A Mazda Utazóvá Tesz
Szöveges ítélet
Bevezetőül talán annyit, hogy aki hét közben a munkában a cseh és a német ipar „remekeit” kénytelen vezetni, az védekezésképen mindig egy érvet hangoztat: „céges autóhoz céges üzemanyagkártya jár!”
Saját autóként egy élhető méretű utazóautót szerettem volna, amivel nem gond egy többnapos és nem feltétlenül csak két személyes utazás sem. Manapság a kereséskor vagy a most annyira népszerű városi terepjárókat kezdi el nézegetni az ember, vagy a kombikat. Nem csábultam el a SUV-ok irányába, mert ha terepjárásra kellene, akkor azt kell venni. De ugye ott meg már a Jeep szintet érdemes megcélozni. Kombiból viszont elég szegényes lett mára a választék, ha a francia és a német típusokat nem nézem. (Sem francia, sem német autót nem akartam magamnak, hibrid – elektromost meg még nem…)
Szóval a válogatáson végül a Mazda 6 maradt versenyben és kivártam a 2018-as frissítést, így sikerült egy olyan motor-váltó-karosszéria variánst találni, amely még a „régi” benzines, szívómotoros értékeket hordozza, de azért már rendelkezik az extráknak a nagy részével, amit az évtized vége felé már csak elvárható egy gépkocsitól. A facelift utáni verzióban pedig sok olyan dolgot megcsináltak, beépítettek a Mazda mérnökei, amitől kényelmes és jól vezethető egy autó.
A Mazda 6-osom Revolution felszereltségű kombi lett, aminek az extra felszerelését nem érdemes sorolni, be kell menni egy szalonba és kérni egy prospektust. (Amúgy most egy A4-es oldalt kellene csak evvel teleírni...)
Vagy bele kell ülni, de akkor már nem nagyon ereszt...
Kezdem az autó negatív tulajdonságaival, még ha nem is sok van:
- A központi kijelző szoftvere néha hektikussá válik. Alapból a kikapcsolás pillanatában lévő funkciót kellene a következő indításánál is felhoznia, de kb. 50 %-ban az alaphelyzetből indul.
- Szebb lenne, ha az indító gombot a középkonzolon kicsit még jobbra helyezték volna el és világítana körbe a kerete.
- A fordulási iránynak megfelelő első tompított lámpát bekapcsolhatná DLR üzemmódban is, ha működik az index. Ez csak programozás kérdése lenne.
- A küszöböknél maradt (mint minden Mazdában) a puha műanyag borítás. Koszolódik, karcolódásra hajlamos. Nagyon kell vigyázni rá, persze ez a többi autónál is így van. Itt azonban a biztonság miatt elég széles a küszöb. Egy utólagos borítást be kell majd szereznem.
- Az autóban nincs pótkerék. A virsligumis szett elképesztő áron kínálják. Nekem sikerült egy szükségpótkereket értelmes áron szerezni, de még ez sem fér be rendesen a csomagtartóban kialakított mélyedésbe. Értem én, hogy a világ szerencsésebb részein nem kátyúsak az utak és tisztítják is őket, de egy szög bárhol belefúródhat a gumiba. Az is igaz ugyanakkor, hogy az asszisztencia szolgálat defekt esetén is küld mentést.
- Az elektromos ablakemelők kapcsolói és a váltó körül „zongoralakk” betétek vannak. Ez iszonyúan karcolódásra hajlamos anyag. (Gyűrű, óracsat, stb. kizárva!)
- Nem teleszkópos a motorháztető nyitó mechanizmusa. Megérdemelné, mert az autó egyébként tényleg prémium közelében van!
- Csak három év az alap garancia.
- A fényezés elég sérülékeny, pedig metál. Néha azért csak kap egy-egy kavicsot az autó, a nyomai azonnal meglátszanak. Értem én, hogy már mindenhol vízbázisú, környezetbarát festékeket kell használni. De volt már korábban metál fényezésű autóm, azon sokkal ellenállóbb volt a lakk és a festékréteg!
A pozitívumok (ebből azért sokkal több van):
- Alapáras a tolatóradar és a tolatókamera. Mivel hátra elég korlátozott a kilátás, ezt a két "extra" alap. A gyengébb felszereltséghez akár utólag is be kell szerezni kötelezően, mert ez egy hosszú autó!
- Kilépőfény van az ajtókban, méghozzá hátul is!
- A csomagtartó ajtóban mindkét oldalon végre ki van alakítva mélyedés a záráshoz. A motoros nyitás-zárást én nem hiányolom.
- A belső térben javult a használt anyagok minősége az előző verzióhoz képest is. A bőrök finomabbak lettek (kormány, váltószoknya), a szövetek is szépek. Bőrüléseket nem akartam, nem szeretem annyira, hogy a felára megérje. Az ülésfűtés több fokozatú, jól jön télen a kormányfűtés és a szélvédő elektromos leolvasztás funkciója is. Ahol az van, ott a műanyagok is jobbak.
- Az elektromos ablakok mindegyike automata. (Nem mindig volt ez alap.)
- Szebbek a gombok, jobb a nyomáspontjuk.
- Nagy örömömre programozható az ajtózárás.
- A könyöklő kényelmes, de egy kivehető tálca jól jött volna bele. Úgy, mint az előző Mazda 3-ban volt.
- Magasságban is állítható az utas oldali ülés.
- A tompított fényszórók fénye a LED világításnak köszönhetően kiváló. Érdemes figyelni, ahogy a sötétben a szembe forgalom hatására maszkol - kapcsolgat reflektor és tompított között!
- Nagyon hasznos az elektromos a kézifék és nagyon könnyű megszokni a használatát. Gomb benyom, működik, elindulás, kiold magától. Az Auto Hold funkcióval meg még kényelmesebb, mert még nyomogatni sem kell.
- Van értelmes méretű ajtózseb. Tologatható a középkonzol teteje így van, ahol az aprót el lehet rejteni. Javult a műszerfalon a számok, mutatók alakja, grafikája. Nekem bejön, hogy minden kijelző alapvetően fehér – fekete kombinációjú és csak a navigáció - rádió - fedélzeti számítógép középső kijelzője színes. A sebességmérő óra köré az autó alapvető adatait ki lehet rakni.
- A belső tér műanyagjai nem zörögnek, (de ne is zörögjenek)!
- A klíma – télen a fűtés hatékony. Van 2 db. USB, 12 V-os szivargyújtó és kártyaolvasó aljzat is a könyöklőben és plusz 2 USB a hátsó ülések könyöklőjében.
- A HUD hasznos és jól látható.
Az autó formája magáért beszél. Kombiból azért nem annyira könnyű szépet faragni, de ez majdnem olyan jól néz ki, mint anno az AlfaRomeo 159 SW.
Igazából azért is választottam a Mazdát kézi váltóval, mert a kuplungja könnyű. A fék pontosan adagolható. A pedálelrendezés, kormány, stb. az én méretemhez kényelmes.
Aki a távolságkövetős tempomattot leprogramozta, az fizetésemelést érdemel, annyira jól sikerült.
A 2000 ccm-es motor 163 LE-vel tökéletesen elég a mindennapokra. Száguldozni és élmény autózni meg nem kombival kell…
Az autó alapvetően nagyon csendes, nem a motor, hanem még autópályán is inkább a gumik és a szél zaját hallani inkább. De beszélgetni még 140 körül is normál hangerővel lehet.
Az első pár ezer kilométer után egy hosszabb út után mindig furcsa szag jött a motortérből, a leégő konzerváló anyag szaga valami élmény...
Kb. 10 000 km. után a tankolási számlák alapján a fogyasztás a következők szerint alakult:
Az bizonyos, hogy nem egy nagy étvágyú a motor, mert papásan 5,8 l/100 km-es átlagot hoz stabilan. Ha kicsit több a város, akkor 7 – 7,5 l, autópályán 140 km/óra körül 6,3 -7 l/100 km.
Majd ha túl lesz a 20 000 km-en az autó, akkor lehet majd igazából a fogyasztást érdemlegesen számolgatni, de ezekkel az értékekkel már most is elégedett vagyok.
Az i-Stop - i-ELoop rendszert lehet szeretni, vagy nem, én elvagyok vele, jól működik.
A hatfokozatú váltó kezdetben elég nyers volt. Ha makacskodik, akkor az első és a hátrameneti fokozatot veszi be nehezebben, de ez dupla kuplungal általában leküzdhető. Egyébként minden ezer kilométernél érezhetően javult picit a váltásérzet.
A futómű a nagy méretű (19’) gumiknak köszönhetően elég szigorú, főleg a szörnyű állapotú városi útjainkon. A télinek én a picit ballonosabb 17’ méretet választottam.
Összességében egy kényelmes, kedvező fogyasztású, jól pakolható benzines kombi, ami még ráadásul szép is. A megbízhatóságával nincs gond, remélem ez sokáig még így is marad!
Hibalista
- Semmi. De ez egy japán esetében így is kell, hogy legyen!
Ide hordtam szervizbe
Márka
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2019 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Giulia |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.6/10) |
