Luxustraktor. Tartósság, kényelem, régi német precizitás
Szöveges ítélet
No, akkor ítélkezzünk.
Mese négy felvonásban: 1: A száraz, de fontos számokról, 2: Amit a W123-ról általában tudni érdemes 3: A szubjektív megítélésem a saját autómról 4.: Összefoglalás
1. felvonás: A száraz számok.
A W123 általában
- Gyártási idő: 1976 február – 1985 december (előszéria a sorozatgyártás megkezdése előtt: 1975 elejétől, illetve az utolsó 63 db kombi 1986 januárjának elején kerül legyártásra, de a többi variáns 1985 decemberig volt gyártásban)
- Példányszám: 2 696 911 db összesen, ebből 300D 4a változat: 324 718.
- A 4 ajtós karosszéria paraméterei:
Hossza: 4725 mm
Szélessége: 1786 mm
Magassága: 1438mm
A 300D motor főbb paraméterei:
Lökettérfogat 2998 ccm
5 hengeres, soros.
Teljesítmény 80 LE/4000 f/min, 1979 szept-től 89 LE 4400 f/min
Nyomaték: 172 Nm /2400 f/min
Saját tömeg: 1445 kg (4a), 1570 kg (kombi)
Max seb.: 147 km/h, 1979 szept-től 155 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: kb 18 mp
Fogyasztás (gyári adat): 8-10,5 l/100 km
2. felvonás:
Ha másra nem, erre biztosan rávágja két kilométer távolságból is bárki, még egy ovis gyerek is, hogy ez Mercedes. Egyszerűen azért, mert annyira elterjedt, és még a mai napig is része a hétköznapi forgalomnak – nem csak kis hazánkban. Ez köszönhető nagy eladott darabszámnak és strapabíró mivoltának. Mit is kell hát tudni róla?
4 főbb „széria” különböztethető meg, de ettől függetlenül egyéb időpontokban is folyamatosan változtattak az autón kismértékben a gyártási idő során:
0,5 széria: 1975 eleje – 1976 február: előszériában készült példányok, igazi ritkaság.
1. széria: 1976 február – 1979 szept.
2. széria: 1979 szept – 1982 szept: változtatások a felhasznált kárpitanyagokban, kismértékben változik a fejtámla formája, most már valamennyi dízel kulcsos indítású, motorikus változtatások pl 300D 80LE -> 89 LE, stb.
3. széria 1982 szeptember – 1985 december : az ülések kárpitozása változik, teljes széltében textilbevonattal az ülőlapon ill háttámlán, megszűnik a kereklámpás fényszóró, valamennyi modellben megjelenik alapfelszereltségként a fabetétes díszítés a műszerfalon, széria lesz a szervokormány, stb
-4 ajtós szedán, kombi, 2 ajtós kupé, ill hosszított 4 ajtós limuzin karosszériával készítették, ill nem gyári kivitelben egyéb karosszériaváltozatok is léteztek (pl. mentőautó)
-Motorvariánsok:
Benzines:
200: 94, majd 109 LE
230: 109 LE
230E: 136 LE
250: 129, majd 140 LE
280: 156 LE
280E: 177 majd 185 LE
Dízel:
200D: 55 majd 60 LE
220D: 60 LE
240D: 65 majd 72 LE
300D: 80 majd 89 LE
300D Turbo: 123, majd 125 LE
Minthogy ezen írás a 300 D-re hangolódik, így a többi motorvariánsról több szót nemigen ejtenék.
A 300D egy 5 hengeres soros előkamrás dízelmotor, Bosch soros adagolóval. Ez a motor 1974-ben az állólámpás Mercedesben jelent meg, a 240D egy hengerrel felhizlalt változata. Akkor ezzel a Mercedes a világ leggyorsabb széiagyártású dízelmotoros személyautójává tette az állólámpást. Menettteljesítményekben értelemszerűen a W123-hoz kapható dízelek közt a legjobb volt, egészen a 300D Turbo megjelenéséig. A maga idejében elég jó, mai szemmel azonban eléggé szerény menetteljesítményt jelent ez, 18 mp körüli gyorsulás, 150 km/h körüli végsebesség. Szóval eléggé nagypapás. Padlógázt, tartós terhelést nem tűri.
Cserébe a dízelek élettartama megfelelő karbantartás mellett (de ez sajnos elég ritka Magyarországon) minimum 400 ezer Km, de számtalan példa van, világszerte, (és nem is kell ehhez német taxisnak lenni), hogy átfordul a kilométerszámláló, és 7 számjegyű a futásteljesítmény. Magyarországon csak azért nincs ez így, mert mindig visszatekerik a számlálót… Megint csak a megfelelő karbantartás mellett rendkívül megbízható, ha meghibásodik, az sokszor a tulaj hülyeségére vagy hanyagságára vezethető vissza. Német internetes W123 honlapok tanúsága szerint az extremitást e téren egy 1977-es 200D német taxi jelenti, 1982-re, több, mint 700 ezer km lefutása után lett először műszaki hibás, előtte semmi (!!!). Talán nem mellékes, hogy egyébként a munkahelyemen éppen X autógyártó műszaki munkatársaként tengetem napjaimat, jól tudom, hogy a mai autókba számtalan olyan alkatrészt terveznek bele, amelyek tervezett élettartama sokszor még a 200 ezret sem haladja meg, a motor sem sokkal többre van tervezve… ennyit a mai autókról (engem ezért a mondatért még meg fognak egyszer ölni a gyártók).
Motorikusan nehéz lenne típushibát megnevezni ehhez a motorhoz, a 240D hasonló, kicsit gyengébb teljesítményű, de talán egy árnyalatnyit még megbízhatóbb is mint a 300D. A 200D és 220D annyiban van hátrányosabb helyzetben az előző kettőnél, h ehhez a tömeghez soookkkkkkal gyengébbek, az alkatrészek méretei révén a kopásra valamivel érzékenyebbek, így alacsonyabb az élettartamuk, de mint említettem, 400 ezer még egy 200D-be is simán beleférne. Fontos azonban, hogy illik elvégezni a rendszeres karbantartást megfelelő minőségű alkatrészekkel. Meghálálja a motor. És mint fent említetten, magas fordulatszámon pörgetni tilos.
Ha motorfelújításra kerül a sor, tisztelet annak aki gyári, minőségi alkatrészek használatával kimerítő, pontos, precíz, tiszta és igényes felújítást old meg (ez így együttesen minimum 200 ezer Ft új csapágysorral, dugókkal, gyűrűkkel és persellyel/fúrással és persze szét-összeszereléssel). De hát így többe kerül sokaknak a leves mint a hús, és félmegoldásokat választanak, gyatrább anyagminőséggel. Ezeknek a gányolt motorfelújításoknak az élettartama eléggé korlátos, tehát vigyázni kell. A közmondás, hogy „jeges hidegben kell venni dízelt és ha beindul, az jó” emiatt részlegesen igaz: szar anyagokból összetaknyolt dízel, ha a „felújítás” friss, hidegben is beindul – de meddig? Előny ha a tulaj tud számlát mutatni a megvásárolt és beépített alkatrészekből. Aztán ha Mahle szerepel a dugattyú neve mellett a számlán, az már sokat nyom a latban…
Karosszéria:
No igen… rozsdásodik, nagyon. Min. 20 év után ez nem is csoda de a W123 elég érzékeny erre, bár annyira nem, mint mondjuk sok olasz csoda. Az 1982 utániak már lényegesen jobb rozsdavédelemmel vannak ellátva, a 79 előttiek e szempontból a leginkább veszélyeztetettek. Sajnos Magyaroszágon ez méginkább jellemző, hiszen ide gyakorlatilag legjobb esetben is másodkézből kerültek be használtan, és így kevésbé voltak kímélve, hazánkban nemigen találkozni nyugdíjas-elsőtulajdonosos-garázsbantartott w123-mal:-). Így aztán jobb esetben átlagos használatú családi járgányok lettek belőlük, vagy rosszabb esetben munkaautók. Sokszor csillaggarázs, ami mind a karosszériának, mind a motornak (hidegindítás -15 fokban) alaposan megrövidítette az életét.
És ha már megrozsdásodott, akkor hegesztés…helyett gittelnek-taknyolnak, mert az olcsóbb. De ha hegesztenek, akkor is rondán, letakarják egy újabb lemezzel a rozsdásat és megint csak gitt… ami ápol, s eltakar…de inkább csak takar persze.
Szinte lehetetlen olyan fekvőlámpást találni, ami nem rohadt még sehol. Ha igen, akkor irigylem a tulajdonosát. Vigyázzon rá nagyon, hogy ez így is maradjon. De inkább adja oda nekem ajándékba:-), majd én inkább vigyázok rá…
A váznyúlványok, teherhordó elemek jól bírják, de minden másra oda kell figyelni vásárláskor, különösen a következőkre:
- 4 sárvédő perem,
- csomagtér jobb és bal széle (műanyag takarólemezeket kivenni, a 30 év alatt - lerakódott sarat a sarkokból kikotorni, lemezig!),
- pótkerék alatt a csomagtér alja
- küszöbök, főleg az emelési pontoknál
- ajtók alja (aláhajolni, alul a kédereket megtapogatni. Oka: az ablaklehúzó gumikéderek elöregedése miatt a víz, a pára állandóan lefolyik az ajtók aljába.)
- mind a 4 taposólemez (szőnyegeket kivenni – tocsog a víztől a szőnyeg? Honnan folyik?),
- hátsó sárvédő peremek elülső sarkai alul (ha hiányzik a kis 3 cm hosszú díszléc, mert nem rakták vissza kasznizás után, akkor gittelést alaposan vizsgálni)
- első sárvédők alja, pontosabban a kerekek által hordott sár szórásterülete (főként a műanyag takarólemez mögött a sárvédőben – kiszerelendő!)
- első sárvédők felső éle végig vizsgálandó - belülről sokszor takarja a sár, és már haldoklik alatta
- hátsó kerekek mögé benézni a váznyúlványoknál, esteleg leszerelni a kereket (rohad e a gyári alvázvédő alatt az alsó élnél?-gyakorta igen)
- motortérben a gépháztető zsanérok üregei (mennyire állt meg benne a szemét - és alatta a rozsda?)
- a szélvédő előtti rácsok vízelvezető csatornái (nehezen, drágán javítható!)
- első lámpák mögötti terület (behajolni a motortérbe!)
- kombiknál a csomagtér ajtó alja.
- érdemes megnézni a karosszéria vonalait: ha a hátulja „le van törve” akkor vagy kapott egy hatalmasat hátulról, vagy vontattak vele rendszeresen, és nehezet.
Milyen állapotban vannak a szélvédő gumikéderek? Repedt (főleg a sarkoknál)? Beázik? Teőablak is beázásra hajlamos. Utóbbi javítása komoly feladat.
Sötétben sose tessék autót venni. Esőben sem. Várjuk meg míg szépen kisüt a napocska – vagy menjünk nagyon jól kivilágított helyre. Sáros autó megint nem nyerő. Vigyünk magunkkal zseblámpát, kézitükröt, amikor alábújunk, hasznos lehet.
A W123 értéke manapság ugyan már növekvőben van, de csak a jó állapotú példányoké. A jobb állapotú autó egyértelműen a jobb vétel, a rozsdával való harcban pénzügyileg könnyen rosszabbul járhatunk egy olcsó, de hegesztést igénylő példánnyal.
Az autó többi műszaki elemeiről:
Kormánymű: a golyópályás kormánymű sajátossága hogy nehezen utánállítható. Általában ennyi idős korára többé-kevésbé kopottas, min 1..3 cm holtjátéka van – ezen nagyon sokat segíteni nem lehet. De ennek kapcsán figyeljünk, nem e a kopott gömbfejek (is) okozzák a holtjátékot.
Váltó: a 4 sebességes kézi örökéletű. Az 5 sebességes 5. sebessége hajlamos a fáradásra, elég nagy az áttétele (0,8:1), így ott nagyobb erők lépnek fel. Ritkán bír ki 250 ezer km-nél többet, nehezebben, akadozva is kapcsolhatók az egyes sebességek, 4-eshez képest. A 4-es automata jó, de figyeljünk hogy hibátlanul működik e, bújjunk alá, mennyire olajos, szivárog e – sokat nyom a latban ha rendszeresen cserélték a váltóolajat.
Differenciál: szivároghat az olaj – ált. szokott egy picit, de ha úszik az olajban, az már nem nyerő. Figyeljünk a féltengelyekre, ha szakadt a gumiharang, az veszélyes, a behordott sár gyorsan tönkreteszi a féltengelyt.
Hátsó futómű: a többlengőkaros hátsó futómű ugyan nagyon jó, de ha sérült volt a futómű, utólag beállítani a futóműgeometriát nem könnyű.
Kp. zár: az egyes ajtók vákuumos működtetésűek, ennyi idős korban könnyen ereszthetik a levegőt. Gyakran inkább lekötik, semmint megjavítanák.
Beltér:
A vezetőülés minden fekvőlámpásban tropára van ülve. Nem nagy kunszt: ülés ki, kárpit le, rugók hegesztése ill érdemes megerősíteni plusz rugókkal, esetleg vastag szivacstöméssel is. A fenéért nem volt képes a Mercedes normális ülésrugókat gyártani. Mind törik. A baj csak akkor van, ha emiatt az üléskárpit kilyukad – bár a vezetőülés kárpitjai ált így is, úgy is szakadásig kopottak. Beszerzésük, mint általában a többi kárpitelemeké is, esetenként nehéz lehet, ez függvénye annak, milyen színű a beltér. Az ülések kárpitjai kopásra elég hajlamosak amúgy. Akár tetszik, akár nem, üléshuzattal sokat lehet segíteni hogy még sokáig bírja. A műszerfalak közül a kék színűek mind szétrepednek, jó állapotú kék műszerfalra semmi esély.
3. felvonás: Magánvélemény
Milyen autót akartam: Minél nagyobb (min 1,3 tonna), minél megbízhatób, szép, elegáns, tágas, ámde minél takarékosabb autót. Legalább 25 éveset (a kedvezőbb biztosítás miatt). Gyorsulás nem érdekes, nem vagyok száguldógép, de alacsony fordulaton tudjon 90-100-zal menni (zajkomfort). A fenti paraméterekkel szemben max egy Corsa 1,5D-t tudtam volna alternatívaként elfogadni, mert korábbi tapasztalatom szerint olyan lehetetlenül kicsi a fogyasztása (akár 4l alatt!!!)– viszont a biztosítás több, hiába a kis köbcenti. Márpedig én max 4-5000 km-t autózok egy évben, tehát fontos, hogy az állóköltségem minimális legyen. Miután kimatekoztam az éves várható költégeket, a Corsa kb döntetlenre állt az öreg W123-mal szembeni harcban. De akkor már naná, hogy egy nagyobb autót választok!
Milyen autóm van: 1,5 tonna, szép, azért még elegáns is tud lenni (viszonylag tömegautó, de ha valaki azt mondja nem szép autó a 123-as, csak sajnálni tudom. Legfeljebb akkor lehet igaza az illetőnek, ha olyan hülye színre van festve gyárilag is, mint a borsózöld, cayenne-sárga, mustársárga – de az enyém fehér, és ez a fekvőlámpának szerintem kifejezetten jól áll), tágas (na jó, egy w126-ot elfogadtam volna, de dízelből ott is csak a 300D van, min. 1,5 liter többletfogyasztással, és hát azzal a 300D – nek is kell azért már küzdenie egy kicsit, pedig már a 123 sem egy versenygép, hát még a 126-os). Fura, de nekem elég zajos már 80-nál is, efölé emiatt nem hajtom, érezhetően simán elbírna egy hosszabb difit (lehet hogy a gyárinál rövidebb van alatta???, ezt még nem néztem meg). Akármi lesz, idő kérdése és bevágok alá egy, a jelenleginél hosszabb difit.
Őmercisége 1978.augusztusában született.
Classicweiß, azaz fehér színű, fekete szövet belsővel.
Felszereltség: Kp. zár, mech tolótető, vonóhorog, szervokormány, rádió, ülésmagasság állítás, jobboldali visszapillantó tükör.
Km. óra vásárláskor: 186 000.
Óra szerint 186 000 km-rel vásároltam és ezúttal valószínűleg tényleg ennyi van benne. A kormány, a váltógomb, pedálok vizsonylag enyhe kopottsága, üléskárpitok állapota is ezt igazolja. Ismerőstől vettem, 1994-ben került be Magyarországra, akkor 130 ezer km-rel, azóta Magyarországon, csak ez az egy tulaja volt, idős bácsi (mint a mesében, nemde?), tőle vettem. A fent említettek tükrében (rozsdásodási hajlam) nem meglepő, hogy átesett már egy kisebb karosszériázáson. Ezzel együtt a magyar átlagot magasan meghaladó műszaki és esztétikai állapotban van – alkalmasint megbámulják az utcán, vagy odajönnek, megszólítanak, hogy de szép autóm van. NEM ZÖLDSÉGES! Ki a fene találta ki ezt a jelzőt? Mindenki zöldségesmercinek hívja. Ez valahogy megalázó azokra a példányokra nézve, amelyekre egész életében vigyáztak, és tényleg jó kiállásuk van.
Csak nyáron használom, télen pihen.
Motor
Mivel télen nem használom, ezért hogyan indul hidegben, ezt nem tudnám megmondani. 10 fokos külső hőmérséklet mellett 2-3 szor forgatja meg az önindító és indul, melegebb időben ránézek a slusszulcsra :-), és röff. A w123 dízele még jó állapotban is szokott igényelni egy kis indítózást, ált. párszor azért át kell forduljon az induláshoz – az enyém átlagon felüli e téren.
Baromi nyomatékos alsó tartományban. Alkalomadtán egy nálánál nehezebb, kb 1,6 tonnás autót kellett az udvaron belül átmozgatni: röhögve. Alig alapjárat felett kuplung ki: meg sem éreztem induláskor h utána lenne kötve valami. Nem véletlenül használták korábban az autómentősök is szívesen. Épp ezért simán elbírna hosszabb difiáttételt is.
Pörgési kedve viszont nincs, 2600-2700 felett már érezhetően nem szeret annyira, itt már megjön a hangja, és a fogyi is kezd nőni. A későbbi MB dízelek (pl W124) e téren már sokkal jobbak, viszont alul kevésbé nyomatékosak is.
Tehát a motor karaktere mint egy teherautóé (naná, ezért aztán teherautókban, terpjáróban is használta a Mercedes), kis túlzással azt hinné az ember: traktorba való. Hajómotornak is használják.
Nyugodt vezetéssel, kb 15-20% városi közlekedéssel, országúton ált. 80-nal haladva az eltelt 4000 km átlaga 8,3 liter 100km-re.
Milyen vezetni?
Mivel csak 1,5 tonna, és nem 2, ezért nem nagy hajó, csak kis hajó…:-) Bár az igazsághoz hozzátartozik, a 190-es Mercedesnél kisebb méretű autókba (az kb 1,2 tonna) nem szívesen ülök bele, kicsinek érzem. Roppant fordulékony, pl. egy Corsa B sehol sincs mellette, kisebb helyen megfordulok vele, mint egy ilyen Corsa-féle tökmaggal. És ezzel nem a Corsát akarnám bántani, nagyon jó kis autó az. De mégiscsak röhejesen jól fordul. Emiatt aztán egyáltalán nem nehéz közlekedni vele városban sem. Igaz lomha, de ez az autó úgy hat rám vezetés közben hogy lomhasága még csak nem is érdekel városban sem. Mindenki rohangásszon ahogy akar. Én ráérek. Ülésben hátradőlős – karkinyújtva vezetős – orrot fennhordós – kicsit maffiózós. Szeretem.
Sőt, általános Mercedes sajátosság, valamiért Stuttgartban úgy tudnak autót építeni, ahogy másutt sehol még nem tapasztaltam. Olyan a Mercedesek (mindegyik) vezetése, mintha „egy tömbből faragták volna”. A németek használják rá ezt a kifejezést, és sokkal jobban én sem tudom ezt megfogalmazni. Vezetés közben úgy érezni, az autó egy szétrobbanthatatlan egységes valamit képez, nem érzékelni, hogy az egyes alkatrészek a „saját életüket élnék” az autón belül. Nehéz ezt megfogalmazni, akinek módjában áll, az csüccsenjen bele egyszer egy valóban megkímélt, sérülésmentes példányba, mindegy melyik Mercedes típust választja, és egy idő után, ha kicsit megszokta az autót, érteni fogja miről beszélek. Baromi jó. Méreteinél, tágasságánál fogva amúgy is egy kisebb erődben érzi magát az ember, kifejezetten nyugtató vele vidéki utakon nyugis tempóban csorogni és bámulni a tájat.
Ma egy Mercedes C-klasse kb. 1,5 tonna, annyi mint az enyém. A biztonsági megfontolások (vastagabb oszlopok, ajtók, agyontömve komfortelektronikával stb.) miatt sokkal kisebb belül mint az enyém. Ebben egy C-osztályhoz képest fetrengeni lehet. Nyilván az újabb már lényegesen biztonságosabb, de ne felejtsük el, azért az MB évtizedekkel korábban is a biztonság éllovasának számított. Mai szemmel sem rossz e tekintetben. (Magánvélemény: Hiába kap az ennél jóval kisebb kategóriás mai autó 5 NCAP-csillagot a frontális offset ütköztetésre, ha közben a hátulról, vagy bármely más egyéb érkező pótkocsis IFA kétdimenzióssá lapítja utasaival együtt. Engem nem fog. A saját tömeget nem lehet pótolni. (korábbi tapasztalat))
Milyen tulajdonolni?
Egyfelől jó. Öröm ránézni. Nekem tetszik. Ált. másnak is.
Másfelől rossz. Hiába minden, lassan 30 éves, és ennyi idő nem kevés. Folyamatos karbantartást, állandó törődést igényel. Egyszerűen azért mert a 30 év nyomait keresve állandóan tudok találni rajta valami kis biszbaszt, amit nem bírok ki hogy ne javítsam ki – ki kell javítani. A következő pl a szélvédő kéderek cseréje lesz, mert itt-ott elkezdett beázni. Vagy alvázvédőzök. Vagy ez. Vagy az. Vagy valami más. Apróságok. A fene egye meg. Nem csak pénz, időt is viszi. Ettől még persze megbízható, sosem félek tőle h az út szélén hagyna. A világ végéig el mernék indulni vele akár most rögtön, minden túlzás nélkül mondom. Az erőátvitel most is százszázalékos.
Bár lenne egy elég nagy műhely, frankó szerszámozottsággal, és rengeteg időm, mert akkor szeretném miszlikbe szedni és minden kicsipici kis hülyeségét megszüntetni, hogy utána 1000 év + 1 napig hibátlanul szolgáljon. (nooormális? Egy ilyen szép kocsit szétszedni? Hova? Minek?)
Kérdezheti valaki, honnan a fenéből tudnék én mérvadó ítéletet adni 4000 km után. Három okból:
- korábban is volt már huzamosabb tapasztalatom több fekvőlámpával.
- benne e népítéletben több német w123 klub össznagytotál műszaki tapasztalatának nem kis hányada.
- a 4000 km kicsivel több, mint 1 év alatt jött össze, úgy, hogy az első 2000-ret 2 hónapon belül belenyomtam, a maradék 2000-ret meg egy év alatt…belátást kaptam a saját autóm fenntartási költségeibe, mindent jegyzeteltem az utolsó fillérig.
Alkatrészlista (ami igen félrevezető lehet, mert csak a főbb tételeket tartalmazza, miután az autót megvettem, sok mindent vásároltam, de ezek nem 1 évig fognak tartani!)
- 4 db használt gumi: 12000 (haveri alapon, 185 R14 nem peres, ez a gyári méret, de azért eléggé virsli)
- motorolaj, szűrők: 10000
- alvázvédő, hígító: 2000
- csomagtér gumitömítés, 4 ablaklehúzó gumikéder: 10000
- kárpitalkatrészek, díszlécek: 7000
- egyéb apróságok: cca 5000
- termosztát: 4400
- tolótető kéder 21000
- szélvédő kéder: 10000
A fentieken kívül: egy kuplungtárcsa csere: 0 ft, munkadíj, a tárcsát kaptam… ennél a kilométernél már nem meglepő, esedékes volt.
Hátravan még: 2 szélvédőgumi csere (2x10000), tetőablak tömítés csere (18000), némi kihegesztés a csomagtér fenéklemezen, szelepfedél tömítés.
4. felvonás: Összefoglaló.
Olyanokat hallottam másoktól hogy a W123 dízel egy méretéhez képest olcsón fenntartható, megbízható jószág. Tessék, lehet számolni a 200D-300D – re :
- Vételár: rendszámos-forgalmis-műszakis-üzemképes-használható úgy 130 ezertől már kapható, a határ a (háromágú :-) ) csillagos ég. Mo.-n az eddig általam látott legdrágább 1 800 000 irányáron volt (200D). Németországban a múltkor hirdettek egy 300D-t, 1982-est 5000 (ötezer) gyárilag futott kilométerrel. Tiszta új. Mamáááám, odaadnám érte a fél fogsoromat…. 25 ezer Euro…huhh, jaj. De többre becsülöm, mint a hasonló áron mért mai új szemeteket (bocs).
- Éves biztosítás: 16-20 000 Ft 25 év felett. Alatta nem tudom, jóval több.
- Adó: 7-10 000 évente
- Fogyasztás: 7,5-11 l/100 km motortól és használat jellegétől (vidék/város) függően.
- Üzemanyagköltség ennek megfelelően: 2000-3000 Ft/100 km gázolajjal kb 270 Ft/l áron. Ha valaki bele mer önteni étolajat, akkor ez az összeg csökkenthető.
- Egyéb alkatrészek (gondos tulaj, nem hanyagolja el, amikor kell, javítja) várható éves költsége 0-25000 Ft/év normál használat mellett, extrém meghibásodásokat nem számítva. Közvetlenül a vásárlás után várhatóan kicsit többet kell kiadni alkatrészre, később már kevesebbet, a fenti összeg inkább átlag, ha valaki több éves használatban gondolkodik. Mindent lehet kapni hozzá, ha mást nem utángyártottban vagy uram bocsá’ bontottan. Egyébként nevetséges alkatrészárak: Egy féktárcsa 6000, első sárvédő 4000 Ft. 10 000 Ft-os szélvédő gumikéder, bőven jó. Persze utángyártottak, de ez is megfelel, pár ritka kivételtől eltekintve. Sima ásványi olaj való bele motorolajnak, nem a sokezres árú fullszintetikus (hol volt a fullszintetikus, mikor ezeket tervezték a 70-es években...?). És ilyen olajjal el is megy félmillió kilométert.
- Várható munkadíj – na, ezzel piaci szinten nem vagyok tisztában. Magam javítom, 0 Ft….
Szerintem annyira azért nem olcsó. Matematika: aki évi 7-8 ezer km-nél többet megy, annak ugyanebben a méretkategóriában biztosan érdemes fiatalabbat választani, mert az alacsonyabb fogyasztás révén kb ekkora futásteljesítmény felett megtérül az drágább biztosítás hátránya. (pl W123 200D kontra W124 200D 8 literes átlag vs. 5,5literes átlag…nem kevés, kb 30%.kal kevesebb!) Ha beérjük kisebb autóval akkor ennél hamarabb is megtérül a drágább bizti ára.
Valóban tágas. A kombi főleg: majd 2 köbméteres max. rakterével kolosszális. Emiatt kereskedők kedvence, lefutott szinte mindegyik…
Megbízható. Ha nem kókányolt. Ha mégis, inkább el a kezekkel. Bizonyos kor felett egy autó megbízhatóságát már inkább az befolyásolja, mennyire gondos karbantartást kapott addigi élete során, milyen minőségű alkatrészekkel szervizelték, mennyire kímélték. Márpedig az nagyon sokat számít egy autó fenntartási költségeiben, hogy kell e, és milyen gyakran szervizbe vinni. (Döntő. Hiába fogyaszt a szép új autó 4 litert, ha állandóan bedöglik az út szélén, mondjuk az elektronika, és csak a gyári szakszerviz tudja megjavítani 10 000 Ft-os rezsi órabérért. A halálnak se kell az ilyen autó). A w123-on ugyan mindig lehet egy kicsit igazítani, ez a korának természetes velejárója és nem konstrukciós hiba miatt van, ez fontos. A világtörténelem egyik legkiforrottabb konstrukciója volt amúgy, csak eljárt felette az idő. A bütykölési költség még mindig nem óriási összeg és sokkal kisebb mint a mai márkaszervizre kényszerített utódoké.
30 éves konstrukció, a legfiatalabbak 20 évesek. Normálisan karbantartott darabjai (tehát nem a parasztautók…) kb annyi hibával bírnak, mint más autóknak 10…15 évesen.
Az lenne a jó, ha most is gyártanák, ugyanebben a minőségben, mai szintű korrózió- és alvázvédelemmel, meg mondjuk a W124 6 hengeres dízeleivel.
Igaz, akkor már nem kapnék rá kedvezményes biztit.
Hibalista
- - csomagtér gumitömítés, 4 ablaklehúzó gumikéder: 10000 Ft
- - kárpitalkatrészek, díszlécek: 7000 Ft
- - egyéb apróságok: cca 5000 Ft
- - kopó alkatrészek (olaj, szűrők, 4 gumi, stb) eddig cca 22000 Ft
- - termosztát 4400 Ft
- - tetőablak tömítés 21000 Ft
- - hátsó szélvédő gumikéder 10000 Ft
-
- A fentieken kívül: egy kuplungtárcsa csere: 0 ft munkadíj, magam javítom, a tárcsát kaptam…:-) ennél a kilométernél már nem meglepő, esedékes volt.
-
- Semmi olyasmi nem romlott el tehát, ami korából, a öregedéséből fakadólag ne lenne természetes (majd 30 éves az autó). Csak a termosztáttal szívtam meg, egyszer csak 120 fokot mutatott a hőmérőm, meg is álltam egyből, hagytam kihűlni - később szép lassan hazamentem 100 fokosan. Semmi baja nem lett. De hát egyetlen termosztát sem örökéletű. Nem hagyott útszélen soha. Nem is fog kelleni szerintem, hacsak nem leszek figyelmetlen.
-
Ide hordtam szervizbe
Éééééééééééén! Szerény vagyok, jól felpontozom magam.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1978 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 186000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 4200 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Megmarad.Mellé lehet h lesz valami kisfogyasztású, ezt sajnálom hétköznapra. Corsa A/B 1,5D? |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.6/10) |
