Praktikus kocka
Szöveges ítélet
A kocsit őleg a feleségemnek vettük, gyereket hurcolni. Kritérium volt, hogy kicsi legyen, mert ő nem kedveli a nagyobb autókat, így már az alsó közepes kombik is ki voltak zárva, a sima 5 ajtós alsóközepesek ebben az árkategóriában (900 ezerért vettük 10 évesen) meg nem variálhatók ennyire jól.
Pozitívum:
- Külső méreteihez képest (3,8 m) belül jól el lehet benne férni 5 átlagos felnőttnek is, egyedül a szélessége lehetne hátul pár centivel több.
- A tologatható hátsó üléspad nagyon jó ötlet, igaz volt már Twingom, így nem estem annyira hasra tőle, de praktikus tud lenni. Lehajtva az üléseket, egy 50-es robogót bele tudtam szuszakolni, ami nagyon pozitív. Szintén jó ötlet, hogy a hátsó ülés háttámlája 3 fokozatban dönthető.
- Nálam pozitívum, hogy a futóműve nagyon feszes, így jól lehet vele kanyarodni. Kérdés, hogy ez a célközönségnek tetszik-e.
- Motorja nagyon halk (alapjáraton a kocsiban ülve abszolút nem hallani, így kétszer már ráindítóztam, mikor hosszas járó motorral történő várakozás után indultam el). Fogyasztása országúton 6 liter körül van, városban lehet akár 10 liter is hidegben, rövid utakon, autópályán érdemes 7,5 liter körüli értékkel számolni.
Negatívumok:
- Kissé buszos üléspozíció, alacsonyaknak nem ajánlott. Nejem 158 cm, ha felemeli az ülést (ami függőlegesen liftezik fel-le), hogy kényelmesen kilásson a kormány fölött, a kuplung kinyomása nem annyira kényelmes neki. (Ha leengedi az ülést, zavarja, hogy túl fent van az egész műszerfal. Engem mondjuk ez nem érint, én egész jól elvagyok benne.)
- Rossz úton, zörög, nyiszorog a hátsó ülés, ha nem ül rajta senki. Ez az üléstologathatóság ára, kikopik a sín.
- A motorja 72 lovas, alacsony fordulaton elég vérszegény. Kissé pörgetve már jobban megy, de rakéta sose lesz tőle a kocsi (ami elvileg 1100 kiló vezetővel együtt). Volt 970 kilós E10-es Corollám 75 lovas motorral, az jóval erősebbnek tűnt még 2 utassal is.
- Nejemnek negatívum, hogy a futóműve feszes, a rugózása elég nyers, cserébe a futómű relatív gyors kanyarokat enged meg. Van egy, az újságírók által magasztalt futóművű 2005-ös Fiestám is, abból átülve se tűnik a Mazda futóműve rossznak.
- A kalaptartó roló néha leesik, és a helyére rakva is kissé lötyög már.
- A kuplung bovdenje nem az igazi. Vétel utáni szerelésnél azt mondták, hogy szét volt esve a kuplungbovden csatlakozásánál valami. Egy ideig jó volt, aztán megint nagyon nehéz lett a pedál lenyomása. A bovden cserélje segített később valamennyit, de most sem az igazi, elég férfias erő kell a kuplung lenyomásához, ami a pillekönnyű kormány mellett elég kontrasztos.
- A bal első biztonsági öv néha nem szeret visszahúzódni, hidegben pedig néha centinként kell játszani vele, mire kihúzható. Szerencsére ha már be lett csatolva, utána már tart rendesen, így egyelőre nem veszélyes.
Összességében szerintem méltatlanul mellőzött autó, sokkal praktikusabb, mint egy korabeli 206-os vagy Polo, holott méretben pont megegyezik velük (még a magassága is, pedig kinézetre magasabbnak tűnik). Szervizelésre 4 év alatt kb. 220 ezret kellett költeni (ebben benne van egy szélvédőcsere, vezérműszíj és görgők cseréje, egyéb folyadékok és szűrők, gyertyák, kuplungbovden, termosztát, féktárcsa és fékbetétek), ami végülis havi 6000 Ft-os szervízköltséget jelent. Nem gondoltam volna, hogy ennyire megkedvelem ezt a kis japán kockát.
2012. február
A kocsi immár 14 éves lett, és inkább második autó szerepet tölt be, de még mindig szépen megy, a kipufogójához még mindig nem kellett nyúlni, a féktárcsa és a betét viszont cserét kívánt, de legalább azóta sokkal jobb a fékhatás és a korábbi bal elölről jövő nyikorgás is megszűnt. Az akksija még mindig a vétel után megvett Banner, így arról is elmondható, hogy 4 évet, sok állással (néha a kocsit 2 hétig be sem indítjuk) jól kibír. Mivel a kocsit az előző tulajnál mélyen körbekarcolták, a karcokat hiába rozsdamentesítettem többször, majd kentem le színtelen lakkal, kissé rozsdál a fém alatta, de az átlukadás még messze van. Máshol a karosszéria nem nagyon rohad.
Hibalista
- Mikor megvettem, elvittem egy alapos átnézésre, és szíjak, folyadékok, szűrők, gyertyák cseréjére. Kicserélték a szelepfedelet is, és szelephézagot állítottak. Illetve egy akksi cserére is szükség volt 2 hónap után. - - A másik szerelőm szerint tekerték az óráját, mert a számok nem egyvonalban állnak, szerinte jó állapotú az autó, de lehet benne vagy 160 ezer. Ehhez képest nem volt végülis sok cserélnivaló rajta. - - 138 ezer km-nél elkezdett a kocsi középtájékán elhelyezkedő hővédő lemez rezegni, így kis fordulatnál csúnyán zörög. Majd ha a közeljövőben a kipufogó csereérett lesz, ezt is kicseréltetem.
Ide hordtam szervizbe
Mazda Mester. Elégedetten jöttem el. A vezérműszíj, ékszíj, görgők, gyertyák, fékfolyadék, benzinszűrő, egyéb szűrők, folyadékok cseréje 150.000,- Ft volt. Kicsit sokalltam, de kb. ekkora összeggel számoltam én is előtte, de úgy, hogy abban fékbetét és tárcsacsere is lesz, de mint kiderült, azokkal nem volt gond, csak a rozsdásodás miatt tűntek olyan rossznak. Amit sajnáltam, hogy vitt alkatrészt nem szerel be, így UNIX, és társainál összevadászott olcsó alkatrészekkel nem lehet a javítási összegen spórolni. (pl. vittem egy elvileg hozzá való benzinszűrőt az UNIXtól, ami 2500 volt. Szerinte ez nem passzolt bele, így rendelt helyette egyet 8000-ért. Aztán vagy tényleg rossz volt az enyém, vagy nem...)
Értékelése: 7
Másik szerelő értékelése
Budai szerelőnél kiszedettem a rendetlenkedő riasztót, és az akksit, ledugóztattam az egyik zárat. Később cserélt féktárcsát és betéteket, gyertyákat, többször olajat, illetve kuplungbovdent. Olcsó, és jól dolgozik.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 111000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 29000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Corolla | Következő autója? | Nejem egy Micrát szeretne |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.1/10) |
