Nem csalódtam.
Szöveges ítélet
Az autót 2015.10.03-án vásároltam egy neppertől Budapesten 158 ezer km-rel. Celicából ültem át (http://nepitelet.hu/autok/toyota/celica_1993/vegre_japan/), és az első benyomásom az volt, hogy a kis Mazda minden tekintetben jobb autó. :) Ezt utólag azért, bár lehet csak az emlékszépítő idő hatására, de módosítanám. Mindig is szerettem volna, hogy egy hátsókerékhajtásos autót és japánvonzalmam, illetve ár/érték arányt tekintve beleszerelmesedtem az MX5-be. Abban biztos voltam, hogy az NB szériából szeretnék egy példányt, lehetőleg facelifteset. Sikerült kifognom egy klímásat, bár nem volt szempont, de utólag azért örültem neki. Az autó akkor 1,06 millió forintba került, tehát akkortájt is ár alatt sikerült kifognom, most jelentősen drágultak már ezek az autók is. Az általános vélekedés, miszerint mondhat az ember bármit, próbáld ki és az elképzeltnél is jobb lesz, az helytálló. Nem igazán lehet lefesteni az autó hangulatát, vezetési élményét, pláne, ha valaki nem vezetett még hasonló kategóriájú autót.
Külső, belső, ergonómia:
Az autó szép. nem csak én mondom, sokan mások is. Általában tetszik az embereknek, persze kisautó, tehát könnyen elvész a forgalomban, ugyanakkor jól mutat bármilyen közegben. Belül én a 175 centimmel simán elférek, ismerősök üléspróbája után azt mondom, hogy 190 fölött tényleg nem ajánlom. Az ülés kényelmesebb, mint a Celicáé volt, hosszabb úton sem fárasztó, oldaltartása elégséges és ebben a modellben (NBFL) már nincs külön fejtámla, szerintem ez szebb is. :) Nardi kormányos kivitel, nagyon szép, jó a fogása, viszont a bőr minősége rosszabb, mint a Toyotában volt, pedig ez egy ugye 8 évvel fiatalabb autó és kevesebb a km is. Felszereltségére nem lehet panasz, klíma, elektromos ablakok, elektromos és fűthető tükrök, központizár, szervo, több szerintem nem is nagyon kell egy ilyen autóba. Mindene kiválóan működött mindig, bár a klímát picit gyenge teljesítményűnek éreztem. Az autó fekete, ahogy a tető is, utastér kicsi, nyáron szörnyen meleg van benne, ha napon áll az autó, ugyanakkor hamar átszellőzik leengedett ablakoknál és tetőnél. A gyári szélfogója picit nevetségesnek tűnik, viszont meglepően jól teljesít, 110-ig számomra kényelmesen autózható volt, felhúzott oldalablakokkal pedig az autópálya is kibírható. Csomagtere természetesen vicc, de ügyes pakolással és felcsukott tető mellett a "kalaptartó" kihasználásával egy tescos bevásárlást be lehet vállalni vele. :)
Motor:
Elég. Egy ideig. De persze kinek, hogy. Elsőre azt éreztem nem is kell több, persze idővel már vágytam az 1.8-as kivitelre, a sperr miatt főleg. Dinamikus hétköznapi közlekedésre teljesen elég, bár nem kimagasló a teljesítmény. Pörgetni kell, akkor a hangja is szép és szeret menni, nagyon jól reagál a gázra. A futómű és a fék sokkal többet is elbírna érzésem szerint. Én egy K&N Apollo légszűrővel vettem (új ára 90k HUF körül mozog), magamtól nem tettem volna bele, de ki már nem akaródzott venni, annyira szép hangja lett tőle. Minden olajcserénél (10 ezer km) tisztítottam és zsíroztam Motul termékkel. Olajból Eneos 5w40-et használtam, vásárlás után lecserélődött a váltó és diffi olaj is Eneos 75w90-re. A nálam töltött időszak végére elkezdte fogyasztani az olajat, de a főtengely szimmeringet kellett volna cserélni, viszont ez újra a vezérlés megbontásával jár. Eladás tervezésekor jött elő ez a hiba, így már nem akartam foglalkozni vele, az új tulajnak elmondtam, a vezérlésben összesen 30 ezer volt kb, vétel után cseréltük ezt is természetesen, ennyit mentem vele. Egyébként a motor hibamentes, nagyon jó konstrukció szerintem, egy-két pályanapot is rendületlenül viselt.
Futómű, fék:
Bőven elég. A súlyelosztás, súlypont és minden tökéletes ebből a szempontból. Kemény féktávokon is nagyon stabil, sosem akart leesni az útról, ugyanakkor meglepően kényelmes is a magyar utakon. Ezt persze sikerült elrontanom egy Eibach ültetőrugóval. Jótanács: sosem ültetünk csak rugóval. Leginkább a kinézet vitt rá, azt meg is oldotta, de kényelmetlenebb és keményebb lett az autó, kanyarsebességen viszont nem hiszem, hogy javított volna. Nem csinálnám így még egyszer, csakis komplett coilover szettel. A gyári Enkei felni 5,9 kg, sosem láttam megfelelő alternatívát a lecserélésére megfelelő áron és nagyobbat nyomott a latban a vezetési élmény, minthogy malomkereket tegyek rá.
Fenntartás:
Ha nem kezd bele az ember tuningba vagy nem törik az autó, akkor olcsó. Egyáltalán nem drágák a kopóalkatrészek és minden megtalálható hozzá. Persze leginkább nem is kopnak. :) Mivel pici maga az autó, ezért fékből, gumiból, felniből sem kell nagy, nem kell félni az áraktól. Az átlagfogyasztás a megtett kb 30 ezer km-re vetítve 7,8 liter volt. Ebben van autópálya, város, országút. Tulajdonképpen egyedüli hibája az autónak a rohadási hajlam. Én kvázi rozsdamentesen vettem az autót, alig másfél évvel később már a küszöbök alja és a hátsó sárvédőívek megindultak a vég felé. Alvázvédelmet nem csináltattam, mivel tudtam, hogy rövid ideig lesz csak meg és nem akartam, hogy a következő tulaj ne lássa mit vesz. Konkrét meghibásodásról nem tudok beszámolni, a saját hülyeségem (ültetés) miatt kellett pár alkatrészt cserélnem a futóműben, ezenkívül csak a kopó dolgokat, mint fékbetét, olajok, szíjak, gumik.
2016 őszén belémjöttek, így cserélnem kellett egy bal első sárvédőt, lökhárítót tudták javítani, nyilván fényezni is kellett. Normális minőségű bontott kasztnielemet nagyon nehéz levadászni, az új utángyártottak ára horror. Összességében egy nagyon jó autó, napi használatra teljesen alkalmas télen is és e mellett hatalmas élmény. Aki teheti vegyen egyet és próbálja ki. :) A hibalistában nem a konkrét hibák szerepelnek, mivel az autó önhibájából nem is igen akadt, hanem minden ráköltött költség szerepel.
Hibalista
- Téligumi 185/60 R14 ESA Mazda acélfelnivel HUF 35,000 - Olajcsere Eneos 5w40, váltó+difi 75w90 HUF 15,000 - SKF vezérműszíjkészlet vízpumpával HUF 40,000 - Gates hosszbordásszíjak, Nipparts üaszűrő - Hankook Ventus V12 EVO 195/50 R15 nyári HUF 63,200 - Eibach PRO kit ültetőrugó HUF 45,000 - FEBI stabilizátor pálcák 4x HUF 16,000 - ABS jeladó bal elöl HUF 22,000 - Futómű állítás HUF 8,000 - Brembo fékbetét elöl-hátul HUF 25,000 - Olajcsere Eneos 5w40, MANN szűrő HUF 10,000 - Bontott első gátló párban HUF 15,000 - Futómű állítás HUF 8,000 - Olajcsere Eneos 5w40, MANN szűrő HUF 12,500 - Levegőszűrő-tisztítás - Futómű állítás HUF 4,000 - Bontott bal első sárvédő HUF 25,000 - Első lökhárító javítás + fényezés HUF 55,000
Ide hordtam szervizbe
Ismerős szerelő.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2002 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 158000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 30000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Celica ST202 | Következő autója? | GT 1.9 JTD |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.4/10) |
