A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Mazda » MX-5 (2015)

MX-5 Skyactiv G 2,0 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

A két Chapman

Szöveges ítélet

Volt egyszer egy Colin Chapman nevű zseniális konstruktőr, a Lotus alapítója, a nem túl erős, de könnyű versenyautók megálmodója. Ilyen lehetetlen mondások fűzőnek a nevéhez, mint "Az az autó, amely a verseny végéig egyben marad, túl nehéz" vagy "Erővel gyorsabb leszel az egyenesekben. Leszorítóerővel mindenhol". Ezt a koncepciót a Forma-1-es autóin kívül az utcai sportkocsikban is sikeresen alkalmazta. És van egy Gary Chapman nevű zseniális amerikai párkapcsolati szakértő is, aki "Az 5 szeretetnyelv. Egymásra hangolva" című könyve révén tett szert világhírre 1992-ben.
Dereng már? A Mazda megcsinálta, sőt több mint egymillió példányban el is adta a brit roadstereknél sokkal megbízhatóbb japán koppintást. Igen, csak két ülés van benne, ám épp ennek köszönhetően az MX-5 a párterápia, az 5 szeretetnyelv gyakorlásának ideális eszköze lett, gondoljunk csak az ajándékozásra (anya megengedi apának, hogy megvegye anyának) vagy az együtt töltött minőségi időre. Egy MX-5-öt nem lehet másképpen értelmezni. Nincs kihajtható harmadik üléssor, sőt második sem. Nem lehet vele karácsonyfát, de még két Wizzair-kompatibilis kis bőröndöt sem szállítani vele. Ebből következik, hogy ideális esetben áll a garázsban egy erős, kényelmes és sokkal nagyobb kocsi is, mely az autópályán hangtalanul repíti el a családot A-ból B-be.
Tíz évembe telt, mire rábeszéltem a feleségemet erre a párterápiára.
A külső megítélése erősen szubjektív, nekem a hátsó lámpák kerek testét kivéve nagyon bejön a forma. Az ikertestvér 124 Spidernek épp a hátsó lámpa az egyetlen olyan része, amelyet átemelnék az MX-5-be. A vászontető különböző színű lehet az egyes limitált szériák esetében. Igen, vászontető és nem RF. Élvezetes a 3,24 másodperc alatt kivitelezhető manuális nyitás és zárás is. Abban pedig csak bízni tudok, hogy nem hasítják fel késsel és csikket sem nyomnak el rajta. Ja, és van élet a soul red crystalon kívül is. A 2023-as modellévre kihozott zircon sand színt valamelyik firkász "fáradt katonaizöld metálnak" titulálta. Szerintem azért nem annyira vészes, főleg a sötétbarna vászontetővel és a terrakotta (Sanyi barátom szerint szarbarna) ülésekkel együtt:)
Belül is minőségi darab, de itt is találni pár durva hibát, melyet eddig minden japán gyártású japán autómban találtam (ez a hetedik japán autónk, vele együtt hat Japánban is készült). Ha a könyökömet a kartámaszra teszem és váltani akarok, szinte mindig megnyomom a központi kijelző kezelőgombját. Apropó központi kijelző, 2023-ban már nem illene 7 '-os méretben gyártani. Szerintem a vezetés biztonságán semmit sem javít, hogy menet közben csak a tekerőgombbal lehet a kijelzőt kezelni, az egyik kezemet ugyanúgy igénybe veszi, mintha a tabletet nyomkodnám, a tekintetem meg úgyis a kijelzőre réved. A navi a "néccsáz méterével" szintén nevetséges. Tudja az Apple CarPlay-t, viszont a Spotify rendszeresen, a Waze néha lefagy. Az utángyárott iPhone töltőkábel felejtős, az USB csatlakozó csak a gyári kábelen keresztül hajlandó a telefont tölteni. Az oldalablak "félautomata", csak lefelé működik automatikusan, felfelé nyomni kell a gombját. Ráadásul, ha parkoláskor a tetőt felhúzom, a két oldalablak feléig lemegy. Csak a gyújtást ráadva lehet őket felemelni. Elektromos csomagtérnyitásról, tükörbehajtásról ne is álmodj, csak fölösleges tömeg lenne:)
A kilátás egyáltalán nem annyira egyértelmű, mint sokan gondolnák: alacsonyan ülsz, az elülső kerekek feletti domborulatok miatt a kocsi két elülső sarkát egyszerűen nem lehet még sejteni sem. Amikor már azt hiszem, hogy majdnem biztos a parkolási sérülés, na akkor van még 30 centi. A hátsó-oldalsó kilátás nyitott tetővel tökéletes, zárt tetővel azonban ez megszűnik. Van tolatókamera (és milyen hasznos!), de előre nem jutott még radar sem.
A "sima" (nem Recaro) ülések oldaltartása gyenge és maguk az ülések is keskenyek, még nekem is (169 cm/65 kg). A kormány tényleg keskeny karimájú. Ha elkezdeném a saját ízlésem szerint átépíteni a kocsit, ezzel kezdeném.
Ha a fenti hibákkal és hiányosságokkal együtt tudsz élni, már át is adhatod magad (és a feleséget/barátnődet/partneredet, stb.) a tömény élvezetnek.
Már a reggeli kávéd előtt kimégy a garázsba és megsimogatod. Miközben a kávédat kortyolgatod, gondosan megtervezed A-ból B-be a hosszabbik utat, amit az autópályák kiütésével kezdesz. És nem csodálkoztok, hogy Kelet-Magyarországról a Balaton felé tartva Párkánynál keltek át a Dunán. Sőt mindez olyan természetes abban a pillanatban. Ekkor már mögöttetek van a Bükk és a Mátra ezer kanyarja és egy palócleves-sztrapacska menü Mátrakeresztesen. Alig várod, hogy válthass, ezt a kocsit tényleg vétek lett volna automatával rendelni. A szerpentinhez Beth Hart élces hangját választod, Joe Bonamassa gitárszólói kíséretében. Esetleg jöhet a La grange a Z.Z. Toptól:)
Apropó szerpentin. Ez az MX-5 hazája:) 4000 felett új életre kel a motor, 5500-nál olyan fémes hangot hallat, hogy addig érdemes elpörgetni. Egy-egy nagyobb gázadáskor a hátsó kerék is beleszól a kormányzásba, de a kipörgésgátló épp időben vet véget az élvezetnek. Érdemes megtanulni gázfröccsel visszaváltani, itt nem az automatika pörgeti fel a motort visszaváltáskor, hanem a jobb külső talpéled:)
Addig okosítod a navit, hogy csak felvisz a péntek délutáni M7-re. A német szentháromság és az elmaradhatatlan céges Octaviák egymás farkát méregetik a belső sávban, de nektek mindez nagyon távolnak tűnik. A feleséged fején egy kendő és egy napszemüveg, te pedig felveszed a világháborús bőr pilótasapkádat, amit a tíz év vágyakozás alatt vateráztál. Szélesen mosolyogtok egymáson, miközben a fejtámlából francia sanzonok szólnak.
A Balaton-felvidékre érve a kora ősszel olyan jellegzetesen aranyló naplementében folytatjátok az utat, Peppino Gagliardit hallgatva. Giccses, de együtt élitek át.
Amikor napnyugta után kezdesz fázni, felhúzod a tetőt. Most nem ül melletted a feleséged, így végre beteheted B.B. Kinget. The thrill is gone - de nem számodra:) Egyébként ha van egy jó széldzsekid és egy fülvédős sapkád, 10 fok fölött nyugodtan használhatod nyitott tetővel. A felső hőmérsékleti határérték 25 fok körül van, bár ezt a közvetlen napsugárzás okozta hőérzet jelentősen befolyásolja. Meg ugye nem kísértjük a bőrdaganatot.
Nekem ill. nekünk egyelőre ezt adja az MX-5. Érzem, hogy meg kellene tanulni rendesen autót vezetni, és akkor még több élvezetet adna. Szívesen elmennék egy vezetéstechnikai tréningre vele, de pályán nem használnám. Inkább a párterápiás részére helyezzük a hangsúlyt:)
Mindkét Chapmannek köszönjük:)

Hibalista

- Semmi. Amiket felsoroltam, csak nekem nem tetszenek, de reményeim szerint 200 ezer km-nél is ugyanolyanok lesznek. Mint a többi japán autónkban...:)

Ide hordtam szervizbe

Eddig egyetlen olajcserénk volt, azt Debrecenben végezték.

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 2023
Kényelem (9) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (9) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (10) Vezetett km 10500
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 6 l
Előző autója? 3 Következő autója? MX-5
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (9.3/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Mazda MX-5 2015 (2016)

További ítéletek (4 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)