Jutalom a nap végén
Szöveges ítélet
A MAZDA 6-ba már az első sajtófotók alapján bele lehetett szeretni. Egyszerre sportos és elegáns. A sportos hatást fokozza az autó elejének íve, mely kiemeli a csábos ,,szemeket”. Az íves forma mellesleg kanyarodáskor, parkoláskor is rendkívül hasznos. Ha tovább gyönyörködünk az autóban, feltűnik, hogy a széles karosszéria viszonylag alacsony, amely nagymértékben fokozza az autó stabilitását a kanyarokban. Figyeljünk meg a visszapillantó tükörből sötétben egy közeledő MAZDA 6-ost! Arányai miatt egy kategóriával nagyobb autónak tűnik, ezért csak úgy ,,húznak lefelé” a többiek. Ritka, hogy egy autót négy évvel a bemutatása után is megnéznek az emberek, és jó érzés, hogy három évvel a vásárlása után is minden alkalommal ugyanolyan örömmel ülök bele. Főleg este tekintem relaxációs gyakorlatnak a vezetést.
De mit érne a forma belső tartalom nélkül? Szerencsére a MAZDA 6 azon kevés japán autók egyike, mely még mindig a felkelő nap országában készül. Ez garancia a megbízhatóságra, melyet felesleges részletezni, hiszen a megbízhatósági teszteken mindig bizonyít. Az autó beltere a sportos stílusnak megfelelő, ülései kényelmesek hosszú távon is. A bőrborítású kormány kellemes fogású. Az autó legkiemelkedőbb része szerintem a futómű. A kanyarokban rendkívül stabil, mégis kényelmes rugózású. (Pedig nagyon féltem francia autóból átülni, attól tartottam, hogy túl keményre hangolják a japcsik). Az M3-on egyszer elém ugrott egy vad kb. 140 km/óránál és ösztönösen csináltam egy sikeres rénszarvas tesztet (nem rénszarvas volt :-). A legtöbb autónál az árokban kötöttem volna ki. A váltó pontosan kapcsolható (még 5 sebességes). Minden kezelőszerv tökéletesen beállítható. A 2004-es TE modellek plüss huzatai kényesek ugyan, de nagyon szépek, jobban tetszik, mint a mostani fekete. A hátsó lábtér hatalmas. Rendkívül praktikus a karakuri rendszere (a hátsó ülések előrebillennek egy kar meghúzása után). 500 literes csomagtere mindent elnyel. Alatta azonban csak szükségpótkerék van, remélem sosem kell használni.
A motort városban kissé lomhának érzem, de lehet, hogy csak azért, mert nem szeretem pörgetni. Igazi lételeme az autópálya, ahol 100-ról akár 160-ig 5-ben állva hagyja a legtöbb benzinest. A nyomaték szemléltetését pedagógiai szempontból igen fontosnak tartom, különösen akkor, amikor idegbeteg 1,4-es, 1,6-os benzines autóstársaim szorosan rámtapadnak. Fogyasztása nálam hozza a gyári értéket (6,5 l/100 km) mostanában 130 körüli autópályás közlekedésnél inkább 6,2 l. (Legmagasabb mért értékem télen 7,3 l volt, a legalacsonyabb 5,75 l/100 km osztrák üzemanyaggal). A fogyasztást fontosnak tartom, ezért minden tankolást ellenőrzök, ugyanannál a kútnál tankolok. Olajfogyasztása nincs, bár ez elvárható, hiszen hosszú távon naponta 2*50 km-t utazom vele autópályán és kevés benne a város. Nagyon jó találmány a hűtővíz gyorsabb felmelegedését segítő olajkályha, mert nagy hidegben segít az utasteret is fűteni, hiszen a mai modern dieselek hulladékhője csekély. Sajnos az olajkályha az autó leállítása után egy kis ideig még működik gyakran bebüdösítve a zárt garázst. Jó jel, hogy 105.000 km után sem látni sehol olajfolyást a motortérben, ezért motormosásra sem vittem még soha. Az utastérben nem nyekereg semmi.
A MAZDA 2004-ben nagyon jó árazta a diesel modelleket, 5,5 m Ft kp-ért jutottam hozzá a géphez. Sajnos a ráncfelvarrott hatost ma bőven 6 millió felett árulják, így akkori árelőnyét elveszítette a konkurensekhez képest Végezetül még egy fontos dolog szól a MAZDA 6 mellett: szép formája és kedvező megítélése miatt az értékvesztése kisebb az átlagostól, így eladásnál vagy beszámíttatásnál akár 200-300 Ft előny is keletkezhet egyéb márkákhoz képest.
Az autó nem tökéletes, de hibáit nagyítóval kell keresni:
4 csillagos európai törésteszt, a Japán 5*-os
A kategóriához képest gagyi rádió.
A mai ,,divatnak” megfelelően a kiégő izzókat csak a szervizben lehet cserélni.
Ha az első lámpatestbe integrált fényszóró magasságállító motor elromlik az egész lámpát ki kell dobni. (Garanciában kétszer cseréltek lámpatestet, garancia után 60 e Ft lesz darabja)
Bosszantó volt, hogy akkoriban a TE változatok még nem kaptak ködlámpákat gyárilag (+70.000 Ft).
Az átlagostól drágább szerviz és casco díjak,
Ritka szervízhálózat.
Nincs tompított visszajelző a műszerfalon
Ha a jövőben sem lesz meghibásodása és ennél a kategóriánál maradok, akkor valószínűleg újra 6-ost veszek. (Az autót 2008-ig kb. 160-180.000 km-ig fogom megtartani.). Ha prémium kategóriában gondolkodnék, akkor Volvo vagy Lexus lesz az utód - mivel a mazdának ilyen nincs.
Hibalista
- Fényszóró magasság állító motor kétszer (lámpatesttel együtt cserélték garanciában)
Ide hordtam szervizbe
Mazda Mirai (tőlük vettem a kocsit) átlagostól drágábbak, de megbízhatóak
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 105000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Megane 1,4 Alizé | Következő autója? | Mazda 6 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.6/10) |
