A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Mazda » 626 (1997-2002)

626 2.0 DiTD 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Kibaszott megbízható japán csoda

Szöveges ítélet

2009-et írunk. Itt kezdődött minden.

A családban volt egy Fiat Tipo, amiben egy 1.7-es szívó dízel volt, ami hát nem volt egy versenyautó (hagyott időt mindenre), de a család igényét teljesen kiszolgált, mert keveset fogyasztott és nagyon tágas volt. Sajnos ezt az autót is utolérte a kor és hát természetesen a rozsda is, ezért egy bontóban végezte.

2009 Augusztusa.

Volt mivel járni, mert anyuméknak mezőgazdasági vállalkozásuk volt de azért egy Peugeot Boxerrel nem egyszerű pl. a gyereket vinni az óvodába, vagy bármilyen ügyet intézni a városban. Ezért hát nyilván autót kerestünk nagyon olcsón, de ha lehet még annál is olcsóbban :D. Ahol régen laktunk ott a szomszédban egy kamionparkoló üzemelt és édesapám valamilyen okból kifolyólag átment a szomszédba és ott futott bele a 626-ba. Egy "kereskedő", de inkább maffiózó jelzővel írnám le az illetőt, hozta be a Mazdát Ausztriából. Kőkemény 500 euróért ( akkori árfolyamon kb. 130 ezer forintért) vásárolta meg kint az autót, majd egy tréleren hozta be Magyarországra, azon belül is Gyulára. Mivel nekünk szükségünk volt egy autóra, ami kiszolgálja az igényeinket, ezért nem sokat vártunk az üzlet megkötésére. 1000 euróért, azaz akkori árfolyamon kb. 260 ezer forintért vettük meg, akkor még 6 évesen nem tudtam, hogy 10 év múlva ennyire odáig leszek ezért az autóért. Eleinte kissé remegett a p*csánk, hogy lehet lopott az autó, vagy valami hatalmas átb@szás az egész, mert hát egy 10 éves autót nem sokan árulnak 260 ezerért. Igazából az autó teljesen felülmúlta az igényeinket, mert akkoriban az egy nagyon modern és biztonságos autónak számított a mi szemünkben.

A 626 állapota megvételkor.

Amikor megvettük az autót, akkor egyértelműen látszódott, hogy volt törve az autó és sajnos elég csúnyán lett javítva. A karosszériáshoz közelebb volt a gitt, mint a hegesztő... Az illesztések nem igazán voltak párhuzamosak, max akkor ha bandzsított az ember. Nem volt nagyon törve az autó, mert a nyúlványokon látszódik, hogy nem sérültek és nem is voltak javítva, de a karosszéria elemek nagy részén megtalálható az a bizonyos gitt nevezetű anyag... Az autón egész sok kavicsfelverődés és néhány horpadás is fellelhető volt, de azon kívül semmi extra. Ha valaki azt hitte, hogy ez az a bizonyos orvos házaspártól, csak vasárnap használt, templomba járós autó volt a nyugati szomszédainknál, akkor azt el kell szomorítsam, mert nem. Az autó használva volt és ez meg is látszódott a belterén és a külső esztétikáján is, de NEM volt lelakva.

2011-ben járunk.

Az autó teljesen faszán működik, teszi a dolgát. Egy nap azonban egy kisebb figyelmetlenség miatt tankoláskor, az üzemanyagtank a megszokottól eltérő anyaggal találkozik, ez nem más mint a benzin. Akkoriban volt egy Marutink is, ami hát benzines és egy apró figyelmetlenség miatt a 626-ba e nemes anyag került. Ezzel nem is lett volna semmi baj, csak nem vettük észre és benzinnel közlekedtünk kb. 1 hétig. Az autó ment tőle. Igaz, elég szarul de ment és nem tudtuk, hogy mi a pöcs történt a géppel. Apám a városunkban, Gyulán, már végig járta az összes autószerelőt és senki nem tudott semmit mondani. Minden szerelő riogatott , hogy új motor kell bele, aztán már azt mondták, hogy vegyünk új autót stb... Fater még nagy nehezen de átgurult Békéscsabára (kb. 20 km) a Mazda szervizbe, hogy hátha okosabbak leszünk. Nézegették az autót stb. aztán kinyitották a tankolónyílást, beleszagoltak és akkor jött az atomvillanás a fejekbe, hogy benzin van benne. Annyit mondtak, hogy tankoljuk tele az autót, hogy híguljon fel benne az a 15 liter benzin. Ezt meg is tette fater és azóta is tökéletesen teszi a dolgát. Ilyenkor 2011-ben jöttünk rá, hogy Békéscsabán a Mazda szervizben nagyon értik a dolgukat a dolgozók és azóta szinte csak oda mentünk, bármikor bármi baja volt az autónak. Egyébként mai napig is oda járunk és ez nem is fog szerintem változni.

Szépen gyűltek a hibamentes kilométerek és teltek az évek.

2009-ben nyilván megkapta a "nagy szervizt", de az utána következő 6 évben az autó nem igazán kért mást a kötelező szervizeken és az üzemanyagon kívül.

2015-ben járunk.

Ilyenkor kezdtek megjelenni első "nagyobb" hibák. Ebben az esztendőben Kellett az autóban egy váltót és egy kuplung szettet cserélni. Ha jól emlékszem, ez akkoriban 70 ezer forintba került (alkatrész + munkadíj). Ebben még nem volt kettőstömegű lendkerék, mondjuk én nem is bánom, attól függetlenül hogy az autó nem éppen rezonancia mentes. Ugyan ebben az évben Szükség volt 2 db motortartó bak cserére és 2 toronycsapágy cserére. Akkor valamiért nem a Mazda szervizre esett a választás a javítást tekintetően. Mondjuk úgy hogy abban a szervizben ahol ezt dolgot végezték, ott szerintem a szerelők, nem hiszem hogy autószerelők, inkább mondjuk mosógépszerelők voltak... Ugyanis a 2 toronycsapágy helyett, csak egyet cseréltek, mert a másik még "jó" volt. Ezzel nem is lett volna akkora gáz, hogy ha mondjuk azt az egy toronycsapágyat amit cseréltek, azt nem egy Ford Focus alkatrészlistából szerezték volna. A Focus toronycsapágya ugyan passzol átmérőre, csak a magassága úgy 1 centivel eltér. Sajnos ezt nem is vettük észre 2020-ig, csak azt tudtuk hogy valamiért ferdén áll az autó. De összességében az autó még mindig "egyben" volt, pedig ilyenkor már 450 ezer km felett jártunk.

2017-ben járunk.

Ilyenkor már elég erősen korrodált volt a 2 hátsó sárvédőív és a 2 küszöb. Elvittük egy lakatoshoz, hogy kezdjen vele valamit, de ne legyen túl drága. hát kezdett is vele "valamit". Amikor kész volt az autó, hát... nem voltunk elragadtatva a hatalmas szaktudásától. Kilemezelte a lyukat a sárvédőíven, de mellette még ott hagyta a szintén elég rozsdás lemezt... a küszöbre is csak ráhajtott egy lemezt, hogy "jóvanazúgy"... Mindegy is, a végére csak össze lett pattintva a gépezet és eljutott a fényezőig. Hát a fényező megígérte, hogy 1 hét és kész. 1 hét után ment faterom a kocsiért és az autó gatya, semmit nem haladt vele, mert ő éppen "beteg" volt, de szólni meg nem tudott, hogy csúszás van. Faterom fel is baszta magát, elhozta az autót és keresett egy másik fényezőt. Végül csak kész lett és ez az egész művelet 140 ezerbe fájt, ami szerintem egy rohadt nagy lehúzás volt de mindegy.

A kósza gondolatok, hogy eladjuk a 626-ot.

Szintén 2017 nyarán vagyunk és én ilyenkor 15 éves voltam. a 626 egyben volt, fasza volt, jól nézett ki, de már csak öreg volt és benne volt a 470 ezer km. Eljátszadoztunk a gondolattal, hogy el kéne adni, ugyanis érkezett Olaszországból az utódja, egy Mazda MPV. 200 ezer km volt az MPV-ben. Full rozsdamentesen jött be az országba és hát bele is szerettünk hamar. Nagy batár egyterű, amit egész jól mozgat a 136 lovas motorja. Én viszont jobban kötődtem a 626-hoz és ez 2017-től fogva egyre csak erősödött. Végül nem lett eladva, mert édesapámnak Szlovákiába kellett járnia, és kellett a 2 autó, hogy itthon is legyen egy. Szóval a 626 kb. másfél évig csak ilyen "munkásautónak" volt használva és sajnos ez meg is látszódott rajta. Amikor itthon volt az autó én mindig takarítottam és "törődtem" vele.

2018-2020 "röpködnek" a százezrek.

Igen, a 626-ot is elkapta az a barna szörnyeteg, amit csak rozsdának csúfolnak. A hátsó futómű bekötési pont az már át volt rohadva (típusbetegség). Találtunk egy nagyon jó szakembert, aki azt mondta, hogy kb. 80 ezer forintba fog ez nekünk fájni. Mi bele is egyeztünk, hogy az nem is vészes ár... nem is lett volna az, ha nem kerül be elé egy 3-as szám... de ne siessünk ennyire előre. Szóval elvállalta a szaki, aki tényleg elképesztően értette a dolgát és igényesen dolgozott. az autó már ott volt nála. Én kb. hetente járkáltam, hogy mizu van már? Mikor lesz kész? Szerintem kicsit hülyének is néztek, hogy minek járkál egy gyerek állandóan oda a nyakukra. A lényeg a lényeg, hogy 9 hét alatt készült el az autó, én már nagyon vártam, hogy újra beleülhessek. Hiányzott. Azonban jött a telefon a karosszériástól, hogy a végösszeg 380 ezer forint. Hirtelen megváltozott az álláspont. Mindenki hót ideg volt és nem értettük, hogy ez mégis hogyan jött ki. Én nyugodt voltam az elején, mert szentül meg voltam győződve, hogy csak el lett számolva valami. De nem. Sajnos. Jött a mélypont. Úgy jött össze a 380 ezer forint, hogy a kedves szerelője a karosszériásnak, az úgy döntött, hogy a komplett hátsó futóművet kicseréli és bevásárolt 150 ezer forint értékben mindenféle alkatrészt. Erről egyetlen egy szó sem esett, Heti szinten jártam a nyakukra és nem mondták, hogy mindent ki kell cserélni, mert hát ugyebár benne volt a 490 ezer km és csak egy 20 éves autó volt. Végül sikerült nagy nehezen megalkudni egy kissé kedvezőbb árról, de továbbra sem lett a jó szájízünk.

Jöttek a további problémák..

Az autó hidegen teljesen faszán indult, de amint elérte az üzemi hőfokot, utána semmi. Az istenért sem akart beindulni. Fogtuk a fejünket, hogy kész, vége, kuka a motor... Sok mindennel próbálkoztunk. Adalékot is próbáltunk, az sem javított semmit. Aztán cseréltünk egy vezérlést, ami egyébként esedékes volt, de reménykedtünk hogy az majd megoldja a problémát. Hát nem oldotta meg. Ott voltunk, hogy 3 hónap alatt bele locsoltunk kb. fél millió forintot egy 20 éves autóba, amit a küszöböknél és a sárvédő íveknél még mindig evett a rozsda és nem akar beindulni. Faterom felhívott Békéscsabán egy Dízel specialistát, aki nagyon ért a dízel autókhoz. Azt mondta a szaki, hogy ha szerencsénk van, akkor egy 500 forintos csavar meg fogja oldani a problémát. Megoldotta. Kezdett visszatérni a remény és kezdett megint összeállni az autó.

2020, jöttek az újabb problémák.

2020 elején sor került egy kormánymű cserére, komplett fék szett cserére és egy vízhűtő cserére + minden olaj/folyadék és minden szűrő, ami szintén elvitt 300 darab Mátyás királyt a családi kasszából. Az autó már nem "munkásautónként" volt használva, hanem "vissza tért bele az élet", olyan szempontból, hogy most már itthon van az autó Gyulán és nem egy Telephelyen áll 4-5 hetet (4-5 hét állás után is pöccre indul, csak úgy mondom :DD). bátyám egészen sokat autózik vele. Évi 20-25 ezret rugdal bele a jobb lábával, ami nem tűnhet annyira vészesen soknak, de az a 20-25 ezer az sokszor 5-600 kilométeres, olykor akár 1000 kilométeres utak során kerül bele, hiba nélkül. Nagyobb utakat is kényelmesen végig lehet benne ülni, főleg a hátsó üléseken. Én gyanítom, hogy a korának egyik legkényelmesebb hátsó ülései azok ebben a típusban találhatóak meg.

Tények.

Lehet hogy kissé riasztóan hangzanak ezek az összegek, de mi elhatároztuk, hogy nem lesz bontóba adva az autó és helyrehozzuk a kissé elhanyagolt részeit. Sok pénzről van szó, de ha az ember vesz egy 10 éves autót, abba is gond nélkül bele lehet locsolni 1-2 év alatt akár több millió forintot is. Ha úgy nézzük a Mazdának ez a 2.0 DiTD motorja a maga kis 90 lóerejével, kibaszott megbízható. Olvastam olyan véleményeket erről az autóról, hogy a turbója hamar elfossa magát. Hát én nem tudom. a Miénkben most van 515 ezer km és teljesen lógás mentes a turbó, úgy hogy a gyári van még rajta és szinte biztos, hogy nem volt még soha felújítva. Ilyenkor azért kíváncsi lennék hogy azokban a 626-okban amikben állítólag "200" ezernél meghalt a turbó, abban mennyi lehet valójába... mert hogy nem 200 ezer, na az is biztos. De mindenki azt hisz amit akar. Hiába is, ez egy 22 éves autó, amiben 515 ezer km van és igen, már közel sem olyan biztonságos mint a mai autók és igen, közel sem olyan halk mint a mai autók, de van lelke és élvezet vele akárhova is utazni. Motorja nem egy erőgép, az is biztos, hogy nem ezzel fogod levillogni a BMW-t a német autópályán 220-nál, de borzasztó megbízható.

Voltak problémák az autóval, de a 80%-uk már orvosolva lett és én úgy érzem, hogy újra életre kelt a "vén" japán besita. Van még mit dolgozni rajta, de mivel én elég szépen kezdek beletanulni az autószerelés és a karosszériázás világába, ezért amit én meg tudok majd csinálni az autón, azt majd én fogom megcsinálni. Szerencsémre Nagyapám autószerelő és karosszérialakatos mester volt, így talán nekem is könnyebb lesz beletanulni a dolgokba. A gépsárkányon még vannak bőven teendők, de valóban kezdünk a végére érni.

Ha úgy nézzük kb. 1,5 millió forint lett ráköltve az autóra 11 év alatt, ami soknak hangzik, de véleményem szerint nem az. Mert ez az autó, még reményeim szerint legalább 5 évet kihúz még nagyobb problémák nélkül, utána pedig terveben van egy komplett restaurálás, aminek egyenlőre az anyagi feltételei nincsenek meg, de bizakodó vagyok. Más ember a 10 éves autójára költ ugyan ennyit, vagy még ennek a dupláját és akkor csak mondjuk a hiperszuper modern hajtáslánc lett megcsinálva, de a futómű még sehol nincsen. Ehhez az autóhoz az alkatrészek nagyon baráti áron vannak.

Végszó

A 626-al a 11 év alatt amióta nálunk van, megjártuk Görögországot, Montenegrót, Bulgáriát, Erdélyt, Ausztriát, Szerbiát, Macedóniát, Szlovákiát, és Magyarország elég jelentős részét, mindezt kb. 5-6 literes fogyasztással. Nagyjából 170 ezer km lett belenyomva 11 év alatt, úgy, hogy soha nem hagyott ott sehol, de tényleg sehol. Tréleren is csak akkor volt, amikor Ausztriából lett behozva. Egy nagyon jó konstrukció és egy nagyon alábecsült autó. Aki arra szánná magát, hogy vesz egy 626-ot, az tegye meg. Számoljon vele, hogy rendbe kell majd rakni, de ha egyszer rendben van, akkor aztán örök élet + 1 nap.

Hibalista

- A kopó alkatrészeken kívül nem igazán volt más.

Ide hordtam szervizbe

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 1998
Kényelem (10) Használati időtartam év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 350000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 170000
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 6 l
Előző autója? Tipo Következő autója? MPV
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (9.1/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Mazda 626 1997

További ítéletek (27 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)