Jó kis autó ez
Szöveges ítélet
Az egész úgy kezdődött, hogy Astra H-t akartam venni egy tökéletesen bevált Astra G után. Mivel megbízható volt, gondoltam maradok az Opelnél, csakhogy betévedtem egy Mazda kereskedésbe egy újságcikk miatt... és a próbaút meggyőzött.
1598 ccm, 105 lóerő, 147 Nm. A konkurens 1,6osok ma már általában többet tudnak, pedig ebben is benne van a VVT meg a változó szívócsőhossz, meg még ki tudja mi, de azért ez sem rossz. 0-100: 11 másodperc, és ebben már van erő 100 felett is. Nem azt mondom, hogy erőgép, de kellemes, és 180ig végig ugyanúgy megy, töretlenül. Óra szerint 200 körül van a vége. Alacsony fordulaton is egész jól használható, 2-esben, 3-asban 1500-ról padlógáz, és szépen elindul. A 2000-3000 tartomány is kellemes, városban nem kell több. Városon kívül viszont érezni, hogy a kaszni 1190 kg, tehát nem könnyű, viszont a fogyasztás tempósan (de nem racing mode-ban), klímával is legfeljebb 7 liter körüli. A klíma egyébként nem okoz észrevehető gyengülést a motoron, amennyiben egyedül utazunk, viszont ha meg van pakolva, akkor megérezni rendesen. Mint a szombathelyi kereskedés eladója megmondta: "Ezt pörgetni kell, erre csinálták", és ezt alkalmazva megy megpakolva is. Itt jegyzem meg, az üzemanyagszintmérő, szegény, pánikol kicsit, kevesebbet sejtet, mint amennyi tényleg van még benne, viszont legalább nem ingadozik össze-vissza (ellentétben a G Astrával). Amúgy a zoom-zoom a motor részéről annyi, hogy a belőle kiáramló kipufogógáz nagyon szépen szólaltatja meg a kipufogóba (állítólag) gyárilag rakott rezonátort, tényleg gyönyörű (sportos) hangja van, ahhoz képest, hogy gyári. Sokkal inkább zoom-zoom a futómű, nagyon jól kanyarodik, rendesen tart is, partner az autózásban, ugyanakkor mégis elég komfortosan rugózik. Sajnos a gumik gyenge láncszemek, bizony a 195/65 r15-ös méret határait könnyen el lehet érni (az alap gagyi felszereltség, ugye.. nagyobb felszereltséghez nagyobb gumi jár, az való a kocsihoz). A zajszigetelés kb pont olyan, amilyennek vártam, a motort is hallani, a kipufogót is, de pont csak amennyire még jól esik (persze nem egy prémium kategória). 140 táján is lehet még beszélgetni, nem kell egymással ordítozni, de a 100as tempó egyenesen tötymörgésnek hat. Ami nem jó, hogy a motor erősebbnek érezteti magát, mint amilyen erős valójában, magyarul "tök jól megy, és még csak félgázon vagyok", aztán jön a kopp, mert a padlógáz meg (majdnem) ugyanaz. Amikor rossz napja van, akkor magasabb fordulaton úgy érezni, mintha a motor fuldokolna, nem akar 5500 fölé menni (és addig is sokkal gyengébb), viszont ha jó napja van, akkor lazán elpörög pirosig. Érdekes. Váltó tökéletes: gyorsan kapcsolható, finoman jár akadozás nélkül, mindig betalál mindenhova magától, hátramenet is 10-ből 9-szer megy elsőre. A fékek nagyon hatásosak, 4 tárcsa, ABS, EBD (elektronikus fékerőelosztó), aminek hasznát is vettem: egy bambi akart öngyilkos lenni éjjel egy hosszú kanyar közepén. Állítólag 37 méter alatt megáll 100ról, én elhiszem nekik. Lényeg, hogy fékhatással soha nincsen probléma és ennek ellenére sem ideges, vagy túl érzékeny a pedál. A kormányzás nagyon fontos a vezetési élmény szempontjából, és ebben közvetlen, pontos, tehát pont jó, élvezet vele tekergetni a kerekeket.
Az ülések az elején nagyon jók voltak, aztán mostanra mintha kiültem volna (a 65 kilómmal, ja), de már egy közepes út után is fáj a derekam (megint csak az alap felszereltség, nincs deréktámasz sem). Az utastér amúgy igényes, szép (főleg a fények hatnak anti-depresszánsként a téli hónapokban) és nagyon praktikus, sok benne a tárolórekesz és a pohártartó, és nagyon nagy a kesztyűtartó, viszont minden nagyon kemény műanyag, de ez még nem is zavarna. Az illesztés néhol nem olyan mint azt elvárnám (megnéztem azóta más kocsik belterét is, és lehet, hogy én vagyok maximalista, mert máshol még rosszabb), és néha egy-egy gyorsabb kanyarban reccsen egyet a középkonzol. Miért kell ez? A gyári cd sem szól valami jól (mondhatni sz@rul szól), elég doboz hangú, ráadásul nem is mp3-as alapáron (gyalázat, minden normális kocsihoz alapáras), viszont legalább nem recsegnek a hangszórok nagyobb hangerőnél sem. A hátsó lábtér kisebb, mint a G Astrában, de ez még mindig kényelmes négy átlagos méretű felnőttnek (lásd totalcar tv-s teszt). A csomagtartóról nem tudom, mi a valós érték, a legnagyobb amit találtam 350liter. Egyenes oldalfalak, tágra nyíló csomagtérajtó, csak a szivargyújtós csatlakozó hiányzik belőle.
Összességében mindenképpen jó választás azoknak, akik szeretik a kényelmet, a praktikumot és a Vezetési Élményt egyaránt. Ha a japókra mondott megbízhatóság is meglesz, akkor tényleg le a kalappal (az apróságok ellenére is).
És egy jó tanács a végére: ha már megvette valaki az Mazdát, és tapasztalja a zavaró apróságokat, amik miatt esetleg eltántorodna az kocsitól, akkor próbáljon ki egy rövid út erejéig egy másik, kategóriatárs járművet, és rá fog jönni, hogy ez egy jó autó, csupán egy jobb környezetben észre venni olyan dolgokat, amik egy kevésbé jó környezetben észrevétlenek maradnak.
2009.07.21.
Hosszabb út előtt, számolás, max 7-et eszik, kb ennyi lesz, tankolás, és sokkal több lett. 9 liter 100 km-en. Ugyanúgy mentem mint szoktam, tán még nyugodtabban, ugyanazok voltak a körülmények, és mégis. Következő tankolásnál megint 7 alatt volt picivel. A két tankolás között az üzemanyag volt a különbség, az első "sima" 95-ös, a második "prémium" volt. Gondoltam ezentúl megéri a jobb (de drágább) benzinnel járni, de olykor azzal is betalál a 9 liter, hangsúlyozom szinte teljesen azonos körülmények között: klíma, egyedül, végig a szabályokat betartva, semmi felesleges virgonckodás (nem olcsó a nafta). Ennyit a fogyasztásról. Vagy a kocsit nagyon könnyű átbillenteni 7ről 9 literre, vagy sokszor ócska a benzin, szinte mindegy hol tankolok. Lehet választani. (Szerintem az utóbbi.)
Egyébként az autó továbbra is kellemes. Marad, amíg csak megy.
Hibalista
- Semmi.
-
- Kavicsfelverődés, első szélvédő elrepedt. Biztosító fizette (amúgy 110 000 Ft lett volna.)
Ide hordtam szervizbe
Mazda Nippon, Győr
Az autó kiválasztásánál, a papírmunka elintézésénél, az átadásnál és az elrepedt szélvédő cserélésénél is mindvégig kedvesek, udvariasak voltak, minden a határidőkön belül elkészült. Opelék után nagy meglepetés, viszont drágán dolgoznak.
Értékelése: 7
Másik szerelő értékelése
Mazda Quadrota, Szombathely
Olcsóbban megcsinálták a 40ezres szervízt, és sikerült is nekik sikeresen, más dolguk nem volt, ezért a 10pont.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 50000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Astra G 1,4 | Következő autója? | Mazda |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.2/10) |
