az autókat, de nem vagyok az a típus, aki viszonylag kevés pénzért is egy használhatatlan sportautót akar, aminek utána szívhatok hatalmasakat a fenntartásával.
Meg többnyire városban használom, tehát az sem árt, ha lehet vele rendesen parkolni. Fontos, hogy nyugodtan elindulhassak vele Európában bárhova, négy ember kényelmesen, és biztonságosan utazhasson benne. Nem csajozni meg villogni akarok vele, de maximális kényelmet és biztonségot szeretnék.
Kb ezek voltak a követelmények, amiknek ebben az árkategóriában az A-klasse felelt meg. Több kollégámnak is volt, a gyárnál az alap werkswagenek is ilyenek voltak. Kipróbáltam, tetszett, Elkezdtem keresni.
Mobile.de, Ulm környéke, de inkább Stuttgart mint München felé (azt mondják kicsit normálisabbak az eladók és kereskedők, ahogy a keleti határoktól távolodunk). Árban eléggé a kínálat alját néztem, lényeg, hogy a sok murvás autótelepes élmény után rájöttem, hogy jobb, ha csak privát eladótól keresek. Garancia nincs, de úgyse vinném vissza hozzájuk, ha itthon romlik el. Órát tekerni meg szervízkönyvet hamisítani ott is tudnak, nem szabad hamis illúziókat kergetni.
Aztán rárepültem egy vadonatfriss hirdetésre, amihez még kép se volt egy közeli városból, elmentem másnap és egy jó alkuval sikerült is megvennem.
Ez egy 2005-ös A150 Elegance, 3 ajtós, 93 000 km-rel, "cometgrau" középszürke metálban. Az Elegance az A osztálynál nyugdíjasfelszereltséget jelent, de ki a fenét érdekel, ha marha kényelmes. Érdekes, annak ellenére, hogy az elegance elég dúsan extrázott fokozat, ez az egyik legolcsóbb kombináció a német piacon. A gikszer a háromajtós kialakításnál van. Valószínűleg azért nem ezek a drága darabok, mert a olyan nehezek az első ajtók, hogy az öreg néni a jobb 1-en ki sem tudja nyitni, arról meg, hogy egy ilyen magas padlós kocsiba hátra bemásszon a ledöntött ülés mellett inkább ne is álmodjon.
De van benne fabetét (de legalább igzai), ülésfűtés, könyöktámasz, tempomat, automata világítás meg ablaktörlő... Viszont ebben a felső-közepes Audio 20 hifi mellé volt egy kegyetlenül jó hangú Harman/Kardon hangrendszer. Gyári, 9 hangszóró plusz mélynyomó profin a szükségpótkerékbe tekerve. Biztos jól szól rajta a Schubert is egy teadélután után, de hatásosabb, ha Dave Gahan üvölti rajta, hogy 'Richard, touch me'.
Volt rajta pár kis hiba, enyhén körbe volt parkolva, de a nagy részét megoldotta a polír.
Alufelnik, téligumik szintén alun, friss, két hónapos német vizsga (ami ha behozom Magyarországra, tökmindegy, de ott a vizsgáról a doksiban megkapom a computer teljes kiolvasott kódját, mindennel együtt), szervízkönyv, belül úgy néz ki mint az új, csak kicsit wunderbaummal kevert bagószagú, de lényeg, hogy szép, jó öröm boldogság.
Autópályán teljesen felnőttesen mozog, a magas műszerfal miatt maximális biztonságérzetet ad, belövöm a tempomatot és olyan benne utazni, mint egy kb két kategóriával nagyobb kocsiban. Kanyarokat rendesen veszi, nem billeg, az elektronika meg azonnal megfogja, ha valamit elrontunk. Erős szélben autópályán kicsit olyan érzés, mintha szörföznénk... Persze van mibe beletolnia a szélnek. De azért nem hasonlítanám egyik kisbusszerű dobozhoz, csak mondjuk meg öszintén, érezhető.
Az 1.5-ös nyolcszelepes rendesen viszi a kocsit, szerintem minden normális sofőrnek elég, aki meg versenyezni akar az úgyse ilyet vesz. A fogyasztása kb az, amire számítottam, városban nyáron klímával 8l körül, klíma nélkül -1l. Városon kívül lehet az 6.2 is, vegyesben most 2000 km-en 7.5-öt mutat.
A beltér egy idegszanatórium, minden logikus, a narancssárga műszerfal-világítás megnyugtató, csendes, minden műanyag puha, még ott is, ahol normális ember nem is fogdosná. Szerintem aki A klassét vesz, mindenképpen keressen egy jobban felszerelt darabot, könyöktámasszal, (ha lehet kormány tengelyirányú állítással–ez az ami nekem nincs, viszont kényelmesebb lenne vele), tempomattal (bár sajnos ez elég ritka). Ja, lamellatető jó kis extra, de hajlamos beázni. Nekem nincs is, a hozzáértők lebeszéltek róla.
Ez az autó nagyon kicsinek néz ki de belül tényleg rohadt nagy. Elképesztő mennyiségű cuccot hoztunk vele haza, mikor költöztünk vissza Pestre. 4 nem kicsi bőrönd, 2 sporttáska, egy bicikli, rengeteg szatyor meg egyéb szépen beslichtolva a hézagokba. Na így is csak az ablakvonalig értünk a cuccokkal.
Nem rossz választás a háromajtós, de hátra beszállni nem könnyű. Nekem formára jobban bejön, van benne valami dekadens furaság, kevésbé anyukás jelenség. Szemből nézve a hatalmas nyitott ajtókkal meg ő Dumbo a kiselefánt.
Ez az autó rendben van. A formáját sose fogja egy olyan szeretni, aki autóügyben nem tud a dobozon kívül gondolkodni. Az vegyen Golfot, és tegyen rá angeleye-t, és menjen a benzinkútra esténként bandázni.
Ez az autó szerintem pont azért menő, mert most ment ki a divatból. Kicsit nyugatabbra már kezdik felfedezni a fiatalok a régi A klassékat, az A2-es Audikat. Bár más az autós kultúra, de lehet hogy még itthon is lesz egy kis kultja a dolognak egyszer.
Hibalista
- Eddig minden rendben van. Nyár elején viszgázott, mikor beoztam az országba, azóta pár dolog előjött, amit meg akarok nézetni. Pici hangja van a váltónak, miután kuplungolásnál összezár, és lassú sebességnél, vagy állva tekerve kicsit nyöszörög a kormányszervó. Erra A klasse fórumokon jópáran panaszkodnak, sokan azt mondják általában nem jelent bajt, max idegesítő. Mindegy, megnézetem. Ennyi belefér, a honosításon kívül semmit nem költöttem még rá.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 93000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 8000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Corolla DX Compact, 1986 | Következő autója? | mondjuk GLK. de még nem adom el egy darabig. |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.2/10) |
