Japán Wartburg
Szöveges ítélet
Jobb autóm még sosem volt. Ez az információ persze inkább az eddigi autóimról árulkodik, mint a Mazda 6-ról. Még csak ötleként sem merült fel, hogy ilyent vegyek, amikor a 19 éves Astránk felújításáról a szerelőnk lebeszélt. Pesten, a Fehér úti 'Aranyháromszögben' sikerült hozzájutni. A vásárlásáig eljutni érdekes történet volt, egy novellás kötet simán kiönne belőle, korhű lenyomata lehetne a kortárs használtautópiac pikáns viszonyainak.
Az autó keresés első lépésére eljött velem apukám is, mondván nyuggerként legalább kirándul, no meg több szem többet lát. Azért a Fehér úton kezdtünk, mert volt ott pár Alfa GT, amikről szép képek voltak a hahun, meg volt két C4 kupé 180 lóerővel. Kb. évente 15.000 km-re kerestem autó, arra bármi vállalható, ami hajlandó minden reggel precízen beindulni.Dízelek kizárva, mert 2000 utáni évjáratot kerestem, a 13 km-re lévő munkahelyemre ingázás nem barátja a turbónak, pláne használtan. Még egy kikötésem volt, hogy lehetőség szerint ne legyen kisebb a motor 2000 cm3-nél.
A lényeg, hogy ahol beléptünk a telepre, állt pár Mazda, hatosok, meg egy-két hármas. Apám elkezdett fűteni, hogy ezek azért egész jónak néznek ki. kötbenéztünk a telepen, megnéztük az Alfákat, meg néhány kocsit a kíváncsiság kedvéért. Aztán elindultunk a másik oldalra a C4-ekhez, persze útközben megint leragadtunk a Mazdáknál. Rögtön jött is a nepper srác, hogy segítsen. Persze beültünk egyikbe-másikba, aztán mikor kipuhatolta, hogy kb. mi a keret, mutatott egy bézs belsős, sötét zöld metál kombit, olyan kis cseles színűt, ami ha úgy esik rá a fény, kéknek is tud látszani. Kívülről szép volt -azóta persze a waxot otthagyta a mosóban, de azért most se csúnya - , motortér precízen lekezelve brigéciollal, belül pár apró esztétikai hiba. Pl. a jobb hátsó ülés támláján két pici csikk nyom, CD betöltő nyílás alatt az ezüstszürke festéket megcsípte a wunderbaum, kormánybőrözés után (!!!) a légzsák egyik rögzítőcsavarját nem sikerült visszaapplikálni. És - akkor még - kb. nulla rozsda. Apróságokon múlik, hogy mitől vesz meg az ember egy autót. Mazda eredetileg eszembe se jutott, kombi meg pláne. Ha nem maradok le előző héten egy háromezer köbcentis Legacy-ról, sose találkozom ezzel a kocsival. De tetszettek a csomagtér titkos rekeszei, a karakuri, a csomagtérroló tokjából kihúzható háló, amivel a kutyánkat kordában lehet tartani, ha magunkkal visszük. Ennyit arról, hogy Subarut veszek, Alfa Spidert, mert végre legyen bugi a kocsimban. Apám persze rögtön duruzsolt, hogy mit tökölsz, vedd meg, jó lesz ez, megspórolsz egy csomó időt, meg hogy belefér a fűnyírója, ha szervízbe kell vinni (apukám előrelátó ember :)), de akkor még hajtottak a vágyak. Nemet mondtam azzal, hogy még megnézek pár kocsit. Meg nem is akartam elkapkodni. A telepről kifelé menet egy másik cégnél még találtam egy nagyon szimpatikus 6-os GT-t, de azt akkor még csak megjegyeztem, hogy akár az is lehetne.
Ezután csodálatos két hét következett, pl. olyan kalanddal, amikor Paksra mentem le Mazdákat nézni, mert addigra a 6-os eléggé becsípődött. Én elmentem a kocsikat megnézni, mikor odaértam, hívtam a csávót, aki mondta is, hogy ő is rögtön ott lesz. Fél órát vártam rá, aztán inkább hazamentem. A másik jópofa Vecsésen árult egy 6-ost, de Gyálról nem volt kedve átjönni megmutatni (???). Ezért aztán megkértem az ex-autószerelő sógoromat, hogy jöjjön el velem végignézni amiket kinéztem, rászánunk még egy napot és nem jövünk haza autó nélkül. Megpróbáltuk aznap Budapest összes eladó benzines és minimum 2000 cm3-es 6-osát megnézni, de addig sem jutottunk el, hogy valamelyiknek az ajtaját kinyissuk. Vagy rozsdásabb volt mint, mint szimpatikus, vagy aki árulta, éppen külföldön volt a következő adag Mazdáért. Pedig sógorom még rétegvastagság mérőt is kölcsönzött a munkahelyéről.
Mondtam is neki, hogy az égiek is azt akarják, hogy a Fehér úton megvegyem azt dögös GT-t, amit fél szemmel kinéztem és utólag a hirdetés alapján is kívánatosnak bizonyult. Elmentünk a Fehér útra, de mielőtt rátértünk volna a GT-re, csak érdekességként megmutattam neki a zöld kombit is, amire apám akart rábeszélni. Körbemértük - volna, de addigra lemerült a műszerben az elem. Sebaj, úgyis jött a nepper srác, adott kölcsön elemet (!!!). Sógorral is megcsócsáltuk jobbról, balról. megvolt a méricskélés is, amiből lejött, hogy a tipikusan rozsdásodó hátsó ívek már javítva voltak, de normálisnak vélhető minőségben. Nepper srác még próbaútra is elcsábított minket, az is rendben zajlott. Megköszöntük a lehetőséget, de mondtam, hogy bocs', de a GT-t muszáj megnéznem, mert igazából azért jöttünk. Meg is találtuk a konténert, ahol a GT-t hirdető brigád tevékenykedett. Náluk már eleve úgy indítottam az előző két hét tapasztalatai alapján, hogy ugye tényleg eladó az autó, nem csak kiállítási tárgy? Megnyugtattak, hogy hát persze természetesen. Mikor már kívül-belül, alul-felül körbeszaglásztuk az autót, beindítani is sikerült, sőt a kb. 2 mm-rel a kelleténél ferdébben álló géptető és a hátsó ülés bőrkárpitján lévő 4 centis hasadás felett is szemet hunytam, mondtam a neppernek, hogy akkor menjünk egy próbaútra. mire ő közölte, hogy ha letettem a foglalót. Tisztában lévén a foglaló jogi természetével, ránéztem sógoromra és csak annyit mondtam ,akkor a zöld kombi. Sógor csak bólintott és eljöttünk.
Így aztán lett egy olyan autóm, amilyenre sosem vágytam, de eddig minden autóm ilyen volt. Hamvas 168000 km-t mutatott az órája, amikor megvettem. Már az első megnézéskor biztos voltam, hogy legalább százezret tekertek vissza rajta. Pedig még németországi TÜV-ös vizsgapapírt is kaptam az egyébként szimpatikus neppereim esküdözése mellé 2015-ből, amin kb. 185000 km szerepelt, ha-ha-ha :). A nagyjából tiptop állapotú ülések közül kopottságával kilógó bal egy, a kormány- és váltógomb bőrözés, nomeg a pilóta biztonsági övének állapota nem sok kétséget hagyott. Meg azért láttam már 168000 km-es átlagos állapotú autóbelsőt. Viszont voltak rajta vadiúj gumik (oké, nóném lengyel garnitúra), vadiúj féktárcsák és betétek (oké, nóném legolcsóbb készletek) és friss olajcsere- de tényleg. 10 percig tapiztuk meg szagolgattuk sógorral a méz színű cuccot, de valóban. Azért 7000 km után lecseréltem szűrőkkel együtt. Azt a félmillió forintot, amit nem szántam arra, hogy kicsit fiatalabb és valamivel jobb állapotú autót vegyek, azt persze most apránként ki fogom fizetni rá. Az elmúlt bő egy év alatt kimúlt a termosztát. Hűvösebb, párásabb időben akadt a gázpedál, ami ősszel jött elő, télre pedig állandósult. Új gázbowden csak gyári létezik, nem akarom tudni, milyen forrásból, de 34.000,- forintért lett új. Amiből persze kiderült, hogy a pillangó szelep sem hibátlan. most majd még egyszer megpucoltatom, mielőtt kicserélem, egyenlőre ismeretlen összegű pénzért. Aztán hidegindításkor egyre gyakrabban jött egy berregős, csörgős hang, ami a motor felpörgésével együtt múlt el és 2-3 másodpercig tartott csak. Ezért inkább vezérműláncot cseréltünk. Szerelőm tájékoztatott, hogy csúnyán meg volt már nyúlva, feszítő patron sem mutatott már sok lelkesedést. 168000 km azért nem tréfa, megteszi a hatását. Sebaj, a csere óta még szebben duruzsol a motor, pörög is ahogy kell, a lovak is mintha meglennének mind a száznegyvenegyen. Fogyasztás is visszament 7,5-8 liter közé (komp. szerint 7,5), ami nem rossz, főleg úgy, hogy átlagos napon kb. 2x 13 km-t megyek munkahely-otthon viszonylatban. 1,4-es F Astrám kb. 7 litert fogyasztott ugyanilyen igénybevétel mellett.
Már kezdtem listázni a tervezett cseréket - kuplung, mert magasan fog; féktárcsák, betétek valami rendesre, ami nem mállik; hátsódob, mert elkezdett hangja lenni - amikor a lánc- és termosztát csere előtti napon feltöltöttem az ablakmosó tartályt, ami alól olajos lé csendes szivárgása bukkant fel. Motortartó bak. Hurrá.
Ha ezeken túl vagyok, már csak az első sárvédők tövében induló korróziót meg az itt ott felbukkanó kisebb pörsenéseket kell megállítani, amig nagyobb baj nem lesz belőlük. közben a géptető zárját is rendbe kell tenni, mert állítani kellene rajta, ha nem lenne berohadva, mert pár millimétert lötyög a tető. Megpróbálom mindezeket idén leküzdeni, mert jövőre komplett futóműcsere a terv, az utolsó szögig. Mert most még jó a futómű, de ez azért viszonylagos.
És ez bizony dilemma. Mert a 6-os még most is nagyon jó autó. Tágas, kényelmes, ezzel a motorral (2.0 benzin, 141LE) egész dinamikus is, bár nem rakéta. Talán picit lehetne csendesebb, de ez inkább most lett problémás, hogy a motortartó bak elpukkant. Azért a cserelistára felvettem a vízpumpát és az olajszivattyút is. Még kb. 1500 km a következő olajcsere, akkor kartertisztítást is kérek Istvántól, hogy lássuk végre, mi minden van benne.
Vagyis elköltök egy rakat pénzt egy használt autóra, amit csak egy lelkes bolond fog majd megvenni tőlem, annyit kérek majd érte. Vagy használom az idők végezetéig. Pláne hogy lassan, de biztosan érik egy motorgenerál, mert ezer kilométerenként egy deci olaj elfogy belőle.
És itt ugrik be egy kedves emlék, azokról a napokról amikor még csak keresgéltem. mindig megnézem a kiszemelt autó kipufogója végét, mennyire kormos. Sógorral is ezen törtük a fejünket, hogy ahány import benzines 6-ossal találkoztunk, mindegyiknek legalább egy picit kormos volt a cső vége. Az enyémnek is. De akkor a feleségem Xsara Picassoján (1.6 benzin), amivel autót nézegetni jártam, miért nem? Azt is neppertől vettük, osztrák import. Azon is egy százast biztosan visszatekertek szerintem, kb. 106000-re sikerült, amikor megvettük.
Bennem ezzel kapcsolatban az a magánvélemény fogalmazódott meg, hogy a Mazda 6 jellegéből adódóan egy lelkesen használt típus, jó minőségű, strapabíró autó, ergo importálható áron 300.000 km alatti futással alig léteznek. Vagyis ezeknek az autóknak a vásárlói egyet tehetnek, felkészülnek a sorozatos alkatrészcserékre. Meg arra is, hogy alkatrész főleg gyári van, annak megfelelő áron. Ez az illúzió ára.
Csak egy adalék. Sógorommal mikor az "aranyháromszöget" végigjártuk, találtunk egy kicsit félre eső részen egy frissen érkezett X-Type Jaguart, gyönyörű volt. Makulátlan. Hátulról közelítettük meg és ahogy be akartunk nézni az utastérbe - ami szintén hibátlan volt -, egy sportosan jólöltözött ötvenes éveiben járó mérnökforma ember pislogott ránk a vezetőülésről. Egy netbook szerű műszer volt a kezében, óra lefelé kifordítva a műszerfalból, netbookszerű műszerből kábel futott az óra mögé. "A lány a padon ült, a fiú előtte állt" típusú eset volt, mert nem láttuk pontosan, de valamit csinált.
A Mazdára visszatérve, bár nem alkudtam eleget és elég ügyesen, de nem bántam meg. A 2004-es évjáratnak megfelelően közel van a full extrás felszereltséghez. A hifi elég jól szól, bár nem BOSE, és nincs navi, ami nekem egyáltalán nem hiányzik, a digitális klíma jól működik, ablakok elektromosak mind, külső tükrök szintén. A bézs belső pedig üdítő. Nagyon ritka, és ezért fanyalgok, amikor a cserére gondolok, mert jó eséllyel ismét Mazda 6-ot vennék - hacsak meg nem száll az ihlet -, a piac pedig tele van fekete belsejű példányokkal, amit most nyomasztónak érzek. Vezetni is jó. Eddig feleségem Xsara Pcassójával jártunk kirándulni a méretei miatt, de mivel ilyenkor úgyis én vezetek, inkább a Mazdánál maradok.
Folyt.köv.
Hibalista
- Gázbowden
Ide hordtam szervizbe
Horváth István - Dunaújváros Korrekt és precíz. Ha több dolgot kellene kezelni egyszerre, lista szükséges, no de ki feje káptalan, ugye?
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 165000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | F Astra 1,4i | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.4/10) |
