Ezt várod egy japántól
Szöveges ítélet
2006-ban váltottam Mazdára, egy 2.0 CD TE modellt (GG) hajtottam 5 évig, és mivel az összbenyomásom a DPF-szűrőtől eltekintve pozitív volt, 2011 elején – amikor kijött az aktuális GH sorozat faceliftje – becseréltem erre a kocsira.
Hogy megérte-e ezt a modellt választani? Abszolút, még sosem tartottam meg autót ennyi ideig, de egészen egyszerűen semmi nem szólt amellett, hogy lecseréljem ebben a 7 évben. Zokszó nélkül tette a dolgát, sosem hagyott cserben és a kopó-fogyó alkatrészeken kívül semmit sem kért – ráadásul nagyon szépen öregszik, nyoma sincs benne annak a nyúlosságnak, amit például egy-két autómnál már 3-4 éves korban érezni lehetett. De a családunk tovább bővült, így kinőttük és most mennie kell. Sajnos a Mazda nem kínál valódi hétszemélyest (a 18 milliós CX-9-ről most ne beszéljünk, ez nagyon el lett árazva), ráadásul elegem van a sok szépből, a sok jóból, úgyhogy vissza a franciákhoz.
Na de vissza a Mazdára. Az előző hatosból átülve elsőre spórolósnak tűnt a dolog: több kemény műanyag a puha felületek helyett (pl. a műszerfal teteje a vezető oldalán), olcsóbbnak tűnő anyagok – például a váltógomb bőrözése 130 ezernél teljesen szétment, de a bőrkormány is kezdett kopni, úgyhogy újra kellett bőröztetnem az egészet. Viszont a belseje szebben öregszik, egyedül a kormányon a tempomat gomb kopott ki egy kicsit.
Ami ég és föld az a régi (2.0) és az új (2.2) motor. Hiába kevesebb lóerő (143 helyett 129), nem érezni sokkal gyengébbnek, a járása viszont ezerszer kulturáltabb és hallhatóan sokkal csendesebb. És akkor ne beszéljünk a fogyasztásról – a régivel 7-7 1/2 liter körül jártam, ezzel a hat liter környéke becélozható, de dinamikus országúti tempóban az 5,6 is hozható – ez már ezer km egy tankkal.
Ugyan városban ezt és az előző Mazdát is alig használtam, az előző DPF-szűrője már 150 ezer körül elkezdte megadni magát (kényszerregenerálások, szűrőmosás), itt még lekopogom, hogy semmi semi volt. A motor még ritkán regenerálja a szűrőt, szinte észrevétlenül (az aktuális fogyasztásmérőt figyelve vehető csak észre a dolog). Sem a kettőstömegűvel, sem a befecskendező elemekkel nem volt még problémám – Mazda Mester szerint ennél a 2,2-es motornál a gyári kettőstömegű akár 3-400 ezer kilométert is elfuthat gond nélkül. A biztonság kedvéért azonban az utóbbi években beszűkítettem az olajcsere-intervallumot (20 helyett 13-16 ezer), illetve Mazda Mester kifejezett ajánlására néha kap egy DPF-tisztító adalékot a tankba.
Ami szeretek benne:
– Rendkívül kulturált és csendes motor: volt aki benzinesnek hitte bent ülve
– Csodálatos kézi váltó
– Síkba dönthető ülések
Amit nem szeretek benne:
– Kemény kuplung (Mazda sajátosság)
– Izzócsere (bőr nem marad a kézen)
– Már néhány ezer km után csikorgó fékek (gyárilag és utána is)
Ha megtartanám, akkor:
– Ugyan rozsdát még nem láttam, azért adnék egy korrózióvédelmet neki
– Az olajcsere intervallumát tovább szűkíteném.
– Továbbra sem használnám városban.
Ezt betartva jó eséllyel még legalább 1-200 ezret biztosan elfutna a kocsi, és még azt sem tartom lehetetlennek, hogy ezalatt a drágább dolgokat (porlasztók, kettős tömegű, nagy nyomású elemek) is meg lehetne úszni.
Még egy apróság: a nyestek szeretik a motortér zajszigetelését: amikor két hetes volt a kocsi, Hévízen megrágták. Úgyhogy ha ilyen helyen parkolsz, akkor nyestriasztó bele.
Szervízek: nem igazán van tapasztalatom velük, mert a kopó-fogyó alkatrészeken kívül nagyobb szerelni való nem volt a kocsival, ezért megelőlegeztem a magas pontot.
Hibalista
- 99 ezernél elment a szervórásegítés a jobb irányban: szervocsere garanciában.140 ezer: a napszemüvegtartó a kezemben maradt - 208 ezernél kimozdult a vezetőoldali ülés: az ülés rögzítése elég gyenge, rendes anyák helyett egyszerű ráfeszített O-gyűrűk tartják (súlycsökkentés?), amiknek nem tetszett az én 100 kg-om. A kárpitos hegesztéssel orvosolta a problémát, pár ezer forintot kért. - Ezen felül csak kopó-fogyó alkatrészek (fékbetét, tárcsa, kerékcsapágy)
Ide hordtam szervizbe
Mazda Mirai XI.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Mazda Mester XIII.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2010 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 7 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 214000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Mazda6 2.0 CD TE (GG) | Következő autója? | Espace V 225 tce |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.1/10) |
