Hófehérke folyt.
Szöveges ítélet
MAZDA 3 2009 Hófehérke, folytatás
Megtettem eddig 12.000 kilométert mindössze annyi hibával, hogy éles kanyarban néha kattan az ülés alattam. Ezt már más márkatársak is észrevételezték. Az éves garanciális szerviz alkalmával zsírspay-vel kenték meg és azt mondták, ha nem szűnik meg, az ülés kiszerelésével járó garanciális javítására számíthatok. Korábbi megállapításaimat az eddig tapasztaltak igazolták, azokat a következőkkel egészítem ki.
Az 1,6-os benzinmotor 2000f/p motorfordulat felett kezd rugalmassá válni. Ekkor direkt fokozatban a sebesség 70km/óra, 3750f/ p-nél 130km/ó. Intenzíven gyorsítani akkor tudok, ha minden fokozatban jól kihúzatva, kis gázfröccsel kapcsolgatok, a 4000f/p-et megközelítve, mert a maximális 145Nm nyomatékot ott adja le a motor. A 130km/óra alatti előzés a legrövidebb idő alatt visszakapcsolásos gyorsítással hajtható végre. A motor azonnal reagál a gázadásra, pörgős, de nem zajos, inkább sportos, mint rugalmas. Hamar érzékelhetők az erőátvitel dinamikai jellemzői, mert a nyomatékváltó és a tengelykapcsoló nagyon könnyen, kényelmesen kezelhető. Könnyen rá lehet jönni, sportosan vezetve egyáltalán nem lusta az autó és annyira azért rugalmas, hogy lomha stílusban vezetve sem erőlködik, nem rángat, fél terheléssel.
A fedélzeti komputer számolja és kijelzi a liter/100km átlagfogyasztást, - ha beállítjuk, kis késedelemmel - a pillanatnyi liter/100km fogyasztási értékeket is kijelzi. Ez arra jó, hogy elképedjünk a gyorsítások, vagy a terhelések iszonyatos fajlagos benzinfalásán, és esetleg megpróbáljunk spórolósan vezetni. Egy adott út akár városban, akár országúton nagyon sokféleképpen megtehető és szinte bizonyos hogy sohasem valósulnak meg pontosan azok a körülmények, amelyek között a gyári fogyasztási adatokat kimérték, ezért nem sok értelme van az átlagfogyasztás körülményektől független mérlegelgetésének. Kár, hogy a nyomaték indikálása híján a gramm/kilowattóra fajlagos fogyasztást nem számolhatja a gép, mert ez a gazdaságosság egyértelmű mutatója. Mivel ilyen adat nincsen a következő általam tapasztalt átlagfogyasztási adatokról tudok számot adni: tartósan alacsony motorfordulaton autózva, az intenzív gyorsításoktól tartózkodva 6,9liter/100km, forszírozott sportos stílusban, hegymenetben 8,5liter/100km, sík úton, ritka városi forgalmon át autópályázás130km/ó alatt 7,2 liter/100km, mindenütt 2 személlyel és poggyásszal terhelve, klímával. Ennél sokkal többre is képes, több benzinért, a nagyobb sebesség minden kockázatával. Dugóban araszolva, vagy lüktető, sok gyorsítással tarkított menetben is biztosan többet fogyaszt. Mindent összevetve az én laza, néha dinamikával fűszerezett vezetési stílusommal az átlagfogyasztás 7-8liter/100km. Véleményem szerint, tekintetbe véve az autóval elvégeztetett munkát, jó hatásfokkal hasznosul az üzemanyag energiája.
A tökéletes stabilitást, útfekvést, a nagy tengelytáv, a széles nyomtáv, a nagyátmérőjű és széles kerekek, az alacsony súlypont, a berugózáskor is pontos, jól csillapított futóművek, a kis légellenállás, az elektronikus menet stabilizátor, a fizika törvényein belül maximálisan biztosítják. Az autó nem billeg, de azért rugózik, oldalszélre nem érzékeny, kicsúszási stabilitásának határát természetesen a gumiabroncs és a mindenkori útfelület által meghatározott tapadási tényező szabja meg. A kiváló kormányzási tulajdonságok miatt, ha a tapadás megfelelő, kanyargós hegyi úton is bátran gyorsíthatunk. Az átlagfogyasztás ekkor meghaladja műszaki paraméterek között publikáltat.
A TX modelleket TOYO márkájú 205/50R17 méretű PROXES R32 mintájú nyári gumiabroncsokkal és 5x2 küllős ezüstszínű MAZDA könnyűfém keréktárcsákkal szerelték. Az autó nyáron ezekkel kiváló útfelületen a legstabilabb, de e kemény anyagú gumik az apró útburkolati hibákon finoman dobognak. Ezek a kerekek és gumiabroncsok divatosak és sportosak, de a mi hol kátyús, hol silányan toldott-foldott útjainkon inkább elegánsak, mint praktikusak. Amikor hajnalban már 7°C alá süllyed a hőmérő, célszerű téli kerékgarnitúrát használni. Télre Continental márkájú 195/65 R15 méretű Wintercontact TS 830-as mintájú gumiabroncsokat és a nyomtávnak megfelelő DEZENT márkájú, fekete könnyűfém keréktárcsákat választottam. Egyrészt azért, mert ezek a gumiabroncsok már az elektronikus menet stabilizátorokkal való együttműködés szempontjai szerint lettek tervezve, másrészt, az autó minőségéhez, eleganciájához jól illenek ezek a keréktárcsák. E magasabb oldalú, téli gumiabroncsokkal kisebb a keréktárcsák sérülésének a kockázata és mivel anyaguk puhább, a rosszabb utakat is „kisimítják”, jól tompítják az útburkolat kisebb hibáiból eredő hangokat. Ezeknek a kerekeknek kisebb a tömege, ezért is finomabb velük a rugózás. Úgy érzékeltem, hogy ezekkel a gumiabroncsokkal a kigurulás könnyedebb, - már az udvaron odébb tolva is érzékeltem a különbséget - ez arra utal, hogy kisebb a gördülési ellenállás, tehát relatíve a fogyasztás is, és könnyedebb a gyorsítás.
Az autó azért a minőségéhez illő jó úton mindkét fajta kerékkel, nagyobb sebességen is könnyedén, biztonságosan suhan. Nem csak kényelmes, hasznos is a TX felszereltség minden része. Kifejezetten kellemes és praktikus a kétzónás automatikus fűtés- és hűtésszabályozás. Meglepett, amikor ködfoltba futva a ködlámpa bekapcsolására figyelmeztetett a többfunkciós kisképernyő. Élvezet vezetni. Hosszabb úton sem fárasztó.
JL okl. autómérnök, okl. gazdasági mérnök
Hibalista
- vezetőülés kanyarban roppan
Ide hordtam szervizbe
Autofocus Kft.
Értékelése: 7
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2009 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 12000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Terios | Következő autója? | CX7 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.3/10) |
