A Hatosmazda
Szöveges ítélet
A címet egy parajdi szállásadónk adta, ő mondta igen ízesen "Hatosmazdának".
Egy nem problémamentes, de szerethető kocsiból szállok ki.
A választásban annak idején a szép külső mellett meghatározó volt az ár/felszereltség arány és a japán gyártás is (egy családban szolgáló Jazz és két Honda motor után).
A kocsi kívül-belül nagy. Ez a városi forgalomban nem előny, a hosszabb utazások során viszont igen. A nagy belmérethez nagy csomagtér is társul, mely az 5 ajtós karosszériának és a síkba hajtható hátsó üléseknek (ún. karakuri rendszer: előrehajtáskor az ülőlap süllyed és a támla kerül szintbe a csomagtér aljával) köszönhetően ideálisan használható. Kedvenc kerékpárom szétszerelés nélkül szállítható benne úgy, hogy a ki- és betétel közben sem karcolódik a kocsi.
A belső térre a japános ergonómia jellemző. Minden kézre esik, ill. minden jól beállítható egy 171 cm-es, japán méretű embernek. Kivétel a könyöklő, mely nem csúsztatható. Mögöttem akkora lábtér marad, hogy a kiskorú lányaim csak az 5. életév betöltése után tudták a cipőjükkel bepiszkolni az első ülések támláját:) Az első ülések alatt fedetlen kábelköteg éktelenkedik, bár baj nem volt vele. A beltér nem nyikorog és 134000 km után sem pusztult le. A bőrkormány koszolódása nem tévesztendő össze a kopással, popsitörlővel könnyedén gyógyítható.
A menettulajdonságok jók. A 2 literes dízel 1500-4000 között jól húz, bár dízel autót 3000 fölé ép eszű ember ritkán pörget. A kocsi szoftverétől függően a turbólyuk változó volt. A motortérből néha érdekes hangokat hallok, melyek a kocsi új kora óta megvannak, de a teljesítményt nem befolyásolják. Van köztük csörömpölés és egy rosszul rögzített bádoglemez rázásához hasonló is.
A 320 Nm csúcsnyomaték szép számadat, de a kipörgésgátló nélküli kocsiban ez - főleg téli útviszonyok között - zavaró bírt lenni. Néha kanyargós úton eljutottam a gumik tapadási határáig is...ilyenkor egy magamfajta amatőr számára sem ijesztő módon alulkormányozottá vált a kocsi.
A hibalistát mellékeltem.
Az üzemeltetéssel kapcsolatban két dolgora hívnám fel a figyelmet. Az egyik a kocsi kifejezetten drága szervizelése. Eleinte aranyárban mérték a DPF-es olajat (8000 Ft/liter), ennek ára később 4-5000 Ft közé csökkent. Egy átlagos szervizért így 60-80 ezer Ft-ot kértek el. A 120 ezres szerviz vezérműszíj- és elülső fékbetétcserével viszont meghaladta a 200 ezer Ft-ot!
A másik a dízel részecskeszűrő (DPF) működése. A teljesség igénye nélkül, az önregeneráló DPF működésének következménye a motorolajszint kisfokú emelkedése. Nálam ez nem okozott problémát, a 20 ezres szervizciklust bőven kibírta. Nagyobb gond volt viszont, hogy két alkalommal is a "DPF" műszerfali visszajelzője villogni kezdett a teljesítmény némi elvétele mellett. Ilyenkor a szervizben végeztek egy-egy DPF regenerálási ciklust magas fordulatszámon. Ez bizony komoly hiba.
A Mazda Assistance-t az egyik DPF villogás kapcsán vettem igénybe, jelesre vizsgázott.
Összességében egy nagy és számos apró hiba mellett is sok boldogság forrása volt a Hatosmazda. Az előjött hibákat a szerviz gyógyította (a DPF esetén csak kezelte). A felsorolt problémák közül nekem csak a kerékcsapágy cseréje került pénzbe, a többit gariban megcsinálták. Egyszer sem maradtam az út szélén vele. A "J"-vel kezdődő alvázszám számomra továbbra is jót jelent, így az utód is Made in Japan kocsi lett.
Hibalista
- 0 km óta a bal első elektromos ablak automata funkciója időnként elmegy, már legalább százszor újra kellett "taníttatni" a funkciót - 0 km óta eleinte enyhe jobbrahúzás, bár később rájöttem, hogy - más kocsikhoz képest - sokkal érzékenyebb az út oldalirányú lejtésére. A bal sávban balra húz. - 20000 km-nél Gyári CD játszó - csere gariban, egy darabig az új egységben is dadogtak egyes lemezek. A hiba később spontán megszűnt. - 36000 km-nél a bal első ajtót behorpasztotta egy 18 éves gyerek 10 napos jogsival (a Dacia furgonban nem volt tolatóradar :((( ). Az ajtót kicserélték, a belső borítás és a kezelőszervek, illetve az ablak és az ablakemelő nem sérült meg. A szerviz szép munkát végzett. - 60000 km-nél a csomagtérajtó hidegben nyikorgó teleszkópjait cserélték. A probléma az újakkal is fennáll, időnként zsírzás segít - 60000 km-nél kormányoszlop zsírzás a végállású nyikorgás miatt - 77000 km-nél üzemanyagszűrő majd légtömegmérő csere hidegindításkor észlelt átmeneti alapjárat-ingadozás miatt. - 80000 km-nél gyári visszahívás: kerékjáratok rozsda elleni védelmét végzik garanciában. Én korróziónak egyébként nyomát sem tapasztaltam. - 91000 km-nél égő, de spontán elalvó DPF lámpa - 96000 km-nél villogó DPF, ezt a szerviz szüntette meg - 98000 km-nél szélvédő csere: -10 fokban az ablakra adott páramentesítés közben hatalmas reccsenés kíséretében alul végigrepedt. - 100000 km-nél visszahívás: az intercooler falát vizsgálják át, nincs rajta repedés. Szoftvert frissítenek, mivel több kocsinál felbőgő, kikapcsolhatatlan motort és fehér füstöt észleltek. - 113000 km-nél bal oldali elülső kerékcsapágy vált hangossá - csere - 121000 km-nél, közvetlenül a nagyszerviz után ismét villogó DPF - kiégetés szervizben
Ide hordtam szervizbe
Egy kelet-magyarországi szerviz 20 ezres szerviznél 20 ezer Ft-tal több szerepelt volna a számlán az előzetes árajánlatnál. Reklamáció után sikerült egy keveset alkudni belőle. 40 ezres szerviznél elfelejtették a DPF számlálót lenullázni, az első beindításkor égett a DPF lámpa
Értékelése: 4
Másik szerelő értékelése
UNICAR Kft, Eger Egy Mazda6 fórumos barátom ajánlására. Nem túl olcsók, de felkészültek, precízek, céljuk az volt, hogy legközelebb is hozzájuk menjek. Telefonon figyelmeztettek a zöldkártya lejártára, ezért nagy pirospont nekik.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (3) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 134000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Jazz | Következő autója? | Accord |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.6/10) |
