Kék tündér
Szöveges ítélet
Mazda volt a céges autó az első munkahelyemen, és tudtam róla, hogy elég megbízható autó. Sajátomat 2020. szeptemberében vettem, de előtte már május óta nézegettem a hahut. Abban az egyben voltam biztos, hogy a német ipar termékeire nem vagyok kíváncsi a továbbiakban.
Megnéztem előtte egy 2009-es példányt is, de az nem nyerte el a tetszésemet, valamint néztem egy Suzuki SX-4-et is, ami szintén nem az én stílusom volt, főleg a várható szerviz költsége miatt, amilyen állapotban volt.
Végső elkeseredésemben FB Mazda csoportban írtam, hogy érdekelne legfeljebb 1.2 misiért eladó Mazda 3. Jöttek is az ajánlatok, de a képek alapján csak 2 jött szóba, amit megnéznék. Ezzel kezdtük a sort. Már kinézetre is nagyon bejött a sötétkék színével, és szerintem a formájába mindenki beleszeret egyszer, legfeljebb nem vallja be.
Haverommal mentünk megnézni, rozsda sehol, alvázvédő sehol. Már meglepett, folytattuk a szemlét. Beindítottam, egyből összenéztünk a csörgő lánc hallatán: "Aha, vezérlés csere". Felírtam a képzeletbeli listára. Az olaj nem volt túl friss, de amúgyis olajcserével kezd az ember az első szervizkor. Megvolt a kémia, egy héttel később a nevemen is volt (Még mindig megvan, és még mindig szerelem van).
Az első szerviz emlékeim szerint 200 körül állt meg, az összes folyékonyat kicserélték benne, vezérlés, ékszíj, gyertyák cserélve voltak, és persze a Mazdákra kötelező alvázvédelem. Ezután 1 héttel a hidegben bejelzett a dzsinn, ki is kellett cserélni a kopogás érzékelőt.
A második nagyobb szerviz 2020. decemberben érte, ekkor lettek cserélve a stab pálcák, meg a kipufogó, és az olaj (5000 km után, mert inkább rövidre vettük az intervallumot az első alkalommal leeresztett olaj állapota miatt).
A harmadik nagyobb szerviz pedig májusban volt, amikor a klímát először feltöltetni, mert fertőtleníttetni akartam, és mondták, hogy rottyon van a hűtő, a kompresszor pedig nem nyom 3 barnál többet. Megbeszéltem a szerelőmmel egy időpontot, amikor neki alkalmas lesz, akkor még nem volt fontos a klíma. 1 héttel az időpont előtt hétvégén voltunk Balatonon. Hazafelé simán felértünk Pestre, majd megálltunk szüleimnél. Ahogy onnan indultunk volna haza, ülök be, fordítom a kulcsot, húz a relé, nem teker az önindító. Na akkor fel is vettük a javítandó listára a szerelőhöz, plusz kértem, hogy trélerrel jöjjön majd a verdáért. Kicserélték az önindítót, szerelő kivette a klímahűtőt, és nézett egy nagyot, mert konkrétan porzottak ki belőle a lamellák, annyira elgyötört volt, a kompresszor is egy ideig cserésnek tűnt, de végül megúszta: csak a nyomáskapcsolót kellett kicserélni. Rendberakták, szintén nagyjából 250-nél állt meg a történet.
A külső hőmérséklet érzékelő szenzor már a megvétel óta kísértett (háromnegyed éve). Próbáltam a szenzorcserét - akkor úgy nézett ki, hogy megjavult, mikor beindítottam a kocsit, mért -, és a látható csatlakozó cseréjét a klímahűtő előtt, mire felhívtam egy villamossági szerelőt. 1 nap alatt megvolt a kontakthiba a kábel másik végén.
Összességében átírással együtt 1.2M-ért vettem meg a kocsit, és a szerviz költsége az egy év alatt durván 6-700.000 magyar pezóra jött ki. Plusz az én hülyeségeim: a 16"-os alufelni + gumik 150, a 15"-os lemezfelnik szinterezése + gumik 140, az újabb fajta fejegység, ami számol fogyasztást, és most tervezem az ablakokra a hővédő fóliát + a tempomatot. A szerelem még mindig hatalmas, most úgy érzem, soha nem adom el. Az előző autó se hagyott ott soha sehol, és úgy néz ki az utóbbi évben, hogy ez se hajlamos rá.
Vezetés terén egy álom az autó, főleg a szerpentineket imádom vele. Annyira jó a futóműve, hogy hatalmas élmény a kanyarokat bevenni vele. A gyorsulása azért nem olyan veszettül acélos, de arra kihozták a 2.3 disi turbót, ha bírja az ember pénztárcája. Autópályán mentünk vele Horvátországba, 1400 km 6.8 liter fogyasztással elég baráti volt, de kiderült róla, hogy a sima 95-ös E10 benzint gyűlöli a legjobban, míg a horvát oldalon az E5-ös 95 benzint majdnem annyira kajálta, mint az itthoni 100-ast. Városban átlag 7.5-9 liter között mozog, attól függően hogy mennyire nehéz a lábam, és mennyire van tél. És a hangja...hát az valami álom, 2.700 fölött felébred a teljes 105 lóból álló ménes is, és onnantól nagyon dinamikusan gyorsul.
Hibalista
- Külső hőmérséklet érzékelő szenzor, kopogás érzékelő szenzor, klímahűtő, klímakompresszor nyomáskapcsoló, kipufogó, önindító
Ide hordtam szervizbe
Ismerős
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2008 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 168000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Fabia | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.4/10) |
