Strapabíró öreg
Szöveges ítélet
Előzmények réges-régen:
Az előző autóm 2-es golf volt benzin-gázos, de annak már a nyaka is véres volt. Este jöttek megvenni az ország másik végéről. A benzinkúton találkoztunk, hogy fénynél láthassa a vevő. Kérésre motorháztető kinyit, benzin ömlik a szakadt csövön (ami számomra is újdonság volt) de nem riasztotta el őket.
Anyámékhoz mentünk szerződni, akiknek határozott elképzelésük volt arról, mennyiért adhatom oda az autót. Ez problémát okozott, mivel az utolsó pillanatban észrevették a vevők a sötétben, hogy akkora rozsdás lyuk tátong az egyik első dobon, hogy félő kiesik rajta a motor is, ezért ők csak a várakozásomnak megfelelő reális árat akarták csak megadni érte, ami lényegesen kevesebb az anyámék által elfogadhatónál és a hirdetésben feltüntetettnél.
Mit tesz ilyenkor az ember, aki nem akarja otthon hallgatni feleslegesen egész este, hogy milyen hülye vagy fiam? Hát igen, adtam nekik pénzt, hogy azzal kiegészítve szurkolják le a kezembe a teljes vételárat anyámék előtt. A dolog méregfoga ki volt húzva. Mindenki boldog volt, autó elment.
Merci:
Amikor megvettem féltem tőle mint a tűztől, mit tartogat számomra. Pesten vettem kereskedésben. Lpg-volt benne, és élőben is olyan szép volt, mint a fényképen. Sokáig szemeztem vele, majd amikor hirtelen leengedtek az árából 300 ezret mentem érte. Véletlenül 199 ezer volt benne, mint minden eladó autóban.
Nem okozott csalódást az autó nem sok bajom volt vele, ami volt az csak azért volt, mert hozzá nem értő autószerelők nyúltak hozzá.
Történt egyszer, hogy mentem-mendegéltem az autóval de valami furcsa volt. Nem emlékszem már, hogy mi, de gondoltam megállok az egyik ismerős szervizben (más város volt). Bekanyarodtam a szerviz udvarára, megálltam, de mielőtt leállítottam volna a motort az autóból forró gőz csapott fel és ijesztő szag.
Víz és olaj keveréke. Ez nem otthon volt, ezért gondoltam elviszem az autót és otthon csináltatom meg, nem a drága rezsiórabérrel. Itt nagyot hibáztam. Csak a hűtőt kellett volna kicserélni. Ezeknél úgy van megoldva, hogy az olajhűtő egybe van a vízhűtővel. Valahol kilyukadt és átfolyt az olaj a vízbe. Teleköpte az egész motorteret az ebből létrejött massza.
Az otthoni szerelő nem jött rá először, hogy ez a baj, hanem megbontotta a motort keresve a baj okát. De amikor összerakta a motort a vezérműláncban az egyik szem beszorult ezért az rövidebb lett. Utána saját bevallása szerint is alig bírták feltenni a vezérmű fogaskerekére a láncot az összerakásnál, pedig annak simán fel kellett volna mennie, hiszen a láncfeszítő dolga a feszesség szabályozása. Annyira nem értek hozzá, de ezt akkor megtanultam.
Felesleges kör után rájöttek, hogy a hűtő lyukas, csak azt kellett volna cserélni.
Autó összerak, öröm-boldogság, nem is volt sokba.
Két hét múlva világvégén esküvő. Esküvői kocsisor összeáll a főúton, jár a motor álló helyzetben alapjáraton, majd autó leáll és nem indul, égek mint az erdőtűz. Integetek, hogy csak tessék-tessék, rám ne várjanak. Autó letol a főútról. Vidám esküvői vacsora.
Trélerrel haza az autó, mert ott azt mondta aki megnézte, hogy nem elektromos a baj és nagy munka lesz. Autót elvisszük egy szerelőhöz, aki szarik rá, meguntam, onnan elvisz egy másikhoz. Ezek végül is olyan szerelők voltak, hogy egyiknek se szakmája, csak értenek hozzá. Ők is megbontották a motort és mit látnak? Eltört a vezérműtengely.
Miért törik el a vezérműtengely ?
Később derült ki az ok, amit már fent írtam. Vettem alkatrészt (fél motort) mert elnyalta a támasztékot is az eltört vezérműtengely. Amikor összeakarták rakni, nekik is előjött a probléma, amin az előző szerelő simán túllépett. Nem tudták simán feltenni a láncot a fogaskerékre, nem értették miért, feszíteni meg nem akarták, mint az előző szerelő. Lebontva mindent észrevették alul a megszorult láncszemet, ami miatt rövidebb volt a lánc. Lánc kiegyenesít, simán feltesz, probléma oka feltárva. Nem az autó szar, hanem az előző szerelő balfasz. Előfordul jobb helyeken is, ez már biztos. Mindenestül vagy 250 ezrem bánta.
Az autóban egy dolog azonban életveszélyes. Nem tudom miért nem mondja senki, miért nem teszik kötelezővé hatóságilag a hozzá nem értők miatt is, mert így olyan meglepetésként éri a dolog mint engem ért már kétszer.
Megyek pestre, autóban négyen. Autópályára felérek, 150-re felgyorsítok (mindig ennyivel megyek, mert még nem büntetnek köziggel) csattanás, átláthatatlan füstfelhő mögöttem, azt hittem durdefekt vagy ilyesmi, csak azt nem értettem miért füstölt ennyire.
Az autó érdekes módon ment tovább, nem imbolygott, meg semmi, kormányozható is maradt, így lassan lehúzódtam a leállósávba.
Kiszállok, szétnézek, bal első kerék 90 fokba kifordulva, a sárvédő is megbánta.
Az embernek káromkodni kél kedve. Zsírúj goodyear garnitúra két hete felszerelve, ebből az egyik elfüstölt, hogy növelje a költséget. Öklömnyi lyuk lett rajta.
A hozzáértők már bizton vágják, hogy a talpas kitört mint a zsigulikban szokott.
A tréler hamarabb megjött, mint eszmélni tudtam (nem tudom hogy csinálják).
Azt mondta az is – pedig már sokat láthatott – hogy ilyet még nem látott, nem érti hogy éltük túl. Én mondtam, hogy az autó ugyanúgy ment tovább, mintha misem történt volna, biztos a sebesség meg a lendület tette.
Haver mondta utána, hogy ő is így járt a japán kocsijával kb 70-es tempóval, be is húzta az árokba, mert vezethetetlen lett.
A W124-nek ez ugyanolyan gyengéje mint a zsigulinak. 8 ezer forint a gyári talpas. Gumi, új sárvédő, talpas két oldalon, szerelő, tréler, fényezés kb. 120 ezer.
Szép nyári délután 3 évre rá elindulunk asszonnyal bevásárolni, körforgalomba befordul, majd ki, kerék megint kifordul a város közepén. Nahogya.
Nem tudom miért nem bírja a gyári alkatrész három évnél tovább? Megint a talpas. Kiszakadt a gömb a házból, és száraz volt a belül mint az országút.
Ez azért elgondolkodtatja az embert és ebből néhány dolog azért következik.
Először is, megfogadtam, bármilyen kocsim lesz, évente cserélem a talpast.
Másodszor, szerintem kötelezővé kellene tenni a rendszeres cseréjét, mert mi figyelmezteti az embert a bajra, ha a szerelő nem? Hát a kötelező előírás. Mindig eszembe jut, ha nem ott és úgy, hanem mondjuk egy jobbos kanyarban törik, szembe meg jön valami…
Harmadszor, ha ilyen autója van, ugye tudja mit kell tennie a jövő héten?
Mondják, hogy ez vizsgálható, nem kell olyan gyakran cserélni. Hát persze.
Vizsgáltatta is a szomszédom az esetem után, akinek ugyancsak W124-ese van.
Mondom neki, mi történt, kérdem ő mikor cserélte, mondja soha. Jó, utasításba kiad, mondván ha kedves az élete.
Egy hét múlva jön (nem szépítek rajta semmit, úgy volt az bizony), hogy elment a szerelőhöz, fel is emelte, kereket megrángatva megállapítást nyert, hogy semmi baja a talpasnak, cserére nincs szükség.
No, emberünk megnyugodva örömmel indul haza, ahová éppen már el nem ér, mert egy gödröt talált hazafele és már ki is fordult a kereke, mert megadta magát a talpas. (Négyezerért vett a gyári 8 ezer. Az ugyan meddig tart majd?)
Az autó egyébként nagyon megbízható, 19 évesen is nyugodtan indulok vele 800-900 km-es utakra, csak tankolni kell bele. A szokásos kopó fogyó alkatrészeken kívül nem volt baja a fentieken kívül, pedig 1 évig taxi is volt. Az alkatrészár fillér.
A gázzal nincs baj, nem kell félni tőle.
Gázból egyébként 12 körül fogyaszt, de 13-at nem érte el úgy sem, hogy nagyrészt autópályán 3 óra alatt elértem az ország egyik végéből a másikba 4 személlyel. 10 litert akkor eszik gázból (már mértem), ha városon kívül megyek kilencvenes tempóban, de ez ritka, mert városban is sokat megy az ember. A múltkor 300 km-t mentem teli tankkal indultam, visszatérve megint tele tettem, 7800 Ft-ot fizettem, betartva a sebességhatárokat, nyugis tempóban (ebben volt 120 km autópálya is).
A karosszéria tavaly nagyon elkezdte megadni magát, ezért elkezdtem gondolkodni, mitévő legyek. Felületi kezelés legyen vagy komolyabb lakatosmunka.
Maradtam a felületi kezelésnél, mert már csak idős, nem ebben akarok megvénhedni mégse.
A fent említett szomszéd ajánlott egy sufnituningos festőt.
Elvitt hozzá, mutattam, mi a gond. Bőven volt higgyék el, mindegyik karosszériaelem érintett volt . Akkor pénzről nem volt szó. Néhány nap múlva felhívtam, időpont egyeztetés miatt. Mellékesen rákérdeztem a költségekre is, mégis mire számítsak. Mondja a telefonban, az anyagköltség kb. tíz ezer, a munkadíj - hosszú hatásszünet ezért arra számítottam, hogy mond egy nagy összeget - az is kb. egy tízes. Köpni nyelni nem tudtam, ebből már mégse lehet alkudni, újrafesti az autót.
Elvittem hétfőn reggel, kedden délbe szólt, mehetek. Reménykedtem a színt legalább eltalálta, mert ennyi pénzért nem sok jót remélhet az ember.
Hát újjávarázsolta az autót, és fel is polírozta. Nem akartam hinni a szememnek. Ennyiért minden évben megcsináltatom ha kell.
Egy 19 éves autó hogy bírja ezt ilyen jól és üzembiztosan nem tudom, csak a talpasra kell figyelni. Az elején említett golf ugyan soha nem hagyott ott sehol (mindig otthon adta meg magát), de ez az autó más szint minőségben, pedig kapott tőlem eleget, nem kíméltem.
Hibalista
- - Hűtőcsere (kilyukadt) 35 ezer Ft volt, - - alsó talpas csere 2x - - Vízpumpa (megelőzendő a bajt) - - kipufogó heggesztés 2x - - klíma töltés - - klíma kapcsológomb -
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1993 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 6 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 199000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 150000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 11 l |
Előző autója? | Golf II. | Következő autója? | E 320 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.3/10) |
