Birodalmi bakkecske
Szöveges ítélet
Majd 10 évesen került hozzám Kismerci, nem volt tudatos döntés. Autó kellett gyorsan, ügyesen, bátran. A fél országot bebarangoltam, nézegetve a kínálatot. Nem volt semmi érdemleges. Egy napot szántam a gépjárműbeszerzésre, és az egésznapos bóklászás után az utolsó megtekintendő autókereskedésben láttam meg záróra előtt. Jól nézett ki. A belseje komolyan mint az új. Autómata kuplung - az asszony örülni fog. Merci - a szomszédokat megüti a guta. Próba: minden működik, tipp-topp, csak a váltó sivít, zúg, ha motorfékkel gurul. De Merci. Mindegy már, szarok rá, éhes vagyok, fáj a fejem, vihar készülődik, menjünk haza, mer´ a tököm kivan, fizessünk oszt jóvan. Alkudni illik, pofátlanul 100 ezer engedményt kértem a zajos váltó miatt, az eladó beleegyezett. Gyanúsan simán... Úton hazafelé: a váltó sivít, de más semmi. A váltásokat megszokni, hát, eléggé fura volt. Simán váltott, gyorsan, pontosan, csakhát ez félautomata, ahol rakod a sebességet mint rendesen, csak nem kuplungolsz. Namost engem arra tanítottak, hogy automata váltósnál a bal lábad eleinte beteszed az ülés alá, vagy a nyakadba, hogy még véletlenül se azzal fékezz. Mert a bal láb nem tud fékezni. A bal láb kuplungolni tud, vagyis a pedált hirtelen tövig kinyomni és lassan felengedni. Habár a forma1-ben pontosan így működik a fékezés is, de a való világban nem... Rendes automatánál ezzel nics is baj, mert ott beteszed Débe és többet nem piszkálod a váltókart, tehát késztetésed se nagyon van, hogy kuplungolgass a fékpedálon. De itt váltanod kell, a jobb kéz a maga beidegződött munkáját végzi, és hát a kuplungolós láb is mozdul vele automatikusan. Amíg erre odafigyesz, hogy a lábnak most kuss, addig nincs is semmi baj. A baj ott kezdődik, amikor végre alkalmad nyílik megelőzni a fehér Dukátót, négyesbe vissza, 120-ig kihúzat - egész jól megy ez az egyhatos, de hát Merci ez öcsém - Dukátó lehagyva, ötösbe fel.... és kuplungolsz egyet. A bal láb tövig nyomja a fékpedált, ABS kattog a száraz úton 120-nál, téged megfog az öv, tényleg nagyot lassusz - jók a fékek, és közben nem érted, hogy most mi a fasz van? Te minden jól csináltál, csak sebességet váltottál, most mi történt? Beállt a motor? Tönkremet a fék és minden leblokkolt? Vagy mi van? Ösztönösen még jobban nyomod a féket, mire nagy sokára rájöszz, hogy baszki ez félautomata, nem a kuolungot nyomtad ki, hanem a féket. Ekkor aztán felengeded. A sebességed ekkorra már 120-ról kb. 60 alá esett. Nomost a Dukátós sem nagyon tuja, hogy most mi van. Ő csak azt látja hogy egy köcsög Kismercis előzi éppen, amitől ő ösztönösen elkezdi jobban taposni a gátz, eddig rendben. Ott veszti el a történet fonalát, amikor az őt megelőző Kismerci satufékez előtte egyet. Jávorszarvas - teszt a Dukátónak. Dudálás, integetés, te meg kussolsz, lesütöd a szemed, mert hát hogyan is magyaráznád el ezt az egészet frappánsan, néhány szóban egy ordítozó Dukátósnak? Sehogy. Esetleg kapsz a pofádra és még meg is köszönöd, hogy nem zúzta le hátulról a Kismercit, amit most lőttél és aminek az asszony is örülni fog, merolyankis édi, megmég kuplungolni se kell, nahát... A szomszédok meg jó irigyek lesznek majd, hehehe... Hol jöhet már ehez az ő háromhengeres Fábiájuk. Lúzerek. Folyt.köv.
Hazaérve teljes volt a siker, én voltam a világ leügyesebb, legdörzsöltebb, legokosabb, stb. férje. Nem is maradt el a jutalom... khm. Persze a nőm az első 3 méteren belül kiszúrta, hogy a Kistündibündi mercinek úgy nyerít a váltója, hogy ihaj! Semmi, mondom, csak olajcsere kell neki. Elhitte, mert el akarata hinni. Na mindegy, most nem ez a fontos, első a kozmetika, hadd irigykedjenek a mindenkik, hogy milyen szép Kismercink van. Mosás, mosás, teknősbékás viasz, majd mégegyszer viasz és valóban olyan lett, mint az új. Legalább a lakk minősége emlékeztetett egy Mercedesre, ha más nem is. Egyébként az apró, kőfelverődések okozta sérülések körül már herpeszes volt a festék. Még szerencse, hogy nem volt ilyenekből sok, meg csak egész közelről látszódott a kezdeti rozsda. Erre az autóra adtak 30 év rozsdagaranciát? Na mindegy, a ragyogás már megvan. A külső műanyag és gumi részek 2 flakon szilikonsprét (mattot) szívtak magukba, cserébe eltűnt a fakószürke fátyol és fekete lett minden, aminek feketének kell lennie. Szépek lettünk, pár kör a faluban, lessenek a parasztok. Beltér. Az állapot teljesen, de szó szerint, mint az új. Csak a váltógomb volt egy icipicit kopottas, ám annyira zavaróan nem illett a képbe, hogy rendeltem bele újat valami lengyel ebayszerűségről - apám, ott aztán van minden! Viszont az autó egész belseje zizegett, ropogott, nyiszogott, nyilván azért, mert a műanyag elemek totálisan ki voltak száradva, amit megérintett az ember, az nyekergett.
Megint abbahagyom, mert a gyerek internetezni vágy. Folytköv.
Hibalista
- Vátózúgás - megjavult
- ajtózsanér - kicserélve
- központizár - részben megjavítva
- toronycsapágy - csere
- műszerfalizzó - megütügettem a műszerfalat, megjavult
Ide hordtam szervizbe
Hivatalos MB szervíz - alkatrészeket vettem ott, az árak rendben vannak. Az óradíjuk nevetségesenindokolatlanul magas, nem javíttattam náluk semmit
Értékelése: 1
Másik szerelő értékelése
Mekgajver Péter, mindent megcsinált baráti alapon.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (2) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 127000 |
Megbízhatóság | (5) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (1) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Ibiza | Következő autója? | Multipla lett |
Ennyire szerette | (5) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (3.7/10) |
