Mazda donor világjáró
Szöveges ítélet
Én vagyok a tulajdonosa, a Mazda 626 világjárónak https://nepitelet.hu/autok/mazda/626_1987/mazda_626-_a_vilagjaro/ . Az is 1990-es évjárat, csak az új korától a háztartásban van. Ezt 2010 áprilisában vettem Stájerországban (Grác mellett), 110.000 Ft-nak megfelelő €-ért. Nem azért vásároltam, mert rossz volt a másik, csak gondoltam nemárt, ha van tartalék (de annyira jó állapotú volt a donor is, hogy haszálatba vettem). Az autó első 4 évében alig használtam, mert nem volt levizsgáztatva, riktán cseréltem a rendszámot az eredetivel mert színben motorban mindenben ugyan olyan a két 626-os (beige ezüst szürke metáll), egyedül a VIN utolsó 4 karaktere különbözik. A gyártás szerint ez (a donor), 1989.12.25-én jött le a hirisimai gyártósorról, vagyis karácsonyi gép. Az eredeti kb. 2,5 hónappal fiatalabb (AAE-959). Egyszer a rendszámcserét megszívtam, a magyar-ukrán határon, az ukrán vámosnál fennakadtam, az alvázszám plakettje, át volt csavarozva, de az alvázba ütött számot szigszalaggal leragasztottam. A tüzetes ellenőrzés oka, az volt, hogy egy hete is jártam a 626-ossal Ukrajnában, és az urkán vámos informatikai rendszer szerint a kocsi még nem hagyta el az országot. Vagyis admisztrációs hibából adódóan Asztélyban nem ütötték ki. Szerencsére kishatár volt, és a vámparancsnokkal kiderült volt közös ismerősünk. Megigértem, hogy megmutatom az eredeti kocsit, és többett nem rendszámozok. Ezt az esetet megelőzően a Balkán összes országában jártám (SLO, HR, BIH, MNE, AL, MK, RKS, SRB, GR,BG, RO), a donorral. 2014-ben húgomnak helyeztük forgalomba, munkába járáshoz tökéletes volt neki. 2018 közepéig használta, mikor felköltözött a fővárosba. A 4 év használat a húgomnál, eseménytelenül telt, főként a Dunántúlon használta, ritkán ment vele külfölre. 2018 őszétől szervezek egy nagy szabású kulturális zarándok futamot a Szentföldre, mivel a szíriai polgárháború miatt a rövidebb út nem járható ezért Irakon keresztül mentem 15.000 km-rt 2019 márciusában a donor kocsival. Szinte eseménytelen volt az út egy generátorszíjcsere és szíjfeszítőcsapágy volt a hibám. Az idősebb kocsik, használatára ösztönzök szinte mindenkit, mivel így ártunk a legkevésbé a környezetnek. Amennyiben 2-3 évente cseréljük az autókat ösztönözzük az autógyárakat is a gyártásra, és a régi autók fenntartási költségei is jóval költséghatékonyabb, mint egy újabbal járni, aminek nagyobb az amortizációs értéke, az alkatrész árakról nem is beszélve. Az iraki útróla a donor Mazdámmal, majd a blogban kifejtem részletesen (utazocsalad.travel.blog). Összességében annyit elmondhatok, hogy az út több mint felén nagyon leterhelt volt a kocsi, mivel Törökországba vittem több mint 140 kg érmét beváltani (1 lirás, 50,25, és 10 kurusok), plusz sátor csomagok, és három fő, Georgiában 5 fővel mentünk. 6 liter felett terhelten sem fogyasztott a kocsi, még a Balkán szerpentínjein sem. A kocsival rekord fogyasztást mértem az iraki kurdisztáni Irbrahim Khaliltól a georgiai Ahalkalakiig, 1180 km alatt 52,5 l-t fogyasztott, vagyis 4,77-re jött ki az átlagfogysztás, a Cizre- Siirt-Sirnak- Bitlis-Tatvan- Agri- Kars- Ahalkalaki útvonalon, amelyen 3 db 2200 méteres hágót is átszelltem, kb. 20 indítással, hóban, fagyban, esőben, 2 nap alatt. Ennél picit rosszabba fogyasztást mértem 4,85 az oroszországi Kalinyingrád és a felvidéki Árvavár közti szakaszon. Le a kalappal a 30 éves technika előtt, a török, bolgár, iraki autópályán mindenhol a maximális megengedett sebességgel haladtam. Egy helyen Konya fele Törökországban teszteltem a végsebessét kb. 175 km/h-ig mertem vele gyorsítani. Az eredeti Mazdával mentem óra szerint 200-at is még néhány éve, ez persze GPS szerint mínus 15-20 km/h. Iraki Kurdisztán különban a 626-os GD-s platform kánaánja. Zahkhóról Szulejmánijáhig, nem lehet látni olyan utcát, hogy ne állna egy ilyen 626-s, sok ellenőrzőponton helyinek néztek. Az iraki kurd 626-osok 90%-a még az öbölháború előtt, a száddámi rezsim idejéőtől használják napi szinten. Túlélve az embargót, a bombázásokat, a háborút. Ez is bizonyítja, hogy a 626-os Mazda történetének legsikeresebb szériája volt a GD platform. A GE-s sokkal rosszabb volt anyagminőségre, a GC-sek még futnak Kasmir egyes részein.
Hibalista
- Az autó vásárlása után egy szerbiai (szerémségi és délvidéki) út alatt vettem észre, hogy telitanknál folyik a gázolaj. Az üzemanyagbetöltő cső szellőztetőcsövei el voltak rohadva. Az üzemanyagbetöltőcsővel együtt cseréltem a tankot is (éppen akció volt a Lángnál). - - kopóalkatrészek, fékbetét, fékpofa, féktárcsa, elsőlengőkarok, alsógömbfej, stabilizátor szilent, és pálca, szilentek... - - rozsásodás, 24 éves korára megérett a két küszöb cserére, de ne csodálkozzunk, mivel osztrák (stájer) kocsi volt, és szinte sófürdőben úszott a kocsi az élete első 19 téli szezozjában. Ezt a III. generációs 626-st (Capellát) a Mazda még 6 év átrozsdásodási garanciával forgalmazta. Ez a generáció nagyon népszerű volt az osztrákoknál, és természetesen a németeknél is. Kevesen tudják, hogy 1990-es Frankfurti autókiállításra, a Mazda lábon hozta el ezt a GD-s verziót 3 darabot 2 benzines és egy szívódízelt (+ egy kisérő kisbusz E2200-s), német rendszámmal, Hiroshimától Frankfurtig, a Szovjetúnión keresztül. Egy rövid kisfilm is elérhető az útról. - A Mazda Autógyárnak nem a '90-es út volt az első nagyobb szárazföldi útja Frankfurtba, 1977-ben két 323-asal mentek Európába a déli úton. Tokió-Szingapúr hajóval. Szingapúr- Kuala Lumpur- India (Kalkutta- Delhi- Amritsar)-Pakisztán (Lahore-Rawalpindi-Peshawar-Khyber-hágó)- Afganisztán (Kandahár-Herát)- Irán (Mashad-Teherán-Tabriz)- Törökország (Agri-Erzurum- Sivas-Istanbul)- Bulgária- Jugoszlávia- Ausztria- NSZK - A japánoknál a 13 szerencseszám, és 13 évente megismétlik a szárazföldi utat Európába, 1977 (2 db 323-as) után 1990 (3db 626-os, és egy E2200), és 2013-ban (8 db 3-as) volt cirka 15.000 km-es útjai voltak eddig. Valószínűleg 2026-ban lesz a következő 16 db 6-os Mazdával. Az 1977-es úton a két 323-as erősített futőművel és nagyobb tankkal indult el (nyugat-német mettmanni rendszámmal), 1990-ben széria 626-ossal átépítés nélkül (nyugat-német leverkuseni rendszámmal). A Mazda németországi központjai változtak, és előre lerendszámozták, a központban. - Néhány útifilm a Mazda 1977-es túrákról: https://www.youtube.com/watch?v=ueslBs0uxo0 https://www.youtube.com/watch?v=ogLjqjfioHk - https://www.youtube.com/watch?v=kx44CKYexMo https://www.youtube.com/watch?v=V1jCl3lf6bg
Ide hordtam szervizbe
A szerelők mindig nehéz helyzet volt. Itthon nem szeretik a japán kocsikat szerelni, sokan nem értenek hozzá, mivel rikta modell. Pesten egy ismerősöm segített szerelni. Vidéken Fehérváron voltam vele ritkán autóvillamosságisnál, és Zalában a Mazdás Norbinál volt. Külföldön: kb. 8-9 éve volt vele problémám, mivel nem szerette a montenegrói étolajat, rátankolás segített.
Értékelése: 7
Másik szerelő értékelése
2019-ben Irak fele menet, Kiris után Gaziantep előtt megállt a generátor szíjfeszítő csapágya, ezért, elégett a generátorszíj. Az autó két 65Ah-s akkumulátorának köszönhetően még közel 500 km-rt sikerült elmennem töltés nélkül. Némi világítást is használva 11,7 V-ra süllyedt a feszültség. Nuszájbinnál, közel a szíriai kurd határhoz cseréltettem a csapágyat és ékszíjat, 100 TRY volt a javítás, kb. 5000 FtGeorgiában, Kutaiszti mellett, közel 30 évesen akartam cseréltetni a gyári lengéscsillapítókat, azonban nem volt alkatrész, ezért felújítattam. A szerelés közben kiderült, hogy a jobb oldali rugóm már törött volt (nem is ereszkedett meg a kocsi, a törött rugóval). Új 626-os rugó nem volt, ezért méretben hasonló Nissan Seréna mikrobusz rugó kerültek előre. Hátul maradt a gyári rugó. A lengéscsillapító felújítás jobb első felén nem sikerült, mert már 500 km-rel a felújítás után elfolyt az olaj a lengéscsillapítóból. Ott volt a törött rugó is túl sokat mehettem törött rugóval, ezért hegeszteni kellett a felújított lengéscsillapítót. Azonban a 4 lengéscsillapítóból most 3 működik. Kutaisziben a 2 új rugóra, a 4 felütközésgátló gumibakra, a 4 lengéscsillapító porvédőre, a felújításra és a szerelésre 320 GEL-t fizettem, kb. 33.500 Ft-ot.
Értékelése: 7
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1990 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 10 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 230000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 75000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Mazda 626 világjáró- (népítéletben) | Következő autója? | 8 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.9/10) |
