A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Mazda » Rx-8 (2003)

Rx-8 Revolution C. 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

A különc

Szöveges ítélet

Az autó utáni szerelmem olyan 2004 körül kezdődött. Akkoriban egyetemista voltam, kb pár ezer Ft-al a zsebemben, de az RX-8 volt az egyetlen autó, amire megálltam a járdán, ha láttam és csak néztem az úton ahogy elhalad. Persze akkor is olyan ritka volt, hogy kb egy évben 3-at ha láttam. Az akkori listaára is 9.5M ft volt, szóval esélytelennek éreztem, hogy legyen egy ilyen autóm.
2011-ben lett egy kék Mazda3-asom. 2004-es gyártás. 1.6-os motor, imádtam, mert a motor gyengeségeit a futómű kompenzálta, hegyi utakon is nagyokat lehetett vele menni. A baj csak ott volt, hogy a tulaj adta mellé a gyári prospektust és esténként nyálazva elkezdtem hiányolni a kiegészítőket, amik nélkül készült a kis hármas. Bose hangrendszer, napfénytető, 6 gangos váltó, bőrülés, xenon, ledes hátsó lámpák, GPS, stb.
2017-re felerősödött bennem a vágy, hogy cseréljek egy RX-8-ra. Hónapokat töltöttem fórumok átolvasásával, hahut nézegettem, a leges leges legfullosabb típus keresve. Na akkor még 40-45db volt hírdetve ebből a típusból, ma már csak 8-10 közül lehet választani. Az arányok most sem változtak 80%-uk lerúgott darab, aminek soha nem volt igazi gazdája, csak adták-vették őket.
Végül elmentem egy kereskedésbe megnézni egyet, ami már majdnem olyan volt, amilyet elképzeltem magamank. A terv az volt, hogy elmegyek egy szombat reggel, megnézem, meghallgatom aztán hazajövök. A kereskedő viszont megkérdezte, hogy elviszem-e próbakörre? Hát ha így felajánlotta, akkor igen. A dobogókői úton volt a tesztút. Óriási élmény volt. Hátsó kerék hajtás, erős motor, nagyszerű úttartás, előttem a 10000-ig beskálázott fordulatszámmérő. Huhh. Végül meg is vettem az autót. A poén, hogy 1.4M-ét, pont annyiért, amennyiért a 3ast eladtam előző nap. pedig mindkettő 2004 tavaszi gyártás. A 3-as 4.2M-ba került újonnan akkoriban a szalonban, az RX-8 árát meg már említettem.
Az autót egy tulajos volt, New Yorkban vette egy magyar srác, aki ott dolgozott. Őt is megvette a próbaút során, pedig úgy ment oda hogy nem akar autót venni. 2013 környékén hajózta be az államokból, azóta hétvégi autója volt, amikor épp itthon töltött pár napot. Előny, hogy 3-4 napos kora óta garázsban állt. Egyszer találkoztam a tulajjal és elmesélt mindent az autóról.
Röviden összefoglalom a közös tapasztalataimat az autóval kapcsolatban:
Motor. Ugye wankel blokk van benne. Az alaptény, hogy ilyet ne vegyél, mert 60e km-ként motorcsere és az drága. Igazából ez így nem igaz. A blokk egy megbízható darab. Hidegen nem kell nyelezni. Ez a dízelnek, meg az otto motornak sem tesz jót. 171.000km van az autóban és most kezdtem el gondolkodni rajta, hogy elviszem egy nagygenerálra. Kompresszió (1. rotor: 95,96,81PSI 2.rotor: 108,107,104 PSI 250-es fordulaton). Tehát nem is kéne, de inkább megelőzöm a nagyobb bajt. Ha eltörik egy él vagy oldaltömítés, rendes kupit tud hagyni maga mötött a rotorfalon. Szerencsére soha nem kellett hozzányúlni a motorhoz, úgy van ahogy 18 éve beletették a gyárban. Ennek ellenére 200-250.000 km között érdemes egy nagygenerálra elvinni a blokkot, emrt a tömítések kopnak. Ebből csak a gyárit szabad beletenni. Léteznek nagy angol cégek, akik gyártanak hozzá tömítés szettet, kicist talán olcsóbb is mint a Mazda gyári. De kutyaütő banda az összes, és a termékeik is azon a szinten vannak. Nem jó ötlet a gyáritól eltérő alkatrészt beletenni a motorba. Rengeteg pénz és lóerő fogja bánni a spórolást, vagy a tuningot.
Olajozás: Ez egy fontos pont, ha karban akarod tartani az autót. Az előző tulaj a kezdetek óta 5000km-es intervallumonként cserélte a Dexelia olajat (gyári előírás). Nos az intervallum nagyon jó,az olaj viszont nem ebbe az autóba való, csak soha nem lett beismerve a gyár részéről. Én tettem bele azonnal egy Sohn adaptert, ami friss 2T olajat pumpál az éltömítések hűtésére, a motorolaj meg maradjon csak meg a főtengely kenésére és a blokk hűtésére. Ugye kérdés, hogy milyen kapcsolatban van a 2T olaj és a katalizárot? 45.000km után is átmegy a műszakin az autó. Azért ennyi, mert nem vezettem még többet.
Tankolásonként nem árt olyan 1:300 arányban premixelni az autót, mert a gyári olajmennyiség nem feltétlenül elegendő a blokknak, amit az OMP adagol. Ugye környezetvédelem. Tankolásnál viszont el kell zavarni mindig a kutast, hogy kösz ne tankolj már semmit. Még ki sem szálltam az autóból és van itt még más is, amit előtte bele kell tölteni. Egyszer egy női kutas megkérdezte, hogy dízel az autó, hogy 2T olajat töltögetek bele? :-D
Váltó. Aisin 6 sebességes váltó. Semmi extra. Más áttétellel, kisebb módosításokkal el lett ez adva a fél japán erősautó felhozatalnak abban az időben. S15 Silvia, S2000, MX-5, IS200...
A baj csak az, hogy ebben a típusban elkezd rágós hangot kiadni egy idő után. Szólok, hogy az idő már letelt és minden váltó ilyen rágós hangot ad ki. Autószerelő cimborám, akinek IS200-a van 4 csapágy cserével visszahalkította a saját váltóját. Az enyémet is szétkapta. Már nem emlékszem, hogy 12 vagy 14 csapágy van-e benne, de a végére az összeset kicserélte, kefével fémtisztára pucolta az egészet, 3x rakta össze és tesztelte, de jobb nem lett a hangja. De a csapágyak, amiket kiszedett, azok nagyon gatya állapotban voltak.
Futómű: Nekem már nem a gyári van alatta, hanem egy állítható magasságú, erősségű változat. Nem rossz, de jól beállítani nem könnyű. Még mindig szenvedek a tuti egyensúly megtalálásával.
Flood: Na ezzel a kifejezéssel csak a wankel tulajok találkoznak. Azt jelenti, hogy az autó hidegen dús keveréket juttat a motorba. Eddig úgy van minden, ahogy a más autóknális. De ha röviddel az indulás után leállítom az autót, akkor a többlet benzin összegyúlik a rotorfalon, aminek a területe a konstrukció sajátossága miatt nagyobb mint egy dugattyús autó hengerfala és lecsurog, beköpi a gyertyát és nem indul az autó később. Vannak trükkök, hogy lehet kiszellőztetni, de ez is olyan, hogy ha tisztában vagyunk ezzel a dologgal, nem fogja szívatni a tulaj magát ilyennel. Ha arrébb kell állni, kibírja hidegen azt a fél perc járatást bárki.
Milyen vezetni? Nos én a vezetésben nagyon konzervatív vagyok. Nem szeretem az automata váltót, a gombnyomásra lecsukódó csomagtartót, az LCD műszerfalat, konzolt, a kikapcsolhatatlan 100+1 vezetésbutító elektronikát, start-stop rendszert, stb. Ezen az autón még minden úgy lett kitalálva, hogy élmény legyen a vezetése. Kemény kuplung, keményen kell fékezni, van a kormánynak ellenállása, ha nagy gázt adsz, egyből dobja a seggét az autó (persze van menetstabilizáló a félősöknek - azért én is használom rengetegszer) Egy igazi GT. Városba nem való, mert a 12 liter feletti fogyasztás szépen átmelegíti a bódét. De ha kiszabadul egy hegyi szerpentinre, nagyon nagy élményt tud okozni. Én szinte csak erre használom. A gombok, a sebességek, a zene, az ülés, a kilátás annyira egybe van az autón, hogy nem érdekel más típus. 3 évet használtam egyetlen autóként és tette a dolgát télen, nyáron. Most már van egy dízel kombink is. Évekkel újabb típus, de az nem okoz szinte semmilyen izgalmat bennem. Az egy igásló, elvisz minket meg a csomagokat akárhova, keveset fogyaszt, de nincs az az érzés benne, mint az RX-8-nál, hogy tervezem az útvonalakt a szabadságot, nézem az időjárásjelentést, hogy mikor tudnék egy jót elmenni autózni egy teljes napot a hegyekbe.
Fenntartási költség: Na ez sok. Ahogy említettem kevés ilyen autónak volt rendes gazdája. Amelyiknek van az meg nem akarja eladni. A nem megfelelő előélet miatt bele lehet futni motorfelújításba. Illetve 10+ éves autóról beszélünk, 1-2 dolog el fog rajta romlani. Viszont a magyar tulaj közösség nagyon összetartó és van köztük olyan, aki bármit be tud szerezni az autóhoz. Fogyasztást feleségem egyszer levitte közúton 10.3L-re, de ő nagyon szabályosan ment. Amúgy mindenki sportkocsinak hiszi, de tökéletesen használható rokonlátogatásra, nyaralásra, de még Pesten is rengetegszer mentem vele, bár oda a dodzsembe nem szívesen megyek be, ha nem kötelező :-) A csomagtartóba pedig belefér két ember összes cucca 1 hét nyaralásra. 280liter. Passzentos lesz, de pakolható. Arra viszont lehet számítani, hogy melegen tartja a rántott hústól kezdve a dinynét, gatyákat, mindent. A kipuffogó jól odafűt a csomagoknak. A motor és a váltó pedig az utasoknak. Fűt az autó rendesen abból a benzinből, amit eléget.
Visszatérve a fogyasztásra érdemes 100-ast tankoli az autóba. Nekem abból 12.38L/100km az átlagom. (vezetem).
Reputáció: Nekem világosszürke színben tetszett ez a típus, ezt is kerestem belőle. Teljesen láthatatlanná teszi ez a szín. Cimborámmal egy kis szlovák faluban mentünk át. Neki is ilyen autója van, csak pirosban. Kissrác kb 7-8 éves a járdáról messze kiszúrta és integetett neki, láttam, hogy már-már önkívületi állapotba került. Jöttem én 200m-el lemaradva, még csak rám se nézett :-) Rendőrök, járókelők, a többi autós sem lát engem, úgy vettem észre. Mondjuk nem keresem a feltűnést, nekem ez így jobb is. Persze a haverok szívatásait a "playboy" életemről azt megkaptam ehhez az autóhoz. Szívatnak, ahol érnek, hogy adnak érte 200-at, úgy is már tönkrement a motorja.
A lényeg annyi, hogy nem kell félni a típustól. Kell egy jót találni, megadni neki amit kér és menni vele bármerre, bármikor.

Hibalista

- katalizátor (még az előző tulajnál 120e km után), motortartó bak, két hátsó rugó + gátló, baé hátsó lámpa gyűjtötte és tárolta az esővizet, oda csak egy tömítés csere kellett. Kinyomó csapágy, nyeles tengely, kuplung szett, termosztát.

Ide hordtam szervizbe

Mazda Mirai Újbuda.Az autó amerikai változat. A Mazda három régióra osztotta fel a földet. USA, Eurpóa és Ázsia, Ausztráliával. Minden piacra egy specifikus változatot vittek. Ami kb 1%-ban tér el a másiktól. Na most itthon nem látnak rá a Mazda USA rendszerére és nem tudnak part no. szerint beazonosítani semmit, mert ott ugyannank az alkatrésznek már a gyári azonosító száma :-) Na emiatt az első 15 percben nagyon torzul az arcuk, pedig soha nem vittem komoly munkára az autót hozzájuk. Olajcsere, tartó bak csere, fékbetét csere, a távirányítóban gombelem csere. Ilyeneket kértem. mondjuk az utóbbit megbántam, mert én is meg tudnám csinálni hatod annyi pénzből :-)A lényeg, hogy mindig elvállalták a végén az autót és amúgy segítőkész társaság.

Értékelése: 7

Másik szerelő értékelése

RX-8 tulajok autószerelői vénával megáldva. Van pár ilyen, különböző magyar fórumokon is hallani róluk. Jó fejek, értik a dolgukat, lekiismeretesek és olcsók, gyorsak. Nem írok neveket.

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (3) Évjárat 2004
Kényelem (7) Használati időtartam 4 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 126000
Megbízhatóság (7) Vezetett km 45000
Szerviztapasztalat (6) Átlagfogyasztás 12 l
Előző autója? 3 1.6i TX Következő autója?
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (7.1/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Mazda Rx-8 2003 (2003)

További ítéletek (27 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)