Facelift után
Szöveges ítélet
Amikor 2016 őszén bementem a Mazda szalonba, hogy megrendeljem, akkor tudtam meg, hogy 5 hónapot kell várni rá és már a 2017-es faceliftes modellt fogom megkapni. Alig vártam, hogy megtudjam, miben fog eltérni az új modell.
A kocsi megkapta a Mazda 6-os belterét és a középső kartámaszt az elektromos kézifékkel. Gyakorlatilag belül ugyanúgy néz ki, mint a 6-os, csak 5 centivel keskenyebb, ezért az indítógomb a kormány mögé csúszott. Minden nagyon kulturált, nagyon kényelmes. Nem értem viszont, hogy miért kellett az ajtók küszöbeire ilyen karcolódó műanyag burkolatot tenni.
A motor nagyon csendes, kulturált, autópályán sem lehet igazán hallani, a kerekek zaja szinte teljesen elnyomja. A kerékjárat hangszigetelésére egyébként több figyelmet is fordíthattak volna. A motor teljesítménye bőven elég a hétköznapi városi és autópályás közlekedésre. Már alacsony fordulaton van ereje a 2000-es motornak ahhoz, hogy követni tudja az átlagos forgalom tempóját. A motor viselkedése alapján szerintem igaz a pletyka, hogy ez a 120 lóerős motor ugyanaz, mint a 165 lóerős 2 l-es, csak szoftveresen le van fojtva, így 4000 fordulat felett, amikor eléri a 120 lóerőt, már nem nő tovább a teljesítmény. Hétköznapi használatban azonban soha nem kell ennyire pörgetni, tehát ugyanúgy viselkedik, mintha az erősebb motor lenne benne.
Meglepő tapasztalat volt az előző kocsimhoz képest, hogy nem fáradok el a vezetéstől. Nem tudom mi lehet ennek az oka, a kisebb zaj, a kényelem, vagy valami más.
A kormány jó, a kerekeket jól el lehet fordítani, ami a parkolásnál kedvező. Ha már parkolás: nagyon magasan van a hátulja, egy kisborjút is simán el lehet vele ütni tolatáskor, ha nincs beszerelve tolatóradar. Radart egyszerűen kötelező venni bele.
Kanyarstabilitás: állítólag van az új modellben egy G-Vectoring Control nevű rendszer, ami növeli a stabilitást kanyarodáskor, de nem tudom összehasonlítani a facelift előtti modell viselkedésével. Mindenesetre kanyargós országúton kipróbáltam, tempomattal úgy ment bele a kanyarokba, mintha sínen menne, csak a legélesebb kanyarokban kellett lassítani. Volt, hogy az Audi terepjárós hátulról rám mászott, mert nem mentem szerinte elég gyorsan, aztán a kanyarokban valahogy mindig lemaradt. :-)
Az infotainment rendszer nem rossz, kartámasznál kézre eső tekerőgomb nagyon kényelmes. Nagy hibája, hogy 2017-ben nem képes futtatni az Android Auto-t vagy az Apple car play-t. Ezért sajnos hiába van ott a kis képernyő, oda kellett cuppantani mellé egy telefontartót a navigációhoz. Egyébként, mivel nyílt forráskódú rendszeren fut, hamarosan hekkelve lesz. Bár mostanában hallottam, hogy a Mazda nemsokára frissíti a rendszerét és akkor ezek is elérhetők lesznek, a korábbi modellekre is frissíteni lehet majd. Remélem minél hamarabb, hogy ne kelljen a hekkeléssel foglalkozzak. A gyári navit kipróbáltam egyébként egy tesztautón, de nem voltam vele megelégedve - nem ismer minden utcát Budapesten, sőt egyszer egyirányú utcába akart szemben bevinni.
Fogyasztás: Országúton 5 l körül, sőt, 70-80-as tempónál egyszer lement 4,8 literre is. (Ne felejtsük el, 2 literes, benzines motorról van szó.)
Autópályán 6-6,5 l. Városban araszolva hideg motorral sikerült már 9 litert is fogyasztani.
Az első időszakban volt nagyon kellemetlen az új motorból jövő égett szag. Lassú városi araszolás esetén a felforrósodó motortérből elpárolgó vegyi anyagokat a ventilátor befújja az utastérbe. Gyorsabb haladás esetén nem volt ilyen probléma, mert a menetszél felhígította a gázokat. Ezért lassú haladáskor lehúztam az ablakot, vagy belső keringetésre tettem a szellőzést. Szerencsére az első 1000 km-en ezek az anyagok leégtek a motorról és megszűnt a probléma.
---------------------------------------------------
Update 8000 km-nél
---------------------------------------------------
Még mindig nagyon tetszik a kocsi. Túl vagyunk egy hosszabb európai túrán, 11 óra vezetés után sem éreztem magam testileg összetörve, vagy szellemileg túlságosan kimerülve. Azért jó lenne egy távolságtartó tempomat, de az csak a magasabb felszereltségnél elérhető. A Sedan csomagtartójába egy kis sakkozással belefért a család 2 heti kirándulásának összes csomagja.
Már érzem az orrát is parkoláskor, ami eleinte gondot okozott az alacsony üléspozíció és magas motorháztető miatt.
A 120 lóerőt Magyarországon továbbra is bőven elegendőnek érzem városban és autópályán is, bár országúton a turbó hiánya miatt, ha nagy szembeforgalomban kell előzni, 90-100-as tempónál 4-esbe kell visszaváltani előzés előtt. Hasonlóképpen a német autópályán is valószínűleg jól jönne az erősebb motor.
Városban 2-es fokozatban kell hagyni, ha nagyon betyárkodni akarsz és ki akarod használni a maximális teljesítményt. Viszont nyugodt stílusban autózva már 50-nél kéri az 5-ös fokozatot.
A halogénes tompított fényszóró elég gyenge világítást ad éjszaka, ezért az izzókat erősebbre cseréltem. Mivel a nappali menetfény miatt kizárólag éjjel van bekapcsolva a tompított világítás, remélem, nem fog hamar kiégni az erősebb izzó. Nem értem, hogy egy ilyen apróságon miért kell spórolni a gyárnak.
Továbbra is érdeklődve várom, hogy mikor lehet már végre futtatni a fedélzeti számítógépen az Android Autot, vagy az Apple Car Playt. Bosszantó, hogy üzleti megfontolásokból nem engedi ezt a Mazda. A hardver képes lenne rá, ezt bizonyítják az internetről letölthető kalózprogramok.
Az automata klíma (külső) 20 fok alatt kiválóan működik, nem kell vele foglalkozni a hőmérséklet beállításán kívül. Melegebb időben és erős napsütésben viszont belső keringetésre kapcsol, ami elég éles hideg levegőt fúj az emberre + fokozottan kiszárítja a levegőt. Ez nem csak a gyerekeknek és hölgy utasoknak volt kellemetlen, hanem nekem is. Ilyenkor kézzel kikapcsolom a belső keringetést. Tizenegy órás utunkat 38-40 fokban, erős napsütésben tettük meg ezzel a beállítással. Nem volt melegünk és senkinek nem lett torokfájása a száraz levegőtől. A kétzónás klímának köszönhetően mindenki elégedett volt.
Az automata fékasszisztens (SCBS) figyel a háttérben, 2-3 alkalommal már jelzett kiélezett helyzetekben, amikor az utolsó pillanatban vettem észre, hogy előttem hirtelen lassítanak, vagy elém lép egy gyalogos. Jó érzés tudni, hogy a rendszer tizedmásodperceken belül beavatkozott volna, ha én nem fékezek időben.
A kocsiban továbbra is nagyon jól, otthonosan érzem magam, belenőttem, ez az "én autóm".
---------------------------------------------------
Update 20000 km-nél
---------------------------------------------------
Az elmúlt egy év tapasztalata alapján még egy-két infó, illetve ami kimaradt a korábban írtak közül:
Klíma: az őszi-téli-tavaszi szezonban tökéletesen működik az automata klíma, pontosan tudja, hogy mikor kell az ablakokat párátlanítani, mikor kell a lábra fújni és milyen erősen menjen a ventilátor. A hőmérséklet beállításán kívül semmit nem kell állítgatni. Mint korábban írtam, egyetlen hibája, hogy nyáron a nagy melegben a belső keringetés túl éles hideget fúj.
Azt is írtam korábban, hogy a Challenge felszereltség esetén nagyon gyenge a fényszóró izzója, erősebbre kellett cserélni. Azt viszont kifelejtettem, hogy az izzócsere nagyon kényelmetlen, a kerék irányából le kell bontani hozzá a kerékjárat műanyag burkolatát, mindenképpen összepiszkolja magát az ember. El tudom képzelni, hogy sokan bele sem vágnak, inkább a szervizben cseréltetik a kiégett izzót...
A Sedan csomagtartójának csuklórúdja (vagy akárhogy is nevezik) lecsukáskor behajlik a csomagtartóban levő cuccok közé, ezt többször elfelejtettem már és lecsukási kísérlet reccsenéssel, vagy koppanással végződött, attól függően, hogy minek ütközött neki. Elég béna megoldás.
A 120 lóerős motorral a végsebessége valóban 200 km/h. 180-ig érezhetően gyorsul, utána már inkább szép lassan felkúszik a mutató 200-ra.
A motor erejével higgadt aggyal bőven meg lehetnék elégedve, az a baj, hogy a kocsi szépsége, tágas és elegáns belső kidolgozottsága miatt egy idő múlva kezdi úgy érezni az ember, mintha egy magasabb kategóriás kocsiban ülne, ezért rosszul esik, hogy nem versenytársa egy olyan kocsinak, ami egyébként 2-szer annyiba kerül. Persze aki Audikat akar meglepni, megveheti a kocsit a 150-es, vagy 165 lóerős motorral, a könnyű karosszériát meglepően jól felgyorsítják.
Amióta feltettem a jó minőségű téligumikat, sokkal jobban veszi be a kanyarokat, szóval a gyárilag felszerelt nyárigumi nem tökéletes tapadású.
Ja, és még mindig öröm beleülni, persze nyilván az elfogultság is belejátszik, de az enyém a legszebb kocsi az utcában, és nem utálnak úgy, mintha BMW-m lenne :-)
---------------------------------------------------
60000 km után
---------------------------------------------------
Nagyjából az eddig leírtak érvényesek. Az elmúlt időben nem jött elő újabb hiba, vagy kényelmetlenség. Az automata vészfék tavaly elhárított egy ráfutásos koccanást, szóval rendben működik.
Nagyon örülök, hogy berakattam a tolatókamerát, sokat segít. A menettulajdonságai közül továbbra is kiemelném a kanyarvétel stabilitását, ezzel nagyon meg vagyok elégedve.
---------------------------------------------------
80000 km után
---------------------------------------------------
Négy és fél éves a kocsi, eddig csak az olaj és kopó alkatrészek cseréje miatt kellett a szerviz segítségét igénybe venni.
A vészfék automatika az elmúlt 4,5 év során kétszer akadályozott meg ráfutásos koccanást, egyébként ok nélkül soha nem fékezett, csak néhányszor csipogott, ha nem tartotta megfelelőnek a stílusomat.
---------------------------------------------------
90000 km után
---------------------------------------------------
Bár a kocsit Mexikóban szerelték össze, 5 és fél év után sem érzek rajta semmilyen minőségi problémát. A szervizlátogatásaim oka továbbra is csak az éves revízió, az olaj, fékbetétek cseréje.
A legjobb fogyasztást egy hosszan tartó országúti 70-es sebességkorlátozásnak köszönhetően érte el a kocsi, 6-os fokozatban, 4 l/100km körül volt. Egyébként országúton 5.5-6, autópályán 6.5, városban 8 liter körül fogyaszt. A motor most is ugyanúgy húz, mint új korában.
A kanyarokat továbbra is szereti, kedvenc szórakozásom az egyenes úton nagyon siető autós kollégákat figyelni, ahogyan lemaradnak a kanyarokban.
Talán ennyi év tapasztalattal azzal egészíteném ki a korábbiakat, hogy az utastér megfelelő hűtéséhez nyáron, tűző napon a klíma ventilátort érdemes egy, vagy két fokozattal erősebbre állítani annál, mint ahogy az automata tenné.
Hibalista
- Csak kopó alkatrészek
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2017 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 6 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 90000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |
