Békés vaddisznó
Szöveges ítélet
Amikor új autót kerestem a következő 8-10 évre, kisebb családhoz, alaposan körbejártam a piacot. Külső alapján a 3-as volt az egyik kedvenc. Először beülve nem volt átütő az ergonómia, kicsit talán bumszli a középső kijelző, első pillantásra is felszisszenős a fényes műanyag borítás a váltó és a gombok körül, és kicsit kényszeredetten fogtam a slusszkulcsot is, mert nem tudtam hova tenni elsőre: a zsebembe nem mertem (megszokás), a pohártartóban meg mégiscsak hogy néz ki.
BTW a kulcsnélküli nyitás-indítás - ha egyedül autózol - jól működik, viszont immár 3 olyan esetet is ismerünk, amikor az utasok közreműködésével egy vagy több ajtó nyitva tud maradni, konklúzió: ne bízz benne vakon.
Szóval álló helyzetben olyan autó-autó volt, semmi. Aztán elindultunk egy tesztútra. Minden kapcsoló, kallantyú, kijelző, villogó akármi pontosan ott van, ahol keresném, várnám. Körém rajzolták. A váltó rövid, pontos, a kormány egész közvetlen, a motor pedig egyáltalán nem csak 120 lóerősnek hat. OTTHON voltam. Pontosan az történt végig, amit gondoltam, vártam. Ezt a valamit kerestem. Kényelmes, nem hivalkodó, barátságos, segítőkész, nyugodt.
Nyugodt: talán a fejem lágya nőtt be hirtelen, nem hiszem. A 3-asban az ember megnyugszik. Menet közben leginkább a gumi- és a szélzaj szűrődik csak be - ezen lehetne finomítani, de nem elviselhetetlen. Nem értem, hogy a külső zajokat elnémítani képes BOSE hifi (ami guruló koncerttermet varázsol a beltérből, ha akarjuk) miért nem segít mindig, aktívan ezeknek a statikus zajoknak a kiszűrésében. A technika adott.
A váltó fokozatai okosan vannak kitalálva, 55-ös tempónál már elvan hatodik fokozatban, kényelmesen. Az autó alapvetően csak suhan, nyugodtan, és ha valamit utolérek, akkor kerülöm ki, amikor akarom, és nem csak a következő 2 kilométeres egyenesben, ha biztosan nem jön senki. Nagyon nagy különbség. Sosem voltam notórius gyorshajtó, inkább csak dinamikus vezető, és mostanában azt veszem észre, hogy még a megengedettnél sokkal gyorsabban sincs vágyam menni. Igaz, ebben benne van, hogy a kilométeróra nem csal szinte egyáltalán.
Vezetni nagyon jó: olyan, mintha a kezem/lábam meghosszabbítása lenne, arra megy és úgy, ahogy szeretném és várom. Persze ha olyanja van az embernek, az MRCC és a szenzordzsungel megoldja a kormányzáson kívüli szinte összes feladatot, terelgetni kell csak. Hagyja, támogatja a dinamikus közlekedést is ugyanakkor: 3500 fölött japán autó hangja lesz, megtalálja a morcos arcát. Engem meglepett kicsit az alulkormányzottsága, de a szoftvert szerencsére felkészítették erre, beavatkozik, ha úgy érzi, a sofőr átlépte a határait.
Fogyasztás: autópálya tempó, 2 fő, légkondi nélkül, átlagos körülmények között 6 liter, 4 fő, légkondi, kutya meleg mellett bő 6,5. Közúton 5,0-5,2 (jobb minőségű aszfalton 4,5 alatt is lehet tartani), átlagos városi forgalomban kb. 5,5 l. Nincs nagy lábam, ugyanakkor szeretek dinamikusan gyorsítani és keveset fékezni, kanyarban kis gázzal megtartani, ebben nagyon partner a 3-as.
Amit én másképp csináltam volna/másképp kérnék:
1. néhány, pár száz forintos alkatrész tovább javíthatna a komforton, például egy 12V-os csatlakozó a csomagtartóban, saját szellőző a hátul ülőknek vagy épp egy USB kimenet a kartámasz hátsó részére is, alig 30 centire a mostaniaktól.
2. Nem tudom, hozzánk miért nem jutott el, pedig létezik a modellhez máshol: fizettem volna a napfénytetőért.
3. A parkoláshoz a radarok nagyon hasznosak, mert az autó hátuljából nagyjából pont semmi nem látszik a tükrökből és hátrafordulva sem. Érzésre meg... ahhoz drága. Viszont a radar érzékenysége lehetne finomabb: egyrészt fél-1 másodperc késéssel (5 km/h = 1,4 méter per másodperc!) jelzi, ha valami megjelenik előtte, másrészt pont akkor áll be teljesen sípolóra (30 centin belül), amikor a finom városi manővernél a legnagyobb szükségem lenne rá. Ha kicsi helyre kell beállni, akkor marad a sípolás és a jó öreg szemmérték. Köszi.
4. A fogyasztás - főleg a 2 literes motorhoz képest - nagyon alacsony, mégis úgy érzem, hogy nem elég nagy a tank, inkább kisautós a 850-900 kilométeres hatótáv. Ez nem kritikus, azon viszont gyakran bosszankodom, hogy a 'tankolásig megtehető út' számoló és a tankolásjelző nincsenek összehangolva. Sem egymással, sem mással. Amikor előbb eléri a 0-át, a pálcikás kijelzőn még van 1-2 egység. Amikor az utóbbi is 'elfogy', akkor még úgy 9 liter (51-ből!) van a tankban. A második vészjelzést kapom rövid időn belül úgy, hogy átlagos körülmények között még 150 kilométer a valós hatótávom. Kedves japán mérnökök... ez nem jól sikerült.
Összességében imádnivaló autó, a kicsi szertelenségeivel, hülyeségeivel együtt: igazi családtag. Jó döntés volt, most sem vennék mást.
+1: nem az autó hibája, de kétségkívül kapcsolódó téma:
"Nemzeti büszkeségünk", AZ iGO EGY IGAZI KATASZTRÓFA. 160 ezer a navi kártya (amiért nemhogy nem korlátlan, de mindössze 3 évnyi támogatás jár), de az ember azt mondja, ha már ott az a nagy kijelző középen, kifizeti, mégse lógjon egy másik is az ablakon. Hát... ez nagyon nem éri meg az árát. Kényelmes, de nagyon-nagyon buta. Ritkán (2-3 havonta) frissítik, és sok benne a hiányosság. Mentem olyan gyorsforgalmi úton, ami szerinte még mező volt, a valóságban pedig már le is kopott az eredeti felfestés egy nagy részen. Sokszor tévesen tájékoztat a sebességhatárokról (mondjuk tartós 70-es szakaszon az általa jelzett 90 esetén már szép csekk jár) - ami azt eredményezi, hogy tájékoztatásként is mértékkel kezelem.
Persze az ember felülbírálja a gépet, ha hülyeséget mond/ír, de lássuk be, ezért felesleges a navi.
Mindig tud egy hosszabb utat. Persze, arra is biztos eljutok a célhoz, de a legrövidebbet az esetek kis (tényleg elhanyagolható) részében találja el egyedül. Szinte mindig nagyságrendi tévedéssel becsli a várható utazási időt hosszabb távon (0,5-1 órát tud tévedni 200 kilométernél). És a csúcs: magyar fejlesztés, mégsem tud ragozni, de még csak beszélni sem. A kedvencem a "néccsáz méter után"... :)
Extra feature: ha dugóban véletlen rossz GPS koordinátán ragadsz, akkor be tud akadni pl. a 'sebességmérő és piroslámpán áthajtást figyelő kamera' üzenet, amit a minap úgy 50x sikerült végighallgatni egyhuzamban (kíváncsiságból vártam, mikor hagyja abba, de majdnem ő bírta tovább).
Ha ingyen lenne, nem morognék, de ennyi pénzért lennének elvárások is. Amint megjelenik az AndroidAuto vagy a CarPlay, azonnal áttérek bármi másra - az eredeti kijelzőn.
Hibalista
- Semmi - és ez így van jól.
Ide hordtam szervizbe
Mazda Hilcz, Kakasd
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2016 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Swift | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.2/10) |
