Jürgen, a sörhasú (hátú) germán
Szöveges ítélet
Az elhatározás egy éve, 2007 elején született meg, kell egy nagy autó. Sokat piacolunk, kellett már egy saját autó, meg nem akartam lelakni fater relatíve új, de szép állapotú Corolláját (amire mellesleg én beszéltem rá egy Pug 206 rovására. Azóta hálálkodik:D).
A következők voltak a szempontok: kombi, diesel (szívó), nem túl drága. Nem nagy igények, majdnem sikerült is venni egy CarinaE-t, ütött-kopott kasztnival, de fél nappal lemaradtunk róla. Visszagondolva, nem bánom, bár harmadannyiba került volna, mint a jelenlegi.
Magam sem tudom, hogy került a képbe a csillagos, de egy idő után már nagyon leszűkült a kör: S124 kombi, 2,5-ös szívódé, automata váltós, klímás.
Rengeteget bújtam az index merci-fórumot, megpróbáltam minél több információt összegyűjteni, mit figyeljek, mikre ügyeljek (ezúton is köszönöm mindenkinek).
Jürgen (mert hogy ez lett a neve) előtt egy autót néztem meg konkrétan, 95-ös, leírás szerint 250e-rel, állapotából ítélve ez akár valós is lehetett volna... egy átfordulás után. Tehát felejtős.
Ugyanezen a fórumon Ő talált meg engem, egyik ottani srác autókkal kereskedik, és mondta, hamarosan lesz egy fehér. Mivel a szín nem volt a kritériumok között, de az összes többi stimmelt, le is csaptam rá, hogy engem érdekelni fog. Időközben intéződött a hitelem, két hét múlva pedig már mehettem is Vörösvárra megnézni a cimbit. Ha úgy vesszük, meggondolatlanság volt gyakorlatilag egyedül, laikusként elmenni használtautót venni, mert ugyebár a párom annyit konyít az autókhoz, amennyit én a szilikonbeültetéshez.
Tehát, odaértünk, körbejártuk, első ránézésre szép. Másodikra is. Két kerékíven apróbb pörsenések, a jobbelső doblemez kissé rohad az évek alatt rácsöpögő ablakmosófolyadéktól, a vezetőülés a típusnál megszokott helyen kikopott (taxi múltja volt), a lámpabúrák nem a legjobbak, a hátsók itt-ott repedtek, a csomagtérroló egyik akasztója letörve, ezért a roló félig lóg, a tetőablak csak kétujjnyira nyílik, fél középkonzol nem világít. De ezek kezdtek a szememben eltörpülni. Beültem. Nagy, mit nagy, óriási! Automata. Klímás. Kezdtem beleesni. Pontosabban szólva kezdett a legjobb barátom lenni, mégiscsak férfineve lett. Srác felajánlotta a próbakört.
Automatice a jobbegybe ültem volna, meglepődtem, amikor azt mondta, hogy én vezessek. Ezt nem sok autókereskedőről tudnám elmondani, többnyire ők vezetnek. Azt mondják, dízelt télen kell venni. Nekem sikerült beidőzíteni, december elején mentünk oda. Jürgen pöccre beindult, a motor szépen járt, és nem volt előtte járatva. Elindultunk...
Fura volt, mivel 10-évnyi, és 400e km-nyi kéziváltós karrierem során ha 5 km-t vezettem automatát, sokat mondtam. De tetszett. A lomhasága, a rohadt nagy volánja, az, ahogy úszott az úton, és még a kerregő, klattyogó motorhangja is. Nagyon tetszett. Két dolog aggasztott csak, az egyik a km-óra állása (543.500), a másik az, hogy még egyáltalán nem volt biztos, hogy megkapom a hitelt.
Laikusként úgy ítéltem meg, hogy a félmillióhoz képest nagyon jó állapotban van, és inkább hihető ez az óraállás, mint a 2 évvel idősebb, 200-300e km-es órás példányoké. Bevállaltam, leraktam a foglalót úgy, hogy még mindig nem voltam biztos a hitelben. De tudtam, hogy bánni fogom, ha nem foglalom el, legfeljebb bukok 50e-t. Most már 100%-ig biztos vagyok benne, hogy megbántam volna, ha nem szánom rá magam.
December 22-én hoztam el, majdnem hogy karácsonyi ajándékként:) Az automatát úgy 200 km alatt megszoktam, és azért ha akarja az ember, oda lehet lépni neki. Alapból, épphogy benyomva a gázt, kettesből indul (4-fokozatú), és iszonyú lomha, de nem érdekel. Ezzel az autóval vonulni kell, és illik. Azért lepadlózva még így is képes meglepetést okozni néhány hitetlennek, aki tolni próbál. De nem versenyautó, ennyi km után kímélem, 3e fölé nagyon ritkán pörgetem a motorját.
Hihetetlen, mennyi nyugalmat sugároz az autó, beülök, és nem érdekel a külvilág, nem érdekel, hogy 30-40-nel megyek a körúton a külsőben, nem érdekel, ha bevágnak elém, nem idegeskedek. Viszont még ebben a korban is tekintélye van, kirakott index mellett nem kell órákat várnom, hogy beengedjenek, és ha én engedek be valakit, megköszönik.
Jürgen meglepően szép állapotban van, nem mondom, hogy nincs rajta javítanivaló, de így is megnézik az úton, tetszik az embereknek. Nekem is. Imádom!
Hogy ne csak a csöpögős szöveg legyen fent, írnék konkrétumokat erről-arról. Pocsékul szóltak a hangszórók, elsők, hátsók. A benne lévő magnót, és cd-tárat lecseréltem a sajátjaimra, lám, úgy szólnak, mint az újak. Emellé elfért egy mélyláda is az óriási csomagtartóban, ami lehajtott hátsó ülések mellett akkora, hogy hárman is elférnének hosszában fekve. Egyébként a láda, pontosabban az erősítő beszerelésekor merítettem le az aksit, zárlatot okozhattam valahol, le is szívta.
Első komolyabb sikeremnek a műszerfalizzó cserét tudnám be, valamint a középkonzol, és a váltókulissza izzóinak cseréje. Tudni kell, hogy a szellőzőrostélyok tekerőiben is vannak izzók, ezek közül a középső már világít, a két szélső még várat magára (0,2W-os izzó kell bele, meg a középkonzolba is, én esso kúton vettem, 98ft-ért darabját).
Megejtettem egy lámpacserét is, az eredetileg benne lévő lámpák elég ramaty állapotban voltak, a tömítések meghaltak, lejárt a búra, a foncsorról mállott a króm, és köbö 20 métert világított előre. Két új, utángyártott búra 32e ft, a ház előtt került beszerelésre. Most olyan, mint az új:)
Pár hete elromlott a vezetőoldali elektromos ablakemelő, a motor kapcsolt, de valami akadt, nem lehetett leengedni. Leszedtem a kárpitot, kicsavaroztam a szerkezetet, megigazítottam, működik. Visszaraktam, felhúztam az ablakot, megint nem engedi le. Ezt eljátszottam 3-szor, majd - mivel sötétedett - visszaraktam. Az ablakot már nem tudtam teljesen felhúzni, ujjnyi rés maradt a keret és az üveg között. Fél óra múlva lementem, el kellett mennem, beülők, megnyomom a kapcsolót, működik. Leengedi, felhúzza teljesen. Igaz, hangos lett valamiért, de működik. Érthetetlen...
Egyébként kb ekkor merült le az aksi másodszorra, a párom benyomta az ablakemelő kapcsolót, az pedig beragadt. Egész éjjel erőlködött szegényke, míg végül lemerült az aksi. De a villanymotor kibírta.
Fogyasztás? Most télen 10 környékén volt, rövidtávokon (5-10km), hidegindításokkal. Apropó, -10-ben is pöccre indul, igaz, fél percig izzítani kell hidegen, de akkoris. Egyszer sem köszörülte tovább 2 másodpercnél az önindítót. Most, hogy melegszik az idő, 9-9,5-re esett vissza a fogyasztás, viszont az osztrák kirándulás alatt 7-literes átlagfogyasztást produkált.
Tény, nem ehhez szoktam a Lancer, és a Corolla 6-7 literes fogyasztása után, de hamar "beletörődtem", hogy ezért a 2 liter többletért kárpótol a kényelem, az automata váltó, és az, hogy csillag vezeti az utamat.
Írtam már, hogy imádom? Egyelőre csak 5e km-t pörgettem bele, de remélem, tudom, hogy lesz sokkal több is. Idővel elviszem lakatoshoz, van rajta néhány átrozsdásodás rejtettebb helyeken, kicsit beázik az antennánál, hólyagzik a hátsó kerékívnél, de ezek apróságok. Az eddigiek alapján tökéletesen elégedett vagyok, úgy érzem, sikerült kifognom egyet a ritka, jobb állapotú 124-es közül.
Folyt köv...
------------------------------
2010.09. folyt.:
Az autó még mindig megvan, és hű társam továbbra is, a legutóbbi értékelésem óta 25.000 km-t pörgettem bele, bár az utóbbi 1 évben meggyűlt vele néhányszor a bajom. Kezdődött azzal, hogy valahogy belevegősödött a rendszer, és hideg motorral tartott vagy fél percig, mire megszívta magát üzemanyaggal, és beröffent. Tartott volna, ha nem merült volna le 20 mp-cel előtte az akksi... pár hétnyi szenvedés után elvittem pár szerelőhöz, egyik se tudott vele mit kezdeni, majd végül régi cimborám elvitte, pár hétig tartott ugyan, de megoldották, porlasztócsúcsok cseréje, új izzítógyertyák, ez, az, amaz, megálltunk 140e-nél.
Jó is volt az autó kb. 2 hónapig, amikor is újra elkezdődtek a hasonló problémák, adagolófelújítás, 60e pénz.
Az alapjárat hidegen döcögött, így jövőre egy teljeskörűbb motorfelújítás van tervbe véve, újragyűrűzés, hüvelyezés, stb.
Ami problémásabb, az a hátsó futómű gyakorlatilag leszakadása, átrohadt hátul az alváz, és elengedte a futóművet. Második hónapja áll a műhelyben az autó, teljes hátsó nyulvány csere egy másik merciből kivágott alkatrészből, hidraulika felújítás, összes doblemez cseréje, hátsó ablakok szigetelésének cseréje (hátsó ablakokon folyt be a víz, és átrohasztotta az alattuk lévő nyulványokat), itt-ott lakatosmunka, ahol pörsenéseket találtunk rajta, és pluszban még az első futómű felújítása, alvázvédelem, fényezés, itt-ott. Ezt a műveletet olyan 150-200e-re saccolta a szerelő.
Emellett kap üvegfóliát is a hátsó részlegre (a 3 hátsó ajtó, és a 2 csomagtérablak), potom 17e pénzért.
Amit meg kell csinálntatni még rajta, a motorgenerálon kívül: automataváltó felújítás, kardán felújítás, további lakatosmunkák (balelső sárvédő cseréje, ilyesmik).
Mindent összevetve ebben az évben belekerült az autó durván félmilliómba, de ha figyelembe veszem azt, hogy 2 évig gyakorlatilag semmit nem költöttem rá az olajcserén, és üzemanyagon kívül, valamint azt, hogy ha ezek megvannak, és a motorgenerálon is túlleszünk, pár évig különösebb gond nélkül tudom használni az autót, már nem tartom annyira vészesnek az összeget. Újabb autóknál ebből a pénzből max csak egy automata-váltó cserét tudtam volna beeszközölni.
A fentiek szerint kicsit le kellett rontanom a korábbi értékelésemet, de még mindig rendületlenül imádom, és még mindig nem fogom lecserélni semmire. Sokan kérdezték már, miért nem veszek másik autót, erre csak annyival szoktam érvelni, hogy ezt az autót, ebben az állapotban talán 300e-ért el tudnám adni, ahhoz, hogy vegyek egy hasonlót, hozzá kéne dobnom minimum fél millát, és senki nem fogja garantálni, hogy minden jó lesz rajta, amiket a mostanin megcsináltatok, így megint ráköltök többszáz ezret, hogy legyen egy épkézláb autóm. Így viszont, hogy jürgenemet ápoltatom, árban kábé ugyanott vagyok, és legalább tudom, mi az, ami már készen van, és mi az, amihez még hozzá kell majd nyúlni a közeljövőben.
Ezt az autót így szeretem, hosszú távú terveim vannak vele, újra szeretném fényeztetni, fekete bőrbelsőt rakatni bele, ilyesmik. Ez szerelem...
------------------------------
2011.01. folyt.:
A futóműfelújítás egy rémálom volt, 4 hónapig állt az autó a cimboránál, és haver ide, vagy oda, a negyedik hónapban már rengetegszer elvesztettem a türelmemet, aminek hangját is adtam. De végül átvehettem! Amik történtek, jobbhátul az alváz, és a tartók lakatolva, alvázvédve lettek. Hátsó hidraulika felújítás (húzta a seggét, odavertem a tankját is pár fekvőrendőrhöz, így most az üzemanyagszint-visszajelző sem mutat valót, lámpa felgyulladása után kb. 1 km-em van benzinkutat találni...), új csövek, új olaj... továbbá első teleszkópok (bilstein), kormányösszekötő (febi), féltengelyek (meyle), így a rázás is megszűnt. Hozzáteszem, a korábbi lengőkarokat nem gyengén készítették ki a magyar utak, az egyik konkrétan egy kiflire hasonlított.
Ez a mutatvány fájt 170e-be mindenestől, tehát benne van az anyagár, az alékatrészek, a munkadíj, és a műszaki vizsga díja is, ami így szerintem nem sok.
Mindent összevetve, az elmúlt évben nem kevés pénzbe kerültek a javítások, és ez még csak a jéghegy csúcsa, idénre tervbe van véve egy váltófelújítás, tetőablak javítás, 1-2 átmeneti megoldást nyújtó lakatosmunka, jövőre pedig motorgenerál, és kintről hozott donorautó vétele.
Hosszú távú terv? Egy AMG S124-es :)
Hibalista
- 2x lemerült az aksi - saját hiba - műszerfal világítás, izzócserék - talán 3e ft? - két első lámpatest - újonnan 32e ft - balelső lengéscsillapító eregeti a lét - még nem javítva - negyedik porlasztócsúcsnál szuszog ki a levegő - még nem javítva - apróbb rozsdafoltok - javítása tervbevéve - zárak - nem találtam még hozzá zárat - stb, apróságok - ----- - 2010.09. update, a nagyobb beruházások: - kormányszervó felújítás, porlasztócsúcs csere, tűzkarika csere, izzítógyertya csere, negyedik hengernél lévő levegőkifújás javítás, a leszakadt légszűrőház visszabiggyesztése, egyéb apróságok 140 ezrembe kerültek. - adagolófelújítás, klímaventillátor csere 60e ft - új bosch akksi, féláron 14e pénz - most éppen futóműfelújítás folyik, 150e-rel nyugtatott a szerelő. - ----- - 2011.01. update (580.000 km), futóműfelújítás: az egész mutatvány került 170e-be úgy, hogy benne volt a vizsgadíj, anyagár, munkadíj, minden. A leírásban részletezve.
Ide hordtam szervizbe
egyelőre én bütyköltem az apróságokat (műszerfal izzócsere, ez-az-amaz), de későbbi tapasztalatokat majd osztom
Értékelése:
Másik szerelő értékelése
régi cimborám, karosszérialakatos, lelkes, alapos, bár kicsit lassú, lévén, hogy otthon, hétvégente tud csak hozzányúlni az autóhoz.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1992 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (4) | Km vásárláskor | 543500 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 30000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Ő lesz a koporsóm! |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.1/10) |
