A két Chapman
Szöveges ítélet
Volt egyszer egy Colin Chapman nevű zseniális konstruktőr, a Lotus alapítója, a nem túl erős, de könnyű versenyautók megálmodója. Ilyen lehetetlen mondások fűzőnek a nevéhez, mint "Az az autó, amely a verseny végéig egyben marad, túl nehéz" vagy "Erővel gyorsabb leszel az egyenesekben. Leszorítóerővel mindenhol". Ezt a koncepciót a Forma-1-es autóin kívül az utcai sportkocsikban is sikeresen alkalmazta. És van egy Gary Chapman nevű zseniális amerikai párkapcsolati szakértő is, aki "Az 5 szeretetnyelv. Egymásra hangolva" című könyve révén tett szert világhírre 1992-ben.
Dereng már? A Mazda megcsinálta, sőt több mint egymillió példányban el is adta a brit roadstereknél sokkal megbízhatóbb japán koppintást. Igen, csak két ülés van benne, ám épp ennek köszönhetően az MX-5 a párterápia, az 5 szeretetnyelv gyakorlásának ideális eszköze lett, gondoljunk csak az ajándékozásra (anya megengedi apának, hogy megvegye anyának) vagy az együtt töltött minőségi időre. Egy MX-5-öt nem lehet másképpen értelmezni. Nincs kihajtható harmadik üléssor, sőt második sem. Nem lehet vele karácsonyfát, de még két Wizzair-kompatibilis kis bőröndöt sem szállítani vele. Ebből következik, hogy ideális esetben áll a garázsban egy erős, kényelmes és sokkal nagyobb kocsi is, mely az autópályán hangtalanul repíti el a családot A-ból B-be.
Tíz évembe telt, mire rábeszéltem a feleségemet erre a párterápiára.
A külső megítélése erősen szubjektív, nekem a hátsó lámpák kerek testét kivéve nagyon bejön a forma. Az ikertestvér 124 Spidernek épp a hátsó lámpa az egyetlen olyan része, amelyet átemelnék az MX-5-be. A vászontető különböző színű lehet az egyes limitált szériák esetében. Igen, vászontető és nem RF. Élvezetes a 3,24 másodperc alatt kivitelezhető manuális nyitás és zárás is. Abban pedig csak bízni tudok, hogy nem hasítják fel késsel és csikket sem nyomnak el rajta. Ja, és van élet a soul red crystalon kívül is. A 2023-as modellévre kihozott zircon sand színt valamelyik firkász "fáradt katonaizöld metálnak" titulálta. Szerintem azért nem annyira vészes, főleg a sötétbarna vászontetővel és a terrakotta (Sanyi barátom szerint szarbarna) ülésekkel együtt:)
Belül is minőségi darab, de itt is találni pár durva hibát, melyet eddig minden japán gyártású japán autómban találtam (ez a hetedik japán autónk, vele együtt hat Japánban is készült). Ha a könyökömet a kartámaszra teszem és váltani akarok, szinte mindig megnyomom a központi kijelző kezelőgombját. Apropó központi kijelző, 2023-ban már nem illene 7 '-os méretben gyártani. Szerintem a vezetés biztonságán semmit sem javít, hogy menet közben csak a tekerőgombbal lehet a kijelzőt kezelni, az egyik kezemet ugyanúgy igénybe veszi, mintha a tabletet nyomkodnám, a tekintetem meg úgyis a kijelzőre réved. A navi a "néccsáz méterével" szintén nevetséges. Tudja az Apple CarPlay-t, viszont a Spotify rendszeresen, a Waze néha lefagy. Az utángyárott iPhone töltőkábel felejtős, az USB csatlakozó csak a gyári kábelen keresztül hajlandó a telefont tölteni. Az oldalablak "félautomata", csak lefelé működik automatikusan, felfelé nyomni kell a gombját. Ráadásul, ha parkoláskor a tetőt felhúzom, a két oldalablak feléig lemegy. Csak a gyújtást ráadva lehet őket felemelni. Elektromos csomagtérnyitásról, tükörbehajtásról ne is álmodj, csak fölösleges tömeg lenne:)
A kilátás egyáltalán nem annyira egyértelmű, mint sokan gondolnák: alacsonyan ülsz, az elülső kerekek feletti domborulatok miatt a kocsi két elülső sarkát egyszerűen nem lehet még sejteni sem. Amikor már azt hiszem, hogy majdnem biztos a parkolási sérülés, na akkor van még 30 centi. A hátsó-oldalsó kilátás nyitott tetővel tökéletes, zárt tetővel azonban ez megszűnik. Van tolatókamera (és milyen hasznos!), de előre nem jutott még radar sem.
A "sima" (nem Recaro) ülések oldaltartása gyenge és maguk az ülések is keskenyek, még nekem is (169 cm/65 kg). A kormány tényleg keskeny karimájú. Ha elkezdeném a saját ízlésem szerint átépíteni a kocsit, ezzel kezdeném.
Ha a fenti hibákkal és hiányosságokkal együtt tudsz élni, már át is adhatod magad (és a feleséget/barátnődet/partneredet, stb.) a tömény élvezetnek.
Már a reggeli kávéd előtt kimégy a garázsba és megsimogatod. Miközben a kávédat kortyolgatod, gondosan megtervezed A-ból B-be a hosszabbik utat, amit az autópályák kiütésével kezdesz. És nem csodálkoztok, hogy Kelet-Magyarországról a Balaton felé tartva Párkánynál keltek át a Dunán. Sőt mindez olyan természetes abban a pillanatban. Ekkor már mögöttetek van a Bükk és a Mátra ezer kanyarja és egy palócleves-sztrapacska menü Mátrakeresztesen. Alig várod, hogy válthass, ezt a kocsit tényleg vétek lett volna automatával rendelni. A szerpentinhez Beth Hart élces hangját választod, Joe Bonamassa gitárszólói kíséretében. Esetleg jöhet a La grange a Z.Z. Toptól:)
Apropó szerpentin. Ez az MX-5 hazája:) 4000 felett új életre kel a motor, 5500-nál olyan fémes hangot hallat, hogy addig érdemes elpörgetni. Egy-egy nagyobb gázadáskor a hátsó kerék is beleszól a kormányzásba, de a kipörgésgátló épp időben vet véget az élvezetnek. Érdemes megtanulni gázfröccsel visszaváltani, itt nem az automatika pörgeti fel a motort visszaváltáskor, hanem a jobb külső talpéled:)
Addig okosítod a navit, hogy csak felvisz a péntek délutáni M7-re. A német szentháromság és az elmaradhatatlan céges Octaviák egymás farkát méregetik a belső sávban, de nektek mindez nagyon távolnak tűnik. A feleséged fején egy kendő és egy napszemüveg, te pedig felveszed a világháborús bőr pilótasapkádat, amit a tíz év vágyakozás alatt vateráztál. Szélesen mosolyogtok egymáson, miközben a fejtámlából francia sanzonok szólnak.
A Balaton-felvidékre érve a kora ősszel olyan jellegzetesen aranyló naplementében folytatjátok az utat, Peppino Gagliardit hallgatva. Giccses, de együtt élitek át.
Amikor napnyugta után kezdesz fázni, felhúzod a tetőt. Most nem ül melletted a feleséged, így végre beteheted B.B. Kinget. The thrill is gone - de nem számodra:) Egyébként ha van egy jó széldzsekid és egy fülvédős sapkád, 10 fok fölött nyugodtan használhatod nyitott tetővel. A felső hőmérsékleti határérték 25 fok körül van, bár ezt a közvetlen napsugárzás okozta hőérzet jelentősen befolyásolja. Meg ugye nem kísértjük a bőrdaganatot.
Nekem ill. nekünk egyelőre ezt adja az MX-5. Érzem, hogy meg kellene tanulni rendesen autót vezetni, és akkor még több élvezetet adna. Szívesen elmennék egy vezetéstechnikai tréningre vele, de pályán nem használnám. Inkább a párterápiás részére helyezzük a hangsúlyt:)
Mindkét Chapmannek köszönjük:)
Hibalista
- Semmi. Amiket felsoroltam, csak nekem nem tetszenek, de reményeim szerint 200 ezer km-nél is ugyanolyanok lesznek. Mint a többi japán autónkban...:)
Ide hordtam szervizbe
Eddig egyetlen olajcserénk volt, azt Debrecenben végezték.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2023 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 10500 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | 3 | Következő autója? | MX-5 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.3/10) |
