Kategóriájában az élen
Szöveges ítélet
az ára ne tévesszen meg senkit. aki ebben a kategóriában akar kocsit venni, vegye a fáradtságot, és vesse össze a felszereltségeket is! egy astra, golf, vagy focus ugyanennyi, ha nem több, ha minden olyan extrát belerakat az ember, ami ebben alapból megtalálható.
a sport (5 ajtós) változathoz mindenképpen ajánlott venni sárfogó szettet a kerekek mögé, hogy ne hordja fel a sarat a hátsó ablakra (és persze a mögöttünk haladót se terítsük be).
szerintem vétek nem venni hátsó spoilert, kéri az autó... tessék csak összehasonlítani alkalomadtán.
a motor... dízelt akartam venni, és csak azért lett végül valóban dízel, mert szerencsém volt. akcióban csak 200e felárat kellett fizetni a benzineshez képest. ennyit megért, de a mostani 550ezres különbséget már lehet, hogy nem fizetném ki érte. nem azért, mert akármilyen szempontból csalódtam volna benne, csak nem térül meg.
utánaszámolva: a benzines 1.6-os 8-9 liter körül fogyaszt, ez 5-6 liter között. tehát, ha a benzin és a dízel literára közötti különbséget nem számolom, akkor minden 100km-en a megtakarítás 750-800 HUF. évente az átlagosnak számító 15000km-rel számolva ez 110-120e HUF. tehát a 200e HUF-os árkülönbözet 2 év alatt megtérül, az 550hez viszont 5 év kell. [update 2008 július: ezt a számítást még akkor írtam, amikor a dízel olcsóbb volt a benzinnél. időközben (már 3.5 éves a kocsi) elvileg már rég megtérült a plusz 200e HUF]
tartottam viszont a francia dízelmotortól, mert ugye a PSA 1.6-os, 110 lovas blokkja van benne, amivel bármelyik dízel Peugeot-ban vagy Citroenben találkozhatunk. Ellenben minden teszt elismerően nyilatkozott róla, és ha már a Mazda és a Volvo is bevállalta ezt a motort, akkor annyira rossz nem lehet (az új S40-ben is ugyanez a motor van). a tapasztalat azt mutatja, hogy kiváló motorról van szó, de hozzá kell szokni. az emelked?ket meg sem érzi, autópályán sem. 5ösből is jól húz, és még csak pörgetni sem kell, 1800-as fordulattól 4000ig ugyanolyan jól húz (alatta viszont semennyire, de a turbódízelek már csak ilyenek).
[update 2008. július: sajnos be is ütött a francia ménkő. a turbó meghalt benne - lásd "ezek romlottak el rajta" rész]
ha már a márkák közötti átfedéseknél tartunk: szintén közös az új S40nel a padlólemez, ahogy az új Focus-szal is, és mintha az rémlene, hogy a váltó is közös a Focus-szal. és a 3-as Mazda persze sokmindent örökölt a bátyustól is, a 6-ostól, ez főleg belül látszik. apropó, váltó: nagyon kellemes, pontos, hidegen-melegen ugyanolyan élvezet váltani.
összességében egy nagyon jól összerakott autóról van szó. ha valami zörög, arról hamar kiderül, hogy csak az egyébként hatalmas méretű kesztyűtartóban hánykolódik vmi.
[update 2008 július: kisebb zörgések előjöttek így a harmadik évben, de inkább csak rosszabb minőségű utakon jellemző]
tárolórekeszekből, pohártartókból (4 + 2db) nincs hiány, a kétfedelű könyöklő alatt rengeteg CD elfér (érdemes vékonytokosakat venni), bár menet közben elég macera kivadászni belőle a kívánt lemezt, ezt inkább a pirosnál érdemes.
viszont a csomagtartó mérete sokak számára kicsinek bizonyulhat. én nem vagyok nagycsaládos, egyel?re nem is leszek, ezért nekem bőven elég a 300 liter. az ülések természetesen döntögethetőek, így már szállítottam komplett étkezőgarnitúrát is asztallal, 4 székkel (persze lapra szerelve), és még a kalaptartót sem kellett kivenni (ami egyébként az utastérből is nyitható, nagyon praktikus!).
végezetül: ha alsó-középkategórás autót vennél, menj el, és próbáld ki! ne csak a 3ast, hanem az összes szóba jöhető márkát, és meg fogod látni, miért ez a kategória legjobbja.
utóirat: azért nem írtam a zoom-zoom fílingről, mert ez alapvető, de itt szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy a zoom-zoom szlogent szerintem sokan félreértelmezik. nem feltétlenül arról szól a dolog, hogy beleülök a kocsiba, széthajtom a verdát és tombol az adrenalin, hanem azt, hogy minden nap ugyanolyan élvezet beleülni, vezetni, és jól érzi magát benne az ember. persze ha valakinek ehhez az kell, hogy széthajtsa a verdát és tomboljon az adrenalin, akkor ne dízel 3ast vegyen, hanem rx8-at. de én maradok a 3asnál.
Hibalista
- kb 7000 km volt benne amikor egy ideig bizonyos fordulatszámon "szörcsögött" a motor. aztán elmúlt, azóta időnként előjön, aztán elmúlik.
-
- egyszer menet közben a rádió kormányon található vezérlőszervei sztrájkolni kezdtek. windows-módszer segített rajta (kocsi újraindítása)...
-
- aerotwin típusú ablaktörlő lapát van rajta. 9 hónap telt el a vásárlás óta, de hidegben (0 fok körül) annyira ugrált a vezetőoldali lapát törléskor minden igyekezetem és kipróbált módszer ellenére, hogy kénytelen voltam kicserélni. bosch lapátokat vettem rá, de ezt is 1-1,5 évente cserélni kell. 7e Ft körül van egy pár.
-
- a vezetőoldali ülés nyikorgott, garanciában cserélték a vázat (miután 3x sikertelenül megpróbálták iszonyat büdös kencével megszűntetni a hangot)
-
- 3 hónappal a garancia lejárta után, külföldi nyaralás közben elkezdett sípolni a turbó. erősen megilletődtem, mert nem sok embert ismerek, akik nálam jobban ügyelnek a turbó megfelelő óvására (leállítás előtti várakozás, hidegen nem széthajtás, a megfelelő olaj használata és megfelelő szervizciklus tartása, stb - gondosan elolvastam a totalcar idevágó cikkét :)) márkaszervizben 300e Ft-os árajánlatot adtak rá. egyelőre nem kértem, utánajártam, hátha javítható a turbó, de kész tortúra volt (hihetetlen, hogy egyik turbószerelő sem vállal ki- és beszerelést), voltam vagy 5 szakembernél. végül egy szerencse folytán úgy alakult, hogy az importőr 100%-ban átvállalta az alkatrész árát, így mégis a márkaszerviz cserélte a, és nekem csak a munkadíjat kellett kifizetni. nagy piros pont a Mazda Motor Hungarynak.
Ide hordtam szervizbe
Mazda Mirai -- bejáratós olajcserén voltam itt. telefonon egyeztettem időpontot, teljes mértékben alkalmazkodtak hozzám időben. a munkafelvevő a telefonban azt mondta, hogy nem számolnak fel munkadíjat, csak az olajat kell fizetnem (cca 18e HUF). ennek ellenére próbálták elkérni a munkadíjat is, de amikor mondtam, hogy a kolléga másképp tájékoztatott, rögtön korrigálták a számlát. korrekt.
azóta többször is voltam náluk, ők végezték a kötelező szervizeket is, és mindig rendesen elvégezték a munkát. kivéve egyszer, amikor kértem, hogy az egyébként szériaproblémának számító, futómű felül hallható fémes koppanó hangot szüntessék meg (ahogy már többször is megtették az évek során), ez elmaradt.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 65000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | 340 DL | Következő autója? | Volvo/Mazda/Lexus |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.1/10) |
