Japán váltót minden autóba!
Szöveges ítélet
Az autóvásárlás előtt többször béreltünk autót néhány napra: járt nálam Ford Focus, Hyundai i30, Ford B-Max, Opel Astra, Mazda 3. Egyikben sem volt 10.000km-nél több és mindegyik nagyon jól fel volt szerelve. A választásnál fontos szempont volt a megbízhatóság és a szervizköltségek minimalizálása, végül az épp kifutó Mazda 3-asnál kötöttünk ki. Találtunk egy bemutatóautót az egyik szalonban, 11 hónapos volt és alig 12 ezer km volt benne. Mikor először beültünk, összenéztünk és az egyszerre mondtuk ki, hogy "Ez egy új autó." A motor gyönyörűen járt, az autó nagyon jól fel volt szerelve, a beltérnek még "új szaga" volt. Nem lehetett nem megvenni.
Azóta 8000 km-t mentem vele, a hozzá fűzött várakozásokat bőven túlteljesítette. Az egyetlen dolog, amit nem szeretek benne: hazaérkezéskor beállni a garázsba - ilyenkor legszívesebben mennék vele még néhány kört, olyan jó vezetni!
A 3-asnak két kiemelkedő része van: a váltója és a futóműve. Minden váltás felér egy álommal: olyan precízen jár a váltója, hogy azt tanítani kéne. A futómű is hasonlóan zseniális. Svájcban élünk, itt pedig akadnak bőven szerpentinek és kanyargós-emelkedős utcák. Szinte elég rágondolni a kanyarra és amint megmozdítom a kormányt, az autó már rajta van az íven. Olyan pontos a kormányzása és olyan jó az úttartása, hogy az ember szinte várja a következő kanyart.
Az 1.6-os benzines motor 105 lóerős. Ez Magyarországon tökéletesen elég lenne, a hegyek között viszont néha kevésnek bizonyul és bizony vissza-vissza kell váltani a szerpentinen. Mondjuk lehet, hogy ez csak annak fényében érződik így, hogy az erre közlekedő autók inkább a 200 LE-höz vannak közelebb, mint a 100-hoz... Az autó zajszigetelése egészen kiváló, az autópályán 120-nál akár suttogva is beszélgethetnénk bent, olyan halk. Gyorsabban még nem mentem vele, ahhoz túl sok errefelé a traffipax.
Beltér: minden egyes gombhoz, kapcsolóhoz, tekerőhöz örömmel nyúl az ember, olyan finoman működnek. Talán a váltó kapcsolási érzetéhez lehet hasonlítani a működésüket. Bár valóban sok a gomb a középkonzolon, hamar kiismeri az ember magát az autóban. A műszerfalon elhelyezett két eltérő színű és méretű kijelző látványáért pedig többszörösen kárpótol az autó menet közben. A hátam elég kényes a székekre és az ülésekre, egy rossz ülésben 5 percnél többet nem tudok ülni. A 3-as sportüléseit pillanatok alatt be tudtam állítani a kényelmes pozícióba, kanyarokban nagyon jól tartanak nem csak deréktájon, hanem vállban is. Van is rá szükség a szerpentineken... A fűthető első ülések nagyon hasznosak egy-egy síeléskor, a klíma gyorsan teszi a dolgát, de talán legjobban a páramentesítő gomb tetszik, amivel 2-3 mp (!) alatt újra átláthatóvá válik az egyébként fűthető első szélvédő. Elöl nagyon kényelmesen elférünk, de a hátul ülők sem panaszkodtak a helykínálatra.
Hozzánk egy speciális felszereltségű autó került. A Red Edition-ben van tempomat, tolatóradar, Bluetooth kihangosító, fűthető sportülések, holttérfigyelő asszisztens, elektromosan behajtható és fűthető tükrök, automatikusan sötétedő visszapillantó, sötétített hátsó ablakok, 17-es alufelnik, 2 zónás klíma, multikormány, bőr kézifékkar és bőrözött kormány, fény- és esőszenzor. Egyedül a kanyarfényszóró hiányzik néha a girbe-görbe utcákon, de egyébként mi kellhetne ennél több egy kompakt autóba?
A fogyasztás többnyire 7 liter körül alakul.
Probléma eddig egyszer jelentkezett az autóval. A hozzánk kerülése után egy hónappal kicsit hosszúra nyúlt a kezelőszervek tanulmányozása (álló motorral), így másnap reggel nem nyitotta a távirányító az autót, mert lemerült az akkumulátor. Felhívtam a Mazda Assistance-t, 40 percen belül ott volt nálunk az itteni sárga angyal és bebikázta az autót. Fél óra járatás után már nem volt gond az újraindítás sem. Másnap bevittem a Mazda szervizbe, ingyen kicserélték az akkumulátort, azóta hibátlanul működik. Rá két hétre küldtek postán egy kérdőívet, ahol pontozni kellett a segítségnyújtás minőségét és gyorsaságát. Így kell csinálni.
A Mazda 3-ast mindenkinek ajánlom, aki egy megbízható, jól vezethető és kényelmes kompakt autót keres!
***** UPDATE 2018.09.16 *****
Az elmúlt 2,5 évben főleg csak télen vagy esőben használtuk a kocsit, mert vettünk mellé egy MX-5 NC-t. A 3-as kényelmét, csendjét, esőérzékelős ablaktörlőjét a roadsterből átülve különösen értékeltük.
Összesen majdnem 5 évet volt nálunk az autó, elégedettek voltunk vele. A maga kategóriájában nagyon korrekt, megbízható, jól vezethető autó, bátran ajánlom bárkinek.
Hibalista
- - lemerült az akkumulátor egy éves korában, a márkaszervizben bevizsgálták majd garanciában kicserélték ingyen - - a téligumikat nem eredeti Mazda alufelnikkel vettem, amik zavarták a holttérfigyelő szenzorait (sokszor jelezte, hogy valaki van a holttérben, pedig senki nem volt ott). A márkaszervizben ingyen szereltek egy plusz árnyékolást a kerékjáratba, azóta nem volt vakriasztás.
Ide hordtam szervizbe
külföldi márkaszervíz
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2013 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 12000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 35000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | CX-5 |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.7/10) |
