Mechanikus szerető
Szöveges ítélet
Az autó két éves, hibamentes, 43.000 km-rel.
Elődje egy Ford Focus C-max (2006) volt, 1.6 TDCi motorral. Annak nyavalyáival megharcoltam és leszámoltam (EGR szelep, turbó, részecskeszűrő, ebben a sorrendben), de elegem lett a technológia buktatóiból és az üdvösséget egy szívó benzines képében kerestem. Jó lett volna, ha a térbeli praktikum és a műszaki tartalom is teljesül, de úgy látszik a mi esetünkben ezek nem találkozhattak, a választott Mazda3 5 ajtós változata a C-Max-hoz képest azért jelent némi kompromisszumot. Ezek: Kevesebb pakoló rekesz, az első ülések alá szinte nem lehet betenni semmit, a csomagtartóban még az elsősegély doboznak sincs helye, nemhogy a pótkeréknek. Ez utóbbi azért némiképp félelemben tart, számomra megnyugtató érzés lenne egy autóemelő és akár egy vészkerék. Még a virsligumi is csak úgy férne be, hogy a csomagtartó alja feljebb emelkedne, ami nem kívánatos. Marad a defektjavító készlet és az assistance. Igaz, hogy a rizikót némileg csökkentik a tisztességes állapotban tartott felnik-gumik, de egy fekete lyuk szerű kátyú ellen nem véd. A csomagtartó névleges mérete kisebb, mint 370 l, de számomra jól pakolható és hihető, hogy annyi. Feleség és két kisgyerkőc cuccával kell megbirkóznia, eddig mindig sikerült. 5. személy esetén a hátsó üléssor nagyobb gondot okoz; a gyerekülések közé csak úgy fér el valaki (vállban), ha az isofixeket kioldva az üléseket amennyire lehet szélre húzzuk. Ebben segítség, ha az ülőlap mélyedését egy kis pléddel kitöltjük. Általános probléma a C-osztályú autóknál. Ez kiválasztási szempont volt, de egyik kinézett modell (Honda Civic, Toyota Auris, Mitsubishi Lancer, Suzuki SX-Cross) sem tudta különbül. Az első ülésein még picit dolgozhattak volna. Az ülőlapja ha kicsit hosszabb lenne, kényelmesebb lenne. A háttámla kellő tartást ad és kényelmes. Az autó Challenge fantázianevű, az 5 felszereltségi szintből alulról a második. Kellemes meglepetés, hogy ennyi és ilyen minőségű extrákat tartalmaz. Az info rendszere jól átlátható, a 7 collos kijelző a látótér peremén helyezkedik el, a vezérlő tárcsával és a gombokkal úgy lehet kezelni, hogy nem kell levenni a szemet az útról, mindig a perifériában marad. Talán jobb lenne, ha egyszerre több telefon is rácsatlakozhatna, nem csak egy. A hangminőség számunkra teljesen rendben van, nem összehasonlítható a Ford dinamikátlan hangjával (de még egy Titanium S-Max-éval sem). Az eleje elég lent van, a szegélyekkel illik kellő tisztelettel lenni, vagy tolatva beállni.
A kényelmi kérdésekről át a műszaki oldalra. Szerintem a G120-as motor az ideális választás ehhez az autóhoz. A motor alacsony fordulattól húz (1800-tól), kellő nyomatékkel rendelkezik (210 Nm), finoman jár, csendes. Annyira elasztikus, amennyire korábbi 2000-es benzinesből én nem emlékszem. A váltó nagyon szépen kapcsol, határozott megvezetésű, igen finom szerkezet. Az áttételek jól támogatják a motor karakterisztikáját. Hatodikban 100-nál 2000-et, 130-nál 2700 alatt forog a motor, emiatt csendes is. Jó vele előzni, visszatenni harmadikba, ha kell, kiforgatni a motort. Szívó motor, nem fogy el az eleje. A fogyasztása parádés: 6,5 l 40.000 km átlaga, ebben benne van budapesti élet, autópályás ingázás, pár kilométeres utak. Nem taxi üzem, az igaz, de szerintem csodálatos eredmény. Télen kicsit több, nyáron kicsit kevesebb. Okos megoldásokkal érték el ezeket a tulajdonságokat és itt nem a magas kompresszióra gondolok kizárólag. A kipufogó leömlője csodálatos, a hengerek geometriája az alacsony veszteség céljából adódott ilyenre - ezek a "passzív" eszközök nem romlanak el, nem fejlett és érzékeny elektronikai, vagy mechanikus elemeket vetettek be kizárólag. A futóműve nem rosszabb, mint a Focus-é volt, ami nekem elég. A gumija 205/65R16, kellően ballonos, én örülök neki. Lehetne konvencionálisabb mérete, akkor nem lenne rá olyan feláras a gumi, hólánc... A motor ereje akkor tűnik kevésnek, ha a csomagok a tetőre is felköltöznek. 4 biciklivel autópályán megérzi a tempót, kéri visszakapcsolásokat és a 8 litert is, síbox-szal messzebbre 7,5 körül ment. De tényleg ez volt a maximum, még városban is elmegy kevesebbel. A start-stop automatika nagyon gyorsan működik, természetesen kikapcsolható, ha tervezhetően rövid lenne a leállítási idő.
Érdemes komolyan átlapozni egy ilyen autó gépkönyvét. 4-5 centi vastag könyvből még a karbantartás is tekintélyes (nem csak az info rendszer az egész), mert - bármilyen furcsa - egy autót karbantartani is kell. Igaz, sok gyártó szereti azt éreztetni, hogy arra a kedves ügyfélnek ne legyen gondja. Szerintem ez nem gyengeség, inkább tiszteletre méltó őszinteség. A Mazdánál nem kell lapátostul ablaktörlőt cserélni, csak a gumit (még a merevítő acél szálat is tartsd meg, mert "szükség lesz rá"). A bogarakat, felkenődött mindenfélét is könnyű eltávolítani, ha több réteg vizes újságpapírral beborítom és rajta hagyom felázni. Jé, tényleg! Ezt egy gépkönyvből kell megtudnom. Japán mentalitás, hogy nem határozott (és minimális) instrukciót ad, hanem megmondja a hogyant és elmondja a miértet.
Úgy tűnik, figyeltek a szervizelhetőségre. Apróság az olajcsere egyszerűségének mikéntje, ellenpélda a C-Max. Annál levegőcső kipattint, vízcsövet megnyomorgatva oldalra tuszkol, műanyag olajszűrő házra villáskulccsal ráfog és lecsavar. Burkolatot alulról lebontani, leeresztő csavart ki,. olaj le, stb. A sok bontástól a műanyag kötések megviselődnek, a levegőcső rögzítése nekem már letört és drótozva lett, az olajszűrő műanyag ház kicsit elnyalódott, a lenti burkolat csavarfészkei sérültek. Elképzelhető, hogy előbb-utóbb a vízcső sem tolerálja a nyomorgatást. A Mazdán az egész alja rendesen burkolt, ami rosszat sejtet, de van rajta egy kis szerelő ajtó (egy csavar zárja), ami mögött minden ott van, amihez hozzá kell férni: a szűrő és a leeresztő. Elegánsabb, nem? Idő- és szerkezetkímélőbb, hibabiztosabb is. A C-Max-ban a pollenszűrő cseréjéhez le kellett szerelni a pedálsort és egy olyan testhelyzetben lehetett hozzáférni a szűrőhöz, hogy a becsületes autószerelőm 200.000 km-nél megkért, hogy ne kérjem meg többet a cserére, mert vissza fogja utasítani (pedig mozgékony, de 50 éves). Azt is jelezte, hogy sérült csavarokat talált a mélyben, ami nem csoda, kínlódás közben nehéz finomkodást elvárni még a szakszerviztől is. Nos, a Mazdában a kesztyűtartó mögött van, ami két pöcök kiakasztása után szerszám nélkül hozzáférhető. Szerintem 2 perc a csere. Tehát a gyártó van annyira gondos, hogy nem szívatja meg a saját szerelőit sem. Az olaj 0W20-as, híg, nem annyira olcsó, (Mazda saját márkás olaja 3.000 Ft, Total Quartz 9000 2.300 Ft, olajszűrő Mazda saját szűrője bő 5.000 Ft, munka 3.000 Ft) szumma kb. 24.000 Ft, de nálam 10.000 km-es csere az alap, nem hiszem, hogy ennyi pénzből tudok ilyen jót tenni egy motornak, persze a tisztességes bemelegítésen kívül. A 20.000-es szerviz 53.000 (levegő és pollenszűrőt nem kellett cserélni), a 40.000-es 95.000 Ft volt, levegő- és pollenszűrő, fékfolyadék cseréjével. Örülnék, ha kevesebb lehetne, mert ennyi munkáért és tudásért sokallom a számlát.
Összességében fantasztikus autónak tartom. Bízom a szerkezet tartósságában, eddig nem látom előjelét a márkatársaktól sem a problémás jövőnek. Árban teljesen versenyképes, felszereltsége komfortos, értéktartásban példás, nagyon takarékos. Nagyon jó érzés vezetni, a motorja, váltója, ékszer szerű. A külseje is - már rajtakaptunk járókelőket, akik megsimogatták. Nem csoda, nagyon vonzó jelenség. Ha lenne kombi 3-as, vagy 5-ös Mazda, ezzel a technikával, nem lenne kérdés a következő autó a családban.
Hibalista
- Semmi
Ide hordtam szervizbe
Autófórum Riegler, Tatabánya, Rákóczi Ferenc útAlapvetően nem Mazda szerviz, de az anyacégük az, így adatbázishoz hozzáférésük van, rendszeres karbantartást vállalnak, de javítást, amihez gyári szoftverek kellenek, nem.Nagyon készségesek és segítőkészek, jó oda menni. Árban is korrektek.
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Autó Mirai Kft. Budapest Budafoki útTöréskárt és időszakos szervizt végeztettem velük. Az ügyintézésük kiváló volt, nagyon rugalmasak és segítőkészek voltak. A szoftveres frissítéseket el tudták végezni (nem magától értetődő). A lemezegyengetéssel járó lakatos munka fényezéssel együtt nem volt makulátlan, igaz nem látszó felületen követték ezt el. Látszott, hogy számukra nem volt fontos az a felület. Árban picit magasabb, mint a vidéki szerviz.
Értékelése: 7
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2013 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 43000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Focus C-Max | Következő autója? | 5 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.8/10) |
