Traktorhangú, de szerethető
Szöveges ítélet
A történet úgy kezdődött, hogy napi 2x80 kilométert ingázok autópályán Budapestre, így kellett egy olyan autó az 1999-es Mitsubishi Lancer helyett ami nem eszik meg 6,5-7 litert, hozza ugyanazt a megbízhatóságot, és belefér a család. Keret max 600 ezer HUF, plusz amit a Lancerért kapok. Végül ketten maradtak fent a rostán, a 323 és az Octavia 1.9TDI. Mivel 1 milla alatt nem lehet jó állapotú, keveset futott és klímás dízel Octaviát találni, így lett a 323. Hosszas keresés után találtam meg ezt a példányt, katasztrofális a magyar használt autók piaca. Minden visszatekerve, szétrothadt, omladozó, füstöt okádó autókat árulnak kifényesítve, belül szilikonnal telenyomva. Jóval a 700 ezres Mazda 323 átlagár fölött sikerült találnom végre egy jó állapotút, 850 ezerért. Ausztriából behozva, végig márkaszervizben szervizelve (még a 2012-es olajcsere matrica is Mazda márkaszervizes logójú), 92000 kilométerrel. Nem rohad, a motorja jó, minden rendben van rajta. A kereskedő 300-ért beszámította a Lancert és még 550-et fizettem rá. A bal első oldala újra lett fényezve, de szép lett, és nem valószínű hogy karambolos volt, mert a motortérben minden rendben van, ha törött is volt az a rész, csak kicsit és szépen javították.
1000 km után, 2014. október: Ezer kilométer után már le lehet írni bátran a tapasztalatokat azt hiszem. Legfontosabb a fogyasztás: 5,14 literre jött ki 100 kilométerre, azt hiszem ez elég jó érték, főleg ha figyelembe vesszük, hogy ebben volt 80% autópálya 140-es tempóval (lássuk mit bír ugye), és 20% városi dugóban álldogálás. Általában 120 körül szoktam tartani a sebességet, így azt várom hogy a következő tankolásnál 5 liter alatti értéket kapok. Az autó hangja pocsék, ezen nincs mit szépíteni. Mint egy traktor, vagy IFA alapjárattól egészen 2000 körülig, akkor már egészen elfogadhatóra mérséklődik a zaj. Vibráció szintén 2000 körül szűnik meg, szóval egy tipikus régi dízel, ezt el kell fogadni. 1500 fordulat alatt amúgy halott a motor, cserébe hangos is, de ettől kezdve megindul és nagyon szépen húz, autópályán még 130-nál is van annyi tartalék benne, hogy visszakapcsolás nélkül lehessen előzni. Nagyon nyomatékos minden helyzetben, ez nagyon tetszik. Az első sebességfokozat nagyon rövid, tényleg csak elindulásra való, 20km/h-nál már 2500-at forog a motor, viszont 2.-tól nagyon megindul, lehet vele piros lámpánál legyorsulni másokat ha akarsz. Sajnos városban vissza is üt ez a rövid egyes fokozat, mert 50-60-as tempósan haladó városi forgalomban a hármas már kevés, mert 2200 körül van a fordulat, de a négyes még sok, mert 1500 alá esik ahol hangos és erőlködik, leginkább autópályára és vidéki utakra való, na ott viszont tökéletes. Ha már fokozatoknál tartunk, a sebváltó egy kicsit csalódás nekem. Pontos, meg jó fogású, de kicsit lötyögős mindegyik sebességfokozatban és nagyobb erő kell a váltáshoz mint amire számítottam. Nem azt mondom hogy rossz, mert valószínűleg egy Scenic vagy Xsara tulaj elélvezne tőle, de japán viszonylatban eléggé hátul kullog a sorban. A Lancer és a Corolla váltója biztosan jobb, a Swifté csak azért nem mert ott nem mindig lehet berakni egyesbe, csak ha kétszer-háromszor kuplungolok. A futómű is remek, ha nem téli gumi lenne rajta, akkor igen élvezetes lenne, így sajnos a tempós kanyarokban csúszik egy kicsit és csikorog is. Na de majd tavasszal :) A kormányzása hihetetlen pontos, a kis átmerőjű kormány nagyon jól illik hozzá. Belül kényelmes és nagyon tágas, nem is gondoltam volna, hogy a Lanceremhez képest alig 10 centis hossztöbblet ennyit jelenthet. Mind széltében, mind hosszában sokkal tágasabb mint a Lancer. Az ülés is nagyon kényelmes, és jól is tart, én szeretem ha nem süppedős, hanem kicsit keményebb. Na ez olyan. A csomagtartó 427 literes, kissé lapos, de nagyon mély és a nyílása is megfelelően széles. Szerencsére a csomagroppantó zsanérok nem olyan nagyok mint a Lancerben, így nem is foglalnak akkora helyet, de azért vigyázni kell így is hogy törékeny dolog ne kerüljön alá. Nagyon tetszenek a fényszórók, sokkal erősebb mint a Lanceré, sőt sokkal erősebb mint bármi autóé amiben eddig ültem (kivéve a xenonosak). A kilátás előre és oldalra jó, hátra viszont nem annyira, a középső hátsó fejtámla és a féklámpa elég sokat kitakar, ráadásul a hátulját egyáltalán nem is látni, parkolásnál kicsit nehéz vele boldogulni. Pedig a hasonló korú japánokhoz (Lancer, Corolla, Swift) képest magasabban ülünk. A műszerfal piros háttérvilágítása elsőre elég furcsa volt, de meg lehet szokni, azt hittem zavaróbb lesz (a fényereje szabályozható). Összességében nagyon pozitív a tapasztalat eddig vele, meglátjuk mire jutunk később. Összegezve: Nagyon tetszik a motor, a kényelem, a fogyasztás, a futómű, és kevésbé tetszik a váltó meg a motorhang. Illetve ami még nagy fájdalmam, hogy az ablaktörlő szakaszos módban nem szabályozható, 2 másodpercenként töröl, és ennyi. A Lancerben lehetett szabályozni 2-4-6-8-10 másodpercre, ez nagyon hiányzik így az őszi esők alatt.
2000 km, 2014 november: Lehet, hogy csak én kezdek hozzászokni a hangjához, de mintha már nem lenne annyira hangos menet közben a motor. Indulás után továbbra is kulturálatlan, de 4-5 perc után egészen kisimul. Meghibásodás, vagy arra utaló jel egyáltalán nincsen, teszi szépen a dolgát. A hidegindítási teszt is megvolt: Ma reggel -5 fokban 4 másodperc izzítás után elsőre azonnal indult, nem ingadozott, egyből beállt a 750-es alapjárat. Teli töltött tankkal az üzemanyagszint jelző lámpa felvillanásáig 830 km körüli utat sikerült megtennem, és a következő tankolásnál kicsit több mint 44 liter ment bele (55 literes a tank, tehát 10 liter a tartalék ha felvillan a lámpa, ezt jó tudni). Ez 5,3 l/100km -re jön ki, úgy hogy 60% autópálya általában 3 személlyel 130-as sebességgel és 40% városi forgalom volt benne.
5000 km, 2014 november vége: Elég unalmas lesz így, mivel továbbra sem romlott el semmi, teszi a dolgát :) Átlagfogyasztás most már szépen beállt 5,1 literre, és nem is különösebben spórolok, autópályán 130-al megyek. A váltó sokkal finomabb lett az utóbbi időben, most már kellemesen pontos, nem kell erőltetni sem, és nem is lötyög. Elég jól bírja az autó a napi 180 km-t, a beltérben van némi is zörgés a hamutartó felől, ennek majd utánanézek, de ezen kívül mindene olyan mint amikor kigördült a gyárból
10000 Km, 2015 január közepe: Megvolt az első olajcsere, gázolajszűrővel, olajszűrővel és légszűrővel együtt, Agip iSint 10w-40 olajjal. Összesen 17000 Ft-ot fizettem ezért, de megmaradt 7 deci olaj, az majd jó lesz legközelebb. Az első nagyobb javítás is megtörtént a hátsó kerékcsapágyak lettek cserélve, már elviselhetetlenül hangosak voltak, és féltem hogy megszorulnak. 33000 Ft-volt darabja az ABS jeladóval és az aggyal együtt, de szerintem ez nem drágább mint bármely más ABS-es autónál. Most érkezett el a vezérlés csere ideje, mivel épp átléptem a 100ezer kilométert, az lesz a következő projekt. A téli időszak miatt a fogyasztás kb 1 decivel feljebb ment, most 5,2 liter. Amúgy minden rendben van az autóval, teszi a dolgát ahogy kell.
15000 km, 2015 március vége: Semmi nem történt az elmúlt 5000 km alatt. A fogyasztás feljebb ment, mert nagyon hideg volt, így 5,5 liter volt az átlag. Beköszöntöttek a jobb idők, most megint 5,3 alatt van. Cseréltem ablaktörlőt, Valeo márkájú, 1500 Ft volt darabja. Ja és kiégett a bal első index izzó, azt is cseréltem.
35000 km, 2015 augusztus: Még tavasszal elszakadt az ablakemelő bowdenje a bal első ajtóban, ez volt az első hibája az autónak. Megvolt a vezérlés csere is, 66 ezer Ft-ot fizettem. Azóta is teszi a dolgát szépen, stabil 5,2 literes fogyasztással
60000 km, 2016 február: Na most jön csak az igazi móka! Ahogy minden Mazdát, az enyémet is elérte a tipikus betegség: rozsdásodik az alja, és a sárvédők. Nemsokára megy lakatoshoz, kiváncsi vagyok mit hoz ki belőle. Amúgy semmi olyanról nem tudok beszámolni, ami rendkívüli lett volna az elmúlt időszakban. Novemberben cseréltem a féktárcsákat (mind a 4-et) és a betéteket, összesen 80000 HUF volt, munkadíjjal együtt. Illetve vettem még szintén novemberben Kumho téligumikat, 60000 Ft volt a szett. Fogyasztás télen felment 5,5 literre, de megy ez majd még lejjebb is.
70000 km, 2016 június: kénytelen voltam eladni az autót. Továbbra is szeretem, de annyi rozsda kijött rajta, hogy azt már nem tudom megcsináltatni. Októberben műszaki esedékes, de a sárvédők, a küszöbök, és még sok minden más telejsen átrohadt. Ezen felül elromlott a kézifék, valószínűleg megnyúlt a bowden. Még februárban kilakaltottam az alváznyúlványokat, hajszál híja volt hogy nem szakadtak ki a rozsda miatt a futóművek. Sajnos ezzel sem lett sokkal merevebb a karosszéria, bármikor előfordulhat hogy szétszakad valahol a festék a alatt a rozsda miatt. pedig 130 ezeret fizettem a lakatolásért. Még legalább ugyanennyit kellene hogy műszakira mehessen, és még vagy újabb 80 ezret a különböző egyéb dolgok miatt (repedt szélvédő, a kézifék ugye, villogó lágzsák lámpa, stb). El kellett adnom, mert egyszerűen túl sokba kerül fenntartani. A japán alaktrész is drágább mint az európai, így az utódja egy Focus I. lett. (pl a tavalyi hátsó kerékcsapágy cserét egy Focuson vagy Octavián ki lehett hozni munkadíjjal együtt 30 ezerből, a Mazdán pedig 80 ezret fizettem...)
Hibalista
- hátsó kerékcsapágy - ablakemelő bowden
Ide hordtam szervizbe
Bosch szervíz - Várpalota: korrektek, gyorsak, rugalmasak, árban is OK
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
AKH Fehérvári út
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (4) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 92000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 70000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Mitsubishi Lancer | Következő autója? | Mazda 6, vagy Mitsubishi Lancer |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.7/10) |
