Tudathasadás
Szöveges ítélet
Az utóbbi 12 év japán autói (Honda Jazz, Mazda 6 első generáció, Honda Accord) és a német "prémium" világában tett rövid kitérő (Horch A4 Avant alias Sterilke - hogy ezen mit eszik annyira a nép?) után a mindennapokban kitűnően használható, elérhető árú és fenntartási költségű, de mégsem mindennapi autót kerestem. Egy a negyvenes évei közepén járó férfinak, aki a fél életét utazással tölti, a kocsi bizony fétistárgy. A harmadik generációs M6 szerelem volt első látásra, csak az a béna néprádiós középkonzol ne lett volna... A 2015-ös facelift-tel aztán ezt az egyetlen akadályt is elhárították a japánok a vásárlás útjából.
Miért nem mindennapi?
Mert benzines. Mert szívó. Mert kettőfeles. Éééérteeed? Kettőfeles szívó benzines, ráadásul automata! A lényeggel kezdem: nem, nem benzintemető! A közigazgatási bírság minimuma alatt autózva (65-105-150) 8 azaz nyolc liter alatt fogyaszt, és maximális szabálykövetéssel a 7 liter is megközelíthető. Állandó klímahasználattal és 4 kerékpárral a tetőn 10,6 l volt a csúcsfogyasztás, ami szerintem reális. Ebben a Skyactiv technológiában tényleg van valami, reális alternatívája a globalista downsizing-nak.
A külső megítélése szubjektív, de mindenképpen egyedi a Titanium Flash színű (magyarul szürkésbarna) kombi a 19-es sötétszürke alufelnikkel (gumivásárlás előtt azé' bekapok majd 1-2 szem Xanaxot...:)
A belső minőségérzetével sincs baj. A fekete bőrülésekhez sötétbarna bőrbetétek járnak elöl és az ajtók belsején is, melyek remek összhangban vannak a kocsi színével. A fekete bőrre még egy terepmaraton után is rá merek ülni, úgy 5-6 réteg törülköző gondos leterítése után:)
A pofonegyszerűen (két gombbal és álló helyzetben érintőképernyősen is) kezelhető központi kijelzőnek (GPS, kommunikáció, audiorendszer, beállítások, stb.) köszönhetően nincs gombrengeteg a kocsiban, ennek megfelelően az egész belső nyugodt egyszerűséget sugároz. A gyújtást ráadva azonban előkerül a japános eklektika: egy adott betűtípus a középkonzolon, egy másik a műszerfalon, a km és a napi km számláló a 80-as évek kvarcóráinak számjegyeit mutatja fehérben, míg a felcsapódó head-up kijelzőn ugyanezek a karakterek türkizkékben láthatók. A tájékoztató visszajelzők zöldek, a hibajelzések sárgák, de az Accord után legalább otthon érzem magam.
A kocsit telepakolták minden extrával. Ezek döntő többsége hibátlanul működik és tényleg támogatja a vezetést. Ilyen a távtartó tempomat, melynek érzékenysége 4 fokozatban állítható. A legkevésbé érzékenyre állítva kb. olyan követési távolságot tart (sebességtől függően), amit én is tartanék távtartó tempomat hiányában. Vigyázat, az M3 kivezetőjén nem lehet vele cikázni, mert a lassúbb kocsi mögé beérve kíméletlenül befékez!
Ami nem hibátlan:
1. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer túl érzékeny, általában kikapcsolom (pontosabban nem kapcsolom be).
2. A LED fényszóró automata távolsági funkciója elég béna. Gyönyörűen leveszi a világítást, ha a látótérben a szembejövő fényszóróit érzékeli. Ha senki sem jön szembe, akkor viszont úgy pásztázza az éjszakát, mint egy láger őrtornya.
3. A teleszkópos motorháztető rögzítés és a motoros csomagtérajtó továbbra is elérhetetlen, bár Hilczék szerint az előbbit nem kell gyakran nyitogatni:)Az utóbbival viszont kemény kézzel kell bánni, hogy lecsapódjon.
4. A gyújtás lekapcsolása után az elektromos ablakok már nem húzhatók fel. Hiányolom azt is, hogy nagy melegben a beszállás előtt nem lehet őket a kulcsról leengedni.
Most pedig azok a szubjektív szempontok következnek, ami miatt fétistárgy.
Ha nem látom, de rágondolok, fülig ér a szám. Ha meglátom a parkolóban, akkor is. Ha beleülök, akkor is. Felcsapódik a head-up kijelző, az utolért kocsit kicsi szimbólummal jelzi egy diagram végén... az egész olyan, mint egy vadászgép célkereszjte:)
És akkor mi az a tudathasadás?
Ha szabályosan csorgok vele, dízelesen alacsony a fordulatszám (100-nál 2000-et, 130-nál 2500-at fordul hatodikban). Ehhez a fent részletezett dízeles fogyasztás társul. Ilyenkor egy jóságos behemót utasszállító.
Ha előrepöccintem a SPORT feliratú gombocskát (kikapcsolt tempomat mellett működik), akkor vadászgép! Az addigi nyugger fordulat felugrik 3000-re, a hangja élesedik és kívánja a padlógázt, mi több, könyörög érte! A kipufogóból olyan hangok törnek fel, amikről a dízelkorszakban álmodni sem mertem, és a váltások 6000 környékén történnek. Hát még amikor elvéve a gázt visszavált! Ha még mindig nem jutottál fel a csúcsra, kombináld a SPORT üzemmódot manuális váltásokkal! Ehhez használd a kormány mögötti váltófüleket, melyeken a kicsiny kormányáttételnek köszönhetően még a szerpentinen is kényelmesen rajta tarthatod az ujjaidat. A fogyasztás ilyenkor természetesen nem téma:)
Summa summarum, ez a kocsi egy szerethető egyéniség, megbocsátható apró fogyatékosságokkal, kitűnő ár-érték aránnyal. Hahóóó! Ha középkategóriás kocsit keresel, nézd meg a Hatost! Kategóriájában (nem számítva a japán prémiumgyártókat)az egyetlen japán gyártású japán autó! Ne riadj vissza a nagy szívó benzinmotortól! Nincs turbó, magasnyomású szivattyú, részecskeszűrő, meg kettőstömegű lendkerék sem! Kulturált használatkor nem benzintemető, és egy-egy gyorsulással mosolyt csal az arcodra, főleg ha egy haverhoztanémetbű' PDTDCDTpirosDpirosI überpremium le akarna villogni... :)
Remélem, az optimizmusom sokáig kitart, és sem a szervizháttér, sem a hosszú távú tapasztalat nem fogja letörni.
A korrekt tájékoztatás kedvéért írom le, hogy az autót 4,5 évig használtam, ezalatt 180 ezer km-t tettem bele. A hosszú távú értékelés csillagos ötös, a kocsinak semmi baja nem volt. Ami nem működik tökéletesen (lásd a fenti szoftveres extrák), az a kocsi újkorában sem volt tökéletes, viszont semmit sem romlott :) A szervízháttérről azért nehéz nyilatkozni, mert a kötelező karbantartásokat (aranyárban) megcsinálták, egyébként semmi, de semmi dolguk nem volt.
Hibalista
- Ami nem hibátlan, az nem elromlott, hanem újkorában sem működött tökéletesen.
Ide hordtam szervizbe
Autóméry DebrecenA kötelező karbantartásokat aranyárban végzik. Javítanivalójuk nem volt.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2016 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 180700 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Accord | Következő autója? | CX-5 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.1/10) |
