Kompaktból a legjobb
Szöveges ítélet
Nem volt tervben, hogy Mazda 3-at veszek. Amikor hirdettem az előző autómat kipróbáltam Mazda 6-ot, CX 5-öt, Subaru Outback-et, de a 3-at nem, hiszen az utóbbi jó pár évben egyterű és kombi autóim voltak, 2 felnőtt 2 gyerek felállással ezek tűntek ésszerűnek. Aztán eladtam az előző autóm és másnap teljesen véletlenül megláttam a neten Őt. Volt pár szempontom amibe pont belefért: automata, bézs kárpit, full extra, kevés km. Volt egy amibe nem: kombi, de annyira jól nézett ki és minden összeállt, hogy gondoltam adok egy esélyt, megnézzük mekkora, meg úgy egyáltalán milyen. Amikor megnéztem, lényegében egy új autóval találkoztam, amiben 20.000 km volt és új autó illat, na meg hely. Ez az ami elsőre meglepett, a hely. Elől tágas, hátul is jó, csomagtartó pont elég, ülés lehajtható, kívül-belül csodaszép, ráadásul szalonautó révén jelentősen olcsóbban volt hirdetve, mint az új. Nem sokat hezitáltam, mondhatni szerelem volt első látásra (diszkont áron), ezért lecsaptam rá. Milyen jól tettem.
Minőség: Nyikkanásmentes puha belső tér. Gyönyörű és jó tartású bézs bőr kárpitok, puha műanyagok és bőrök a szélükön színes varrással ami tovább fokozza a sportos képet, minőségi kezelőszervek, Head up display sebesség és navi info megjelenítéssel. Maguk a kezelőszervek mindenhol minőségiek és szerencsére a klíma konzol sincsen bekeverve a menübe, ami egyébként gyors és könnyen átlátható és kezelhető.
Az autó a legmagasabb felszereltséggel rendelkezik, a navigációs infotaiment a gyári szoftverfrissítést követően gyors, átlátható, és a váltókar előtti minőségi fém tekerő/nyomkodó kezelővel pillanatok alatt vezérlehető (érintőkijelzőt nem is használom). A navigáció rendelkezik a teljes Európa adatbázissal és hála a Mazda figyelmességének, az első frissítés ingyen letölthető a netről, további 3 éves frissítésért fizetni kell egyszeri 40 ezer Ft-ot. Egyébként nem rossz a gyári navi de a Waze naprakészségével és forgalomfigyelésével nem ér fel, de hát sztem azzal egy gyári navi sem nagyon. Ami hiányzik a telefon tükrözése, mert pl. tök jó lenne menet közben a kijelzőn megnézni, ha üzent valaki, de állítólag lesz ilyen is majd amivel a régi rendszereket is lehet frissíteni, de erről akkor ha majd nem csak ígéret lesz. Addig sajnos egy hiányzó láncszem.
A zene egyébként szépen szól, a jobbik Bose került az autóba és a rendszerfrissítést követően már a fagyások is a múlté. Érdemes egyébként igényesebb muzsikákkal is kipróbálni, egész prémiumos a hangzása.
Ami nagyon jó, az a kulcsnélküli beszállás és indítás. Apróságnak tűnik, de más beszállni és elindulni úgy, hogy a kulcsot a kezembe sem veszem, elég ha a zsebemben van.
Menés: Akár dinamikus haladás, akár lágy vitorlázás, mindkettőben abszolút partner a dízel/automata páros. Sztem elég gyorsan reagál a hirtelen nyomatékváltásokra, ami gyorsításoknál jól jön és a fokozatokat is szépen adagolja. Van egy minimális torpanás hirtelen padlógáznál, de más automatával (V70) összehasonlítva lényegesen kisebb, ez a visszaváltási hézag és igen dinamikusan autózható. Van két váltófül is a kormány mögött, amit nagy ritkán, főleg előzésnél megpöckölök, de egyébként ha nem lenne akkor sem lenne gond, mert tök jó az automata váltó. Nem csak egyenesen lehet vele egyébként közlekedni, de kanyarodni is jól tud az autó és bár nem egy MX5, kategóriájában egy remekül vezethető, mozgékony jószág, amivel élmény a manőverezés, és a 4,5 m hossznak köszönhetően még a parkolás is könnyedén megy.
Az autó start/stop rendszere sem ördögtől való és ami a legjobb, hogy nem öntörvényű, csak akokr áll le a motor, mikor álló helyzetben erősebben taposom a fékpedált. Persze fogyasztásban minimális az eltérés, de lámpánál, vasuti átjárónál sokkal jobb úgy várakozni, ha nem megy a motor és ehhez nem kell ténylegesen leállítani. Egyébként pillanatok alatt elindul, ha leemelem a lábam a fékről, mire a gázpedálon van már jár is.
Méretek: A csomagtartó egy kombihoz képest nyilván kisebb, de azért két gyerekbringa és két roller befér és teljesen vállalható a mérete, ha meg nagyobb méretű holmit szállítok, akkor az ülések előre döntésével egész jól pakolható. Ezt a fix kalaptartót mondjuk nem értem én egyik autóba sem raknék ilyet, mert ha ki kell venni, mert pl. hátra egy kutya kerül, vagy le kell hajtani az üléseket a nagyobb csomag miatt akkor macerás elrakni, ide mindenképpen egy roló kellene, mert az kezelhetőbb.
Utastér is elég 4 fő részére, nem érződik kicsinek, az is olyan mint az egész autó, pont jó és akár 4 felnőtt is el tud vele menni hosszabb távra is.
Manapság egyre több hármast látni az utakon, gondolom használtan már közelebb kerül a hazai pénztárcákhoz, de még így is az egyik legszebb, ha nem a legszebb kompakt a forgalomban és bár unásig ismert már a Mazda piros, a 3-asnak is ez a szín áll a legjobban, ebben adja ki igazán a formáját, nem véletlenül ezzel szerepeltetik az összes promóciós képen. Egyébként azt igazolja, hogy jól néz ki, hogy a mai napig megfordulnak az autó után, pedig már 4 éve a piacon van.
Megjegyzem még éjszaka is baromi jól néz ki, a világítása kimondottan dögös, főleg hátulról (legalább ennyi öröme legyen azoknak akik mögöttem jönnek, ha már nem ülhet mindenki Mazdába :) )
A belső tér is abszolút a prémium felé mutat, az éjszakai fehér/piros fények nagyon kellemes atmoszférát teremtenek és az egész autó azt a meghitt otthonos, de igényes belteret adja, amit a prémium szegmenstől várunk el.
Többször is utalok arra, hogy az autó prémium és valószínűleg egy prémmium német tulaj elégedetlenül cicceg, de volt szerencsém német prémiumhoz is és bizton állíthatom nem nyújt annyival többet, mint amennyivel drágább, sőt igazából nem nyújtanak semmivel sem többet, de legalább drágák.
Persze itthon, ahol a jólét mutatója az, hogy mennyire drága autóóval közlekedik valaki, a Mazda nem lehet annyira menő, hiszen csak a tízmilliós ársáv közeléig jut el a nagyobb autóival is, de én azt gondolom, hogy ezek az autók pont azoknak készültek aki, igénylik a minőséget, de nem hajlandóak érte irreális összegeket fizetni (még akkor sem ha megtehetnék) és nincsenek ráizgulva a kék/fehér propellerre, háromágú csillagra, karikákra, vagy dupla V betűkre, csak egyszerűen egy jó autót szeretnének jó áron, ami még megbízható is és sem a károsanyag kibocsátása nem egy mesebeli érték, sem az út szélén nem kell várni a szervizest, hogy kiüsse az aktuális hibakódot (te jó ég mennyi BMW-t látok mabnapság az út mellett vészvillogózni).
Szerviz: Volt ugye ez a turbó hiba ami a kezdeti dízel Mazdák hibája volt (kisebb volt a leadott teljesítmény, mint a névleges) és hát nem a legjobb pedigré egy echte japánnak, de szerencsére gariban megoldották, így nem nekem fájt, azóta pedig hibátlan az autó.
Extrák: Szerintem pozitívum a Japán extra csomagpolitika. Csomagban az extrák mindig jóval olcsóbbak mint külön külön, ha ugyan ezt a felszereltséget fel extrázom egyesével egy germán autóra, jóval több kerülne az árcédulára, pedig hát. Tehát van benne minden földi jó, bár az ülésmemória ezért nem lenne rossz (bár többnyire én vezetem) és az automata csomagtér ajtó nyitás/zárás is hiányzik.
A végére néhány apró hiányosság, hogy ne csak a jóról írjak:
Nagyobb sebességnél van egy kis szélzaj ami rontja valamelyest a prémium érzést, de nem vészes és leginkább 130 felett jelentkezik, annál gyorsabban meg ugye nem közlekedünk :)
Pótkerék? Na az nincs, csak defektjavító. Ez azért kicsit feszélyez, de remélem, hogy nem lesz szükségem rá.
Ablakemelő gombok közül csak a bal első kapott világítást és a jobb oldaliról azautomatát is lespórolták
Összességében: Ennyi pénzért, ilyen jó autót biztosan nem kapsz, de még jóval több pénzért sem. Minden egyes Ft-ot megért az ára és nagyon remélem, hogy még sokáig használhatjuk.
Hibalista
- Garancia idő lejárta előtt kiderült, hogy a motor a 150 lóerőből csak 120-130-at ad le, ami úgy derült ki, hogy intenzív gyorsításnál a váltó egyszerűen nem kapcsolt fel, magasabb fordulaton elvesztette a nyomatékot. Ezt a hibát szerencsére még garanciában orvosolták és a turbót cserélték, ami így fájó százezrektől kímélt meg és azóta hibátlanul működik.
Ide hordtam szervizbe
Mazda Óbuda. A turbó csere csak másodjára jött össze, először váltó és motorvezérlő szoftver frissítéssel próbálkoztak. Ahhoz, hogy a turbó hibát igazolhassam nyomatékpadon kellett beméressem az autót, ami ugye plusz macera és költség, de így már gond nélkül megvolt a garanciális javítás. A hiba egyébként első szériás dízel Mazdákra jellemző, de szerencsére garanciában megoldják, ha jelentkezik. A szerviz egyébként segítőkész és elfogadható árakon dolgoznak.
Értékelése: 7
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2013 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 20000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Legacy | Következő autója? | Tesla Model 3 (hogy maradjunk a hármasnál) |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.4/10) |
