Szendvics csillaggal, német módra
Szöveges ítélet
Bár mára sokat kopott az imidzse, azért a Mercedes név még ma is fogalom. Amióta kisebb autókat is gyártanak, ráadásul már nem is tűnik olyan utópiszikusnak egy Merci tulajdonlása: bár a '80-as években még az "apró" 190-estől borult ki mindenki, ha tudták volna, 15 évvel később mivel állnak elő Stuttgartban... Az A Merci azonban minden kezdeti buktató ellenére siker lett, nálunk is, ezért a használtautó piacon dögivel lehet keresgélni közöttük. Ennek buktatóiba most nem mennék bele, a használtautó vásárlás mindig is lutri, az én A-osztályommal sem volt minden rendben, de ezek egy része típushiba. Jöjjenek a részletek.
- Külső: az A-osztály van annyira egyedi, hogy még a mai napig megállja a helyét az utcaképben. Az eszméletlen tömpe orr, a lendületes üvegfelületek és a szép részletek mellett érdekesség, hogy több felület is műanyagból készül (pl. komplett csomagtérfedél). A 2001-es modellfrissítésnél piacra dobott igen praktikus hosszított kivitel sem kevésbé mutatós. A fényezés minősége sajnos nem az igazi, a matt fekete autón számtalan karc és némi "nem gyári" mattulás is látható volt.
- Belső: a rózsaszín szemüveg általában itt esik a földre - a belsőépítészek sajnos lőttek pár kapufát, luftot és öngólt is. A formákkal nincs semmi gond, de már a beszállás is érdekes, hiszen a szendvicspadló miatt az ajtók aljánál egy bő tíz centivel feljebb van a tényleges padló. Ezért magasra ülünk, de a lábat is meg kell emelni. Igazán szürreális sportautósan fekvő üléshelyzetben "másfél" méter magasan ülni :). Sajnos az ülés kész katasztrófa: alapból kicsit alulméretezett, némileg alulformázott, de a magasságállítással kizárólag a lap mozog (ráadásul dőlésszöggel együtt), a támla fix. Ezért aki nem szeretne IFA fülkékbe egyenesen benézni és ezért lejjebb engedi az ülést, annak a lap és a támla között egy hatalmas lyuk keletkezik - sajnos a derekam és a fenekem távolságát én így nem tudom állítani, így fél óra után jelentős derékfájást tud okozni a szék. Érdekes módon arra figyeltek, hogy az utasülésre rakott tárgyak ne a hátsó lábtérben kössenek ki (egy kárpitlap ezt megakadályozza). Mindezek tetejébe vékonyka, kemény műanyagokkal borították az üléseket, melyek rendkívüli mértékben hozzájárulnak az utastéri zajokhoz - igaz, maga a szék is nyikorog rendesen. Van továbbá néhány furcsaság, ami legalább megszokható: a Mercedes-tipikus egy db kombinált bajuszkapcsoló (azért ablaktörlőzés előtt rendszerint elgondolkodtam, mit is kell tekerni :) - illetve a hátsó ablakhoz tartozók már nem fértek erre, azokat a rádió felett kell keresni...), a lapított műszerfal, a középre a kézifék mellé rakott ablakemelő kapcsolók és hogy minden németesen keményen jár (pedálok, kapcsolók). A helykínálattól viszont mindenkinek elállt a szava: elöl csak simán jó, de a hosszított kivitelben hátul álomszerű a tér, még a sínen osztva csúsztatható üléseket előrehúzva is (bár ilyenkor nehezebb kiszállni az útba kerülő B oszlop miatt). Az állítható üléstámlákkal kiegészülve igazi sofőrös limuzin érzetet kelt a 3,8 méter alatti autó. Ha ehhez hozzávesszük az alapból is 390 literes, remekül megközelíthető és kihasználható csomagteret, elkezdjük megkedvelni a szendvicspadlót. A raktérbe ráadásul rögzítőszemek és zárt rekeszek is kerültek, itt abszolút Mercedes a kidolgozás. Az ülésdöntés sajnos bonyolultabb a kelleténél, de ki is lehet venni a székeket (azért a duplához kell segítség...).
- Vezetés, menettulajdonságok: vezetés közben mutatja meg azt az arcát az autó, ami miatt eladás után elkezd majd hiányozni (szerintem) mindenkinek -"ebben van anyag", talán így lehetne összefoglalni legegyszerűbben, minden mechanikus rész olyan szinten bizalomgerjesztően működik, ami indokolja azt a csillagot az orron. Az alap 1.4-es motor előtt kalapot hajtok: nyomatékos, kultúrált, még autópályán is van benne tartalék és a 8 liter körüli fogyasztás sem vészes. A váltó nem mesterségesen, hanem természetesen súlyos, pontos, rövid utakkal. A kormány nehéz, de igen pontos. A futóműről már mindenki elmondott mindent: valóban zötyögős, rázós, valóban szürreálisan stabil kanyarokban (teljesen feleslegesnek tűnik józan körülmények között az ESP). Egy ügyesen megválasztott gumival (pl. a 185/60 R15 még váltóméret) sokat lehet javítani a komforton egyébként. Ez a hosszított kivitel amúgy is finomabb azért, ha a rázkódás nem járna együtt zörgésekkel, nyöszörgésekkel, koppanásokkal, egy idő után fel sem tűnne, így viszont... Ami kicsit kilóg még a képből az a fék: jelentős erővel kell taposni, hogy valami normálisabb hatást el is érjen az ember. Városi női autónak egyébként nem a legideálisabb összesítve: sok minden erővel, nehezen jár, a fordulókör hatalmas, az orrát nem látni.
- Megbízhatóság, fenntartás: a legfiatalabb első generációs A-osztály is már 7 éves, így jó részük mellől már "kikopott" a szervizkönyv. Nem volt ez másképp az én példányommal sem, ezért a km-óra állást tessék fenntartással kezelni. A kormány és a váltó műanyaga egyébként elég gyenge, így ezek kopásából (vagy láthatólag nem gyári bőrőzéséből) azért lehet következtetni néhány dologra. Az én példányommal folyamatosan adódtak kisebb gondok, negyedévente volt valami javítanivaló, bár egyik sem igazán érbevágó (értsd: 100 ezer Ft alatt volt minden), de azért két év után kicsit fárasztó lett ez az állandó figyelem... Az 1.4-esek hangját érdemes figyelni, mégpedig elsősorban a hidrotőkék kopogását. A fenntartási költségek ma már egyébként teljesen vállalhatók, Casco is van normális áron.
ÖSSZEGZÉS
+ Különleges, időtálló forma
+ Rendkívüli helykínálat, jó variálhatóság
+ Mercedes-színvonalú mechanika
+ Remek alapmotor
- Kemény rugózás
- Sok zörgés
- Nehéz kezelőszervek (ízlések és pofonok)
- Borzasztó első ülések
Hibalista
- ABS vezérlő (98.000 km) - Üléstámla-állítás műanyag takarólapja kétszer is (99.000 és 120.000 km) - Alsó motorburkolat műanyag lemez leszakadt (107.000 km) - Vezetőoldali elektromos ablakemelő (125.000 km) - Vízpumpa (128.000 km) - Izzócsere rendszeresen - Futóműbeállítás
Ide hordtam szervizbe
Pappas Bp. XI. kerület- Udvarias kiszolgálás, vártnál normálisabb árak általában (bár a vezérlés cserére a 180 ezres ajánlat azért szíven ütött)
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
undefined
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 90000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 46000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | C4 | Következő autója? | Colt |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.8/10) |
